Sugar&Spice Skrevet 27. april 2013 Forfatter #21 Skrevet 27. april 2013 Det er ikke feil hverken muntlig eller skriftlig. "Jeg har spist mer enn du (underliggende: har gjort)" og "Jeg har spist mer enn deg" er riktig begge deler. Jeg vil ikke si at å skrive "jeg har spist mer enn du" (og bare det) er riktig, hehe. Det ligger jo i "luften" at man sier "har gjort" etterpå, men på dialekten så erstatter man "deg" med "du". Det er jo egentlig feil. Men altså; skjønner hva du mener
Gjest Drue Skrevet 27. april 2013 #22 Skrevet 27. april 2013 (endret) Jeg vil ikke si at å skrive "jeg har spist mer enn du" (og bare det) er riktig, hehe. Det ligger jo i "luften" at man sier "har gjort" etterpå, men på dialekten så erstatter man "deg" med "du". Det er jo egentlig feil. Men altså; skjønner hva du mener Tipper du er fra Aust-Agder-området. Der er det vanlig å bruke subjektform på objekt, sånn som du nevner. Men som Arabella sier, så er ikke setningen du nevner et godt eksempel på det, i og med at det er akseptert i bokmål (tidligere var det vel faktisk den gjeldende normen? - usikker der). Sjekk dette: I et par tilfeller kan man velge fritt mellom bøyd og ubøyd form, enten det følger en som-setning etter eller ikke. [...] Det gjelder for det andre ved sammenlikninger der man bruker konjunksjonene enn og som: Vi er dyktigere enn de(m). Vi er dyktigere enn de(m) som sitter i overbetalte jobber. Vi er like dyktige som de(m). Vi er like dyktige som de(m) (som) ledelsen ønsker å satse på. (Som kan sløyfes.) http://www.sprakrade...dem/#predikativ Et eksempel som derimot viser karakteristikken i dialekten din, er "jeg sa det til du" Endret 28. april 2013 av Drue
AnonymBruker Skrevet 28. april 2013 #23 Skrevet 28. april 2013 Det er helt korrekt å skrive "Jeg er smartere enn du". Og tenk på dette: Hva er forskjellen på "Han elsker flere enn hun" og "Han elsker flere enn henne"? Anonym poster: e80b5b5a1ecb2891bda63dceb24bb4ed
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå