AnonymBruker Skrevet 26. april 2013 #1 Del Skrevet 26. april 2013 Til språkekspertene: Hvorfor godtas "kavaleria", men ikke "alarma"? Anonym poster: cfefec2e8b9c05f35679be0091ae1631 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 26. april 2013 #2 Del Skrevet 26. april 2013 Nå er ikke jeg en språkekspert, men "alarm" er hankjønn, mens "kavaleri" er intetkjønn. Anonym poster: fa093baf2bcd854d49e41976faf8cb9f Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 26. april 2013 #3 Del Skrevet 26. april 2013 Ja, ser det, men er det en regel der ute som sier at a-ending godtas i flertall for intetkjønn? Et hus, alle husa, et hjørne, alle hjørna, et bilde, alle bilda osv. Høres ikke bra ut for meg. Var nemlig en som la på en a-ending etter kavaleri i wordfeud mot meg, det ble godkjent, og det likte jeg ikke . Anonym poster: cfefec2e8b9c05f35679be0091ae1631 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Perelandra Skrevet 26. april 2013 #4 Del Skrevet 26. april 2013 Intetkjønn kan få endingen -a eller -ene i bestemt form flertall: Norsksidene Jeg tror muligens at alarm kan være hunnkjønnsord i noen dialekter. I så fall ville det blitt alarma i bestemt form entall. For eksempel "brannalarma gikk da vi var på skolen i dag" Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Drue Skrevet 26. april 2013 #5 Del Skrevet 26. april 2013 Ja, ser det, men er det en regel der ute som sier at a-ending godtas i flertall for intetkjønn? Et hus, alle husa, et hjørne, alle hjørna, et bilde, alle bilda osv. Høres ikke bra ut for meg. Var nemlig en som la på en a-ending etter kavaleri i wordfeud mot meg, det ble godkjent, og det likte jeg ikke . Anonym poster: cfefec2e8b9c05f35679be0091ae1631 Nå er det i prinsippet tillatt, ser jeg, men jeg har aldri i praksis sett noen på bokmål skrive intetkjønn som slutter på -e med a-endelse i bestemtform flertall. Til og med jeg gjør ikke det. Ord som ikke slutter på -e, skriver jeg nesten utelukkende med a-endelse - det synes jeg klinger fint Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 26. april 2013 #6 Del Skrevet 26. april 2013 Nå er det i prinsippet tillatt, ser jeg, men jeg har aldri i praksis sett noen på bokmål skrive intetkjønn som slutter på -e med a-endelse i bestemtform flertall. Til og med jeg gjør ikke det. Ord som ikke slutter på -e, skriver jeg nesten utelukkende med a-endelse - det synes jeg klinger fint Jeg synes ikke a-endelse i ubestemt form flertall hverken klinger fint, eller ser fint ut. De gangene jeg ser det, blir jeg litt satt ut og og forvirret, ettersom det jo er ganske uvanlig i bokmål. For meg gjør det altså tekster litt vanskeligere å lese, snarere enn å tilføre noe positivt. Anonym poster: 3da540889e3e91ca12bec37ccd567a05 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Drue Skrevet 26. april 2013 #7 Del Skrevet 26. april 2013 Jeg synes ikke a-endelse i ubestemt form flertall hverken klinger fint, eller ser fint ut. De gangene jeg ser det, blir jeg litt satt ut og og forvirret, ettersom det jo er ganske uvanlig i bokmål. For meg gjør det altså tekster litt vanskeligere å lese, snarere enn å tilføre noe positivt. Anonym poster: 3da540889e3e91ca12bec37ccd567a05 Jada, jeg har fått med meg at du ikke liker det. Vi er rett og slett bare forskjellige på det punktet Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 30. april 2013 #8 Del Skrevet 30. april 2013 Takk for svar. Er selv kun vant med a-ending i hunkjønn bestemt form entall. Kavaleria høres ut som noe annet enn kavaleri for meg. Kanskje en restaurant?Driter i hvordan andre skriver egentlig, men wordfeud kødder man ikke med. ts Anonym poster: cfefec2e8b9c05f35679be0091ae1631 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå