Gå til innhold

a-ending


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Til språkekspertene:

Hvorfor godtas "kavaleria", men ikke "alarma"?

Anonym poster: cfefec2e8b9c05f35679be0091ae1631

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Nå er ikke jeg en språkekspert, men "alarm" er hankjønn, mens "kavaleri" er intetkjønn. :)

Anonym poster: fa093baf2bcd854d49e41976faf8cb9f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, ser det, men er det en regel der ute som sier at a-ending godtas i flertall for intetkjønn? Et hus, alle husa, et hjørne, alle hjørna, et bilde, alle bilda osv. Høres ikke bra ut for meg.

Var nemlig en som la på en a-ending etter kavaleri i wordfeud mot meg, det ble godkjent, og det likte jeg ikke :grine: .

Anonym poster: cfefec2e8b9c05f35679be0091ae1631

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Intetkjønn kan få endingen -a eller -ene i bestemt form flertall: Norsksidene

Jeg tror muligens at alarm kan være hunnkjønnsord i noen dialekter. I så fall ville det blitt alarma i bestemt form entall. For eksempel "brannalarma gikk da vi var på skolen i dag"

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, ser det, men er det en regel der ute som sier at a-ending godtas i flertall for intetkjønn? Et hus, alle husa, et hjørne, alle hjørna, et bilde, alle bilda osv. Høres ikke bra ut for meg.

Var nemlig en som la på en a-ending etter kavaleri i wordfeud mot meg, det ble godkjent, og det likte jeg ikke :grine: .

Anonym poster: cfefec2e8b9c05f35679be0091ae1631

Nå er det i prinsippet tillatt, ser jeg, men jeg har aldri i praksis sett noen på bokmål skrive intetkjønn som slutter på -e med a-endelse i bestemtform flertall. Til og med jeg gjør ikke det. Ord som ikke slutter på -e, skriver jeg nesten utelukkende med a-endelse - det synes jeg klinger fint :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå er det i prinsippet tillatt, ser jeg, men jeg har aldri i praksis sett noen på bokmål skrive intetkjønn som slutter på -e med a-endelse i bestemtform flertall. Til og med jeg gjør ikke det. Ord som ikke slutter på -e, skriver jeg nesten utelukkende med a-endelse - det synes jeg klinger fint :)

Jeg synes ikke a-endelse i ubestemt form flertall hverken klinger fint, eller ser fint ut. De gangene jeg ser det, blir jeg litt satt ut og og forvirret, ettersom det jo er ganske uvanlig i bokmål. For meg gjør det altså tekster litt vanskeligere å lese, snarere enn å tilføre noe positivt.

Anonym poster: 3da540889e3e91ca12bec37ccd567a05

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg synes ikke a-endelse i ubestemt form flertall hverken klinger fint, eller ser fint ut. De gangene jeg ser det, blir jeg litt satt ut og og forvirret, ettersom det jo er ganske uvanlig i bokmål. For meg gjør det altså tekster litt vanskeligere å lese, snarere enn å tilføre noe positivt.

Anonym poster: 3da540889e3e91ca12bec37ccd567a05

Jada, jeg har fått med meg at du ikke liker det. Vi er rett og slett bare forskjellige på det punktet :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for svar.

Er selv kun vant med a-ending i hunkjønn bestemt form entall. Kavaleria høres ut som noe annet enn kavaleri for meg. Kanskje en restaurant?Driter i hvordan andre skriver egentlig, men wordfeud kødder man ikke med.

:fnise:

ts

Anonym poster: cfefec2e8b9c05f35679be0091ae1631

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...