Gå til innhold

Bryllup i Barcelona vs typisk norsk bryllup?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei.

Jeg er brud i 2014 og sliter litt med et dilemma. Vi har booket kirke og middag i Norge allerede, men har i fra starten av vært veldig fristet av tanken på å ha bryllup i Barcelona, da det blir veldig dyrt med det norske bryllupet (cirka 100.000,-)

Jeg lurer på om noen har litt tips ang hvordan man enklest kan arrangere et bryllup i Barcelona? Er det best å gjøre det via Brudepikene.no?

Selv om det eventuelt blir bryllup i Barcelona så ønsker vi oss en tradisjonell vielse, fest osv.. Er det mulig å selv velge hvilken krike man vil gifte seg i dersom dette er via sjømannskirken?

Ellers er pris en viktig faktor. Derfor lurer jeg på om man egentlig slipper billigere unna med et bryllup i Barcelona kontra hjemme i Norge? Vi har tenkt å ha cirka 30 gjester og de betaler selv flybillett og opphold, (er det urimelig?). Vi har tenkt å betale middag og alkohol til alle gjestene+ hotell og flybillett til forlovere.

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg synes ikke det er urimelig at folk betaler for seg selv, men dere må være forberedt på at noen kan takke nei pga ekstrautgiftene et bryllup i utlandet medfører for en gjest. Jeg synes også bryllup i utlandet er topp, men som nevnt i en tidligere tråd så synes jeg det er feil om det kun er for å spare penger, for for gjestene blir det som regel endel dyrere.

Dette med vielsessted er jeg usikker på, er vel ikke så mange norske sjømannskirker i området kanskje?

Bryllupsplanlegger kan jeg aldri tenke meg gjør det økonomisk gunstig. I det hele tatt et jeg usikker på om et bryllup i Barcelona blir så mye billigere enn et bryllup i Norge. Vi har budsjett på ca 100.000,- men det er med ca 70 gjester, så dere bør jo med 30 gjester slippe langt billigere unna vil jeg tro.

Gjest Ciegus
Skrevet

Jeg synes det er dårlig gjort å feire i utlandet for å spare penger, det er jo bare å flytte kostnadene over på gjestene, og det er urettferdig.

Men generelt har jeg ikke et problem med bryllup i utlandet, om man gjør det fordi man tror totalopplevelsen blir bedre for alle.

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet

Jeg skal gifte meg i Barcelona i løpet av dette året, og det blir absolutt ikke noe billigere enn om vi hadde hatt det i Norge. Bare det å leie kirken via sjømannskirken koster kr 8500,- Ellers er det fly og opphold for dem vi betaler for, det som trekker spesielt opp, for vårt vedkommende.

Vi bruker ikke bryllupsarrangør og ordner alt selv. Det er en krevende prosess, men så lenge alle avtaler og klokkeslett blir overholdt på dagen vår, så vil det være verdt slitet. Barcelona er en fantastisk by, som betyr svært mye for oss, derfor var valget enkelt ndg å velge bryllupssted.

Jeg har ikke hørt at man kan leie andre kirker enn den som sjømannskirken pleier å bruke. Den er forøvrig svært vakker, med flott akustikk, og jeg gleder meg veldig til å bli viet der.

Anonym poster: b8c9ea9e3821670d63e805f785538074

Skrevet

Jeg synes det er dårlig gjort å feire i utlandet for å spare penger, det er jo bare å flytte kostnadene over på gjestene, og det er urettferdig.

Men generelt har jeg ikke et problem med bryllup i utlandet, om man gjør det fordi man tror totalopplevelsen blir bedre for alle.

Enig.Det var det jeg prøvde å forklare også.

Skrevet

Jeg er helt enig at man ikke skal holde bryllup i utlandet for å "spare" penger. Det jeg mente var at man kanskje kan få mer for pengene i form av mer ekslusiv middag, penere lokale osv i forhold til hva man kan få i Norge. Vi er fullt klar over at alle ikke kan ta seg råd eller ønsker å bruke så mye penger på å reise til et bryllup og det respekterer jeg. Samtidig vil de som vi eventuelt inviterer bare være nær familie i form av søsken, foreldre og nære venner (forlovere).

Gjest Ciegus
Skrevet

Jeg er helt enig at man ikke skal holde bryllup i utlandet for å "spare" penger. Det jeg mente var at man kanskje kan få mer for pengene i form av mer ekslusiv middag, penere lokale osv i forhold til hva man kan få i Norge. Vi er fullt klar over at alle ikke kan ta seg råd eller ønsker å bruke så mye penger på å reise til et bryllup og det respekterer jeg. Samtidig vil de som vi eventuelt inviterer bare være nær familie i form av søsken, foreldre og nære venner (forlovere).

Men det er ikke sikkert gjestene synes det er verd å betale flere tusen mer for å sitte i et finere rom... Jeg hadde ikke sett det som positivt om jeg ble invitert i bryllup til utlandet fordi der var lokalet penere. Det samme gjelder forsåvidt Norge også.

Men om dere skal invitere kun nærmeste familie og venner så er det vel bare å sjekke stemningen for utenlandsbryllup? :) vi ønsket helst også å gifte oss i utlandet, men merket jo kjapt at dette ikke var ønskelig hos nærmeste familie, derfor lar vi vær. Men så er ikke vår familie så reiseglade. :)

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Men det er ikke sikkert gjestene synes det er verd å betale flere tusen mer for å sitte i et finere rom... Jeg hadde ikke sett det som positivt om jeg ble invitert i bryllup til utlandet fordi der var lokalet penere. Det samme gjelder forsåvidt Norge også.

Men om dere skal invitere kun nærmeste familie og venner så er det vel bare å sjekke stemningen for utenlandsbryllup? :) vi ønsket helst også å gifte oss i utlandet, men merket jo kjapt at dette ikke var ønskelig hos nærmeste familie, derfor lar vi vær. Men så er ikke vår familie så reiseglade. :)

Hør hva familien og venner synes ja, det er bedre enn å spekulere rundt dette.

Har selv vært i bryllup i utlandet, det var en langhelg som i tillegg til vielsen og festen inkluderte to guidede turer i byen samt besøk på et museum. En flott opplevelse!

Gjestene i dette bryllupet betalte fly og hotell selv, det andre spanderte brudeparet. Greit med litt variasjon fra bryllup på nærmeste grendahus synes jeg, men som innlegget over illustrerer så har alle forskjellige meninger.

Anonym poster: ec4bf1b617bff1eca409f6e44c18cac8

Skrevet

I utgangspunktet har vi familien og de nærmeste ombord på et opplegg i Barcelona, da dette vil bli kombinert som ferie også. Tror nok at det vil bli en positiv opplevelse for de fleste ved å samlest over flere dager enn bare selve dagen som det ville vært i Norge. Så jeg er ikke så "slu" som det kan tolkes som, ut i fra den økonomiske biten ved bryllupet :)

Håper andre har tips til hvordan det er mulig å gjennomføre bryllup i utlandet rent praktisk, da dette er det jeg egentlig trenger råd om :)

AnonymBruker
Skrevet

Hei,

Det er jeg som har den andre tråden.

Vi kommer til å bruke noen som kan arrangere bryllupet for oss. Vi tør ikke risikere at alt ikke er på plass, når vi drar med oss familien. De syns forresten det er en kjempe god ide :D

Det blir nok garantert dyrere å bruke noen. Men tror det er verdt det. Da er det ikke så mye vi trenger å tenke på. Vårt bryllup med klær til 20 000 og ekstra aktiviteter til ca 10 000 kommer på ca 80 - 90 000. Og jeg har tenkt å kjøpe kjole på finn etter sommeren. Det er vel mange som selger brudekjoler da? Vi blir ikke mange, så har ikke tenkt å ha en dyr, eksklusiv kjole.

Anonym poster: d744b2c538726120d916c95989cd19e0

Skrevet

Hadde jeg sett tråden din før så hadde jeg heller stilt spørsmålet mitt inne på den i stedenfor å lage en egen:)

Så gøy at familien din er for bryllup i Italia, da blir det så mye gøyere å planlegge :)

Hvem har du tenkt å bruke til å hjelpe deg? Har du tenkt på brudepikene eller vet om noen andre som er bedre ? Hvor i Italia har du tenkt å ha bryllupet ? Spennende å høre andre som er i samme situasjon, nesten:) Sikkert lurt å titte på finn etter kjole, ser faktisk det er mange som selger nå også :)

Jeg håper jeg kommer under 10,000,- for kjolen, men ser dette kan bli vanskelig dersom jeg skal ha en ny kjole.. :/

AnonymBruker
Skrevet

Vi har nettopp begynt å planlegge, så vi har ikke bestemt sted enda.

Men det er lurt å lese litt anbefalinger. Veien til Toscana skal være veldig flinke.

Jeg har faktisk funnet en kjole til kr 2500 ;) Så får vi se om den blir aktuell. Det blir ikke bryllup før neste år. Men syns kjolen passer veldig godt til et Italia bryllup.

Men tenk hvor fantastisk det blir å gifte seg i utlandet! Man får en opplevelse med på kjøpet. Hvor mange gjester har dere tenkt å invitere?

Skrevet

Aha, ja vi er vel egentlig bare i starten av planleggingen vi også:) Vi har lyst å ha bryllup i Barcelona, så det er mange muligheter der!

Det hadde vært gøy å gjøre noe annerledes, da det det ikke er så mange alternativ til plasser vi kan ha bryllup her vi bor. Det er jo en opplevelse å gifte seg varmere strøk!

Vi skal gifte oss våren 2014, så har vel egentlig god tid, men er det alltids gøy å få gode råd og tips :)

Oj, da er du heldig! Jeg har prøvd noen kjoler, men merker at jeg er så pass enkel i stil at det kan bli vanskelig å finne "the one", hehe :)

Planen er å invitere foreldre,søsken,forlovere og kanskje noen få nære venner, da blir vi cirka 30 stk :)

Hvor mange har dere tenkt å invitere ?

AnonymBruker
Skrevet

Det blir fort fullt, så det er lurt å bestille sted ganske snart.

Ja, jeg vil også ha en enkel kjole. Men jeg kan jo alltids kjøpe en hvit selskapskjole :fnise: Hva koster de i brudesalonger?

De vi absolutt må invitere. Vil ha et lite og intimt bryllup, med kun de nærmeste.

• 2 år senere...
Skrevet

Aha, ja vi er vel egentlig bare i starten av planleggingen vi også :) Vi har lyst å ha bryllup i Barcelona, så det er mange muligheter der!

Det hadde vært gøy å gjøre noe annerledes, da det det ikke er så mange alternativ til plasser vi kan ha bryllup her vi bor. Det er jo en opplevelse å gifte seg varmere strøk!

Vi skal gifte oss våren 2014, så har vel egentlig god tid, men er det alltids gøy å få gode råd og tips :)

Oj, da er du heldig! Jeg har prøvd noen kjoler, men merker at jeg er så pass enkel i stil at det kan bli vanskelig å finne "the one", hehe :)

Planen er å invitere foreldre,søsken,forlovere og kanskje noen få nære venner, da blir vi cirka 30 stk :)

Hvor mange har dere tenkt å invitere ?

Hei!

Tar opp tråden igjen her :)

Noen som har giftet seg i Barcelona av dere? noen tips å komme med for en litt småstresset person som skal gifte seg der 2016? :D 

Vi skal ha med nærmeste familie og venner og kommer på ca 40 stk. Det jeg strever mest med akkurat nå er å vente på svar fra de foskjellige hotellene jeg har sendt mail til.......  :sjokkert:  Virker som de tar seg god tid, og da blir jeg litt stresset :fnise:  

Skrevet

Hei.

Jeg er brud i 2014 og sliter litt med et dilemma. Vi har booket kirke og middag i Norge allerede, men har i fra starten av vært veldig fristet av tanken på å ha bryllup i Barcelona, da det blir veldig dyrt med det norske bryllupet (cirka 100.000,-)

Jeg lurer på om noen har litt tips ang hvordan man enklest kan arrangere et bryllup i Barcelona? Er det best å gjøre det via Brudepikene.no?

Selv om det eventuelt blir bryllup i Barcelona så ønsker vi oss en tradisjonell vielse, fest osv.. Er det mulig å selv velge hvilken krike man vil gifte seg i dersom dette er via sjømannskirken?

Ellers er pris en viktig faktor. Derfor lurer jeg på om man egentlig slipper billigere unna med et bryllup i Barcelona kontra hjemme i Norge? Vi har tenkt å ha cirka 30 gjester og de betaler selv flybillett og opphold, (er det urimelig?). Vi har tenkt å betale middag og alkohol til alle gjestene+ hotell og flybillett til forlovere.

Et bryllup i Norge med 30 gjester, vil vel ikke koste 100.000?

Anonymous poster hash: 534a6...cd4

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...