Gjest ? Skrevet 25. april 2013 #1 Skrevet 25. april 2013 Kjæresten mente han hadde utøvd situasjonsbestemt ledelse da det oppsto en uventet situasjon i nabobygningen hjemme hos oss der vi bor. Jeg matet babyen og plutselig hørte vi sirener. "Trekke forbi gardinen", kommanderte kjæresten. Jeg tenkte: "Fint om han kan følge med på hva som skjer på gaten selv, da jeg har en liten baby i armene som skriker etter mat". Han ble skikkelig irritert/forbannet og kom med beskyldninger/anklager/kritikk av meg: - "Du er så passiv!" - "Du bør bare gå ut og bli der" - "Du vet vel ikke hva situasjonsbestemt ledelse er?!" - Jeg instruerte deg men du er så sta og vil ikke bidra - "Du er så rar og merkelig" - "Du er så så sta" Så la han babyen gråtende uten at den hadde fått spist noe særlig. Jeg sa at jeg hadde ringt aktuelt nødnummer og hørt at det ikke var noen fare på den aktuelle naboadressen. Nødmannen sa også at dersom det hadde vært fare ville vi alle ha blitt varslet. Jeg vurderte altså situasjonen til å være grei nok og ville avvente noe før jeg eventuelt reagerte. Han mener dette er feil og passivt. Han ville reagere og flykte ut av bygningen nå. Han mente altså at han utøvde god ledelse på meg fordi han hadde gitt instrukser til hva han mente vi måtte gjøre. Men ser ikke en god leder an sine medarbeidere? Instrukser (instruksjonsledelse) fungerer i alle fall dårlig på meg. Jeg sa: -"Du som mann bør vel kunne gå og se ut på gaten hvor farlig dette er når jeg mater babyen? Vi må vel ikke begge to se ut av vinduet når vi er to? Du kunne ha sett selv og så vurdert ut fra det og kommet med "instrukser"! Han sa: -"Du er bare håpløs, jeg gidder ikke disuktere mer med deg". Hjelp?
Gjest Utlogget Skrevet 25. april 2013 #2 Skrevet 25. april 2013 Høres ut som om han er itt ustabil ja! Hadde ikke funnet meg i å bli snakket til på den måten av mannen min, det er ikke mye respekt i de utsagna der.
org Skrevet 25. april 2013 #3 Skrevet 25. april 2013 Synes du takla det bra, jeg. Men hvorfor skal han utøve ledelse på deg? :-) 14
Zzyzx Skrevet 25. april 2013 #4 Skrevet 25. april 2013 Øh, er det noen her som tar begrepet "Familien AS" litt vel bokstavelig? 15
AnonymBruker Skrevet 25. april 2013 #5 Skrevet 25. april 2013 han hørtes meget spesiell ut... å ikke på en god måte...... Anonym poster: 5ab2aabcc09ff31565d3dbadc7bb32ce 1
Gjest Herr Heftig Skrevet 25. april 2013 #6 Skrevet 25. april 2013 Han prøver bare å berge stoltheten sin ved å skylle på deg, ikke at det er noe bra.
Cata Skrevet 25. april 2013 #7 Skrevet 25. april 2013 Stusser på et par ting. For det første: hvorfor i all verden føler han at han må utføre noen form for ledelse i hjemmet? For det annet: hvorfor skulle dere "evakuere" huset når det var i nabohuset det foregikk noe? 15
Kara W Skrevet 25. april 2013 #9 Skrevet 25. april 2013 Jeg kan fint se for meg en situasjon der en mann føler behov for å gi kommandoer for å beskytte familien sin, men da bør han også være mann nok etterpå til å forklare at han ble redd for dere og prate om situasjonen. 4
AnonymBruker Skrevet 25. april 2013 #11 Skrevet 25. april 2013 Stusser på et par ting. For det første: hvorfor i all verden føler han at han må utføre noen form for ledelse i hjemmet? For det annet: hvorfor skulle dere "evakuere" huset når det var i nabohuset det foregikk noe? Kanskje fordi han er vant til å jobbe i arbeidslivet som leder. Han mente dette var eksempel på situasjonsbedtemt ledelse i kriser og at jeg sikkert ikke visste hva det er. Men jeg har jo lest om ulike lederstiler, som f.eks verdinasert ledelse. Nabobygningen ligger jo tett inntil, men jeg vurderte dette til at man kunne avvente situasjonen samt at det holdt med at en av oss (han, fordi han ikke hadde babyen på armen) og dermed fortelle til den andre (meg) hva som foregikk. Så kunne vi sammen ha forholdt oss til det. Anonym poster: c003c6df9d170aebf7a04644fbffcc85
AnonymBruker Skrevet 25. april 2013 #12 Skrevet 25. april 2013 Jeg kan fint se for meg en situasjon der en mann føler behov for å gi kommandoer for å beskytte familien sin, men da bør han også være mann nok etterpå til å forklare at han ble redd for dere og prate om situasjonen. Jeg sa noe om at "han som mannen i huset kunne følge med der ute alene, siden jeg satt med babyen". Da svarte han at jeg ikke måtte komme med "menn er slik og kvinner slik og de kjønnsbaserte mønstrene mine". Men en god leder som takler kriser på en bra måte mistet vel ikke beherskelsen og gjør babyen urolig når det etter min vurdering ikke er nødvendig å krisemaksimere. Anonym poster: c003c6df9d170aebf7a04644fbffcc85 2
AnonymBruker Skrevet 25. april 2013 #13 Skrevet 25. april 2013 Han prøver bare å berge stoltheten sin ved å skylle på deg, ikke at det er noe bra. Vanskelig å forstå, er dette en mannegreie? Anonym poster: c003c6df9d170aebf7a04644fbffcc85
Gjest Herr Heftig Skrevet 25. april 2013 #14 Skrevet 25. april 2013 Vanskelig å forstå, er dette en mannegreie? Anonym poster: c003c6df9d170aebf7a04644fbffcc85 Ja, vi syns det er flaut å ta feil, og i hvert fall når det er snakk om å overreagere sånn som samboeren din gjorde. Det virker som om han ble skikkelig stressa, mens du tok det hele med ro og når det var du som hadde rett (oppførte deg korrekt) ble stoltheten hans såret, så han prøver å overbevise dere begge om at han egentlig hadde rett ved å klage på deg.
Anglofil Skrevet 25. april 2013 #15 Skrevet 25. april 2013 Dette virker bare sært for meg. Han er din kjæreste, ikke din sjef. Jeg hadde bedt ham roe ned, han har ingen rett til å kommandere deg rundt på en slik måte. Jeg hadde nok selv blitt ganske provosert. Mvh Yvonne 3
Gjest ... Skrevet 25. april 2013 #16 Skrevet 25. april 2013 Ja, vi syns det er flaut å ta feil, og i hvert fall når det er snakk om å overreagere sånn som samboeren din gjorde. Det virker som om han ble skikkelig stressa, mens du tok det hele med ro og når det var du som hadde rett (oppførte deg korrekt) ble stoltheten hans såret, så han prøver å overbevise dere begge om at han egentlig hadde rett ved å klage på deg. Dette er overhodet ikke typiske mannegreier... Majoriteten av menn har ingen problemer med det å ta feil - ei heller å uforbeholdent innrømme det. Selv ikke under stress. Krenkede narsisisster derimot... http://snl.no/.sml_a...kel/narsissisme
Gjest Skrevet 25. april 2013 #17 Skrevet 25. april 2013 Enkelte bør frarådes å lese bøker med sammensatte ord og ord med mer enn tre stavelser! Om han hadde forstått konseptet bak "situasjonsbestemt ledelse", så hadde han selv forstått hvor langt opp i lia på bærtur han var! I fall det kommer nødetater med blålys, så er det de som skal utføre ledelse på et skadested. Han, som sivil beboer, har som sin rolle å forholde seg i ro og avvente nærmere beskjed om det ikke er akutt fare for liv og helse. Noe TS gjorde etter boken, mens samboeren bare laget ekstra problemer. Om samboeren til TS oppfører seg like ulogisk og irrasjonelt i andre sammenhenger, så bør han oppsøke lege og få en henvisning til psykisk helsevern! 6
Gjest Herr Heftig Skrevet 25. april 2013 #18 Skrevet 25. april 2013 Dette er overhodet ikke typiske mannegreier... Majoriteten av menn har ingen problemer med det å ta feil - ei heller å uforbeholdent innrømme det. Selv ikke under stress. Krenkede narsisisster derimot... http://snl.no/.sml_a...kel/narsissisme Vi er alle litt stolte av oss selv, narsissister mer enn andre, og jeg tror at menn er mer opptatt av å bevare sin enn kvinner. I denne situasjonen vil jeg i tillegg påpeke at også hans maskulinitet ble truet. Det er lite som er mindre maskulint enn å være drama-queen, spesielt når hans kvinnelige motstykke er helt rolig. Det som kan bli rart nå er at dersom jeg får et svar på denne også så vil det være om å gjøre å innrømme at man tar feil fortest for å ikke være narsissist. Samme konseptet som å krangle om hvem som er mest sta/kranglete. PS: Siste avsnittet der er ikke ment som noe hersketeknikk eller noe sånt, bare litt synsing fra min side.
Atrix Skrevet 25. april 2013 #19 Skrevet 25. april 2013 situasjonsbestemt ledelse er at lederen skal tilpasse seg situasjonen, ikke at situasjonen skal tilpasse seg lederen. 6
AnonymBruker Skrevet 26. april 2013 #20 Skrevet 26. april 2013 Dette virker bare sært for meg. Han er din kjæreste, ikke din sjef. Jeg hadde bedt ham roe ned, han har ingen rett til å kommandere deg rundt på en slik måte. Jeg hadde nok selv blitt ganske provosert. Mvh Yvonne Enig... Anonym poster: c003c6df9d170aebf7a04644fbffcc85
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå