Silva20 Skrevet 25. april 2013 #1 Skrevet 25. april 2013 Jeg vil stille dere her et spørsmål som jeg vil at alle her skal svare ærlig på. Hvordan ville dere reagert dersom dere fikk en invitasjon til bursdagen til et barn dere kjenner, som skulle være et spleiselag? Et foreldrepar jeg kjenner har sendt meg en invitasjon på sms til sin datters fødselsdag. Datteren har tidligere sendt sin ønskeliste over ting hun ønsker å få av oss til bursdagen sin. Nå kommer det også beskjed om at denne fødselsdagsmarkeringen vil være basert på spleisebuffet hjemme hos familien, der alle som kommer skal lage klar en rett på forhånd som de tar med til et fellesbord på bursdagen. Alle kan lage en rett eller en dessert som velger selv. Er dette en vanlig måte å legge opp fødselsdagsfeiringen til sine barn?
AnonymBruker Skrevet 25. april 2013 #2 Skrevet 25. april 2013 Nei. Anonym poster: 8eb0bb1e016b332c92deea3bad231a84 5
Emas Skrevet 25. april 2013 #3 Skrevet 25. april 2013 Høyres veldig spesiellt ut! Etter det eg har fått med meg, har bursdagsfeiringar av born tatt fullstendig av dei siste åra! Kva har skjedd med pølser i brød, og gele til dessert? Og ikkje minst fiskedam etterpå?! No skal visst "alle" ha spesielle og ikkje minst dyre selskap, med tur til leikeland eller badeland, med peppes pizza besøk tilslutt.. Galskap! 3
Silva20 Skrevet 25. april 2013 Forfatter #4 Skrevet 25. april 2013 Høyres veldig spesiellt ut! Etter det eg har fått med meg, har bursdagsfeiringar av born tatt fullstendig av dei siste åra! Kva har skjedd med pølser i brød, og gele til dessert? Og ikkje minst fiskedam etterpå?! No skal visst "alle" ha spesielle og ikkje minst dyre selskap, med tur til leikeland eller badeland, med peppes pizza besøk tilslutt.. Galskap! Ja, det har tatt helt av på generell basis. Men disse som jeg snakker om her, de skal tydeligvis gjøre det så billig for seg selv som overhodet mulig. Gaver til barnet vil de at man tar med, samtidig som de tydeligvis ikke vil bruke en krone på bevertning selv. Jeg kjenner at jeg er skuffet og lei meg over dette. Ikke minst på vegne av barnet.
Emas Skrevet 25. april 2013 #5 Skrevet 25. april 2013 Forsto ikkje heilt; det er dokke som er invitert til ei datter til eit vennepar? Ikkje din unge som er invitert i barnebursdag?
Silva20 Skrevet 25. april 2013 Forfatter #6 Skrevet 25. april 2013 Forsto ikkje heilt; det er dokke som er invitert til ei datter til eit vennepar? Ikkje din unge som er invitert i barnebursdag? Det hender at noen lager en markering med voksne som barnet kjenner tilstede. (I tillegg til barnebursdag.) Og det er vel det dette er.
Emas Skrevet 25. april 2013 #7 Skrevet 25. april 2013 ahh, då er det litt meir forståelig, men alikevel grådig og rart gjort å gjere de på den måten.. Eg ville prøvd å tatt opp på ein grei måte at det er litt rart å ha spleiselag i en barnebursdag..
AnonymBruker Skrevet 25. april 2013 #8 Skrevet 25. april 2013 Det er veldig rart. Ikke hørt om noe slik før... Har de veldig dårlig råd? Anonym poster: 664b3cc9566cb80fa6353d5d7f8e1420 1
AnonymBruker Skrevet 25. april 2013 #9 Skrevet 25. april 2013 Har jeg aldri hørt om før, det er en smule spesielt ja. Anonym poster: b23ed2cbee7d6ffe5f1320d533aec161
Redbull Skrevet 25. april 2013 #10 Skrevet 25. april 2013 Det er veldig rart. Ikke hørt om noe slik før... Har de veldig dårlig råd? Anonym poster: 664b3cc9566cb80fa6353d5d7f8e1420 Lurer jeg på også...
AnonymBruker Skrevet 25. april 2013 #11 Skrevet 25. april 2013 Synes dette er direkte frekt. Har de dårlig råd, og inviterer til spleiselag, er det vel best å presisere at man ikke skal kjøpe gave... Stakkars barn. De burde heller spurt besteforeldre/nær familie om å få låne noen kroner til pølse og lompe og en torokake. Anonym poster: 4ae43ab0e709358181149ca7fb9fc412
ViljaH Skrevet 25. april 2013 #12 Skrevet 25. april 2013 Jeg hadde takket nei, det passer ikke. I protest mot den merkelige oppsettet. Først ønskeliste/kravliste, så må dere stå for bevertning også? Har de dårlig råd, kan de heller kutte ned på antall gjester og bevertning. Barneselskap med pølser, brus og en hjemmelaget kake er ikke dyrt. 1
AnonymBruker Skrevet 25. april 2013 #13 Skrevet 25. april 2013 Jeg synes det virker som foreldreparet ikke helt har skjønt hva en barnebursdag er. Dt er ikke et bryllup hvor man kommer med ønskeliste i forkant, og kan be gjestene om tjenester og å ta med ting til koldtbordet/kakebordet. Hadde det vært opp til meg ville jeg ha takket nei. Men nå er dt barnet mitt som er bedt, og jeg regner med at han el hun har veldig lyst til å gå i bursdag. Jeg ville kjøpt en rimelig presang (og sørget for at det IKKE var noe som sto på den ønskelista), og tatt med en pakke med druer fra Rema. Anonym poster: 4ae43ab0e709358181149ca7fb9fc412
Gjest Violetta Skrevet 25. april 2013 #14 Skrevet 25. april 2013 Jeg ville kjøpt en rimelig presang (og sørget for at det IKKE var noe som sto på den ønskelista), Anonym poster: 4ae43ab0e709358181149ca7fb9fc412 Hvorfor straffe barnet? 10
Thomasine Skrevet 25. april 2013 #15 Skrevet 25. april 2013 Veldig spesielt ja!! Skjønner at det er vanskelig å si ifra om slikt også - hvis dere ikke er VELDIG nære (søsken/bestevenner). Jeg ville nok sendt barnet alene (hvis det ville) og takket høflig nei selv. Eller sagt til barnet at det ikke passet denne dagen, men at bursdagsbarnet kunne fått en liten gave senere. (Hvit løgn er lov innimellom? ) Litt prinsipielt...komme med gave OG mat når man er invitert i selskap??
Mafalda Skrevet 26. april 2013 #16 Skrevet 26. april 2013 Jeg synes også dette er ganske spesielt. Spleiselag kan være greit nok det, men da kanskje fortrinnsvis i "voksne" settinger, og å kombinere det med ferdig ønskeliste blir i overkant av hva man skal forvente at andre voksne stiller opp med i forhold til eget barns bursdag. Personlig har jeg mer enn nok med å orge mine egne barns bursdager, om jeg ikke skal bake til andres også. Misforstå meg rett, jeg pynter gjerne barn, kjøper gave og kjører og henter, men det er også maks av det jeg har tenkt å involvere meg i andre barns bursdager... 1
Silva20 Skrevet 26. april 2013 Forfatter #17 Skrevet 26. april 2013 Tusen takk for det jeg hittil har fått av tilbakemeldinger fra dere. Jeg har i tillegg forhørt meg litt med andre jeg kjenner, og forstår nå at det ikke bare er jeg som umiddelbart reagerte negativt på dette. Nå har jeg bestemt meg for at jeg ikke skal i denne fødselsdagen. Jeg kommer ikke engang til å sende noen gave. Å sende ut ønskeliste til meg flere uker i forveien, for så å melde at jeg kan komme hvis jeg tar med mat selv, er faktisk mer enn frekt og sårende. Antar at de går ut i fra at jeg synes barnet deres er så herlig å få kjenne, at jeg gjør hva som helst for å få komme i bursdagen. Men det er ikke slike venner og bekjente jeg ønsker å samle på. Jeg synes mitt samvær og min generøsitet er mer verdt enn det. 1
Anna13 Skrevet 26. april 2013 #18 Skrevet 26. april 2013 Synes dere overreagerer og er hårsåre. Foreldrene vil ha en vennefest for å feire fødselsdagen til ungen sin, og får å gjøre det lettest mulig er det et enkelt spleiselag. Ser ikke hvorfor dette er så horribelt, jeg altså. Og hvis de ikke følger vanlig kotyme, er det verdens undergang da? 3
Silva20 Skrevet 26. april 2013 Forfatter #19 Skrevet 26. april 2013 (endret) Synes dere overreagerer og er hårsåre. Foreldrene vil ha en vennefest for å feire fødselsdagen til ungen sin, og får å gjøre det lettest mulig er det et enkelt spleiselag. Ser ikke hvorfor dette er så horribelt, jeg altså. Og hvis de ikke følger vanlig kotyme, er det verdens undergang da? Nei det er ikke verdens undergang, Anna. Et foreldrepar må få legge opp barnets fødselsdagsfeiring akkurat slik de selv ønsker. Jeg for min del velger ikke å gå i dette selskapet. Ei heller å sende gave. Det er ikke verdens undergang det heller. Hver sitt valg. Endret 26. april 2013 av Silva20 1
Gjest lisha Skrevet 26. april 2013 #20 Skrevet 26. april 2013 Jeg syns det hørtes litt merkelig ut. har ikke hørt om noen som har gjort det slik! Om foreldrene også er bedt, så kan man jo koke opp mer pølser og evt lage en kake til? kaffe ved siden av koster jo ikke så mye er det vanlig at foreldrene blir værende på barn bursdagsfester? Jeg trodde de leverte dem og kom og hentet de igjen når selskapet var ferdig?
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå