Gå til innhold

Favorittkrydderet deres?

Fremhevede innlegg

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

røkt paprika og timian :)

Anonym poster: 1b480cc738779abeb09ae09391091d92

Skrevet

Kardemomme er mitt favorittkrydder.

Mvh Yvonne :heiajente:

Skrevet

Fersk ingefær

Hvitløk

Fersk chili

Sitron/lime (utrolig hvor godt nesten alt blir med noen dråper)

Skrevet

Santa Maria sin chili/ kakao krydder. Litt vrien å få tak i men pleier og finne på Meny.

Godt til skiNkestek, kylling, faktisk laks, pizza, bakte epler, koteletter ....osv.

Skrevet

Svart pepper. Bruker det til nesten alt. Er vel omtrent bare risgrøt som slipper unna et pepperdryss her i gården. :ler:

• Liker 1
Skrevet

Basilikum - Må ha til pastaretter, og alt kjøtt

Hvitløk - På nesten alt

Oregano - Bruker på samme måte som basilikum, veksler litt mellom disse to.

Timian - På ovnsbakte poteter, av og til på kjøtt.

Muskat - Potetmos og gryteretter.

Chili - Kan vel brukes på det meste

Rosmarin - Kylling og lam

Spisskummen - Alt man vil skal smake litt "taco"-aktig.

Karri - Særlig på fisk.

Er vel det jeg bruker mest, og hva jeg bruker det til.

AnonymBruker
Skrevet

Det er vel fersk hvitløk?

Anonym poster: 9df0307f4744aca07131125df4368ade

Neida, helt fersk hvitløk får man nå på våren (i hvert fall får jeg det for tiden i min abonnementskasse for økologiske grønnsaker). Den har skall som er seigt og fuktig, mer som ny løk som man får om sommeren, og feddene er også saftigere og mildere på smak. Dessuten har den en lang ganske hard "stilk" på toppen av selve løken.

Jeg foretrekker å rive den ferske hvitløken og bruke den rå i feks aioli, på grønne bønner, i hummus etc.

Mener jeg også pleier å finne fersk hvitløk på Meny de få gangene jeg handler der.

Anonym poster: e472b42ef0d590df4dafbad57ba1c537

AnonymBruker
Skrevet

Jeg bruker mye cumin, nykvernet sort pepper, paprika, røkt paprika, jalapenoflak, hvitløkspulver, chilipulver og dill.

Av kryddermikser liker jeg søstrene grenes sin tzatzikimiks, for den er uten salt, og en miks som heter fiskekrydder fra fjellurt, hvit fisk blir ikke godt uten.

Når det kommer til ferske ting brukes det MYE fersk bladpersille (sikkert et halvt kg i uka), chili og hvitløk.

Handler det meste på innvandrerbutikker, det ferske er myyye billigere der og krydrene har bedre smak der.

Anonym poster: 5a98722cd74fec14e109e6ba0e77f2c3

Skrevet

Må bare tipse om at vist noen er i Hellas noen gang, så må man besøke en krydder butikk. Hele mitt krydderskap er fylt med "Hellas krydder", som vi bruker til alt.

Alt finnes, bare med en gresk tvist.

Grillkrydderet kan brukes til alt kjøtt, og det ligner ikke det grill kjøttet vi har i butikken.

Salat krydder

Paprika krydder

Oregano

Basilikum

Hvitløkskrydder

Tzatziki krydder

Skrevet

Jeg er veldig glad i rene smaker, så fersk basilikum til tomat og ost, lime/sitron, lønnesirup og fersk chili til svin, skivet hvitløk til kylling, oregano til lam..

Og kakao med peppermynte. Nam!

Det ene krydderet jeg ikke på noe vis under noen omstendighet kunne klart meg uten en uke er nok havsalt. Alt annet kan fikses med gode råvarer.

Og så er jeg snobbete nok til å ikke ha en eneste krydderblanding i skapet. :fnise: Folk syns alltid det er underlig.

Gjest halebein
Skrevet

Mannen min klarer seg ikke uten Gastromat. Han spiser d på alt:-)

Skrevet

Jeg er veldig glad i rene smaker, så fersk basilikum til tomat og ost, lime/sitron, lønnesirup og fersk chili til svin, skivet hvitløk til kylling, oregano til lam..

Og kakao med peppermynte. Nam!

Det ene krydderet jeg ikke på noe vis under noen omstendighet kunne klart meg uten en uke er nok havsalt. Alt annet kan fikses med gode råvarer.

Og så er jeg snobbete nok til å ikke ha en eneste krydderblanding i skapet. :fnise: Folk syns alltid det er underlig.

Jeg er litt som deg. Men jeg har krydderblandinger, da. Mitt eget hjemmeblanda tacokrydder, samt noen indiske sånn som tandoorikrydder, garam masala, karri, denslags.

Favorittkrydder? Helt umulig å si. Må bli salt. :)

Gjest Crazycatlady
Skrevet (endret)

Timian, oregano, basilikum, rosmarin, estragon, kajennepepper, chili, hvitløk, kanel, spisskummin, chipotle, lime, paprika, rødvinseddik, garam masala, soyasaus, salt, pepper osv. Alt er ikke krydder, men er ting jeg bruker for å smaksette.

Endret av Crazycatlady
Gjest Valiumsjunkie
Skrevet (endret)

Koriander smaker HERLIG! Lukter godt også. Liker chili, hvitløk, salt, sukker, paprikakrydder, soyasaus, fiskesaus, chilisaus (!!) og pizzakrydder :P

Jeg kjøpte fersk hvitløk på butikken hin gangen, jeg merket ikke forskjell? Kanskje det smakte mer og mer intenst.

Krydder jeg ikke liker: timian, rosmarin og dill

Jeg glemte lime, går det som krydder? Lime og sitron kan løfte en rett opp og gjøre den mer frisk.

edit: tilføyde soyasaus

Endret av Valiumsjunkie
Skrevet

Bruker kanel, kardemomme, dill, oregano, basilikum, timian, estragon, gressløk, chili, karri-blanding, garam masala, muskat, spiskummin, koriander, paprika og pepper daglig. Men favoritten må nok bli kanel! :icon_lol:

Gjest Snyltefluen
Skrevet

Spisskummen! Ingen hummus uten, men jeg putter stort sett spisskummen i det meste av supper og gryter.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...