Gå til innhold

Straffemetoder!

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

ok for å ikke kuppe noen sin tråd starter jeg en ny en!

Hvilke straffemetoder bruker dere daglig?

1 når barna er frekk og respektløse?

2 når barn lyver?

3 når barn lager skade på div ting?

4. Når barn skader andre?

5. Vist barnet ditt stjeler?

6. Når de ikke hører etter?

Jeg har en på snart 9 mnd så disiplin er ikke en del av min hverdag! men den tid kommer!

Anonym poster: 1c51a97b4c7392ac067f4163f9e148f2

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Det er ikke gitt at barn kommer til å juge, stjele eller slå noen... Om det skjer velger jeg å ta stilling til saken da fremfor å sitte og planlegge straffemetoder.

Skrevet

Jeg reagerer litt på holdningen din til problemstillingene. Straffemetoder.. Jeg klarer ikke å bli komfortabel med det ordet. Disiplin er ikke det samme som straff.

Jeg har ikke tenkt til å vente med oppdragelsen til ungen min gjør noe galt, og føler da at "straffemetoder" er feil ord å bruke om min oppdragerstil.

• Liker 5
Skrevet

Har to ungdommer i huset. Bruker aldri straffemetoder, men snakker med dem. Har aldri praktisert såkalt straffemetoder...

Gjest Riskjeks
Skrevet

Folk er redde for ordet straff. "Konsekvenser" høres mye bedre ut :P Men det er faktisk det samme. Litt som skammekrok og "time-out" ;)

Har ikke opplevd alle scenarioene TS lister opp. Men når barna gjør noe galt, er det vel stort sett kjefting det går i... Har de ødelagt noe, griset til med vilje osv må de (hjelpe til) å rydde opp/fikse hvis det går an.

• Liker 2
Skrevet

Hvorfor tror noen at det hjelper å straffe?????

Skrevet

Bruker ikke straffemetoder i det hele tatt, da det ikke har noen hensikt.

Mesteparten av problemstillingene dine ville ikke vært noe problem ved at barn får en god oppdragelse ( finnes unntak her også som i alt annet).

Forklare, forklare, forklare og forklare igjen. Og når du har forklart 1000 ganger forklarer du 1000 ganger til.

Nå er mine 11 og 13 og forstår mer enn nok av hva som blir sagt til de. Jeg gir de en advarsel hvis de bryter reglene, og i den advarselen ligger det ett valg. F.eks: hvis du ikke tar på deg sykkelhjelmen nå får du ikke lov til å sykle mer i dag. Du kom for sent hjem i går, kommer du for sent hjem i dag får du ikke gå noen steder i morgen.

For meg er å straffe noen å få de til å betale for sine synder. Barn som blir straffet lærer fort å ikke bli tatt, men gjør fortsatt like mye galt.

Skrevet

Mesteparten av problemstillingene dine ville ikke vært noe problem ved at barn får en god oppdragelse ( finnes unntak her også som i alt annet).

Forklare, forklare, forklare og forklare igjen. Og når du har forklart 1000 ganger forklarer du 1000 ganger til.

Nå er mine 11 og 13 og forstår mer enn nok av hva som blir sagt til de. Jeg gir de en advarsel hvis de bryter reglene, og i den advarselen ligger det ett valg. F.eks: hvis du ikke tar på deg sykkelhjelmen nå får du ikke lov til å sykle mer i dag. Du kom for sent hjem i går, kommer du for sent hjem i dag får du ikke gå noen steder i morgen.

For meg er å straffe noen å få de til å betale for sine synder. Barn som blir straffet lærer fort å ikke bli tatt, men gjør fortsatt like mye galt.

Du bruker jo straffemetoder. Det å ikke få lov til å sykle eller å ikke få lov til å gå ut er straffemetoder. Som nevnt over liker vi bare ikke å bruke ordet straff i dag. Hos oss gjør vi det ganske likt. Straffen er å miste goder. Vi snakker om ting og forklarer i tillegg, selvsagt, men bare forklaring og ingen konsekvenser fungerer på de færreste.

AnonymBruker
Skrevet

Det du forteller om er jo nettopp straff. I oppdragelses-forstand, i hvert fall. Det er jo perfekte eksempler på straff. Sier ikke at det er galt, altså, men det er jo det der som ER straff.

Anonym poster: d4394595acf99f1e90e225a45b3ad14f

• Liker 4
Skrevet

Du bruker jo straffemetoder. Det å ikke få lov til å sykle eller å ikke få lov til å gå ut er straffemetoder. Som nevnt over liker vi bare ikke å bruke ordet straff i dag. Hos oss gjør vi det ganske likt. Straffen er å miste goder. Vi snakker om ting og forklarer i tillegg, selvsagt, men bare forklaring og ingen konsekvenser fungerer på de færreste.

Det du forteller om er jo nettopp straff. I oppdragelses-forstand, i hvert fall. Det er jo perfekte eksempler på straff. Sier ikke at det er galt, altså, men det er jo det der som ER straff.

Anonym poster: d4394595acf99f1e90e225a45b3ad14f

Nei det er ikke straffemetoder. Uansett hvordan man vrir og vender på det er ikke konsekvens og straff det samme, da ordene ikke betyr det samme.

Konsekvens, følge, følgeriktighet; samsvar mellom prinsipp og handling; et utsagn som er en logisk følge av ett eller flere andre utsagn.

Straff er en negativ reaksjonsform for uønsket handling.

For å gi et annet eksempel så kan vi ta ordet konsekvensutredning, ordet vil miste sin betydning ved å kalle det straffeutredning, da vi nå snakker om 2 helt forskjellige ting.

Perfekte eksempler på straff ville vært: siden du kom for sent hjem i går får du ikke godteri på lørdag. Fordi du syklet uten hjelm får du ikke gå i Pers bursdag neste uke. Barnet ender opp med å betale for sine synder i flere dager, og det har heller ingen logisk sammenheng med regelbruddet.

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Nei det er ikke straffemetoder. Uansett hvordan man vrir og vender på det er ikke konsekvens og straff det samme, da ordene ikke betyr det samme.

Konsekvens, følge, følgeriktighet; samsvar mellom prinsipp og handling; et utsagn som er en logisk følge av ett eller flere andre utsagn.

Straff er en negativ reaksjonsform for uønsket handling.

For å gi et annet eksempel så kan vi ta ordet konsekvensutredning, ordet vil miste sin betydning ved å kalle det straffeutredning, da vi nå snakker om 2 helt forskjellige ting.

Perfekte eksempler på straff ville vært: siden du kom for sent hjem i går får du ikke godteri på lørdag. Fordi du syklet uten hjelm får du ikke gå i Pers bursdag neste uke. Barnet ender opp med å betale for sine synder i flere dager, og det har heller ingen logisk sammenheng med regelbruddet.

Det der som du lister opp i siste avsnitt er ikke perfekt i mine øyne! Det er ingen sammenheng mellom å komme for sentt hjem og null lørdagsgodt. Det finnes heller ingen sammenheng mellom å sykle uten hjelm og det å ikke få gå ei en bursdag i NESTE uke! Hallo?!

Anonym poster: 446e53e6ad81621717a9dbef7d344473

Skrevet

Det der som du lister opp i siste avsnitt er ikke perfekt i mine øyne! Det er ingen sammenheng mellom å komme for sentt hjem og null lørdagsgodt. Det finnes heller ingen sammenheng mellom å sykle uten hjelm og det å ikke få gå ei en bursdag i NESTE uke! Hallo?!

Anonym poster: 446e53e6ad81621717a9dbef7d344473

Du må ikke ta det svaret der ut av konteksten sin. Les om igjen så forstår du hva det er skrevet om.

AnonymBruker
Skrevet

Jeg ser dette som en straffemetode, Du opplyser allerede hvilke konsekvenser han vil få vist han ikke hører etter!

Nå vet jeg ikke om det er hvor jeg kommer fra det ikke er så fy-fy ord. men en straffemetode er å gi konsekvenser for dårlig oppførsel/handlinger.

Å nei du #2 Jeg har ikke tenkt og vente med oppdragelsen til noe "gale" skjer. Men er greit og vite hvilken konsekvenser andre barn og får for dårlig oppførsel.

Jeg selv har vokst opp med veldig strenge foreldre, jeg har ikke tenkt og videreføre det til mitt barn, men er greit og vite hva en normal konsekvens er vist jeg noen gang kommer utenfor de nevnte handlingene i tråden =)

Skrevet

ok for å ikke kuppe noen sin tråd starter jeg en ny en!

Hvilke straffemetoder bruker dere daglig?

1 når barna er frekk og respektløse?

2 når barn lyver?

3 når barn lager skade på div ting?

4. Når barn skader andre?

5. Vist barnet ditt stjeler?

6. Når de ikke hører etter?

Jeg har en på snart 9 mnd så disiplin er ikke en del av min hverdag! men den tid kommer!

Hele tanken bak denne tråden er håpløs.. Straffemetoder????

Hva med å ha som mål at barnet skal tenke selv, ta kloke valg, velge det rette?

Hva med å anerkjenne barns ønske om å gjøre det rette, være klok, være en del av et felleskap?

Herrejemeni, jeg blir helt matt, for en holdning.. straffe barnet. Hva ønsker man å oppnå med straff? er det sraff barn lærer av?

Skrevet

Synes debatten straff vs. konsekvens er like irriterende hver gang, det blir jo bare ordkløveri.

• Liker 6
AnonymBruker
Skrevet

Hele tanken bak denne tråden er håpløs.. Straffemetoder????

Hva med å ha som mål at barnet skal tenke selv, ta kloke valg, velge det rette?

Hva med å anerkjenne barns ønske om å gjøre det rette, være klok, være en del av et felleskap?

Herrejemeni, jeg blir helt matt, for en holdning.. straffe barnet. Hva ønsker man å oppnå med straff? er det sraff barn lærer av?

Hallo selvfølgelig skal et barn greie og tenke selv, men hvordan har du tenkt og gjøre det da? De tenker ikke selv fra de er 4! man skal jo vise hva som er rett og galt og da bruker de aller fleste straffemetoder/konsekvenser på dårlig oppførsel!

og sitte og fortelle et barn 1000 ganger at dette ikke er greit for å så si det 1000 ganger til, da må man en gang skjønne at det ikke funker!

• Liker 1
Skrevet

Hallo selvfølgelig skal et barn greie og tenke selv, men hvordan har du tenkt og gjøre det da? De tenker ikke selv fra de er 4! man skal jo vise hva som er rett og galt og da bruker de aller fleste straffemetoder/konsekvenser på dårlig oppførsel!

og sitte og fortelle et barn 1000 ganger at dette ikke er greit for å så si det 1000 ganger til, da må man en gang skjønne at det ikke funker!

Så små barn gjør da vel ikke så mye galt skulle jeg tro....

Skrevet

Ja la oss ta de små rakkerne fatt så de lærer....

Eller kan det finnes andre metoder?

Skrevet

Ja la oss ta de små rakkerne fatt så de lærer....

Eller kan det finnes andre metoder?

Ja det er jo det jeg sier!! Hadde noen f. Eks slått ungen min og foreldrene ikke ga det barnet noen form for konsekvenser så hadde jeg virkelig begynt og lure på hvordan de er som både forbilde og autoritets figur for dette barnet.
Skrevet

Strengt tatt er det flere voksne enn barn som burde hatt straff :bond:

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...