Gå til innhold

Ritalin, noen med erfaring?

Fremhevede innlegg

Gjest Roskva
Skrevet

Heisann.

Noen her som har erfaring med ritalin? Evt. effektforskjell, bivirkninger i forhold til vanlige piller og kapsler?

Har gått på piller, men da virkningen var kortvarig og bivirkningene noe ubehaglige skal jeg nå prøve med kapsler.

Tar de kun for ADHD, bare for å ha det på det rene :)

Evt. andre ting som kan fungere i tillegg til eller i stedet for medisiner?

Psykolog funka dårlig, men driver med en del pusteøvelser som hjelper noe. Men så langt er det altså medisiner som har hatt best effekt og gitt meg håpet tilbake om å kunne leve et "normalt" liv.

(fikk diagnosen nå i voksen alder)

Videoannonse
Annonse
Gjest barista
Skrevet

Heisann.

Noen her som har erfaring med ritalin? Evt. effektforskjell, bivirkninger i forhold til vanlige piller og kapsler?

Har gått på piller, men da virkningen var kortvarig og bivirkningene noe ubehaglige skal jeg nå prøve med kapsler.

Tar de kun for ADHD, bare for å ha det på det rene :)

Evt. andre ting som kan fungere i tillegg til eller i stedet for medisiner?

Psykolog funka dårlig, men driver med en del pusteøvelser som hjelper noe. Men så langt er det altså medisiner som har hatt best effekt og gitt meg håpet tilbake om å kunne leve et "normalt" liv.

(fikk diagnosen nå i voksen alder)

Jeg har prøvd ritalin, men uten virkning. Eneste bivirkningen var dårlig matlyst.

Eller kan tran, omega og lignende vise seg å ha mye å si på konsentrasjonen.

Gjest Roskva
Skrevet

Takk for svar! :)

Eneste bivirknene jeg hadde var munntørrhet og hjertebank, ellers sett bort fra kortvarig effekt, funket de supert der de skulle.

Har prøvd omega, men kan ikke si jeg merket noe forskjell, derimot er det jo uansett bra for kroppen om ikke annet :)

AnonymBruker
Skrevet

Munntørrhet, hjertebank(hvis jeg tok litt for mye, ganske ubehagelig), ekstremt dårlig matlyst(effekten jeg ville ha), ble VELDIG rastløs av dem. Jeg har ikke ADHD, og brukte dem for vektnedgang(idiotisk, men etter pilleslutt har jeg verken fysiske eller psykiske problemer). :)

Anonym poster: fc020e67026f887d631e8eab13dd95ba

Skrevet

Begynte på Ritalin i voksen alder, og hadde mye bivirkninger i begynnelsen (kvalme, munntørrhet, svette, hjertebank, stivhet i muskler, null appetitt), men alt dette har heldigvis gitt seg veldig!

Når jeg merker at jeg blir stiv (merker f.eks om jeg myser eller strammer ansiktmuskler), tar jeg magnesium, dette hjelper veldig.

Å spiser jevnlig selv om jeg ikke kjenner for det gjør Ritalin til en mindre slitsom opplevelse. Ritalin fungerer bedre med litt mat i magen.

Mat med mye c-vitamin kan minske effekten av Ritalin.

For meg varer ikke Ritalin fire timer som de skal, så jeg tar de mye oftere i løpet av dagen; hver tredje time - noen ganger etter to og en halv time. Dette ble redningen for meg, ellers hadde jeg hatt "comedowns" hele dagen, noe jeg tror er et ganske vanlig problem for oss som tar tabletter.

Har ikke prøvd kapsler, men vil heller ha tabletter, da de er kortvarige så jeg kan ta dem nære leggetid uten problemer. Fint å kunne være litt impulsiv og bestemme selv når man vil være medisinert og ikke, hehe.

Etter mye prøving og feiling fungerer ritalin veldig bra for meg, og livet har ordnet seg på veldig mange måter etter jeg begynte på dem, spesielt i jobbsammenheng.

Andre råd:

- Sørg for å sove nok, det er kjempeviktig. Du har ikke noe ekstra å spille på, så dekk alle basale behov.

- Spis sunt. Grønt, vitaminer, sunt fett, proteiner. Tran.

- Spis jevnlig.

- Mange med adhd tåler ikke melk og mel, jeg fikk det bedre etter jeg kuttet ut dette. Prøv en eliminasjonsdiett.

- Fysisk aktivitet.

- Sørg for å gjøre ting du liker!

Lykke til:)

Skrevet

Jeg fikk også diagnose i voksen alder, og startet først med Ritalin tabletter. Jeg opplevde mange bivirkninger, blant annet fullstendig mangel på matlyst, kvalme, hjertebank, hodepine, skjelving på hendene, og søvnvansker. I tillegg ble jeg veldig sliten av at hele dagen min bestod av berg- og dalbaner pga at effekten varer såpass kort, og jeg merket så godt når effekten var på topp og når jeg var midt mellom to doser. Etter hvert byttet jeg til kapsler og det har funket så mye bedre :) Nå har jeg mye færre bivirkninger, kun mangel på matlyst i perioder, men det klarer jeg å holde i sjakk ved å passe på at jeg tar medisiner sammen med mat. Det er når jeg har medisinen "innabords" at jeg ikke har lyst på mat. En sjelden gang i blant kan jeg bli kvalm, men det er også hvis jeg ikke har spist når jeg tar medisiner. Siden det er depotkapsler slipper jeg det svingende humøret og jeg slipper å ta medisiner så mange ganger om dagen. Jeg tar 40mg om morgenen og tar jeg 20mg ca.5 timer etterpå. Kapslenes effekt varer i ca 7timer, med et høydepunkt etter ca.5 timer. Når jeg da tar andre dose mens den første er på topp slipper jeg å kjenne på at effekten dabber sakte ut. Det er selvfølgelig forskjellig fra person til person, men dette fungerer veldig fint for meg i alle fall :)

• 2 uker senere...
Skrevet

Jeg er i opptrappingsfasen på Ritalin. Til nå er jeg kommet opp i 40mg(20mg morgen og 20mg kveld) i døgnet.

Problemet er at jeg ikke merker noen som helst forandring. Like rastløs og samme uro i kroppen. Samme trang til å trykke på pc samtidig som jeg trykker på telefonen og prøver å se litt på tv, må ofte brekke dette av med å ta en tur i kjelleren eller loftet, kanskje en tur ut i garasjen for å så tilbake til sofaen til ny runde fremfor tv-telefon-pc'en.

Merker heller ingen bedring i det sosiale, greier ikke å få med meg hele/lengre samtaler. Med bakgrunsstøy er ting helt håpløst, da kan jeg glemme hele samtalen.

Like vanskelig å komme i gang med ting og like vanskelig å avslutte ting og tang.

Har heller INGEN bivirkninger.

Med andre ord er jeg svært skuffet til nå :( Det som jeg frykter mest nå er at psykiateren plutselig finner ut at jeg ikke har adhd alikevel og avslutter hele medisineringa. Orker ikke å det sånn resten av livet.

Hva skjer når jeg oppnår maks Ritalin dose pr dag ?(har forstått at dette er ca 1mg pr kroppsvekt, i mitt tilfelle 70mg)

Noen som kan dele sin historie om virkning/oppstart/opptrapping av Ritalin ?

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...