Gå til innhold

ultralyd vs rygmagsbrok/vandhoved/downsyndrom


Ann Forup

Anbefalte innlegg

Når lad mig begynde med at jeg var til lægen i dag og måtte spørge ham om rygmagsbrok efter at rugby familien's lille mand havede fået det, og jeg undre mig over at det ikke var blevet opdaget på ul for jeg ved at man kan se det på ul sammen med vandhoved og downsyndrom, jeg fik pænt besked om at Norge havede desværre ikke resurser til det, men han viste at i Danmark tjækker de det automatisk men her i Norge må man altså selv bestille tid til ul hos en som kan se de ting, ville bare oplyse alle jer gravide om det, for jeg gik faktisk i god tro om at det var noget de kontrolerte når jeg var på ul men det gør de altså ikke, så jeg skal helt klart bestille en ekstra tur til ul hvor de kontrolere disse ting og ikke bare måler hovedomkreds og lårben og ser hvor moderkagen ligger.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest Poirot

Trodde ikke man kan se ryggmargsbrokk?

Dette er grunnen til at en del kan få fostervannsprøve, da prøven kun lar seg påvise etter uke 16. Tror jeg.

Jeg har lest litt om temaet, pga har skaden i familien, angår meg derfor om jeg skal bli gravid. Flott om du kan finne en link el. som det står om UL og ryggmargsbrokk!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Pjusk

Kan man se vannhode på UL? Det visste jeg ikke? Jeg har et barn som har hatt dette, men han utviklet det vel etter fødselen.

Han fikk ca. 30 UL undersøkelser før fødsel, og de så ingenting da.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg trodde også at dette var noe man kunne se på UL... Jeg fikk beskjed av fødselslege på UL-undersøkelse at ryggmargen til babyen så bra ut og at jeg derfor ikke trengte å ta folat lenger. Tror det var rundt uke 13-14.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

som jeg skrev i mit indlæg så må den som tager ul'en være udlært til at se disse ting, man lægger ikke mæreke til det hvis man ikke ved hvad man skal kigge efter, som min læge sagde så kunne man f.eks se downsyndrom på at da har fostret en større nakkepude en ellers, og for at se rygmagsbrok må man se på hvert rygled og vide hvad man skal lede efter, har selv jobbe på røngen og ved at man må sikkert være røngten læge for at kunne se disse ting eller har været på kursus og lært det, men som lægen sagde mig så kan man altså også via ul se down/rygbrok/og vandhoved. Har ingen link om det har kun de oplysninger som min læge gav mig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jordmødrene på vårt universitetssykehus her jeg bor ser i alle fall ryggmargsbrokk (av den virkelig alvorlige sorten) på UL, det har jeg selv vært ute for.

UL er en generelt medisinsk undersøkelse der bla.a. måling av lårbein og hode har bakgrunn i at avvikende mål kan være symptom på noe mer, i tillegg til at lengden kan si noe mer konkret om termin.

Vannhode kommer ofte som en konsekvens av ryggmargsbrokk, og syntes i dette tilfellet tydelig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Hei!

Jeg fikk bare vite da jeg tok ultralyd i uke 19 at når vi kunne se fingrene sprike, noe vi gjorde, så var det et godt tegn på at alt var "normalt" i forhold til kromosoner....var det det det het?

Her ble det mange "det"!

Kromosoner...nå ble jeg plutselig i tvil......Det var ihvertfall det som hadde med Down Syndrom og gjøre!

Har selv ringt Oslo Akutten i dag og fått time til ultralyd om fjorten dager. Kunne få i dag allerede, men gubben er i Harstad og jeg tror han hadde blitt rimelig skuffet hvis han ikke fikk være med.

Så det blir spennende. da får vi vel vite kjønnet også håper jeg. Er det noe som tilsier at vi ikke får vite kjønnet når vi selv vil vite det?

I går var min mann og handlet babytøy! Jeg trodde han hadde fått solstikk eller noe jeg! Gikk kun etter str. og mente at: det trenger babyen og det trenger h*n og selvsagt pysj måtte h*n ha osv osv.

Så for at h*n ikke skal ende opp som en kylling eller en mintpastill, så er det koselig å få vite kjønnet.

Jeg er rimelig nysgjerrig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gjest akkurat nå

Min ul-lege sa at nå gjør han noe han ikke skal gjøre og se vedr. downs syndrom. Det så normalt ut sa han. Jeg regner med at han da ser ang ryggmargsbrokk også.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Poirot
Min ul-lege sa at nå gjør han noe han ikke skal gjøre og se vedr. downs syndrom. Det så normalt ut sa han. Jeg regner med at han da ser ang ryggmargsbrokk også.

Det er da ingen selvfølge at fordi om man kan se en ting, kan man se andre sykdommer også....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonymous

For å se Downs må man ha en ul rundt uke 12, det er ikke vanlig i Norge.

Ryggmargsbrokk utelukket de på min ordinære ultralyd i uke 18, begge svangerskap (Riksen og Ullevål). Det er mulig de ikke gjør dette på alle sykehus.

Den nye bioteknologiloven begrenser sterkt mulighetene til å vurdere risiko for Downs med fx. statistiske beregninger, blodprøver og nakkefoldsvurderinger ved uk i uke 12. Dette for å unngå sortering av barn med genetiske sykdommer. Det er altså ikke en økonomisk vurdering, men en politisk. Den eneste måten å sikkert bekrefte/avkrefte Downs og andre kromosomavvik er ved fostervannsprøve noe senere i svangerskapet. Denne innebærer en risiko for abort på ca. 1%, kanskje mer. Har selv en kollega som fikk et tidligfødt dødfødt barn pga. fostervannsprøve.

Vannhode vet jeg ikke noe om.

Polyanna

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...