Sandman Skrevet 1. april 2004 #1 Del Skrevet 1. april 2004 Hvis du orker, så sjekk denne linken: http://www.vg.no/pub/vgart.hbs?artid=221703 Grøss.... Dette var heller ikke uniformerte soldater, men sivile som arbeidet med gjenoppbygging der nede. ....hvordan kan vesten tro at det noensinne er mulig å skape et sivilisert land av Irak, med demokratiske prinsipper, og med en religion som er menneskevennlig? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Myumi Skrevet 1. april 2004 #2 Del Skrevet 1. april 2004 Jeg så innslaget på CNN i går og ble helt :o de oppførte seg som ville dyr. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Poirot Skrevet 1. april 2004 #3 Del Skrevet 1. april 2004 Krig og undertrykkelse over tid gjør mye rart med mennesker. Se bare på de belgiske FN-soldatene i Soamlia som tisset på fanger for noen få år siden..... Eller amerikanerne som skjøt ned vietnamesiske landsbyer av sivile, eks My Lai-massakren. Eller nordmenn som jaget tyskertøser og klippet håret av dem. Dette har ikke mer irakere å gjøre, det har med menneskesinnet. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
aline Skrevet 1. april 2004 #4 Del Skrevet 1. april 2004 Krig og undertrykkelse over tid gjør mye rart med mennesker. Se bare på de amerikanske FN-soldatene i Soamlia som dro døde soamliere i tau etter bilene sine for noen få år siden..... Eller som skjøt ned vietnamesiske landsbyer av sivile, eks My Lai-massakren. Eller nordmenn som jaget tyskertøser og klippet håret av dem. Dette har ikke mer irakere å gjøre, det har med menneskesinnet. Veldig enig med deg Poirot!! krig og undertrykkelse gjør ting med menneskesinnet som vi som ikke har følt det på kroppen ikke klarer å forstå på noen som helst måte! jeg forsvarer IKKE handlingene som ble gjort i går, men vi må ikke være så naive at vi tror at dette er slik Irakere er og de er ondere en alle andre til sammen!! Dette er NOEN irakere, det er stor forskjell i Irak iforhold til krigen og Saddam, det er noen byer som forgudet Saddam og som selvsagt har alt imot USA som tok ham og kriget landet deres sønder og sammen!! (i deres øyne ihvertfall) og det finnes også byer som definitivt IKKE forgudet Saddam og som syntes det var viktig å bli kvitt ham, selv om de kanskje ikke hadde ønsket krig og USA for at det skulle skje. Tyskerunger og tyskertøser har blitt skamjaget her i vårt prektige land, folk har blitt hatet og drept pga hvor de kom fra, her i vårt eget land!!! Under krigstiden i norge!! Glemmer vi historien og dømmer andre for ting som også har skjedd her? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Anonymous Skrevet 1. april 2004 #5 Del Skrevet 1. april 2004 Krig og undertrykkelse over tid gjør mye rart med mennesker. Se bare på de amerikanske FN-soldatene i Soamlia som dro døde soamliere i tau etter bilene sine for noen få år siden..... Eller som skjøt ned vietnamesiske landsbyer av sivile, eks My Lai-massakren. Eller nordmenn som jaget tyskertøser og klippet håret av dem. Dette har ikke mer irakere å gjøre, det har med menneskesinnet. Bullshit. Det har med kultur og religion å gjøre. FN-soldatene i Soamlia som dro døde soamliere i tau etter bilene sine for noen få år siden?? Hva i svarte? Greit at det er første april, men dette blir bare for retardert for min smak. Det var omvendt! Det var Somaliere som dro drepte amerikanske soldater rundt i gatene og jublet! Klippet håret på tyskertøsene? Skal dette være en vits? At du sammenligner det med dette gir meg frysninger over hele meg. En hel by som jubler rundt forbrente lik av sivile som hjalp til med gjenoppbygging av landet. Trukket gjennom gatene mens folk som sparker og spytter på likene. Et lik ble hakket i fillebiter med hageredskaper til vill jubel. Dette har INGEN presedens i den vestlige kultur noensinne. Selv i mørketidenhadde man mer respekt for døden. Alle sammenligninger faller døde og maktesløse. Det vi ser handler ikke om mennesker som "har hatt det vondt av krig etc". Flere folkeslag har hatt det mye verre uten at noe slikt har forekommet. Dette er kultur og samfunn. Du er den samme typen som unnskylder kriminelle innvandrere med at de "har hatt det så vondt stakkar" er du ikke? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Poirot Skrevet 1. april 2004 #6 Del Skrevet 1. april 2004 Jeg har ikke unnskyldt noe som helst. Jeg har prøvd å forklare. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Sandman Skrevet 1. april 2004 Forfatter #7 Del Skrevet 1. april 2004 Krig og undertrykkelse over tid gjør mye rart med mennesker. Se bare på de amerikanske FN-soldatene i Soamlia som dro døde soamliere i tau etter bilene sine for noen få år siden..... Eller som skjøt ned vietnamesiske landsbyer av sivile, eks My Lai-massakren. Eller nordmenn som jaget tyskertøser og klippet håret av dem. Dette har ikke mer irakere å gjøre, det har med menneskesinnet. Poirot, jeg siterer fra VG-artikkelen: "Den rystende folkefesten var en skarp påminnelse om hva som skjedde i 1993. Da ble 18 amerikanske soldater lemlestet og slept gjennom gatene i Mogadishu." Er det noen misforståelser ute og går her? At nordmenn hetset "tyskertøser" i sin tid, syns jeg, når det gjelder makaber adferd, ikke kan sammenlignes med slikt som dette. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Anonymous Skrevet 1. april 2004 #8 Del Skrevet 1. april 2004 Jeg har ikke unnskyldt noe som helst. Jeg har prøvd å forklare. Du forklarte feil. Dette handler ikke om mennekser som har vært utsatt for undertrykkelse og krig. De har vært okkupert i ett år. En sæææærs mild okkupasjon. Irak var i Golf Krigen. En angrepskrig. Disse menneskene støttet Saddam. De vil hevne at Saddam ble tatt av dage. Jeg begynner å bli alvorlig lei av den kulturrelativistiske (alle kulturer er like gode) holdningen. Er det et veddemål på gang her på KG om hvem som kan være mest politisk korrekt..?? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Poirot Skrevet 1. april 2004 #9 Del Skrevet 1. april 2004 Sorry, jeg blandet sammen. Like fullt, somaliere og irakere er ikke like: slike ting skjer over alt! Link Til italiensk presse forteller tidligere soldater i Somalia at FN-aksjonen ble et rent helvete. Drap av en amerikansk marinesoldat sies å ha fått FN-soldatene til å gå amok. De kaotiske forholdene i landet og redselen for bakholdsangrep skal ha gjort at mange satte elementære menneskerettigheter til side. Canada har måttet oppløse en hel bataljon etter publiseringen av bilder av en grovt torturert somalier som døde av skadene. Forsvarsministeren, en general og flere offiserer har måttet gå av. Den hovedansvarlige for torturen har ikke kommet ut av koma etter et selvmordsforsøk. Men tortur og drap er også blitt brukt av amerikanske, belgiske og pakistanske soldater. For få måneder siden ble Belgia rystet av bilder av soldater som urinerte på somaliske fanger. My Lai-massakren: http://www.studvest.uib.no/200310/kronikk.asp I landsbyen var det bare kvinner, barn og gamle. Calley beordret landsbybeboerne sammen i flokker og ga soldatene beskjed om å henrette innbyggerne på stedet. En som var med på massakren har i ettertid uttalt: «Du trengte ikke se etter folk å drepe, de var bare der. Jeg skar av struper, kuttet av hender, skar ut tunger, skalperte dem. Mange andre gjorde det og jeg gjorde bare det samme. Jeg mistet simpelthen all kontroll.» Jeg har overhodet ikke sammenlignet klipping av norske kvinner med å slepe folk etter biler. Men krig får folk til å gjøre ting de ikke ville gjort ellers. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Poirot Skrevet 1. april 2004 #10 Del Skrevet 1. april 2004 Å forklare noe er ikke det samme som å godta. Og om gjest ser hva jeg har skrevet, så skylder jeg NETTOPP IKKE på kultur. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Anonymous Skrevet 1. april 2004 #11 Del Skrevet 1. april 2004 At du skylder på noe annet enn kultur er jo nettopp fordi jeg kritiserer deg? Disse menneskene er ikke i krig. Det er en svært fredelig okkupasjon. De er ikke undertrykket. Om noe så er de frigjort. Det finnes INGEN annen forklaring enn kultur/religion. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Poirot Skrevet 1. april 2004 #12 Del Skrevet 1. april 2004 At du skylder på noe annet enn kultur er jo nettopp fordi jeg kritiserer deg? Disse menneskene er ikke i krig. Det er en svært fredelig okkupasjon. De er ikke undertrykket. Om noe så er de frigjort. Det finnes INGEN annen forklaring enn kultur/religion. HÆ? Jeg kom jo med min forklaring (mennesker under press) før du kom på banen. Fredelig okkupasjon? Har du fått med deg hva som står i media, om hvor mange (på begge sider) som er drept etter at det ble "fred"? Okkupasjon er vel heller ikke et spesielt positivt ladet ord for en del mennesker som bor i landet som er okkupert.... Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
aline Skrevet 1. april 2004 #13 Del Skrevet 1. april 2004 Er det ingen av dere som har sett filmer basert på Vietnamkrigen og dokumentarer fra diverse kriger? Er det ingen av dere som har fått med dere at krig påvirker menneskesinnet på en syk måte? Er det bare det siste året Irak har vært i krig? Og er dere nå så sikre på at det er ALLE Irakere som støttet Saddam og derfor ønsker å hevne hans fall nå? eller er det bare enklest, fordi man trenger noen å spytte på når man leser om slike makabre og grusomme handlinger som vi på ingen måte er i stand til å fatte omfanget av? Jeg synes det er like ufattelig å lese og se om dette som skjedde i Falluja i går, men etter hva jeg også har lest, så er dette en by som hele tiden har vært Saddam-vennlig, i motsetning til flere andre byer som faktisk IKKE er det!! Jeg forstår virkelig ikke hvordan disse menneskene kan gjøre slike ting, jeg forstår ikke at 12 år gamle gutter kan se på og si de jubler over dette, men så forstår jeg heller ikke hvordan det er å leve under en leder som Saddam heller, og hvordan det er å bli "fratatt" sin manipulerene leder og overtatt av "fienden" heller!! Men jeg leste om en sak i USA en plass, der en afrikaner var blitt hengt etter en bil etter bena, han ble slept og svingt etter denne bilen i fart mens kroppsdeler ble skuret av kroppen hans, inntil han langt om lenge ble halshugget av ett avløpsrør som kappet hodet av ham!!! Jeg har lest om soldater som har tvunget fedre til å se på at de lirker øynene ut av hode på kona og barna hans, og soldater som skalperer, stikker, brenner, voldtar, kutter halsen på folk og i det hele tatt. Ingen av disse andre hendelsene skjedde i Irak, noen ble også utført av ikke-muslimer, til og med amerikanere!! Dømmer vi alle amerikanere til å være rassisteiske udyr pga ham som ble slept etter bilen? dømmer vi ett helt land pga noens syke sinn? Jeg er jaggu glad jeg ikke er så blind jeg!! For da er det søren meg ikke langt igjen til tanken "øye for øye, tann for tann" kommer hos prektige, kristne også!! Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Anonymous Skrevet 1. april 2004 #14 Del Skrevet 1. april 2004 Jeg mente jo, innlysende, fredelig fra okkupantenes side? Jeg klarer ikke å se hvordan dette kunne misforstås? Et hvert barn vet at det har vært mye uro. Det er irakerene som initierer volden, ikke koalisjonen. Mennesker under press? Det er det dummeste. Europa har en lang krigshistorie. Kan du se for deg at et fransk bygdesamfunn brente lik av tyske soldater og hang dem opp på broer? Mishandlet likene på det groveste? Nei. Dette til tross for at tyskerene sin okkupasjon var laaaangt mer hårdhendt enn den koalisjonen har i Irak. Det handler ikke om mennesker under press, undertrykkelse. Det handler om kultur/religion. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
blåveis Skrevet 1. april 2004 #15 Del Skrevet 1. april 2004 Det handler ikke om mennesker under press' date=' undertrykkelse. [/quote'] Nei, det er jo klart; hvordan mennesker reagerer under press har jo ingenting med oppførselen til mennesker som bor i et land som er invadert Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Anonymous Skrevet 1. april 2004 #16 Del Skrevet 1. april 2004 Er det ingen av dere som har sett filmer basert på Vietnamkrigen og dokumentarer fra diverse kriger? Er det ingen av dere som har fått med dere at krig påvirker menneskesinnet på en syk måte? Er det bare det siste året Irak har vært i krig? Og er dere nå så sikre på at det er ALLE Irakere som støttet Saddam og derfor ønsker å hevne hans fall nå? eller er det bare enklest, fordi man trenger noen å spytte på når man leser om slike makabre og grusomme handlinger som vi på ingen måte er i stand til å fatte omfanget av? Jeg synes det er like ufattelig å lese og se om dette som skjedde i Falluja i går, men etter hva jeg også har lest, så er dette en by som hele tiden har vært Saddam-vennlig, i motsetning til flere andre byer som faktisk IKKE er det!! Jeg forstår virkelig ikke hvordan disse menneskene kan gjøre slike ting, jeg forstår ikke at 12 år gamle gutter kan se på og si de jubler over dette, men så forstår jeg heller ikke hvordan det er å leve under en leder som Saddam heller, og hvordan det er å bli "fratatt" sin manipulerene leder og overtatt av "fienden" heller!! Men jeg leste om en sak i USA en plass, der en afrikaner var blitt hengt etter en bil etter bena, han ble slept og svingt etter denne bilen i fart mens kroppsdeler ble skuret av kroppen hans, inntil han langt om lenge ble halshugget av ett avløpsrør som kappet hodet av ham!!! Jeg har lest om soldater som har tvunget fedre til å se på at de lirker øynene ut av hode på kona og barna hans, og soldater som skalperer, stikker, brenner, voldtar, kutter halsen på folk og i det hele tatt. Ingen av disse andre hendelsene skjedde i Irak, noen ble også utført av ikke-muslimer, til og med amerikanere!! Dømmer vi alle amerikanere til å være rassisteiske udyr pga ham som ble slept etter bilen? dømmer vi ett helt land pga noens syke sinn? Jeg er jaggu glad jeg ikke er så blind jeg!! For da er det søren meg ikke langt igjen til tanken "øye for øye, tann for tann" kommer hos prektige, kristne også!! Du spaserer elegant utenfor hovedpoenget. Forskjellen på dette og gærninger er som sleper negre etter bilen sin er: I dette tilfellet skjer dette til jubel fra en hel by. Det er ikke noen isolerte gale individer. Barn, kvinner og eldre deltok i å hakke istykker og brenne likene. Noe slikt ville ALDRI skjedd i et vestlig land. Det finnes selvsagt sinnsyke indiver i USA, også i hæren. Men en sinnsyk by? Det er en ENORM forskjell. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Anonymous Skrevet 1. april 2004 #17 Del Skrevet 1. april 2004 Dette har INGEN presedens i den vestlige kultur noensinne. Selv i mørketidenhadde man mer respekt for døden. Alle sammenligninger faller døde og maktesløse. Det vi ser handler ikke om mennesker som "har hatt det vondt av krig etc". Flere folkeslag har hatt det mye verre uten at noe slikt har forekommet. Dette er kultur og samfunn. Da regner jeg med at Holocaust også er et sætrekk ved vår vestlige kultur? At vi nærmest følelsesløst(noe som jeg oppfatter som mer skremmende) kan dra flere millioner uskyldige barn, kvinner og menn til gasskamre og siden kremere dem. De som sto bak selve prosessen var ikke udyr, men helt vanlige familiefedre. Å tro at denne typen handlinger er noe spesifikt for en kultur eller religion er naivt. slike ting har forekommet over hele verden opp gjennom hele historien. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Anonymous Skrevet 1. april 2004 #18 Del Skrevet 1. april 2004 Da regner jeg med at Holocaust også er et sætrekk ved vår vestlige kultur? At vi nærmest følelsesløst(noe som jeg oppfatter som mer skremmende) kan dra flere millioner uskyldige barn, kvinner og menn til gasskamre og siden kremere dem. De som sto bak selve prosessen var ikke udyr, men helt vanlige familiefedre. Å tro at denne typen handlinger er noe spesifikt for en kultur eller religion er naivt. slike ting har forekommet over hele verden opp gjennom hele historien. Kjenner du til uttrykket contextdropping? Nei? Nazi Tyskland har ingenting med Vestlig kultur å gjøre. På samme måte som Samekultur ikke har noe med vestlig kultur å gjøre. Men selv sammenlignet med Holocaust er det ingen fellestrekk. Man slepte ikke lik av jøder gjennom Berlins gater hvorpå hele byen, inkludert barn kvinner og eldre jublet! Ditt eksempel i er idiotisk og ubrukelig. Men det du sier er at alle kulturer er like gode? Veldig politisk korrekt, gratulerer. Du kan på ingen måte misforstås som rasistisk, du har dekket ryggen din. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
aline Skrevet 1. april 2004 #19 Del Skrevet 1. april 2004 ...Du spaserer elegant utenfor hovedpoenget. Forskjellen på dette og gærninger er som sleper negre etter bilen sin er: I dette tilfellet skjer dette til jubel fra en hel by. Det er ikke noen isolerte gale individer. Barn, kvinner og eldre deltok i å hakke istykker og brenne likene. Noe slikt ville ALDRI skjedd i et vestlig land. Det finnes selvsagt sinnsyke indiver i USA, også i hæren. Men en sinnsyk by? Det er en ENORM forskjell. Og tyskerne under krigen behandlet jødene med silkehansker? det var sikkert ikke en eneste umenneskelig handling som tok sted under krigen i norge? Noen av dem? For vi vestlige gjør ikke grusomme ting under krig og okumasjon vi, vi ser bare stygt på hverandre og sier "slemmingen"!!!! Menneskene i byen Falluja har levd under en mann som Saddam, som undertrykte ett helt folk for guds skyld!!!! i mange år!! De har blitt innprentet ting vi norske nordmenn aldri klarer å forstå, og glad er jeg for det!!! Men TROR vi virkelig at grusomme handlinger ikke skjedde i vestlige land under noen av krigene som har vært i vesten? :o Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
aline Skrevet 1. april 2004 #20 Del Skrevet 1. april 2004 også ser jeg at vi kjapt gikk fra en diskusjon og tilbake til denne evinnerlige Så lenge vi ikke er imot muslimer og Irakere så er vi idioter som bare sier det vi gjør for å være politisk korrekte og ikke-rassister!!! Da er det mye vits i å PRØVE å ta en diskusjon engang!! (prøvde bare fordi det faktisk var en seriøs bruker som startet tråden, men nå gidder jeg ikke altså!!) Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå