Gå til innhold

far har spillt bort barnets sparekonto gambling

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Nå har det stått opp en utrolig ekkel situasjon. Far har tatt ut penger fra datters konfirmasjon og sparekonto og brukt de på pengespill. Han har knekt sammen og innrømt at at han har brukt de opp, sparekontoen stod i hans navn men var alltid øremerket datteren. Prøver å skrive ned noen tanker, men alt er bare kaos, jeg vet ikke hva jeg skal gjøre, han ligger på kne og sverger bot og bedring, ber om unnskyldning, lover å oppsøke hjelp og bli bedre, men jeg er skremt og vet ikke. Det er snakk om til sammen nesten 200 000kr som var tiltenkt boligmarkedet for henne når den tid ble aktuell. Jenta er selvsagt knust og lei seg, både for pengene, men mest fordi faren hennes er syk og ikke greier å kontrollere seg.

Noen som har erfaring med spillegalskap og slike situasjoner?

Anonym poster: 7b95f0c88c23dad15444e6ffe2eccf99

• Liker 1
Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Oi... Dette er et svik på så mange måter... Jeg har ikke ord...

Første steg er vel at han oppsøker hjelp for avhengigheten.

Andre steg å starte på ny sparing til datteren. (Og la for all del denne kontoen stå i ditt navn!)

For en ekkel situasjon. Jeg hadde blitt så skuffet over mannen min om han hadde gjort noe slik!

Anonym poster: 2424579e70ab361b383aadc345c483cd

Skrevet (endret)

TS, her er det utrolig viktig at dere får profesjonell hjelp. Han kan love bot og bedring så mye han vil, men det er svært få som klarer det på egenhånd. Ved å oppsøke hjelp viser han også både deg og datteren deres at han mener alvor.

Jeg har dessverre ingen konkrete råd, men dersom du ønsker å jobbe dere gjennom dette er det viktig at dere lager en plan som dere alle klarer å følge. Han må straks begynne å spare opp datterens penger igjen. Har han annen gjeld som må nedbetales? I så fall er det viktig at dette også ryddes opp i. Er det store snakk om store beløp kan det være lurt å sørge for at ditt navn står på verdier, som hus og bil så dere ikke mister disse. Det er også viktig at du viser ham at du støtter ham gjennom alt dette. Ikke dra det opp igjen ved hver minste uenighet og stadig minne ham på at det er hans skyld at det er grønnsakssuppe heller enn biff til middag.

Endret av Alice i Eventyrland
  • Liker 10
AnonymBruker
Skrevet

Hei. Jeg har faktisk vært i samme situasjon selv, bare at jeg var jenta og pappa tømte sparekonton min. Jeg tror ikke jeg forsto så mye av dette på den tida, men jeg har snakket med pappa om det i ettertid. Han angrer selvfølgelig veldig. Pappa hadde ingen andre rundt seg som fikk med seg dette så det tok flere år før han fikk hjelp. Og han rakk å ruinere seg selv og grave seg ned i dyp dyp gjeld. Tok opp ugunstige lån for å betale andre ugunstige lån osv.

Det kunne sikkert vært veldig annerledes om noen hjalp han. Så jeg tror kanskje det viktigste er at du prøver å skaffe han hjelp, hvis ikke så kommer det bare til å bli verre. Om han får den støtten og hjelpen han trenger så kan han jo faktisk komme ut av det. Faren min gjorde det til slutt og er idag nesten gjeldsfri, og det første han prioriterte når han hadde råd igjen var å betale tilbake det han hadde tatt fra meg. Han hadde og har så dårlig samvittighet.

Anonym poster: dbe7d73e23ee4ad0dfcd060a646b0b42

• Liker 19
Skrevet

Oj oj oj! Så leit.. :( Det er ett stort tillitsbrudd og svik og det er lett å skrive at man skulle vært etterpåklok osv, men gjort er gjort og det er ikke din feil... Men at Faren har ett problem.. ja...

Forferdelig situasjon!

Sender deg en klem! <3 Og håper det ordner seg for dere alle...

Skrevet

Først og fremst må du/dere skaffe han hjelp mot spillavhengighet, uten å bli frisk hjelper lite.

Så må dere få oversikt over hvem/hvor han skylder penger, å hvor mye det er snakk om. Så er det å begynne å betale ned.

Da kan både bil og hus ryke, hvis ikke slikt står i bare ditt navn.

Når gubben er frisk, å gjelden betalt, så er det å bygge opp livet på nytt.

• Liker 3
Skrevet

Over 200 000? Burde ikke overformynderiet vært inne her?

I saker som dette ser man jo at de har en hensikt.

Ellers vet jeg ikke hva som kan gjøres om far selv ikke vil gjøre noe.

Behandling for spilleavhengighet, økonomisk rådgivning, og en fast månedlig sum inn på jentas konto til alt er tilbakebetalt med renter kan jo være veien å gå om han ikke alt sitter i gjeld til oppover øra.

Vet ikke om man kan anmelde dette som underslag? Burde være en mulighet.

Hvor gammel er jenta?

• Liker 1
Skrevet

Da var svært mye penger også.. Fra nå av må du håndtere alt økonomisk, skaff han hjelp, og bli enig om en fast sum som skal overføres i mnd til en ny sparekonto til jenta.

Skrevet (endret)

Over 200 000? Burde ikke overformynderiet vært inne her?

I saker som dette ser man jo at de har en hensikt.

Ellers vet jeg ikke hva som kan gjøres om far selv ikke vil gjøre noe.

Behandling for spilleavhengighet, økonomisk rådgivning, og en fast månedlig sum inn på jentas konto til alt er tilbakebetalt med renter kan jo være veien å gå om han ikke alt sitter i gjeld til oppover øra.

Vet ikke om man kan anmelde dette som underslag? Burde være en mulighet.

Hvor gammel er jenta?

Hvis kontoen /pengene står på foreldenes konto har ikke overformynderiet (fylkesmannen har nå tatt over) ikke tilgang.

Er det snakk om 75000 kroner,og står på barns navn- da kommer overformynderiet /fylkesmann inn

Her må nok familien få hjelp.Spillegalskap er jo en sykdom. Far får betale tilbake.

Uff ikke lett situasjon

Endret av Kårky
  • Liker 3
AnonymBruker
Skrevet

Fullstendig utilgivelig spør du meg! Også barnets sparepenger... Nei, jeg har bare ikke ord...

Anonym poster: a517aafd4e32788934f0489d62289d37

AnonymBruker
Skrevet (endret)

Her, TS, må dere rett og slett søke hjelp. Pengene er tapt, det vet du like godt som meg, men hjelp trenger han like fullt. Du må også spørre og grave om hva han har spilt bort av andre midler, for det er langt fra sikkert at datterens konfirmasjonskonto var det første stedet han tok penger fra.

Anbefaler å først ringe hjelpelinjen for spilleavhengige - det er selvsagt ikke nok alene, men de kjenner bedre til dette problemet enn noen andre og kan gi råd om å gå videre. I tillegg er det kanskje en lettere barriere å overstige for mannen enn å gå direkte i terapi.

Anonym poster: 5e0a073f733879c28b225fe899b78aed

Endret av Alice i Eventyrland
  • Liker 13
AnonymBruker
Skrevet

1. Få far til å sperre seg fra alle spill som tenkes kan. Ta kontakt med telefonen for spillavhengige og hør om de har en liste. Sitt ved siden av far mens han skriftlig formidler hver enkelt at han skal sperres. Sitt med han mens han sletter kontoer til du er sikker på at han ikke lengre har fysisk tilgang.

2. Få han til å sette en frivillig kredittsperre på seg selv. Om mulig slik at DU må samtykke for å løfte den. Sørg for at alle kredittkort er enten i dine hender eller sperret.

3. Kontakt profesjonell hjelp for spillidelsen

4. Få far til å skrive under på et gjeldsbrev til datteren og få det signert av vitner (husk renter).

5. Få oversikt over den komplette situasjonen og vurder om en løsning er at du tar over all økonomi i husstanden inntil behandler (ikke mannen selv) mener lidelsen er under kontroll. Få i så fall dette formelt (slik at far her ikke er i stand til å ta opp gjeld, betale uten ditt samtykke etc).

6. Dersom far ikke har pådratt dere en kredittgjeld i tillegg så går ALLE penger som er til overs til datteren. Far kjøper ikke klær, spill, sko, sportsting, ser ikke betal-tv, cola til fredagskosen etc inntill gjelden er betalt. Vurder også om du krever at han tar en ekstrajobb eller om dette går utover familien.

Anonym poster: 844e8da94eb80f46769c53d49aa1595e

• Liker 9
Skrevet

Her kan du søke hjelp: http://www.hjelpelinjen.no

Se spesielt under pårørende. Der tror jeg du kan snakke med noen som har peil og forståelse :)

Klem!

Skrevet

1. Få far til å sperre seg fra alle spill som tenkes kan. Ta kontakt med telefonen for spillavhengige og hør om de har en liste. Sitt ved siden av far mens han skriftlig formidler hver enkelt at han skal sperres. Sitt med han mens han sletter kontoer til du er sikker på at han ikke lengre har fysisk tilgang.

2. Få han til å sette en frivillig kredittsperre på seg selv. Om mulig slik at DU må samtykke for å løfte den. Sørg for at alle kredittkort er enten i dine hender eller sperret.

3. Kontakt profesjonell hjelp for spillidelsen

4. Få far til å skrive under på et gjeldsbrev til datteren og få det signert av vitner (husk renter).

5. Få oversikt over den komplette situasjonen og vurder om en løsning er at du tar over all økonomi i husstanden inntil behandler (ikke mannen selv) mener lidelsen er under kontroll. Få i så fall dette formelt (slik at far her ikke er i stand til å ta opp gjeld, betale uten ditt samtykke etc).

6. Dersom far ikke har pådratt dere en kredittgjeld i tillegg så går ALLE penger som er til overs til datteren. Far kjøper ikke klær, spill, sko, sportsting, ser ikke betal-tv, cola til fredagskosen etc inntill gjelden er betalt. Vurder også om du krever at han tar en ekstrajobb eller om dette går utover familien.

Anonym poster: 844e8da94eb80f46769c53d49aa1595e

En veldig bra plan!

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

God plan nevnt over her, men jeg synes siste punkt er litt i overkant. Selv om jeg ikke ønsker å gjøre mannen til noe offer her, har han et helt reelt problem.

Jeg er derfor usikker på om å avskjære ham de fritidssysler som eventuelt kan avlaste ham og hjelpe ham på vei tilbake er veien å gå. Da tenker jeg ikke på massevis av dyre klær eller gutteturer utenlands, men at bør må få kjøpe seg et par gode joggesko eller se en og annen fotballkamp på betal-TV - dersom det er ting han kan ha godt av på vei tilbake til hverdagen.

Samtidig som han selvsagt må få være forberedt på en hestekur nå, må man også forsøke å gjøre sjansen størst mulig for at han faktisk blir kvitt spilleavhengigheten, selv om det kan innebære at han kanskje behandles urettferdig lite dårlig akkurat nå som han skal ha hjelp også. Ikke bare for hans skyld, men for hele familien.

Anonym poster: 5e0a073f733879c28b225fe899b78aed

• Liker 5
Skrevet

Nå har det stått opp en utrolig ekkel situasjon. Far har tatt ut penger fra datters konfirmasjon og sparekonto og brukt de på pengespill. Han har knekt sammen og innrømt at at han har brukt de opp, sparekontoen stod i hans navn men var alltid øremerket datteren. Prøver å skrive ned noen tanker, men alt er bare kaos, jeg vet ikke hva jeg skal gjøre, han ligger på kne og sverger bot og bedring, ber om unnskyldning, lover å oppsøke hjelp og bli bedre, men jeg er skremt og vet ikke. Det er snakk om til sammen nesten 200 000kr som var tiltenkt boligmarkedet for henne når den tid ble aktuell. Jenta er selvsagt knust og lei seg, både for pengene, men mest fordi faren hennes er syk og ikke greier å kontrollere seg.

http://www.hjelpelin...no/i/start.aspx

http://www.spillavhengighet.no/

http://www.actis.no/...et.9UFRjG1S.ips

Han må ta kontakt med hjelpeapparatet snarest, få orden på problemet. Låne penger i banken og betale ungen tilbake.

SÅ kan dere snakke sammen (med en terapeut) om tilgivelse og veien videre.

Skrevet

Oi, håper han går til psykolog for å få hjelp og betaler datteren tilbake.

Skrevet

Blå Kors har hjelp for spilleavhengige.

Dersom det var min mann så hadde jeg krevd at han tok opp et banklån slik at datteren fikk pengene tilbake straks. Så får han bruke nødvendig tid på å betale tilbake lånet til banken.

Skrevet

Hva får du gjort? Pengene stod på en hans konto alene regner jeg med siden du skriver som du skriver. Det er selvfølgelig trist det som har hendt. Hva sier datter?

Skrevet

Push på at han får hjelp, ta kontroll først. Så kan du vurdere dine følelser og tanker rundt dette, tenker jeg. Herregud, ta vare på deg selv nå !

:dagens-rose:

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...