Gå til innhold

Mistet smakssans etter mandel operasjon

Fremhevede innlegg

Gjest Roskva
Skrevet

Har sikkert vært noen tråder om dette emnet før, men jeg orker ikke lete gjennom dem akkurat nå.

Jeg er ei frøken på 31 år som for ca 2 uker siden fikk fjernet mandlene p.g.a. kronisk halsbetennelse.

Operasjonslegen sa de så helt forferdelige ut, så jeg burde få det bedre uten dem.

Det velkjente smertehelvete har jeg vært igjennom, er nå bare litt små sår så klager ikke. Har gått ned noen kilo også, heller ikke noe jeg griner over.

MEN jeg får knapt i meg mat! Jeg er så sulten at det gjør vondt! Men alt jeg prøver å spise smaker helt grufullt, ingenting smaker slik det gjorde før operasjonen og må si jeg nå angrer hele greia :(

Vet mange har slitt med å få ned mat og noen har klaget over den ekle smaken, det jeg derimot lurer på er om noen her har erfaring?

Er smakssansen min ødelagt, eller vil den komme tilbake?

I tilfelle når kan jeg forvente at maten smaker godt igjen?

Er rimelig lei is og suppe, som ikke metter noe særlig. Savner å spise vanlig mat, og skulle gjort mye for å spist noen fiskeboller!

Men når alt smaker helt horribelt klarer jeg ikke få det ned, jeg blir rett og slett kvalm :(

Sårene ser ut til å gro fint, blødde litt her om dagen da skorpene på den ene siden falt av, men ellers ikke noe blødning.

Er noe hvitt belegg på hver side, ikke mye i forhold til hva det var for i forrige uke.

Føles også som det ligger papir helt bak på tunga, uten at jeg klarer å se om det er noe belegg der.

Men tenker kanskje dette er grunnen til at det smaker vondt av alt.

Beklager langt innlegg, men jeg er så forferdelig sulten og frustrert nå. Ikke minst redd jeg har mistet smakssansen for godt. Jeg tror ikke det da, men panikken er der så klart.

Setter veldig pris på om noen har erfaringer/råd å dele, tar imot med stor takk!

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Hei!

Leste en artikkel om dette for ikke så lenge siden, og her var et svar en lege ga til en som spurte om akkurat det samme som deg:

"Smaksendringer etter fjerning av halsmandlene regnes i hovedsak for å være sjeldent, mens forbigående endringer i smakskvaliteten opptil noen uker til tre måneder etter inngrepet er noe mer hyppig, opptil 12% av pasientene er rapportert. All smaksendring skyldes påvirkning av nervus glossopharyngeus og dennes mange avløpere som gir informasjon om smak i tungens bakre deler. Det er meget sjeldent at denne blir skadet varig, men mange av de små grenene kan komme på strekk når man bruker munnsperren som holder munnen og tungen unna veien under operasjonen, eller når mandlene er dypt beliggende i nedre pol mot tungeroten, noe som nødvendiggjør noe mer strekk i dette området. Jeg regner med at din tilstand vil normalisere seg etterhvert. "

• Liker 1
Gjest Roskva
Skrevet

Tusen takk for svar!

Håper jeg slipper å vente flere måneder, men godt å vite at det er vanlig å miste den en stund i alle fall. Da satser jeg på den kommer tilbake etterhvert :)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...