Gå til innhold

Hva burde jeg gjøre? Anorexia?

Fremhevede innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Sikkert vært mange innlegg om dette før, me jeg vet liksom ikke hva.. Jeg er litt pinglete av meg og tørr ikke gå til lege eller helsesøster.. Og mamma og pappa er uaktuelt. Så da velger jeg å spørre her istedet

Kan jo nevne noen symptomer jeg har:

-Du er sterkt undervektig i forhold til andre på din alder og høyde. Legen kan si at kroppsmasseindeksen (BMI) er under 17,5. Men du kan ikke skjønne hvorfor du behøver å gå opp i vekt.

-Du spiser svært lite, om noe i det hele tatt, og du spiser bare visse typer mat.

-Du frykter vektøkning og at du skal bli feit, selv om du er meget tynn.

-Du føler deg feit selv om andre forteller deg hvor tynn du er.

-Du vil ikke innrømme at du har en alvorlig sykdom.

-Kjenner stress og skyldfølelse for å ha spist, og blir irritert rundt måltider

-Tror at ting blir bedre om vekten går ned

-Avviser at noe er galt selv om "de rundt" ser at det er mye som er annerledes

-Uttrykker misnøye med kropp, fasong, utseende

-Humør svinger, konsentrasjon og hukommelse blir dårligere

-Trekker seg mer fra sosiale situasjoner der mat naturlig hører til. Prioriterer annerledes enn før

-Søvnproblemer

-Vekttap eller store vektsvingninger

-Tretthet og svimmelhet

-Fryser mye, særlig på hender og føtter, blålig farge på hender

-Hodepine og andre kroppslige plager

-Veier seg ofte

-Vekttap

-Sosial tilbaketrekning

-Benekter sult når hun/han må være sulten

-Magesmerter og metthetsfølelse ved inntak av små mengder mat.

Prøver å skjule mest mulig fra foreldrene mine.

Det har gått den del utover skole, karakteren har sunket utrolig. Pga. tretthet (fordi jeg ikke fikk sove hjemme) , svimmelhet, kvalm, dårlig konsentrasjonsevne og dårlig hukommelse

Er takknemlig for svar og vil helst ikke ha negative tilbakemeldinger.

Anonym poster: 9283f637c0114e1e1d961494e407dcf7

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Du har en spiseforstyrrelse, kjære deg.. Jeg har vært gjennom det helvetet selv, og det er knalltøft! Vit at du aldri vil bli lykkelig av å sulte deg til en sykelig vekt, dette er bare destruktivt og helt, helt feil å bruke tiden og kreftene sine på. Jeg råder deg sterkt til å søke hjelp hos en behandler, enten det er legen din, psykolog, BUP eller noen som kan hjelpe deg ut av dette. Anoreksi er farlig og livstruende, det er ingen spøk. Ønsker deg lykke til videre, og håper du kommer deg ut av dette så fort som mulig. :hjerte:

• Liker 1
Gjest DevilAngel
Skrevet

Du har en spiseforstyrrelse, kjære deg.. Jeg har vært gjennom det helvetet selv, og det er knalltøft! Vit at du aldri vil bli lykkelig av å sulte deg til en sykelig vekt, dette er bare destruktivt og helt, helt feil å bruke tiden og kreftene sine på. Jeg råder deg sterkt til å søke hjelp hos en behandler, enten det er legen din, psykolog, BUP eller noen som kan hjelpe deg ut av dette. Anoreksi er farlig og livstruende, det er ingen spøk. Ønsker deg lykke til videre, og håper du kommer deg ut av dette så fort som mulig. :hjerte:

Takk for svar :) Vet du hva som må til for å bli diagnosert med anorexia i det hele tatt? Hvis jeg får lov, kan jeg spørre hva din laveste bmi var på?

Gjest Kiara!
Skrevet

jeg ville ha tatt en telefon eller sendt en mail til IKS- http://iks.no/. De hjelper deg videre, ofte er det det første steget som er vanskelig å ta så så blir veien videre litt enklere.

Sender deg gode tanker på veien ts. :hug:

Gjest Daenerys
Skrevet

Kjære Gjest

Jeg stenger denne tråden nå og vil gjerne formidle telefonnummeret til IKS, 22 94 00 10. Her sitter det mennesker med både kompetanse og erfaring, og som kan gi deg gode og nyttige råd på veien.

Jeg håper du søker hjelp, lykke til videre!

Vennlig hilsen Daenerys, mod.

Gjest
Dette emnet er låst for flere svar.
  • Opprett ny...