Gå til innhold

Barnebøker


Jinma

Anbefalte innlegg

Jeg skal ut og handle bursdagspresanger til tantebarna mine og lurer på følgende;

Er det noen som har tips til gode barnebøker i aldersgruppen 2-5 år? Hvilke historier er det som fenger små barn?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Du har jo klassikerne:

Thorbjørn Egner/ Anne Cath Vestly/Astrid Lindgren.

De er jo alltid en hit, og om de har akkurat den boka du kjøper fra før, så kan den jo byttes. Det er enormt fine gaver å få!!

Ellers:

Sønnen min på tre liker Karsten og Petra og Albert Åberg. Også Ludde da.

Men spør gjerne på bokhandelen også.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Pjusk

Jeg synes bøkene om "Gubben og katten" er kjempefine. De helt små kan se på bildene, for de er kjempedetaljerte og morsomme.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bøkene om musen Molly er favorittene her i huset. Morsomme bøker med klaffer som kan åpnes, og så er de robuste og tåler en støyt. Jenta mi på 16 mnd er helt vill etter Molly.

Bøkene om Tassen er også veldig fine.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest Anonymous
Gro Dahle skriver fantastiske barnebøker. Anbefales!

Forslaget bifalles!

HELT fantastiske bøker. Nydelige illustrasjoner og et veldig poetisk og rytmisk språk.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonymous
Jeg synes bøkene om "Gubben og katten" er kjempefine. De helt små kan se på bildene, for de er kjempedetaljerte og morsomme.

Ja, de bøkene er herlige! Elsker de små figurene som holder på med ting i bakgrunnen :ler:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Starya

Gro Dahle og Svein Nyhus er virkelig et radarpar, ja. :enig:

Ellers er jo "Den lille muldvarpen som ville vite hvem som bæsjet på hodet han" ganske populær. :ler:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mine nevøer på ett og et halvt og tre og ett halvt elsker alt av bøker. Albert Åberg, Emma og Thomas, div. dyrebøker, Kardemommeby, Hakkebakkeskogen, Tassen, Gubben og katten... Alt mulig..

Hva du kjøper kommer vel kanskje litt ann på foreldrene til barna også, hvor mye tid/overskudd har de til å sitte og lese for barna? Har de lite tid er ting som Albert Åberg og Simon og Petra best, har de masse tid og lyst til å lese kan du kjøpe litt tykere bøker med lengre fortellinger...

Hm..

Mine nevøer er forresten kjempeglade i lydbøker også! Da kan de sitte stille leeenge og høre, og foreldrene kan holde på med andre ting.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ellers kan det være en god idé å ta en prat med barnebibliotekkaren på biblioteket ditt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Julia Donaldson har et par fine bøker for barn som går på rim: Gruffalo og Apestreker.

4-åringen heri huset elsker Gruffalo, og snart får vi lånt Apestreker fra biblioteket :) .

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Du får helt sikkert god hjelp i bokhandelen også, i alle fall hvis det er en litt større bokhandel som har en egen person som er ansvarlig for barnebøkene..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Anbefaler bøkene om Lillesøster av Kari og Werner Grossmann, i alle fall til 2-åringen. Tor Åge Bringsværd sine bøker om "når to" er også flotte.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Gjest Coolaid

Bøkene om Albert Åberg er fantastiske. Og tenk på at man blir kjent med en pappaskikkelse istedet for alle de søte mammaene som er i barnelitteraturen. 8)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg liker Ludde-bøkene.

De er enkle og greie, men proppfulle av humor som ungene forstår.

Dessuten er de kjempefine når 5-åringen så smått begynner å lese selv.

De ligener litt på Thomas og Emma-bøkene egentlig, men er morsommere og passer både for 2-åringer og 5-åringer.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...