Gå til innhold

Den store USA-turen

Fremhevede innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Forsøker å planlegge en tur til USA til høsten. Har planlagt at turen skal vare rundt 8-10 dager og vi er to som skal reise. Vi har lyst til å få med oss både California og New York og har derfor sett for oss følgende:

Vi reiser fra Oslo til Los Angeles, og blir der i et par dager. Vi vil leie oss en bil og kjøre til San Francisco. Etter det jeg forstår er det ikke så altfor langt ditt, drøye 50 mil(?), så det burde vel gå greit som en dagstur. Vi har lyst til å tilbringe et par dager der før vi flyr til NYC, og blir der de siste dagen før vi flyr hjem.

Det blir nok en heseblesende tur, men det kan vel gå greit?

Vi er ikke så opptatt av kjendiser og alt rundt det som LA kan by på, men vi satser på å få med oss et eller annet talk show i LA mens vi er der. Vi har hørt at det er fint å kjøre fra LA til SF, og derfor velger vi å starte turen i LA.

Men siden vi skal ha bil noen dager, er det da greit å bo på hotell som er et lite stykke unna bykjernen, eller er det et fett? Tenker da i forhold til prisnivå, parkering for bil og det å komme seg enkelt og greit fra A til B.

Er det noen som har gjort noe liknende som kan si litt om egne erfaringer?

Anonym poster: cdab3b51f4478e5dd6ae307082997d2e

Videoannonse
Annonse
Skrevet

1) Å kjøre inn/ut av LA tar ofte lenger tid enn man tror. Trafikken der er helt sjuk, så regn gjerne ekstra tid. :)

2) Er det en spesiell årsak til at du har lyst å reise til SF?

3) Hva er dine motivasjoner med turen? Storbyliv, å dra ut (klubber og lignende), se natur mens man kjører?

Forøvrig sjekket vi (jeg og to venner) inn på moteller etterhvert som vi kjørte, kostet oss cirka 30 dollar pr pers pr natt, uten å bestille i forkant.

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Vi kommer til å regne med å bruke en dag til å kjøre, kanskje slenge på en ekstra dag om vi skulle få lyst til å bruke tid et sted på veien mot SF.

Vi har ingen spesielle ønsker med SF, men det er klart at det enkelte ting vi vil se. Som f.eks. Castro Street, Golden Gate, og egentlig bare være der. Se hva som skjer når vi er der. Men SF er ikke noe must, annet enn at vi tenker å fly derfra til NYC. Så tar gjerne imot tips om andre steder i nærheten som kan være flotte å besøke:)

Hensikten med turen er opplevelsene. Vi har planer om å få med oss et show, kanskje to i LA, Venice Beach, Santa Monica og sånt. Ikke noe sånn voldsomt med shopping, selv om det nok vil bli litt. Vi er begge homofile, så vi kunne tenkt oss ut på byen på utesteder for homofile o.l. Ellers ser vi for oss at vi skal ta på oss gode sko og gå litt rundt i nærområdene, ta med oss kamera og bare nyten tiden i LA og SF.

Mens i NYC har vi lyst å se noen av de typiske turiststedene, spise pizza (har hørt at det må man gjøre om man skal dit), og så blir det nok mest shopping her.

Moteller har vi tenkt på som en mulighet, for da trenger vi ikke å stresse med kjøringen, dersom det skulle vise seg at turen fra LA til SF skulle ta lengre enn beregnet. Men hvordan er motellene? Er det rent og pent? Hvordan vite hvilket motell man skal velge?

:)

Skrevet (endret)

Vi kommer til å regne med å bruke en dag til å kjøre, kanskje slenge på en ekstra dag om vi skulle få lyst til å bruke tid et sted på veien mot SF.

Vi har ingen spesielle ønsker med SF, men det er klart at det enkelte ting vi vil se. Som f.eks. Castro Street, Golden Gate, og egentlig bare være der. Se hva som skjer når vi er der. Men SF er ikke noe must, annet enn at vi tenker å fly derfra til NYC. Så tar gjerne imot tips om andre steder i nærheten som kan være flotte å besøke:)

Hensikten med turen er opplevelsene. Vi har planer om å få med oss et show, kanskje to i LA, Venice Beach, Santa Monica og sånt. Ikke noe sånn voldsomt med shopping, selv om det nok vil bli litt. Vi er begge homofile, så vi kunne tenkt oss ut på byen på utesteder for homofile o.l. Ellers ser vi for oss at vi skal ta på oss gode sko og gå litt rundt i nærområdene, ta med oss kamera og bare nyten tiden i LA og SF.

Mens i NYC har vi lyst å se noen av de typiske turiststedene, spise pizza (har hørt at det må man gjøre om man skal dit), og så blir det nok mest shopping her.

Moteller har vi tenkt på som en mulighet, for da trenger vi ikke å stresse med kjøringen, dersom det skulle vise seg at turen fra LA til SF skulle ta lengre enn beregnet. Men hvordan er motellene? Er det rent og pent? Hvordan vite hvilket motell man skal velge?

:)

Tror dere klarer det på en dag, tar nok ikke mer enn 6 timer, men om dere stopper langs veien (veldig mye fint å se på og ta bilder av!) kan det være bra å reise tidlig om morningen iallfall. :)

Jeg er eksepsjonelt glad i landskap, så jeg kunne godt anbefalt å kjøre til Phoenix i stedet, Arizona er utrolig vakkert, men det homofile miljøet i SF (i tillegg til musikk/konsert-miljøet) er fantastisk. Små intime scener med god stemning, anbefales på det sterkeste, selv om jeg ikke var overbegeistra over "turist"-delen av byen - men så er jeg ikke så glad i serverdigheter da, hehe. :P Forøvrig er nattelivet i San Diego ganske sprøtt! Bare vær forsiktig å ikke bli for drita og havn i Mexico, to minutter å komme seg inn, fem timer i køen for å komme seg tilbake til USA. :P

Hot tip for LA, om dere er der på en mandag, så spiller Steel Panther på House of Blues (nesten hver uke, med mindre de er på turne eller en av de er i fengsel). Selv om man egentlig ikke liker den musikksjangeren sånn veldig, er konsertene helt supre. :) Det er en brun bar på Sunset og Vine som er kanonbra, kjempeutvalg og service (og jeg så Barney fra How I Met Your Mother der, woho!).

Motellene er for det meste ålreit, vi gikk både for CouchSurfing og moteller, og da går forventningene på kvaliteten ganske langt ned. Tror ikke vi ofret det en eneste tanke, hver seng var bare en bonus til sammenligning med bilen. Motel6 har grei standard og er ganske billige. :)

Endret av jolia
AnonymBruker
Skrevet

Vi brukte to dager på turen mellom LA og SF, kjørte da langs highway 1. Det hadde nok gått på en dag, men det er mye å se langs veien, så det var fint å ha tid til å stoppe. Den første dagen kjørte vi fra LA til San Luis Obispo, hvor vi tok første og beste hotell. Neste dag kjørte vi altså til San Francisco.

For min del høres turen dere planlegger ut som to separate turer, iallefall hvis dere har 8-10 dager. Det kan fort bli stress med så mye program.

Anonym poster: bd15649c94132d4582b2b2cf7e788fa6

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Enig med forrige taler! Jeg ville skippet New York og heller tatt den byen på en annen tur. Det er plenty nok å ta seg til i California. Familien min hadde slekt i SF og hadde ingen problemer med å slå ihjel tre uker med utgangspunkt i SF og med turer til Grand Canyon etc.

Venninne har også vært i SF og hun sier der og Key West er to byer hun gjerne drar tilbake til. Jeg har ikke vært i SF selv, men Key West, og kunne gjerne vært der mye lengre enn de tre nettene vi hadde der!

Anonym poster: 4f1dce79fa71f4eed249e65220414477

• Liker 1
Skrevet

Den ruta hørtes sinnsykt stressende ut. Jeg slenger meg på de andre her som foreslår å droppe New York, går alltids an å ta seg en tur dit senere. Egentlig syns jeg 8-10 dager i California også er lite (flyturen er lang!), men om jeg skulle gjort det, ville jeg tatt et par dager i LA, brukt noen dager på å kjørt opp til San Francisco (mye fint å se på veien, nyt det!) og brukt de siste dagene i SF.

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Ja, det er kanskje for få dager? Vi får tenke litt mer på akkurat det.

Men hvordan er det med temperaturer og sånt i California? Når er det varmest? Vi ønsker ikke å reise dit når det er så varmt at det begynner å bli ubehagelig. Sent på høsten og sent på vinteren, er det tidspunkter som passer best for varmeredde nordmenn? ;)

AnonymBruker
Skrevet

California er stort, med varierende klima. Jeg var der i begynnelsen/midten av oktober og det var i grunn veldig ok. Da var det tskjortevær i sør (LA) og tskjorte når det var sol i SF, men kaldt dagene det var overskyet/regn.

Anonym poster: 8fd66e19817e64193e1bf995b3ca9af1

AnonymBruker
Skrevet

Det høres perfekt ut. Greit å kunne være der når de ikke er så varmt at mest av alt vil holde seg inne med air condition.

AnonymBruker
Skrevet

Jeg planlegger en tur til New York i høst og vil gjerne vite fra de som har vært der om hvor mye de har/hadde i budsjett.

Vi skal være der i 10 dager. Holder det da med 20 tusen på mat og shopping?

Anonym poster: abf8c27523156b44abf9cf5e79c16747

AnonymBruker
Skrevet

Jeg planlegger en tur til New York i høst og vil gjerne vite fra de som har vært der om hvor mye de har/hadde i budsjett.

Vi skal være der i 10 dager. Holder det da med 20 tusen på mat og shopping?

Anonym poster: abf8c27523156b44abf9cf5e79c16747

Det kommer jo an på hvor du spiser, om du spiser alle måltider ute, og så klart hvor mye og hva du shopper! Jeg ville klart meg kjempe godt på 20000,- i 10 dager, mens for andre ville det ikke holdt en uke en gang.

Lønsj ute koster nok rundt $15+drikke/tips, middag rundt $20-30+drikke/tips (med mindre du vil ha typisk burger e.l. da er det mindre). Frokost koster vel gjerne rundt $5-10 om du går på café, mens om du kjøper det på en butikk blir det jo en del mindre.

Jeg har ca 10000 som budsjett for to uker mat/shopping/opplevelser i usa til sommern. skal 4 dager til NYC og resten nær en annen storby. (men nå har jeg gjort de typiske turisttingene som sluker penger da, begge steder)

Anonym poster: 8fd66e19817e64193e1bf995b3ca9af1

Skrevet

Jeg ville tatt østkysten ELLER vestkysten.Ikke begge deler. Det høres for slitsomt ut:)

Jeg har med meg ca 12000 de gangene jeg reiser til NYC, det dekker fint mat og shopping for meg i 7 dager:)

AnonymBruker
Skrevet

Vi har bestemt oss for å reise til New York i november :) Vi satser derfor på å reise til vestkysten neste år, slik at vi får bedre tid til å se oss om og ikke blir helt døgnville på grunn av tidssonene.

For å kunne få god tid i New York vil vi være der i en uke. Men vi er litt usikre på hotellvalg. Vi vil ikke bruke allverden på hotell, siden vi kun skal sove der og dusje der. Hvilke områder er det billige hoteller? Hva bør vi se etter? Finnes det leiligheter å leie som kan konkurrere prismessig med hotellpriser?

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...