Gå til innhold

Facebook og lærer-elev

Fremhevede innlegg

Skrevet

Lottelotti: er du lærer eller assistent? For dersom du er lærer og legger ut festbilder som er åpne for alle, hadde jeg ikke tatt seg seriøst! Som lærer har man et visst ansvar, noe de fleste heldigvis er seg bevisst.

Anonymous poster hash: d43b5...382

Jeg er lærer. De fleste skjønner jo at damer\jenter på 23 år fester. Jeg må jo få lov til og legge ut bilde av det på facebook som en helt vanlig 23 åring kunne gjort. Jeg påvirker jo ikke elevene negativt med og feste, det er jo helt vanlig og jeg ser ikke noe galt med og feste.

• Liker 2
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Det bryr meg svært lite om lærere legger ut festbilder, men det er det at de ligger åpne for gud og hvermannsen jeg reagerer på. Evnt nye arbeidsgivere vil jo se bilder av deg også! Det er jo bare å være seg litt mer bevisst på personvernsinnstillingene. Jeg har også private bilder liggende ute på facebook, men det er det kun mine nærmeste venner og familie som kan se.

• Liker 5
Skrevet

Det bryr meg svært lite om lærere legger ut festbilder, men det er det at de ligger åpne for gud og hvermannsen jeg reagerer på. Evnt nye arbeidsgivere vil jo se bilder av deg også! Det er jo bare å være seg litt mer bevisst på personvernsinnstillingene. Jeg har også private bilder liggende ute på facebook, men det er det kun mine nærmeste venner og familie som kan se.

Så jeg skulle ikke fått jobben fordi jeg fester da? Veldig vanskelig og finne en 23-åring som ikke fester.

Skrevet

Å herregud.. NEI, men det går an å ha såpass med vett i hodet at du blokkerer for hvem som kan se og ikke. Personverninnstillinger vet du. I mange jobber blir du ansett som uprofesjonell pga festbilder

Så jeg skulle ikke fått jobben fordi jeg fester da? Veldig vanskelig og finne en 23-åring som ikke fester.

Anonymous poster hash: 474d4...37b

• Liker 3
Skrevet

Vi har heller ingen felles regler for dette der jeg jobber (for tiden på barneskole, men mange elever der har jo også FB), men jeg vil ikke ha mine elever som venner på FB, og heller ikke deres foreldre. Fordi jeg vil kunne legge ut hva jeg måtte ønske av personlige saker, uten at elever/foresatte vet det. Selvfølgelig er det mange på jobben min som ikke mener det samme, noe som til tider blir vanskelig (elevene får være venn med gymlæreren, mens kontaktlæreren deres vil ikke.. ol.). I tillegg har vi jo flere foresatte som også er mine kollegaer, og da blir det jo annerledes...

Mine elever får lov å adde meg som venn når de begynner på ungdomsskolen, men da legges de til "limited profile" uten statusoppdateringer og de fleste av bildene mine..

Mulig jeg er streng, men FB er for meg privatlivet mitt, og jeg vil ikke begrense meg der for å ha elever som venner. Sambo som er lærer på ungdomsskolen er av en annen oppfatning, og har sine elever som venner (på limited profile..) fordi han har faggrupper for elevene der han legger ut beskjeder ol. Så vi er tydeligvis ulike! :Nikke:

Skrevet

Men herregud, det handler ikke om hvem som fester, det handler om personverninnstillinger! Ja, de fleste 23 åringer fester, men de aller fleste har vett i hodet til å holde bildene skjult på facebook. Og ja, det kan hende du ikke hadde fått en jobb pga slike bilder. Står en arbeidsgiver med to like kandidater, googler arbeidsgivere søkerne. Hvis festebilder dukker opp på facebook på den ene søkeren, men ikke den andre, kan det hende at det er grunnen til at det var den andre som fikk jobben.

Du vet at elever snoker, men velger likevel å legge bilder offentlig. Det sier ganske mye om det!

• Liker 6
Skrevet

Skrivefeil i siste setning. Det skal stå: det sier ganske mye om deg!

Skrevet

Men jeg har noen kollegaer som har elver som venner.

Ja, det blir jo en helt annen sak. Hva med innsjøer, hav og sånt da?

Anonymous poster hash: 957fd...14a

• Liker 5
Skrevet

Og/å bør en lærer vite hvordan man bruker riktig. 23 år eller ei.

• Liker 3
Skrevet

Ja, det blir jo en helt annen sak. Hva med innsjøer, hav og sånt da?

37373413.jpg

Anonymous poster hash: 01065...4cc

• Liker 6
Skrevet

Den eneste læreren jeg har på facebook er en nær slektning av meg (jeg gikk nettopp ut av VGS). Mange av de andre elevene i klassen har sine lærere på facebook, men jeg føler rett og slett ikke behovet. Jeg er kanskje litt snål, for jeg har alltid sett på læreren som en autoritet, og at mitt privatliv (med mindre det er et hinder for undervisningen) ikke har noe med læreren å gjøre. Jeg foretrekker et "profesjonelt" forhold med en viss distanse, for da får jeg en mer objektiv evaluering fra læreren. Dette er kanskje bare min mening, og mulig det er litt irrelevant, men kriteriene for ulike karakterer kan være litt diffuse, og slår man på sjarmen er det veldig lett å få gode karakterer. Om lærere fester eller ei driter jeg i, men ungdomsskoleelever kan mene det er morsomt.

Jeg ser at mange klassekamerater hadde et veldig vennskapelig forhold til læreren. Det er ingenting galt i å ha et fint forhold til læreren og slå en spøk i blant, men jeg får følelsen av at karakterene og evalueringene blir mer subjektive om man har et for tett forhold til læreren sin. Men nå som jeg lærerne mine ikke lenger er mine lærere, kan jeg godt ha dem på facebook dersom man blir bedre kjent.

Anonymous poster hash: c57cb...8fd

Anonymous poster hash: c57cb...8fd
  • Liker 1
Gjest Lite nytt
Skrevet

Jeg er lærer på videregående. Jeg har to profiler på facebook, en som er helt skjult (ikke søkbar) og en som brukes i jobbsammenheng. Vi lager ofte facebook-grupper for klassene. Det er en veldig god plass å gi beskjeder, elevene kan stille spørsmål osv.

MEN, jeg legger aldri til en venn, men vil godkjenne om eleven legger meg til som venn. Jeg har ingen private bilder på den profilen. Ingen kan se hvem som er mine venner (kun felles kjente).

Jeg vil skille jobb og privatliv. Jeg tror at dersom elevene ser for mye av mitt privatliv, så forsvinner litt av min autoritet og det er lett for at de vil prate om private ting når det skal være undervisning og læring.

Skrevet

Jeg har aldri hatt elever som venn på facebook. Det går et skille mellom jobb og privatliv. Rett før jeg begynte som inspektør opprettet jeg en egen lærerprofil med tanke på å ha elever som venner på den. På den skolen jeg jobber nå har jeg en forelder som venn. Vi hadde vært venner i 10 årfør jeg byttet jobb til skolen hvor hun har barn. Jeg har heller ikke lærerne som venner, men sier ja dersom noen spør. Jeg il ikke som leder være den som legger til.

Skrevet

Når jeg startet på VGS ble jeg fort "venn" med IKT fyren som også hadde oss i ett fag. Enkelt å få fatt i han om det var noe med pc'n enten i eller utenfor jobbtid om det var veldig nødvendig. Nå er jeg venn med historielæreren min, men det er fordi vi hører til samme hundeklubb og jevnlig er på treninger sammen/samtidig og tipser om kurs og slikt. Må også understreke at jeg traff han på hundeklubben og var "venn" med han på facebook før jeg fikk han som lærer.

Ellers så synes jeg ikke noe om lærer-elev på facebook. Det blir bare creepy.

Skrevet

Jeg er lærer på vgs.Jeg har opprettet en lærerprofil, og en vanlig profil. Jeg er ikke venner med elevene mine på facebook. Når jeg har fått forespørsler, har jeg tatt dem til side, sagt at det er hyggelig at de vil være venner med meg på facebook, men at jeg ikke kan være venner med noen elever på facebook fordi det ville være uprofesjonelt. Vil de bli fb-venner med meg etter at de går ut av skolen, er det ok - for all del.

Jeg var tidligere med i elevgrupper for å kunne gi beskjeder o.l. Men ble alltid sittende og jobbe hver gang jeg så nye varsler/spørsmål hvis jeg var på fb, uansett om klokken var 24.00 fredagskveld, eller når det var. Derfor opprettet jeg en lærerprofil, og er heller med i elevgrupper med denne. Da har jeg litt bedre kustus på min egen arbeidstid.

Ellers har jeg lukket profil, er overhodet ikke privat på facebook. Og det kunne ikke ramlet meg inn å legge ut fyllebilder av meg selv på nettet.

Anonymous poster hash: 9f405...357
Skrevet

Jeg synes det er merkelig å ha nåværende lærerer eller elever som venner på facebook. Unntaket er kanskje egne lærerprofiler, der det er fag i fokus - ikke kos, alle andre gamle kjente og den slags....

Jeg er derimot venn med flere tidligere lærere på facebook, som ble venner etter at elev-lærer forholdet var avsluttet. Men dette er lærere jeg har vennskapelige relasjoner med også utenom facebook.

Skrevet

Er ganske vanlig å ha enkelte lærere som venn på facebook, og ser virkelig ikke problemet. Spesielt når man har komt over ungdomsskoletrinnet kan man få en god tone (nei, mener ikke flørtende) med enkelte lærere, og det føles naturlig å kunne dele bilder og hendelser på nett. :)

Skrevet

Vi møtte på et uventet problem på vår skole. I elevundersøkelsen var det tre elever som svarte at de opplevde å blir mobbet over nett av lærere. Vi er en bitteliten skole, få elever og få ansatte, og med små forhold der alle kjenner hverandre godt var dette sjokkerende og egentlig ganske utenkelig. Men det måtte jo selvsagt taes på alvor. Nå viste det seg til sist, at disse tre hadde konspirert om dette på forhånd, at alle tre skulle svare akkurat det. En av de fikk dårlig samvittighet og tilsto.

Resultat: Innstramming her i gården, klar beskjed fra ledelsen om å være SVÆRT forsiktig med å ha sosial omgang med elever på nett.

Anonymous poster hash: 1abb3...85a

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...