AnonymBruker Skrevet 22. april 2013 #1 Skrevet 22. april 2013 Det er for tiden store diskusjoner her i kommunen - skal lærere ha lov til å være venn med ungdomsskoleelever på Facebook. Tenkte det kunne være interessant å høre om hva som er praksis ved skolene i din kommune? Er det kjøreregler for dette, evt. forbud? Anonym poster: 4e9d02fa0adb977e94a94750f618d6f3
Gjest Magdalene Skrevet 22. april 2013 #2 Skrevet 22. april 2013 Det burde vel være ganske klart forbudt. Jeg kan ikke forstå at en lærer kan ha interesse av å være venn med en elev på face. 12
Gjest pysepusen Skrevet 22. april 2013 #3 Skrevet 22. april 2013 Vi har ikke lov å være venn med elever eller elevers foreldre på FB. Ikke har jeg lyst heller. 2
AnonymBruker Skrevet 22. april 2013 #4 Skrevet 22. april 2013 Det burde vel være ganske klart forbudt. Jeg kan ikke forstå at en lærer kan ha interesse av å være venn med en elev på face. Det må da være opp til eleven. Det viktige er jo at initiativet kommer fra elev, og at lærer har en ryddig væremåte på FB. Min datter var venn med sin ene lærer pga felles interesse, samt sin tante som også var læreren hennes. Hun var ungdom da. Anonym poster: aa5d371accdd656af5b9df6274e0697c
Gjest Cevita Skrevet 22. april 2013 #5 Skrevet 22. april 2013 Jeg synes ikke man skal ha en regel for dette, for jeg synes faktisk det sier seg selv at man ikke trenger å dele privatlivet sitt med elever eller foreldre på den måten. Men... hvis man f.eks bor på et lite sted og eleven er niesa di, eller forelderen er bestevenninna di, så synes jeg faktisk ikke at jobben din har rett til å regulere hvem du skal være venner med på facebook. 5
AnonymBruker Skrevet 22. april 2013 #6 Skrevet 22. april 2013 Vi har ikke lov å være venn med elever eller elevers foreldre på FB. Ikke har jeg lyst heller. Hva om dere er gode venner da? Anonym poster: 438650a98bafbfe831d48da543ac99ee 1
AnonymBruker Skrevet 22. april 2013 #7 Skrevet 22. april 2013 Vi har ikke lov å være venn med elever eller elevers foreldre på FB. Ikke har jeg lyst heller. Hvilken aldersgruppe gjelder dette? Anonym poster: aa5d371accdd656af5b9df6274e0697c
AnonymBruker Skrevet 22. april 2013 #8 Skrevet 22. april 2013 (USlærer) Her har vi ikke lov til å være venner med elevene før de har gått ut av ungdomsskolen, vi får heller ikke lov til å legge til de elevene, kun godta (eller ikke godta) forespørsler fra dem, inntil en viss tid har gått selvfølgelig. Enkelte har jo vært lærere for folk som gikk ut av skolen for 30 år siden Men elevers foreldre får vi helt klart lov til å være venner med. Anonym poster: a8762478364ca8cabfe93bd4f0634ff2
AnonymBruker Skrevet 22. april 2013 #9 Skrevet 22. april 2013 (USlærer) Her har vi ikke lov til å være venner med elevene før de har gått ut av ungdomsskolen, vi får heller ikke lov til å legge til de elevene, kun godta (eller ikke godta) forespørsler fra dem, inntil en viss tid har gått selvfølgelig. Enkelte har jo vært lærere for folk som gikk ut av skolen for 30 år siden Men elevers foreldre får vi helt klart lov til å være venner med. Anonym poster: a8762478364ca8cabfe93bd4f0634ff2 Det synes jeg er fair, men dog vil det jo være lærer/elever som kjenner hverandre på annet vis. Men da er det jo etablert fra før og det skapes vel ingen sak... Det er jo ikke grunnlovsfestet akkurat Anonym poster: aa5d371accdd656af5b9df6274e0697c 1
lottelotti Skrevet 23. april 2013 #10 Skrevet 23. april 2013 Skolen hvor jeg jobber så har vi lov til og være venner med elever på facebook, jeg har ingen av elevene mine på vennelisten min, men jeg vet at det er mange av de som snoker litt på profilen min Men jeg har noen kollegaer som har elver som venner.
Mija Skrevet 23. april 2013 #11 Skrevet 23. april 2013 Syns det blir for dumt at kommunen skal bestemme dette. Det er IKKE alle som bruker facebook som en offentlig dagbok/blogg. Skal kommunen bestemme hvem som får følge hvem på twitter eller instagram? Skal kommunen bestemme hvem som skal få blogge, og om hva? Nei, jeg har fortsatt tro på at folk klarer å oppføre seg på nett, og i hvert fall på facebook når man opptrer under fullt navn.
Kjempeliten Skrevet 23. april 2013 #12 Skrevet 23. april 2013 sålenge man ikke har en facebookprofil full av fyllebilder og masse annet så er det vel greit! som lærer. Også bør man ha en avtale at det man skriver på facebook faktisk kan bli brukt mot en... om en elev er venn med lærer på face, og skriver masse dritt om en annen lærer eller elev, så bør det være greit å ta dette opp. Er en fin måte å lære nettvett på og.
Gjest pysepusen Skrevet 23. april 2013 #13 Skrevet 23. april 2013 Hva om dere er gode venner da? Anonym poster: 438650a98bafbfe831d48da543ac99ee Da er vi venner fra før, så det tror jeg går greit. Vi har bare ikke lov å godta venneforespørsler fra foreldre som man ikke har noe forhold til fra før. Hvilken aldersgruppe gjelder dette? Anonym poster: aa5d371accdd656af5b9df6274e0697c Dette har vært en regel både på barneskolen jeg jobbet på før, og ungdomsskolen jeg jobber på nå. To forskjellige kommuner.
Leanne Skrevet 23. april 2013 #14 Skrevet 23. april 2013 Arbeidsgiver har ikke lov til å bestemme hva du gjør på fritiden, så det er ikke lov å lage regler for Facebookvenner.. Jobber selv i barnehage og skjønner problematikken, vi har ingen regler men det diskuteres fra tid til en annen.. Jeg er venn med enkelte foreldre i bhg fordi jeg også omgår de privat, og det er en fin måte å holde kontakt. Om "tilfeldige" foreldre legger meg til så takker jeg nei til forespørsel og forklarer at jeg kun er venn med de jeg omgås som privatperson. Legger også ute lite på profilen min, ingen festbilder..
AnonymBruker Skrevet 24. august 2013 #15 Skrevet 24. august 2013 Skolen hvor jeg jobber så har vi lov til og være venner med elever på facebook, jeg har ingen av elevene mine på vennelisten min, men jeg vet at det er mange av de som snoker litt på profilen min Men jeg har noen kollegaer som har elver som venner. Hvordan vet du det? Anonymous poster hash: bc274...3a9 1
lottelotti Skrevet 24. august 2013 #16 Skrevet 24. august 2013 Hvordan vet du det? Anonymous poster hash: bc274...3a9 Alle vet vell hvordan tenåring-gutter kan være, så de kommer ofte med kommentarer som "fint bilde du la ut på facebook i går", eller "var det gøyt på fest i går da" (om jeg feks har lagt ut et bilde av en fest jeg har vært på).
gullhjerte Skrevet 24. august 2013 #17 Skrevet 24. august 2013 (endret) Vi har ingen skrevet regel, heller en norm på min skole om at vi ikke har elever eller foresatte som venn på facebook. Det synes jeg er uprofesjonelt.. Jeg jobber forøvrig på en barneskole, og det er kun et fåtall av elevene som er lovlig på facebook (halve syvende etter jul). Folk sier så mye rart og oppfatter så mye rart på facebook, jeg vil nødig trekke det inn i skolehverdagen. Edit: Jeg la ikke merke til at det var snakk om US, men i vår kommune er det foreløpig opp til rektor hva som er praksis på hver skole. Endret 24. august 2013 av gullhjerte 1
AnonymBruker Skrevet 24. august 2013 #18 Skrevet 24. august 2013 Vi har ikke lov til å være venner med elever, kom ny lov fra 1.august. Og det er HELT greit, jeg kan ikke fatte at noen lærer faktisk er venner med elever. Jeg har fullstendig lukket profil der ingen utenfor har tilgang til verken bilder eller status. Skjønner ikke at noen som jobber i skolen har såpass åpne profiler der hvem som helst kan sjekke festbilder. Det synes jeg ikke er greit. Anonymous poster hash: d43b5...382 4
AnonymBruker Skrevet 24. august 2013 #19 Skrevet 24. august 2013 Lottelotti: er du lærer eller assistent? For dersom du er lærer og legger ut festbilder som er åpne for alle, hadde jeg ikke tatt seg seriøst! Som lærer har man et visst ansvar, noe de fleste heldigvis er seg bevisst. Anonymous poster hash: d43b5...382 7
Chenet Skrevet 24. august 2013 #20 Skrevet 24. august 2013 Lottelotti: er du lærer eller assistent? For dersom du er lærer og legger ut festbilder som er åpne for alle, hadde jeg ikke tatt seg seriøst! Som lærer har man et visst ansvar, noe de fleste heldigvis er seg bevisst.Anonymous poster hash: d43b5...382 Så om Lottelotti har hatt besøk av jentegjengen med ost, kjeks og vin og de har smilt pent til kamera, så er det useriøst å legge ut bilde av det? Fest betyr jo ikke grusefyll og spying i dass... 2
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå