Gå til innhold

Sykemelde seg eller ikke?

Fremhevede innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Skjønner at det ikke finnes noen fasit på dette, men kanskje kan jeg få litt input eller hjelp til å reflektere over dette.

Jeg har slitt en del psykisk, og legen har spurt om jeg ville sykemelde meg, men jeg valgte å prøve videre. Men, så tok broren min livet av seg...jeg er selvfølgelig i sorg, gråter mye, har mye mareritt, sliter med konsentrasjonen og hukommelsen og er utrolig sliten, trenger mye søvn og klarer ikke å gjøre så mye. Jeg er student og skal nå egentlig skrive bachelor-oppgaven..jeg har fått utsatt fristene, men vet likevel ikke om jeg vil klare det. Om jeg prøver, og ikke klarer det (altså stryker), kan jeg vel ikke levere sykemelding i etterkant? (Jeg vil i så fall uansett bli sykemeldt fra feb/mars ca, legen sa det ikke var noe problem å skrive sykemelding i ettertid).

Jeg er allerede noe forsinket fra før, så om jeg ikke kan sykemelde meg etter å ha strøket vil jeg bli så forsinket at jeg ikke får mer fra lånekassen, føler meg sånn sett nesten "presset" til å sykemelde meg. Har vært veldig i tvil, om hva som er best, bli ferdig med det nå, siden det ikke er så lenge igjen av semesteret, og ha noe å gjøre på, eller å sykemelde meg og ha tid til å hente inn krefter og jobbe med meg selv og sorgen. Blitt forberedt på at resultatet på eksamen etc. neppe vil bli så bra som det kunne blitt ellers av kriseteamet.

Noen som har vært i lignende situasjon eller har noen tanker rundt dette..?

Anonym poster: 89f4208db48be03258ba3ffc9dec598d

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Da har legen svart feil, for sykemeldinger kan ikke tilbakedateres slik h*n har forespeilet deg. Så du må ta valget nå - sykemelding eller ei. For å få omgjort lån til sykestipend må du være sykemeldt en viss periode.

Anonym poster: fafbbb42a5b44cb4d941a31470956fae

AnonymBruker
Skrevet

Da har legen svart feil, for sykemeldinger kan ikke tilbakedateres slik h*n har forespeilet deg. Så du må ta valget nå - sykemelding eller ei. For å få omgjort lån til sykestipend må du være sykemeldt en viss periode.

Joda, det går fint an, dette er vanlig praksis. Dette har både jeg og andre opplevd tidligere og. Både lege og psykolog har sagt dette. Så lenge man har i journalen at man har vært hos lege/psykolog da og da og man vet det var problemer fra da kan man det. Dette har jeg fått høre hele veien, at jeg ikke trenger ta avgjørelsen med en gang, for den kan skrives i ettertid. Det er nok at lånekassen får den innen 6 mnd etter avsluttet kurs. Men nå var det strengt tatt ikke dette jeg spurte om.

Anonym poster: 89f4208db48be03258ba3ffc9dec598d

AnonymBruker
Skrevet

Det er ikke feil. Det kan tilbakedateres og jeg har selv opplevd det + hørt om kjente som også har fått gjort det.

Anonym poster: 8a7aeed57832c1b2574da95372411843

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...