Gå til innhold

Selge bil til forhandler eller auksjon?


marsy

Anbefalte innlegg

Vi ønsker å bli kvitt bil nummer to siden vi strengt tatt klarer oss med en bil, og vi selvfølgelig sparer mye penger på å ha en istedet for to biler.

På Finn.no ser jeg at lignende biler selges privat for ca 50 000 (og ca 20 000 mer hos forhandlere). I følge bruktbilkalkulatoren hos DinSide burde vi få et sted mellom 40-50 000.

Tingen er at vi har litt dårlig erfaring med å selge bil privat, og kvier oss veldig for å gjøre dette selv igjen.

Er det mulig å selge direkte til en bruktbilforhandler uten at det er innbytte?

Vi er inneforstått at vi får litt mindre ved å selge bilen på den måten, men samtidig virker det jo veldig mye mer ryddig. Selger vi til forhandler får vi vel også pengene med en gang?

Hva med å bruke en bilauksjon? Er det en grei måte å gjøre det på, eller får vi enda mindre da?

Endret av marsy
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg har vel solgt kun 2-3 biler. Aldri hatt noe problem så hadde vært interessant å høre hva du vegrer deg for når det kommer til å selge privat.

Angående det å selge til en forhandler så er det vel bare å sende de en mail og høre hva de har å si.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har vel solgt kun 2-3 biler. Aldri hatt noe problem så hadde vært interessant å høre hva du vegrer deg for når det kommer til å selge privat.

Angående det å selge til en forhandler så er det vel bare å sende de en mail og høre hva de har å si.

Var vel mest uflaks at vi møtte på et par merkelige og ubehagelige mennesker forrige gang.

Mest kvier vi oss for det å være tilgjengelig for telefoner/visninger/prøvekjøringer som passer veldig dårlig i vår hverdag. Det er en 10 år gammel bil, vi har ikke peiling på bil og synes det hadde vært herlig å slippe den 2 års reklamasjonsperioden, dersom noe skulle oppstå i ettertid

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 års reklamasjonstid, hvor har du det fra?

Det finnes kontrakter liggende på nett for kjøp/salg av bil.

Ta deg en ringerunde til bruktbilforhandlerne i området. De færreste merkeforhandlere tar inn billigbiler av eldre modell, så finn en som har spesialisert seg på litt eldre bruktbiler. Noen tar dem i kommisjon, du får en viss sum dersom bilen blir solgt, og de tar fortjenesten. Kanskje dere har familie/venner som har bedre erfaring med salg av bruktbil som kan hjelpe dere mot en prosentandel av salgssum? :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det finnes ingen reklamasjon på private salg. Dette gjelder kun ved feilaktige opplysninger (jf oljeforbruk i bil, overmålt råte i et hus osv).

Slibrige bakgårdsverksted drives ofte av folk som kan si seg fornøyd med 10000kr i fortjeneste. De fleste forhandlere er griskere enn det, men det er vel bare å ringe noen?

Kan jeg spørre hva for en bil det er som bare er verdt 50000kr etter ti år?

Anonym poster: e88cc26458126bc0588c987f51afe945

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kan jeg spørre hva for en bil det er som bare er verdt 50000kr etter ti år?

Sikkert noe fransk. De kan jo ikke kvalitet der nede.

Anonym poster: 621f35df115886e93e44b56faf1cee64

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Sikkert noe fransk. De kan jo ikke kvalitet der nede.

Anonym poster: 621f35df115886e93e44b56faf1cee64

Hahaha.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...