Gå til innhold

Hjelp til bruk av p-pille

Fremhevede innlegg

Gjest Ny på huset
Skrevet

Jeg skal gifte meg og har ingen erfaring innen p-pille, jeg har aldri hatt sex. Jeg har vært hos legen og ble anbefalt Jasmin. Kan dere med erfaring være venlige å gi meg råd, eller dele deres erfaring med meg innen div

p-piller.

Med hilsen meg

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Hei! Jeg har ikke brukt Jasmin, men tror mange får den som første type p-pille. Det er viktig å ta p-pillen til nogenlunde samme tid hver dag. Hvis du kaster opp eller har diare eller glemmer å ta p-pillen en dag, har du ikke like god beskyttelse den måneden. Jo flere piller du ikke får i deg/mister pga diare el oppkast, jo større er sjansen for å bli gravid. Hvis du glemmer en pille, ta den når du kommer på det og ta neste pille til vanlig tid igjen. Tror det er 12 timer det oppereres med som sikkerhetssone for p-piller.

Selv prøvde jeg først Trionetta, som ikke var god for meg. Jeg ble fryktelig deprimert og sårbar, og fikk bytte til en minipille, som inneholder mindre hormoner. Den er det ennå viktigere at jeg tar til samme tid. Hvis du synes du får mye bivirkninger av Jasmin, spør om å få bytte til en annen type. Bivirkninger kan bla være vektøkning, depresjoner, tørrhet i skjeden og svekket sexlyst. Noen får mange bivirkninger, andre få.

Du kan utsette mensen med p-pillen hvis det passer dårlig å få den når du egentlig skulle. Så vidt jeg har skjønt, er det litt opp og ned hvor lenge den kan utsettes med den enkelte p-pille. Med mine piller kan jeg bare utsette mensen i 11 dager. Da kommer den selv om jeg forsetter å ta piller. Med enkelte andre typer virker det som om det går an å bare begynne på et nytt brett og utsette mensen en hel syklus.

Gratulerer med giftemålet, forresten!

Skrevet

Det er veldig god bruksanvisning i pakningsvedlegget til Yasmin. Les det! :P

Skrevet

Jeg gikk over fra Diane til Jasmin..fordi de inneholder et mye lavere protein innhold.

Synes de funker veldig bra - og de har absolutt færre bivirkninger.

Skrevet

Hva med å vurdere plaster eller p-ring eller noe slik?

Da blir det litt mindre å huske på og man slipper å bekymre seg for å miste den når man spyr ol.

Skrevet

Det er bare fare for at du er mindre "trygg" hvis du har diaré eller kaster opp innen fire timer etter at du tok pilla vel å merke....

;)

Skrevet

Jeg har ingen kjennskap til Jasmin, men har brukt Trinordiol 28 i 10 år nå. Sluttet for 3 uker siden, og fikk EL som forventet forrige helg. :-) Ingen bivirkninger og er veldig fornøyd. Brukte de pillebrettene med 28 piller istedenfor 21. Da er det litt enklere å ha kontroll på når man skal begynne på nytt brett. 28 piller betyr at du tar piller hver eneste dag. De siste 7 pillene er såkalte sukkerpiller og under denne perioden kan det forekomme menstruasjonslignende blødninger. Når du har tatt ferdig pillebrettet, begynner du rett på nytt brett.

Lykke til!

Skrevet

Jeg har brukt:

*Trionetta*

Som er en trefase-pille.

Trefase pillene, eller sekvenspillene, prøver å etterligne de naturlige hormonsvigningene som vanligvis er i menstruasjonssyklusen. Derfor har pillebrettet tre ulike tabletter som er merket med forskjellig farge. De inneholder forskjellig mengde av de to hormonene østrogen og gestagen. I noen pakninger er det også en fjerde tablettype som ikke innholder noe hormon i det hele tatt (28 pillebrett). De tas i stedet for den pillefrie uken.

Trefase-piller: Trionetta, Trinordiol og Synfase

Den fungerte ikke for meg. Jeg fikk veldig vondt i hodet og ofte migrene.

*Conludag*

som er en minipille.

Du tar en pille hver dag. Det er veldig viktig at du tar pillen på samme tidspunkt. Det bør ikke være mer enn tre timers variasjon fra den ene dagen til den andre. Dette kommer av at en pille bare har beskyttelse i seg for litt over et døgn. Deretter er kroppen din avhengig av å få en ny pille, hvis ikke er du ikke beskyttet lenger.

Hvis det går mer enn 27 timer mellom to piller, må du bruke annen prevensjon i to uker etterpå. I løpet av denne tiden, må du likevel fortsette å ta minipillen.

Hvis du kaster opp, eller har kraftig diaré innen to timer etter at du tok pillen er sikkerheten redusert. Da kan det kan nemlig hende at pillen ikke hadde rukket å bli tatt opp av kroppen din, før den ble slengt ut igjen.

Denne fungerte godt på meg, men jeg synes det var så slitsomt å passe på å huske å ta pillen på nøyaktig samme tid hver dag..

*Microgynon*

Som er en monofase-piller (monos = èn).

Alle tablettene på brettet er like. Det vil si at de inneholder akkurat den samme mengden hormon. De siste 6-7 dagene tar du ingen tabletter (brett med 21 piller), eller bare sukkerpiller som ikke inneholder noe hormon i det hele tatt (brett med 28 piller). Det er i disse dagene du får menstruasjonsblødning.

Monofase-piller: Microgynon, Follimin, Yasmin og Marvelon

Denne fungerte godt, hvis man ser bort fra at jeg gikk opp 6 kg på 3 mnd og fikk ufattelig uren hud....

(Ellers kan jeg legge til info om Antiandrogene piller.

Denne typen p-piller har en annen kombinasjon av hormoner, og anbefales gjerne til kvinner som enten er plaget av kviser eller uregelmessig mens; tilstander som kan skyldes androgener, mannlige kjønnshormoner.

I Norge selges kun en type antiandrogene p-piller: Diane.

Har ikke prøvd denne selv.)

Jeg har forresten også forsøkt kobberspiral og p-plaster.

Spiralen fungerte godt, men jeg fikk ekstra kraftige menstruasjonsblødninger og fordi jeg har anemi (blodfattig og jernmangel) måtte jeg ta den ut.

P-plasteret fungerer bra, men det sitter ikke så godt som man skal ha det til og løsner lett i kantene.

Limet ellers er så sterkt at man har merker etter plasteret i en uke etterpå....

Jeg aner faktisk ikke hvilke av disse prevensjonsmidlene jeg er mest fornøyd med! Er ikke 100 % fornøyd med noen av dem, faktisk! Har lyst til å forsøke Diane neste gang, hvis ikke plasteret viser seg å være bedre...

Jeg er forresten 21 år og har kun hatt èn partner... hvis det er av interesse.....

Gjest Anonymous
Skrevet

Jeg vil anbefale deg å bare begynne med det du får anbefalt av legen, eventuelle bivirkninger er så individuelt! Varierer fra person til person og fra merke til merke. Og så spørs det litt hvor mye bivirkninger (de plagsomme, men ufarlige) du aksepterer... Men det kan jo godt være du ikke får noen biv i det hele tatt!

Kanskje litt lurt å begynne en stund før bryllupet - litt kjipt å få f.eks. skikkelige humørsvingninger like før (da har du vel nok å tenke på! :wink: ) Begynner du å ta pillene 1.mensdag er du beskyttet fra 1.dag uansett... Lykke til!

PS. Jeg har brukt Synfase i 1 år og er egentlig ganske fornøyd. Merket mest i begynnelsen (humørsyk,ømme bryst,utflod), men det gikk seg til ila 2-3 mnd. Uansett bør man bruke samme merket noen mnd før en evt. bytter... :-)

Gjest Anonymous
Skrevet

Personlig er jeg skeptisk til alt som er kjemiske hormoner (altså p-piller, p-sprøyter osv) fordi det kan virke forstyrrende på kroppens system.

Bare spør en akupunktør, som jobber med kroppens helt grunnleggende energier.

Alternativer for deg som ikke har fått barn, men sikkert skal ha det snart er homronmåling eller temperaturmåling - Persona og Ladycomp.

Likevel er det selvsagt mange som bruker p-piller (tilsynelatende) uten problemer.

Skal du ha barn snart, så bør du i hvert fall ikke begynne på p-sprøyte. Det tar gjerne 6 - 8 måneder å få tilbake mensen...

• 3 år senere...
Skrevet

hei! jasmin skal være den farligste p-pillen å bruke når det gjelder blodpropp. så er du oppi årene, røyker eller annet bør du bruke en annen. itillegg er den også veldig dyr i forhoød til andre, og mange mister sexlysten av den. jeg ville prøvd en annen var jeg deg.

Skrevet

Som noen skrev litt over, begynn litt, kanskje to måneder før bryllupet med pillene, alle reagerer forskjellig, men ville ikke tatt sjansen på bivirkniger rett opp til, eller på bryllupsdagen.. Husker jeg hadde helt heftige humørsvigninger, grusomt, hadde ikke noe kontroll over humøret i det hele tatt, men det var en gang, noen timer og alt jeg har merket siden det ;)

Lykke til med bryllup og alt som følger med :hjerte::hjerte:

(og du, til ferie og andre ganger hvor mensen ikke passer, p-pillene gjør underverk og utsetter, kjenner ikke Jasmin, men sikkert ikke noe problem)

Skrevet
hei! jasmin skal være den farligste p-pillen å bruke når det gjelder blodpropp. så er du oppi årene, røyker eller annet bør du bruke en annen. itillegg er den også veldig dyr i forhoød til andre, og mange mister sexlysten av den. jeg ville prøvd en annen var jeg deg.

Hvorfor graver du fram en tråd som er 3,5 år gammel?

Skrevet

Yasmin er den pillen som flest bruker, det er vel derfor den er overrepresentert på den der blodproppstatistikken?

Skrevet (endret)
Hvorfor graver du fram en tråd som er 3,5 år gammel?

Nettopp, denne tråden er 3,5 år gammel!

Endret av Grønt blad
  • 3 uker senere...
Skrevet

Jeg har også planer om å begynne på p-piller nå. Min plan er å begynne med det legen min anbefaler meg og ta det derifra. Har forresten hørt at det er en del som blir gravide når de bruker yasmin. (bl.a. venninne av meg og søsteren min)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...