AnonymBruker Skrevet 21. april 2013 #1 Skrevet 21. april 2013 Har en datter på snart 3 år, som nå driver bleieavvenning. Hun er kjempe flink. og har ikke hatt noen uhell her hjemme på over 1 mnd. Vi startet med potte, og hun skjønte det med en gang, så prøvde vi doen, men det ville hun ikke. Det samme i bhg, hun nekter å gå på do der. Derfor må hun gå med bleie der. Da jeg fikk kjøpt inn ett barnedosete gikk hun på do med stollthet, og begynnte å snakke mye om at "nå ramler jeg ikke ned" så det er tydelig at det er pga den følelsen hun ikke ville gå på do. Så snakket jeg litt med bhg om dette, og tilbød meg å kjøpe ett sete til som de kunne ha der. Men det kunne de ikke, for de får ikke lov til å ha det av hygieniske årsker... Mulig jeg er dum, men det må da være mer uhygienisk å skjifte bleier???? De påsto det var fordi sete må vaskes, men det må vel do-ringen også? Jeg synes det er dumt at hun må fortsette med bleier, selv om hun egentlig ikke trenger det. Er det sånne regler overalt?? Og hvordan skal jeg gå frem for å evt. få henne til å tørre å gå på do, uten den ringen?? Anonym poster: c89238875e5f2a2619bbe55b1c69ec92
Silfen Skrevet 21. april 2013 #2 Skrevet 21. april 2013 De er teit. Jenten skal selvsagt ikke gå med bleie når hun er tørr og de må tilrettelegge. Ferdig arbeid. 2
Gjest lisha Skrevet 21. april 2013 #3 Skrevet 21. april 2013 Det høres ut som tull i mine ører! Do-ringen må jo vaskes likevel? I min datters barnehage så har flere hatt med seg egen potte i barnehagen i avvenningsfasen, det blir jo egentlig det samme? Når min datter sluttet nå før jul, så sluttet hun med bleie inne, men personalet har tatt på henne bleie når de skulle ut. hun tar den selv av når hun kom inn igjen! syns det er greit så lenge hun bruker bobledress ute (siden barnehagen har et veldig stort uteområde, og det kan være for langt inn til do) men nå når hun slutter med bobledress ute i barnehagen, så slutter vi med bleie ute også 1
AnonymBruker Skrevet 21. april 2013 #4 Skrevet 21. april 2013 Vi hadde mye problemer med det samme i bhg. Gutten min var tidligere tørr enn mange andre, så de gadd faktisk ikke å "hjelpe" oss før flere av barna var klare for det. Kan ikke skjønne hvordan den doringen skal være så fryktelig uhygenisk da! Du får si at du kan tørke den med en sprit-serviett når du kommer å henter barnet for dagen Anonym poster: 609203bdc15878ec5b627e76310bd313
kulu-kulu Skrevet 21. april 2013 #5 Skrevet 21. april 2013 Dette høres ut som latskap fra bhg sin side. Har jobbet på flere bhg (småbarn) , og på alle har vi hatt fokus på bleieslutt til barna, med foreldrene. Bhg skal oppfordre barn til mestring , deres bhg tar jo fra barna noe viktig som skjer i livet deres! Tar 3 sekunder å tørke over doringen med anti bac... 4
AnonymBruker Skrevet 22. april 2013 #6 Skrevet 22. april 2013 Tusen takk for svar! De sier de ikke får lov til å ha sånne seter, men det er kansje bare en dårlige unnskylding da? Skal på foreldresamtale denne uke, så får kansje prøve å presse på litt mer da. De blir også sinnte når hun kommer i bhg uten bleie, fordi hun nekter å ta den på om morgen, og jeg har ikke lyst til å tvingen henne til det, når jeg vet hun egentlig ikke trenger den.... Mvh TS Anonym poster: c89238875e5f2a2619bbe55b1c69ec92
Silfen Skrevet 22. april 2013 #7 Skrevet 22. april 2013 Ikke ta på henne bleie. Det går faktisk ikke an. Send klage til høyere hold. 4
Gjest *M* Skrevet 22. april 2013 #8 Skrevet 22. april 2013 Ikke lov å ha ekstra sete på toalettet? Da må barnehagen vår gjøre mye galt for de har både potter og doseter til de små så får de velge selv hva de vil sitte på... Høres ut som en dårlig unnskyldning for at de ikke gidder følge opp.
Gjest Magdalene Skrevet 22. april 2013 #9 Skrevet 22. april 2013 Ikke ta på henne bleie. Det går faktisk ikke an. Send klage til høyere hold. Signerer!! Ikke ta på henne bleie, og ta med alle bleiene fra bhg hjem. Om bhg alikevel må vaske dosette, kan jeg virkelig ikke se at det er vanskeligere å vaske et lite dosete, kontra et stort dosete. 1
Gjest Marmot Skrevet 22. april 2013 #10 Skrevet 22. april 2013 Har de ikke sånn liten barnedo der? Der er jo ikke hullet noe større enn med ring. Uansett er jeg enig i at dette er tull fra barnehagens side. Sønnen min sitter på potte i barnehagen sin, har aldri hørt noe om at det ikke er lov. 1
Gjest Gjest Skrevet 22. april 2013 #11 Skrevet 22. april 2013 I vår barnehage har de liten do, stor do med doring, stor do uten doring og flere potter. Og de har vært veldig hjelpsomme i treningsfasen. Min 3 åring var tørr hjemme et par uker,før vi sendte han i barnehagen uten bleie. Da ble det mye uhell de første par ukene der, men det var det ingen som sa noe negativt på. Nå har han vært tørr i flere måneder og det går strålende.
AnonymBruker Skrevet 22. april 2013 #12 Skrevet 22. april 2013 Jøss, ja det er det vel jobben de ikke vil ta... De har kun en vanlig do, og sier at de ikke får lov til å ha potter og do-ringer pga hygienen, men da skal jeg prøve meg en gang til! Egentlig synes jeg det er rart at barnehager ikke har en "barnedo" eller slike seter, for alle barna skal jo slutte med bleier en eller annen gang.... Det dummeste er i hvertfall at de blir sinte når jeg leverer henne uten bleie, og hun da har uhell, fordi hun ikke vil "ramle i do". Da får jeg en sur kommentar om at vi fortsetter med bleier en stund til i barnehagen.... Trodde egentlig at tørr barn, var en fordel for dem? og at det burde være i dems interesse også??? TS Anonym poster: c89238875e5f2a2619bbe55b1c69ec92
Gjest Marmot Skrevet 22. april 2013 #13 Skrevet 22. april 2013 De satser vel på at de kan holde henne i bleier til sommerferien og få et helt tørt og ferdig bleieavvent barn tilbake etter tre-fire uker. 3
Britt Banditt Skrevet 22. april 2013 #14 Skrevet 22. april 2013 (endret) Er det vanskeligere å holde et sånt barnedosete rent enn det dosetet som allerede er på doen altså? For noe tull! Endret 22. april 2013 av Britt Banditt 1
AnonymBruker Skrevet 22. april 2013 #15 Skrevet 22. april 2013 Min datter ble tørr over helgen som 3-åring. Men når de skulle på tur i barnehagen gikk de ikke på do først så da hendte det to ganger (på to uker) at hun hadde uhell. Dermed mente barnehagen at ungen ikke var tørr og at ho måtte bruke bleier igjen! Hørt sånt tull?! Da jeg sa at de måtte prøve å få barna til å gå på do før de gikk på tur (det var flere barn med samme problem på turdagene) mente de ansatte at de ikke hadde kapasitet til det.. For å si det sånn de fikk ikke på min datter bleier igjen. Også så stolte barn kan være av at de klarer seg uten bleier, tror ikke man bør ødelegge den mestringsfølelsen ved å gå tilbake til bleier altså! Anonym poster: 571eb14d4c89fb224707377053a6b997 2
Susan Sto Helit Skrevet 24. april 2013 #16 Skrevet 24. april 2013 Barnehagen kan da ikke kreve at tørre barn skal ha på bleier! Har ikke barnehagen potter? (For det var godtatt av jenta?) Det har jeg faktisk ikke opplevd en barnehage som ikke har. Jeg hadde nok også levert barnet uten bleie, og sagt at "nå er hun tørr, og bruker kun potte eller do med doring." (Samt tilbudt meg å ta med egen potte eller egen doring som kunne være i barnehagen.) Og så hadde jeg fylt opp med skiftetøy, og tatt med alle bleiene hjem. Barnehagen til minsten har masse sånne små potter fra IKEA. og det er flere barn som bruker både potte og do der. Doring vet jeg ikke om de har, men det tror jeg. 2
Guybrush Skrevet 24. april 2013 #17 Skrevet 24. april 2013 Høres ut som statlige reguleringer. Barnehagen kan miste retten til å drive om de bryter slike. Om det er slik finnes det utallige andre molboregler politikere og byråkrater har funnet på også.
Gjest Riskjeks Skrevet 24. april 2013 #18 Skrevet 24. april 2013 Det er da helt normalt med både do-ringer og potter i barnehager? Det skal jo vaskes uansett. Barnehagen skal jo hjelpe barnas utvikling, ikke motarbeide den.... Tviler på at det finnes statlige forordninger som hindrer pottebruk i barnehager... 1
AnonymBruker Skrevet 24. april 2013 #19 Skrevet 24. april 2013 TS Her Det er en kommunal bhg, så mulig de har noen merkelige statlige regler de må følge. De sier i hvertfall at de ikke lenger får lov og ha potter eller do-ringer. Selv om jeg har tilbudt meg å ta med egen! Nå har jeg heldigvis de sisste dagene fått jenta til å bruke doen uten ring her hjemme, så da regner jeg med det snart går seg til i bhg også Så får jeg evt, ta kampen når lillebror skal slutte med bleie... Anonym poster: c89238875e5f2a2619bbe55b1c69ec92
Gjest Marmot Skrevet 24. april 2013 #20 Skrevet 24. april 2013 Det er ingen statlige regler som sier at de ikke kan bruke doring og potter i barnehagen. Og også private barnehager må følge de reglene som finnes.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå