Gå til innhold

Olivenolje som bodylotion?

Fremhevede innlegg

Skrevet

Går det an? Er det bra for huden? Hadde vært deilig og billig! :)

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Hva legger du i "bra for huden"? I utgangspunktet trenger man ikke ha noe som helst på, men det eneste problemet jeg kan se med olivenolje er at det vil bli litt grisete og at det ikke lukter spesielt godt.

Skrevet

Det kan brukes.Men noen opplever at oljen tilstopper porene. Jeg har brukt olivenolje på beina,da de var supertørre og jeg var tom for fetkrem . Helt greit,grisete og ikke hva du vil ta med i senga.

AnonymBruker
Skrevet

Bedre med olivenoje som er naturlig fremfor renset paradinolje som finnes i en del hudkremer.

Anonym poster: 92458074e5233498f725daade9655771

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Parafinolje, skulle det stått :)

Skrevet

Takk for svar! Har veldig tørr hud, og den klør og ingen krem hjelper, det klør likevel..

AnonymBruker
Skrevet

Det lukter jævlig og er klissete, men utover det er det nok flott!

Du kan jo også prøve å spise en spiseskje med olivenolje hver dag, smøre fra innsiden

Anonym poster: fa8d0eb9972b01467542f5849bb27f1a

Skrevet

Bedre med olivenoje som er naturlig fremfor renset paradinolje som finnes i en del hudkremer.

Hvorfor?

AnonymBruker
Skrevet

Hvorfor?

Fordi molekylene i parafinolje. mineralolje osv er for store til å trenge igjennom huden. De ligger bare utenpå huden og gjør egentlig ingenting for huden. I verste fall så stopper den til porer.

Anonym poster: f78f177422ad03aaecf372f1273278c6

Skrevet

Et godt tips er å bruke det i badevannet :) Da får du fin smøring uten at det blir så klissete so det gjør når du bare kliner deg inn i det.

• Liker 1
Skrevet

Fordi molekylene i parafinolje. mineralolje osv er for store til å trenge igjennom huden. De ligger bare utenpå huden [...]

Anonym poster: f78f177422ad03aaecf372f1273278c6

Jeg er ingen ekspert på hudpleie, men jeg hadde inntrykk av at det var nettopp på grunn av denne egenskapen at man tilsatte det?

AnonymBruker
Skrevet

Jeg er ingen ekspert på hudpleie, men jeg hadde inntrykk av at det var nettopp på grunn av denne egenskapen at man tilsatte det?

Mineralolje finnes i dårlige produkter. Det legger seg i porene og tetter dem og kan gi kviser og urenheter. Ikke noe positivt å ha i kremer ihvertfall.

Anonym poster: a2639642f7671c7b676527058e743b6f

Skrevet

Olivenolje lukter ekkelt og gjør huden din fet, anbefaler ikke det.

AnonymBruker
Skrevet

Hvorfor?

Fordi parafinolje er utvunnet av olje (bensin etc), mens olivenolje har mye mer næring for huden og er et naturlig produkt.

AnonymBruker
Skrevet

Mineralolje er i tillegg leddgiktfremkallende, og har ingen annen funksjon enn å fungere som et fyllstoff for å gjøre kremer billigere. Så om man kjøper en krem på 100 ml, og denne inneholder mineralolje risikerer man at kun en liten del inneholder aktive virkestoffer som skal hjelpe huden din, og resten "shait".

Anonym poster: ca4696233707f54e5d2d92644322188b

Skrevet (endret)

Mineralolje finnes i dårlige produkter. Det legger seg i porene og tetter dem og kan gi kviser og urenheter. Ikke noe positivt å ha i kremer ihvertfall.

Igjen, er ikke målet nettopp at det skal danne en film på huden? Hovedpoenget med fuktighetskrem er ikke at hundrevis av stort sett oppdiktede reklamestoffer skal gjennomtrenge kroppen inn til benet.

Fordi parafinolje er utvunnet av olje (bensin etc), mens olivenolje har mye mer næring for huden og er et naturlig produkt.

På hvilken måte gir olivenolje næring til huden? At det at det er naturlig betyr at det er bedre enn noe annet faller på sin egen urimelighet. Det meste naturen har å by på er ikke bra for mennesker. Du drikker ikke botulinumtoksinsmoothie selv om det er naturlig.

Endret av JohnS
AnonymBruker
Skrevet

Igjen, er ikke målet nettopp at det skal danne en film på huden? Hovedpoenget med fuktighetskrem er ikke at hundrevis av stort sett oppdiktede reklamestoffer skal gjennomtrenge kroppen inn til benet.

Nei, den skal ikke danne en film på huden. Da får ikke huden puste siden man tetter porene. Det er som å be om kviser. Bakterier får skikkelig grobunn når det ligger et oljelag over.

En god fuktighetskrem skal klare å trenge inn i overhuden. Stort lenger går den ikke. Men å ligge på overflaten gir ingen fukt, kun problemer.

Skrevet

Nei, den skal ikke danne en film på huden. Da får ikke huden puste siden man tetter porene. Det er som å be om kviser. Bakterier får skikkelig grobunn når det ligger et oljelag over.

En god fuktighetskrem skal klare å trenge inn i overhuden.

Kremer med mineralolje gjør det, og igjen er jo poenget med fete kremer og oljer nettopp å danne en film. Det virker noe drøyt å hevde at anerkjente ingredienser som finnes i alle kremer som brukes medisinsk i behandling av hudproblemer virker mot sin hensikt. Hvis det er snakk om folk som egentlig ikke har brukt for noen hudprodukter er det kanskje en annen sak, men da blir olivenolje av alle ting noe absurd å dynke seg i hvis poenget er naturlig hud og åpne porer.

Skrevet

Når jeg har veldig tørr hud om vinteren smører jeg meg med olivenolje etter dusjen (uten å tørke av vannet med håndkle først). Får babymyk hud :) er klissete om man tar for mye, det er ikke mye som skal til! Best å gjøre det er søndag når man bare skal daffe hjemme :-)

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

På hvilken måte gir olivenolje næring til huden? At det at det er naturlig betyr at det er bedre enn noe annet faller på sin egen urimelighet. Det meste naturen har å by på er ikke bra for mennesker. Du drikker ikke botulinumtoksinsmoothie selv om det er naturlig.

Jeg vil våge å påstå at olivenolje er bedre for huden enn et produkt som er laget av råolje/bensin/diesel. Jeg gidder ikke å søke opp forskning i databaser for å dokumentere dette, men det er du velkommen til å gjøre selv om du er spesielt interessert.

Jeg fikk olivenolje anbefalt av en lege til et hudproblem, og det holder for min del. Har også god erfaring med en babyolje av sesamolje fremfor den i dagligvarebutikken som består av nettopp mineraloje. Man merker at den første trekker seg mye bedre inn i huden. Den fikk jeg også anbefalt av en legespesialist.

Men om du er sterk motstander av å bruke olivenolje eller andre planteoljer på huden, så er du velkommen til å bruke billige kremer med mineralolje som legger seg som en tett film oppå huden.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...