Gå til innhold

Skal til Hemsedal, beholde piggdekkene litt til?

Fremhevede innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Bor på Vestlandet og pga snø og frost i høyden har jeg beholdt piggdekkene. Lurte på å skifte i dag, men jeg innser at jeg kanskje skal revurdere det i og med at jeg skal over fjellet til Gol og Hemsedal til uka. Hva tror dere?

Fristen er for lengst forbi ja, men her jeg bor har det vært nattefrost og sludd/hagl frem til for et par dager siden.

Anonym poster: ea2e9ec12e8769b0d961bd6888dbce93

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Vel, her på Gol har det vært bart i et par uker nå. I følge web-kamera til Statens Veivesen så er det like bart i Hemsedal.

http://www.vegvesen.no/Trafikkinformasjon/Reiseinformasjon/Trafikkmeldinger/Webkamera?kamera=306635&zoom=5

Nå vet jeg ikke hvor bart det er på fjellet mellom Vestlandet og Hallingdal, men her i Hallingdal er det i alle fall trygt å kjøre med sommerdekk. :)

Anonym poster: 93df2efa1ccbc95c283cc1d1d41ea54a

AnonymBruker
Skrevet

Og det er også varmegrader om natten slik at det ikke er glatte partier eller? =)

Takk, da tror jeg at jeg skifter før jeg drar.

Anonym poster: 5a99078c4fe655543bebaf9dbea2eeeb

AnonymBruker
Skrevet

Og det er også varmegrader om natten slik at det ikke er glatte partier eller? =)

Takk, da tror jeg at jeg skifter før jeg drar.

Den nærmeste natten skal det bli et par minusgrader både her på Gol og i Hemsedal i følge yr.no. Men det har vært mange netter som har vært pluss-grader så det er i grunnen ikke noen fare. I tillegg er det saltet så mye at jeg ville bekymret meg mere for elg som trekker til veien for å sleike i seg litt veisalt.

AnonymBruker
Skrevet

Takk for svar, da blir det bytting en av de nærmeste dagene =)

AnonymBruker
Skrevet

Takk for svar, da blir det bytting en av de nærmeste dagene =)

Det er nok lurt, når jeg tenker etter. For det har vært noe surt regnvær innimellom her og skal bli mere. Mye regn betyr våte veier og da trenger man dekk som kan ta unna vannet. Det er piggdekk dårligere til enn sommerdekk. Så så lenge det er bart på fjellet mellom Vestlandet og her (det er jeg ganske sikker på det er, S&F er varmere enn nord-Busk.) så burde du slenge på sommerdekk heller enn å stole på vinterdekk. Jeg har for øvrig ikke sett noen bruke piggdekk på en god stund.

AnonymBruker
Skrevet

Jeg skal se opp for elgen, takk for tipset! Nå har jeg skiftet alle 4 dekk og er klar for sommeren, det kan vel ikke komme mer frost selv her i fjellet : )

Skrevet

Nå er det vel ikke Hallingdal som er bekymringsfullt når det gjelder å kjøre med vinterdekk eller ikke...

Tenker mer på fjellovergangene.

Dersom du skal over vidda eller Hemsedalsfjellet kan det fort være is på vegen der til langt ut i mai selv om hallingdalsveien har vært bar en stund.

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...