Montezuma Skrevet 31. mars 2004 #1 Skrevet 31. mars 2004 Nå trenger jeg brått litt hjelp her, da jeg har fått i oppdrag og holde takk for maten tale! Er det noen som har link til noen gode forslag? Noen som vet om noen dikt om mat? Noen som kan fortelle noe om Lammestek, som er hovedretten? Bryllupet er i Ålesund, er det tradisjon for denne retten på vestlandet? Noen som vet noe om lammestek (historie,tradisjon etc.?) Jeg har dårlig tid, og har virkelig behov for hjelp! På forhånd tuuuusen takk!
Gjest Poirot Skrevet 31. mars 2004 #2 Skrevet 31. mars 2004 Vet dere hvor lammet kommer fra (lokal gård?)
Gjest MrsL Skrevet 31. mars 2004 #4 Skrevet 31. mars 2004 Er ikke Mother of the bride fra de traktene? Rop på henne du :-)
Maxine Grey Skrevet 31. mars 2004 #5 Skrevet 31. mars 2004 JA-aa! Har faktisk vært inne på tråden og lurt på om det dukka opp noe klokt i hodet, men akkurat i kveld var det så innmari fullt her! (holder på med en viss tale...) og dessuten har jeg vært opptatt med å forberede et skikkelig stunt for mine kollegaer i morgen (1. april)! Men kanskje om jeg får sove på det? Skal det være seriøst eller morsomt?
Montezuma Skrevet 31. mars 2004 Forfatter #6 Skrevet 31. mars 2004 Å hei! Takk for at du dukket opp! Ja, så klart du kan sove på det! Men jeg bør ha talen klar i morgen kveld, før vi flyr over. Har litt til på hotellrommet på fredag også, men jeg kunne tenke meg å være ferdig med talen innen den tid. Litt kort varsel - så slapp jeg å grue meg lenge! Dessuten jobber jeg best under press! :-) Stiker innom her imorgen og ser om du har kommet opp med noe. Tusen takk skal du (og andre!) ha!
minniepus Skrevet 1. april 2004 #8 Skrevet 1. april 2004 Lam er vestlandsmat, ja (pinnekjøtt). Ellers er jeg ikke til mye hjelp.
Gjest Madam Felle Skrevet 1. april 2004 #9 Skrevet 1. april 2004 Er det en kristen familie kan du jo ta frem historien om påskelammet, for det er jo fra den vi har fått lammets historie.
Flo* Skrevet 1. april 2004 #10 Skrevet 1. april 2004 Utdrag fra nrk.no "Påske betyr forbigang, og henspeiler seg på morderengelen som gikk forbi alle hus som hadde blodet fra et lam strøket på dørstolpene. De som ikke hadde det lå dårlig an fordi da skulle morderengelen drepe den førstefødte i huset. Jfr. 2.Mos. kap. 12. Lammet er det eldste påskesymbolet og var opprinnelig en offergave, det var derfor viktig å finne det beste lammet til ofring. Her hos oss er påskelammet symbol på at Gud ofret sin sønn for vår skyld. Mange steder var det vanlig å dra opp på en fjelltopp tidlig påskemorgen. Man trodde at sola oppførte seg helt spesielt denne dagen og danset på himmelen, i glede over Jesus oppstandelse." Hva med å spille litt på menyvalget og om det er en viss familie som føler de har ofret sønnen sin
Maxine Grey Skrevet 1. april 2004 #11 Skrevet 1. april 2004 Fant noen linker: http://www.rmz.priv.no/taler/2000-09-14-tu...maten-tale.html http://www.brodfakta.no/cparticle45627-4823a.html http://home.c2i.net/silnes/html/takk_for_m...maten_tale.html her er i alle fall noen poenger.
Montezuma Skrevet 25. april 2004 Forfatter #12 Skrevet 25. april 2004 Hei dere! Jeg er litt treg, jeg, men vil få takke dere for god hjelp! Det gikk kjempebra! Jeg fikk mye skryt for talen min. Her er den for de som vil lese! Takknemlig Tuppelure Kjære Brudepar! Gratulerer med dagen! Og til deg, X, et ekstra lykke til. For nå er du og jeg gift med hver vår halvdel av Knoll og Tott! Men over til det dette skal handle om, nemlig mat! Vi har fått servert rekecoctail, en nydelig lammestek, og en liten symfoni av is og boysenbær. Jeg tar hintet, Y, om at du er møkkalei etter å ha fått kylling og taco hos oss i 7 år! På tide med en forandring...... Å takke for et godt måltid, burde være en enkel sak, og noe man nærmest burde kunne ta på sparket. Men jeg kan underskrive på at Winston Churchill snakket sant da han uttalte ”Det er ikke mye som krever så omhyggelige forberedelser som en improvisert tale!”. Aller mest lyst hadde jeg til å dra det velkjente stevet om ”Værdalsodd”, men det skal jeg la være av to gode grunner; For det første står ikke sodd på menyen. Og for det andre skal jeg spare dere for sangstemmen min, all den tid bordet er dekket med særdeles knuselig glass og porselen. Vær nå bare glade for det! ”Det er ingen kjærlighet mer oppriktig enn kjærligheten til mat”, er det en som har uttalt (George Bernhard Shaw). Og her i nord har kjærligheten til lam vært stor, spesielt i påskehøytiden, i flere tiår nå. Påskelammet er et særs gammelt kulturtrekk fra Israel, og vi må over 3000 år tilbake i tid for å finne opprinnelsen til denne tradisjonen. Det var jødene som i sin tid slaktet lam til påske for å feire frigjøringen fra Israel. Og i det rituelle måltidet stod også egg med bitre urter og usyrnet brød på menyen. Jeg tror vi skal være glade for at man siden den tid har oppfunnet fløtegratinerte poteter...... (Dette lille historiske innspillet tok jeg egentlig bare med for å imponere Y som til nå har vunnet over meg i fem forskjellige kunnskapsspill, tilsammen ca. 480 ganger. Men det er åpenbart ene og alene fordi vi aldri har fått spørsmål om gammal mat!) Videre kan jeg fortelle at det på onsdag stod å lese i Asker & Bærums budstikke at ”2003 var et mye bedre år å være sau og lam enn året før”. Vi har vel med dagens konsum nettopp sørget for at 2004 ikke er et godt år å være lam.....! Det er også uttalt at ”lam er et kjøtt med mye smak. Fjerner vi fettet, kan vi nyte resten”. Heldigvis er jeg av den oppfatning at kalorier skal spises og ikke telles, og det ser ærlig talt ut til at flere her er enige i det! Problemet med en slik storslått bryllupsmiddag som den vi har fått servert her i aften, er jo at man er like sulten igjen etter 5-6 dager! Avslutningsvis, før tresmaken inntar baken, vil jeg nok en gang gratulere X og Y med dagen, og på vegne av alle gjestene si tusen hjertelig takk for et utsøkt måltid med mye godt drikke til! Tusen takk for at vi får dele denne dagen med dere! Skål for brudeparet!
Maxine Grey Skrevet 25. april 2004 #14 Skrevet 25. april 2004 Kjempeflott tale! Den fikk du skryt for, sa du, og det var jammen fortjent!
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå