AnonymBruker Skrevet 21. april 2013 #21 Skrevet 21. april 2013 Jeg vil ikke tro dette er utbredt i Norge nei. Høres fjollete ut. Og så er faktisk ikke formål med ultralyd å finne ut kjønn, og dessuten er det absolutt ikke sikkert å se kjønn på ultralyd. Ei heller sikkert at det faktisk er det kjønnet jordmor tror Ja dette er nok mer smak og behag de sier det er 70% sikre ang kjønnet. så ja man kan jo ta feil. men igjen vist noen sier de får en gutt, og så får en jente, så kommer de fleste av fam, venner med blått på sykehuset. eventuelt har kjøpt masse gutteting før fødselen. Anonym poster: 318268d7083a1c913e09b3db7e526b81
AnonymBruker Skrevet 21. april 2013 #22 Skrevet 21. april 2013 Poenget er jo å få se den nyfødte. Å sitte og se på en gravid mage, leke tullete leker og bringe gave må være noe av det kjedeligste man kan gjøre. Ikke får man drikke alkohol heller Anonym poster: 8866960ef1601de20909b23e51855604 Hahaha, nei man får sikkert sjeldent alkohol på "babyshower". Men jeg har heller ikke fått alkohol når jeg har vært på barselbesøk. Man overlever :-P Anonym poster: 4cdb08b7410c160a09c9a888cc51f134 1
Montefalco Skrevet 21. april 2013 #23 Skrevet 21. april 2013 Her til lands er vel dåp en familiefest og en smule formell, mens det såkalte babyshoweret er en uformell vennefest. Ikke samme greia. Man kan jo kalle det "Førbabyfest" eller noe for å fjerne den amerikanske brodden. Man trenger jo heller ikke å gå amokk med gavekjøp om det er der motstanden ligger. Nå sammenlignet jeg ikke dåp og babyshower. Med feire mente jeg at familie og venner besøker det nyfødte barne for å ønske han/henne velkommen.
Montefalco Skrevet 21. april 2013 #24 Skrevet 21. april 2013 Den norske tradisjonen er igrunnen ganske teit. Ikke besøke venninna før etter baby er født når hun muligens er helt utslitt? Bare fordi den norske tradisjonen sier det er det som er rett? Hadde mye heller likt sammenkomst før fødselen. Men så hadde jeg en svært vanskelig fødsel og var veldig dårlig flere måneder etterpå. Og man kan jo komme på besøk etter fødselen selv om man hadde sammenkomst (babyshower) under graviditeten. Anonym poster: 4cdb08b7410c160a09c9a888cc51f134 Den norske tradisjonen er å fokusere på det nyfødte barnet og ikke magen til mor. 5
AnonymBruker Skrevet 22. april 2013 #25 Skrevet 22. april 2013 Hahaha, nei man får sikkert sjeldent alkohol på "babyshower". Men jeg har heller ikke fått alkohol når jeg har vært på barselbesøk. Man overlever :-P Egentlig er jeg enig i at det alltid går an å kose seg uten alkohol, men dette tror jeg faktisk må være det ene unntaket jeg kommer på. Å "kose seg" med å gjette magemål, ha baby-bingo og tegne sædcelle i taket (??!) synes jeg høres helt grusomt ut, og dersom jeg noen gang er så uheldig å bli bedt i noe sånt håper jeg det er lov å møte på en snurr, altså. Grøss og gru. Anonym poster: 231750b4500ad946c75bf1cda68fe68a 6
Gjest Gjest Skrevet 22. april 2013 #26 Skrevet 22. april 2013 er jo lov til å møte venner når man er gravid uten å plage venner med å måtte organisere en babyshower
AnonymBruker Skrevet 22. april 2013 #27 Skrevet 22. april 2013 Vi hadde masse god mat, ingenting i "babyform" som mange bruker (alt er mini, minipizza, minimuffins), men fargetemaet på cupcakes og sånt var blått siden æresgjesten ventet en gutt. Vi lekte babybingo, gjett magemålet, tegn sædcelle i egget og gjett prisen. Babybingo er som vanlig bingo, bare med babyrelaterte begrep som smokk, pappa, mamma, bleie, fødsel, osv. Gjett magemålet er å gjette hvor stor den gravide er rundt magen, kanskje ikke aktuelt hvis hun er veldig kroppsbevisst på det ene eller andre viset. Tegn sædcelle i egget er som sette hale på grisen. Gjett prisen er gjette prisen på divere babyrelaterte produkter, trappegrind, body, en dunk hvitvin, kondomer, stikkontaktbeskyttelse, vogn, osv. Jeg synes det var veldig gøy, men for oss som ikke er helt "der" babymessig hadde det vært enda bedre med ett glass vin Av gaver fikk de/hun saueskinn, vuggestol/sittestol, diverse klær, noe mammautstyr (salver, kremer, skjønnhets-/hudpleieprodukter), bæresele og bæresjal. Er en dunk hvitvin et babyrelatert produkt? Anonym poster: 98e7b45cbcec50c0714255c0ac91eb90 1
AnonymBruker Skrevet 22. april 2013 #28 Skrevet 22. april 2013 Egentlig er jeg enig i at det alltid går an å kose seg uten alkohol, men dette tror jeg faktisk må være det ene unntaket jeg kommer på. Å "kose seg" med å gjette magemål, ha baby-bingo og tegne sædcelle i taket (??!) synes jeg høres helt grusomt ut, og dersom jeg noen gang er så uheldig å bli bedt i noe sånt håper jeg det er lov å møte på en snurr, altså. Grøss og gru. Anonym poster: 231750b4500ad946c75bf1cda68fe68a Enig i at dette høres grusomt ut. Men man må faktisk ikke gjøre det slik. Jeg har verken fått eller vært på "babyshower", men de som har vært på slike har absolutt ikke holdt på slik. De har samlet venninner, laget go mat, gjerne noen praktiske gaver til den kommende baby, mimring, fantasering om fremtiden osv. Jeg ser ikke helt hva som er så galt med det? Men mulig vi ikke legger det samme i hva en "babyshower" er? Anonym poster: 4cdb08b7410c160a09c9a888cc51f134 1
Fantomina Skrevet 22. april 2013 #29 Skrevet 22. april 2013 (endret) Er en dunk hvitvin et babyrelatert produkt? Anonym poster: 98e7b45cbcec50c0714255c0ac91eb90 Jeg er ikke så bevandret i babyverden, men som jeg har forstått det så er det mange gravide som savner vin, og en av årsakene til at det ble brukt da var at den gravide tidligere var veldlig glad i vin (ikke alkoholikertendenser, men som alle andre som setter pris på god vin), og gledet seg til å drikke vin igjen. Jeg ser ikke noe galt i det. Det jeg likte med babyshoweren var forresten ikke lekene, de var mer som et "nødvendig" onde, og det var de - ikke samværet - som gjorde at jeg nevnte at jeg gjerne kunne tatt litt vin Det jeg satte stor pris på, og som jeg vet den gravide satte enda mer pris på, var at alle venninnene kunne møtes og ha det trivelig sammen i litt mer ordnete former enn å møtes en halvtime til lunsj på kafé eller på byen, som det fort blir for mange. Babyshoweren ble arrangert om sommeren mens alle var hjemme på sommerferie, ellers i året er vi spredt i inn- og utland, så for mange var dette den ene sjansen til å treffe den gravide mens hun var gravid. Neste gang jeg traff henne hadde hun en helt herlig liten unge på flere måneder sammen med seg. Endret 22. april 2013 av Fantomina 1
fruBeist Skrevet 22. april 2013 #30 Skrevet 22. april 2013 Nå sammenlignet jeg ikke dåp og babyshower. Med feire mente jeg at familie og venner besøker det nyfødte barne for å ønske han/henne velkommen. Det er sjelden man samler hele vennegjengen til felles barseltreff vil jeg tro. Førbabyfestene er vel mest for den vennesosiale biten tenker jeg
AnonymBruker Skrevet 22. april 2013 #31 Skrevet 22. april 2013 Når er det man har sånne babyshower? Såg førige helg at nabodama hadde det, vil det si at hun føder snart? Anonym poster: e0f7ea56798b186827f658e4ceeab1bb
Gjest TS Skrevet 22. april 2013 #32 Skrevet 22. april 2013 Når er det man har sånne babyshower? Såg førige helg at nabodama hadde det, vil det si at hun føder snart? Jeg skal lage nå til helgen da er venninnen min nesten 37 uker på vei Anonym poster: e0f7ea56798b186827f658e4ceeab1bb
AnonymBruker Skrevet 23. april 2013 #33 Skrevet 23. april 2013 Jeg er ikke så bevandret i babyverden, men som jeg har forstått det så er det mange gravide som savner vin, og en av årsakene til at det ble brukt da var at den gravide tidligere var veldlig glad i vin (ikke alkoholikertendenser, men som alle andre som setter pris på god vin), og gledet seg til å drikke vin igjen. Jeg ser ikke noe galt i det. Jeg kan i hvert fall skrive under på at jeg savnet å ta meg et glass hvitvin på kveldene da jeg gikk gravid med nr 2. Men det er vel kanskje fy-fy å si høyt her inne...? Hehehe. Jeg drikker svært sjeldent, men savnet muligheten til å ta et glass enkelte kvelder. Anonym poster: 4cdb08b7410c160a09c9a888cc51f134
AnonymBruker Skrevet 24. april 2013 #34 Skrevet 24. april 2013 Takk for masse svar! TS Anonym poster: 318268d7083a1c913e09b3db7e526b81
Gjest Sviskekompott Skrevet 24. april 2013 #35 Skrevet 24. april 2013 Dette er i grunn ikke relevant i forhold til det TS spør om, men jeg er ikke fan av babyshowers. Ei nær venninne av meg hadde dette, og det førte ikke bare til at alle som hadde vært på babyshoweren følte seg fopliktet til å gi gave både da og etter at barnet var født, da det jo er dette som er norsk tradisjon. I tillegg var det ingen i venninnegjengen som fikk se barnet før h*n var 5 måneder gammel. Gaver og utstyr hadde jo moren alt fått, og hun var naturlig nok sliten og trøtt den første tiden, selv om ungen ikke var mer krevende enn normalt. Det var litt sårt for alle oss som hadde feiret den forestående fødselen og gledet oss til å få treffe den lille, om enn kun i 5 minutter.
Gjest gurimalla Skrevet 24. april 2013 #36 Skrevet 24. april 2013 Jeg bodde i utlandet der det var tradisjon med babyshower da jeg var gravid med storesøster. En venninne holdt babyshower for meg og det synes jeg var veldig hyggelig, det var leker (som nevnt ovenfor), mat og vin til alle de andre!!! Så du som ønsker å være på en snurr skulle vært i denne babyshoweren. Jeg er egentlig ikke fan av selskap hvor jeg må være midtpunktet, men jeg har gode minner fra denne festen. Da nr 2 ble født bodde jeg i Norge og da var det barselbesøk... Du har fått mange gode tips TS - lykke til med festen 2
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå