AnonymBruker Skrevet 20. april 2013 #21 Skrevet 20. april 2013 TS her. Broren min har jeg ikke all verdens kontakt med, ettersom han oppfører seg på samme måte som det hun gjør. Jeg møter han av og til, til familie middager osv Regner med at vi kan fortsette å ha det sånn selvom hun ikke blir invitert? Anonym poster: 5c1f8cc7982ea7a51dab73ddbeed385e Det tror jeg ikke du skal regne med, endel vil sikkert føle at de må velge side. Og om dere fremstår som skurkene så kan det hende dere blir valgt bort eller at folk ikke kommer til å be både dere og de i ulike sammenhenger. Anonym poster: a3e1f3cada2c2d30c91a587aaec35607
AnonymBruker Skrevet 20. april 2013 #22 Skrevet 20. april 2013 Det tror jeg ikke du skal regne med, endel vil sikkert føle at de må velge side. Og om dere fremstår som skurkene så kan det hende dere blir valgt bort eller at folk ikke kommer til å be både dere og de i ulike sammenhenger. Anonym poster: a3e1f3cada2c2d30c91a587aaec35607 Jeg ønsker uansett ikke å gå på samme fest som henne. Jeg har holdt ut til nå pga broren, tenker at han er familie------ men nå spør jeg meg selv: selv om han er broren din så har han ikke rett til å oppføre seg på denne måten. Han har tatt del i dette og aldri satt en stopp for det. Skal jeg sette ned beina eller skal jeg fortsette skuespillet? Anonym poster: 5c1f8cc7982ea7a51dab73ddbeed385e
CathFoto Skrevet 20. april 2013 #23 Skrevet 20. april 2013 TS her Det jeg alltid spør meg selv er: Hvorfor skal jeg gjennom ett helvete bare fordi broren min har en gal dame? Ja, jeg skjønner det at familien blir splittet, men hvorfor må jeg alltid ofre meg? Det er faktisk psykisk slitt å vite at hun alltid kommer til å være i vår familie. Før hun kom hadde vi det så godt sammen. Hun har snakket så mye stygt om oss at broren min har blitt helt hjernevasket. Han har såret meg til de grader at jeg ikke klarer å stole på å ha han i livet mitt lenger. Jeg vil ikke fremstå som en egoist, men jeg er SÅ LEI av henne nå at jeg holder på å bli gal. Anonym poster: 5c1f8cc7982ea7a51dab73ddbeed385e Jeg synes ikke du fremstår egoistisk på noen som helst måte, og at det er vanskelig er ikke vanskelig å forstå. Men du må faktisk tenke gjennom om konsekvensene av dette valget er verdt det, både for deg og resten av familien. Du må også tenke gjennom om det er verdt det om ting ikke går slik du ønsker. Hva synes foreldrene og de andre søsknene dine? Har de noen gode råd? Hva sier din kommende mann? 1
AnonymBruker Skrevet 20. april 2013 #24 Skrevet 20. april 2013 Jeg synes ikke du fremstår egoistisk på noen som helst måte, og at det er vanskelig er ikke vanskelig å forstå. Men du må faktisk tenke gjennom om konsekvensene av dette valget er verdt det, både for deg og resten av familien. Du må også tenke gjennom om det er verdt det om ting ikke går slik du ønsker. Hva synes foreldrene og de andre søsknene dine? Har de noen gode råd? Hva sier din kommende mann? Foreldrene mine finner seg i alt, hun har sagt så mye stygt bak ryggen deres, men likevel er de like snill med henne. De bruker kjærlighet som våpen. Jeg ønsker å befri meg fra hennes ondskap. Jeg vet at min familie kommer til å støtte meg uansett. Hadde det vært opp til de, ville de innerst inne at jeg inviterte henne og latet som om ingen verdens ting har hendt. Jeg vet at hvis jeg bare inviterer broren min, så vil han nekte for å komme. Anonym poster: 5c1f8cc7982ea7a51dab73ddbeed385e
Purple Basil Skrevet 20. april 2013 #25 Skrevet 20. april 2013 TS her Det jeg alltid spør meg selv er: Hvorfor skal jeg gjennom ett helvete bare fordi broren min har en gal dame? Ja, jeg skjønner det at familien blir splittet, men hvorfor må jeg alltid ofre meg? Det er faktisk psykisk slitt å vite at hun alltid kommer til å være i vår familie. Før hun kom hadde vi det så godt sammen. Hun har snakket så mye stygt om oss at broren min har blitt helt hjernevasket. Han har såret meg til de grader at jeg ikke klarer å stole på å ha han i livet mitt lenger. Jeg vil ikke fremstå som en egoist, men jeg er SÅ LEI av henne nå at jeg holder på å bli gal. Anonym poster: 5c1f8cc7982ea7a51dab73ddbeed385e Du skal ikke ofre deg, så enkelt er det. Ikke inviter henne og ikke bry deg om hva folk kommer til å si.
Gjest Blondie65 Skrevet 20. april 2013 #26 Skrevet 20. april 2013 Uansett hva hun har gjort - sett deg i din brors sted: selvfølgelig vil han ikke komme når hans kjæreste ikke blir invitert. Ville du ha gått dersom din kjære ikke ble invitert? Jeg tenker at jeg kan holde ut en kveld for familiens skyld og at den som sprer usannheter før eller siden blir tatt i løgn så hva er vel bedre enn å gi dem anledningen til å drite seg ut? Lar du være å invitere din bror forsterker du hans følelse av at hele verden er i mot ham grunnet hans valg av kjæreste, inviteres han kan det vel tenkes at også han etterhvert ser virkeligheten slik den er og ikke slik hun forteller at den er. Det siste forutsetter selvsagt at din bror virkelig er manipulert i senk. Ikke la deg friste til å gå bort fra alminnelig folkeskikk på grunn av dette mennesket. Hun kommer til å lage et helvete av å ikke bli invitert også. Hun er i deres liv uansett om du liker det eller ikke. Bestem deg,for at gjestene i ditt bryllup er dine gjester - ikke de som lager eller ødelegger din dag.
AnonymBruker Skrevet 20. april 2013 #27 Skrevet 20. april 2013 Bare inviter din bror? Synes du bør prøve å gjenforenes med din bror, feks at bare dere kan treffes for å snakke sammen om ditt forhold til kona hans, at det ikke betyr at du må også skyve ham bort. Anonym poster: c6a50b773076a9c6a40352e2d8476afb
AnonymBruker Skrevet 20. april 2013 #28 Skrevet 20. april 2013 Uansett hva hun har gjort - sett deg i din brors sted: selvfølgelig vil han ikke komme når hans kjæreste ikke blir invitert. Ville du ha gått dersom din kjære ikke ble invitert? Jeg tenker at jeg kan holde ut en kveld for familiens skyld og at den som sprer usannheter før eller siden blir tatt i løgn så hva er vel bedre enn å gi dem anledningen til å drite seg ut? Lar du være å invitere din bror forsterker du hans følelse av at hele verden er i mot ham grunnet hans valg av kjæreste, inviteres han kan det vel tenkes at også han etterhvert ser virkeligheten slik den er og ikke slik hun forteller at den er. Det siste forutsetter selvsagt at din bror virkelig er manipulert i senk. Ikke la deg friste til å gå bort fra alminnelig folkeskikk på grunn av dette mennesket. Hun kommer til å lage et helvete av å ikke bli invitert også. Hun er i deres liv uansett om du liker det eller ikke. Bestem deg,for at gjestene i ditt bryllup er dine gjester - ikke de som lager eller ødelegger din dag. Jeg ville aldri latt min kjære oppføre seg på denne måten. Hvis han likevel valgte å fortsette med den oppførselen ville jeg selvfølgelig ha forståelse for at han var uønsket som gjest i bryllup til personer han har såret. Nå er ikke broren min så uskyldig som det virker. Begge er veldig sjalu personer som ønsker vår familie ingen suksess eller lykke. Uansett hva vi gjør, om vi kjøper en bil, veske, drar på ferie, er ute med venner, ja uansett hva så gjør de narr av det og snakker stygt om alle rundt oss. Jeg vet ikke hvordan jeg skal forholde meg til sånne personer, men løsningen kan da umulig være det at jeg skal finne meg i alt det de sier. Problemet er ikke det at de ikke vet hva de gjør mot oss, for det gjør de. Hver eneste gang jeg har tatt det opp med han, bare ler han og sier at alt det de sier er sant. Anonym poster: 5c1f8cc7982ea7a51dab73ddbeed385e 1
AnonymBruker Skrevet 20. april 2013 #29 Skrevet 20. april 2013 Bare inviter din bror? Synes du bør prøve å gjenforenes med din bror, feks at bare dere kan treffes for å snakke sammen om ditt forhold til kona hans, at det ikke betyr at du må også skyve ham bort. Anonym poster: c6a50b773076a9c6a40352e2d8476afb Han oppfører seg på samme måte som henne. Han sier at vennene hans hater oss etter at han og damen har sittet og snakket stygt om oss med de. Rart at de skal hate meg, når jeg aldri har møtt vennene hans. Jeg har ikke gjort annet enn å være snill med han; alltid kjøpt dyre gaver og invitert de ut på middag. Jeg har alt jeg kunne for å være snill. For meg er ikkde deres oppførsel normal. Han er ikke uskyldig Anonym poster: 5c1f8cc7982ea7a51dab73ddbeed385e
Gjest Blondie65 Skrevet 20. april 2013 #30 Skrevet 20. april 2013 Jeg ville aldri latt min kjære oppføre seg på denne måten. Hvis han likevel valgte å fortsette med den oppførselen ville jeg selvfølgelig ha forståelse for at han var uønsket som gjest i bryllup til personer han har såret. Nå er ikke broren min så uskyldig som det virker. Begge er veldig sjalu personer som ønsker vår familie ingen suksess eller lykke. Uansett hva vi gjør, om vi kjøper en bil, veske, drar på ferie, er ute med venner, ja uansett hva så gjør de narr av det og snakker stygt om alle rundt oss. Jeg vet ikke hvordan jeg skal forholde meg til sånne personer, men løsningen kan da umulig være det at jeg skal finne meg i alt det de sier. Problemet er ikke det at de ikke vet hva de gjør mot oss, for det gjør de. Hver eneste gang jeg har tatt det opp med han, bare ler han og sier at alt det de sier er sant. Anonym poster: 5c1f8cc7982ea7a51dab73ddbeed385e Jeg tar ikke stilling til hva de har gjort mot deg. Jeg sier heller ikke at det er alright. Jeg viser bare til at dette er en kamp du kommer til å tape uansett: inviter og tål deres plagsomme nærvær - la være og bli sett på av resten av slekten som noen langt utenfor folkeskikken. Du ville aldri aksepter at din kjære oppførte seg slik. Det tror jeg på. Men jeg spør en gang til, siden di ikke forstod poenget mitt:: hvis du og din kjære var uglesett av familien uten å forstå at dere har handlet galt, hvordan ville du sett det hvis du ble invitert alene og at din kjære var uønsket?
AnonymBruker Skrevet 20. april 2013 #31 Skrevet 20. april 2013 Jeg tar ikke stilling til hva de har gjort mot deg. Jeg sier heller ikke at det er alright. Jeg viser bare til at dette er en kamp du kommer til å tape uansett: inviter og tål deres plagsomme nærvær - la være og bli sett på av resten av slekten som noen langt utenfor folkeskikken. Du ville aldri aksepter at din kjære oppførte seg slik. Det tror jeg på. Men jeg spør en gang til, siden di ikke forstod poenget mitt:: hvis du og din kjære var uglesett av familien uten å forstå at dere har handlet galt, hvordan ville du sett det hvis du ble invitert alene og at din kjære var uønsket? Du misforstår meg. De forstår at de handler galt og de er stolt av det! Det er ikke sånn at de ikke vet hva de gjør. Vi har sagt ifra tusenvis av ganger til broren min. Dette er overhode ikke noe han ikke er klar over. Han vet veldig godt at han og damen har uten noe grunn behandlet oss som dritt i alle disse år. Anonym poster: 5c1f8cc7982ea7a51dab73ddbeed385e
Gjest dette Skrevet 20. april 2013 #32 Skrevet 20. april 2013 Om hun/de ikke inviteres, kan det hende familien din forstår det. I min familie er det mange konflikter, men jeg har sagt til dem at jeg ikke vil ta noens side når de forteller meg hva som "har skjedd" (alltid flere sider ved en sak). Poenget mitt er: Selv om du ikke ber henne/dem, burde familien din klare å distansere seg fra problemet, og ikke føle at de må ta noens side. Likevel er det mulig at de faktisk tar side, og derfor tror jeg det er lurt at du snakker om dette med dem først, for å forsikre deg om at det ikke skjer. Før jeg ville valgt å ikke invitere dem, ville jeg snakket med dem, en om gangen (så de ikke er to mot en, og veldig sterke). Jeg ville hatt alt klart far før, av akkurat hva jeg skulle si og spørre om. jeg ville prøvd å holde en rolig tone, tenke på både stemmebruk, ordvalg, kroppsspråk og ansiktsuttrykk. Og så ville jeg hatt klart gode argumenter, begrunnelser på hva jeg mente, og komme med eksempler. Jeg ville forklart dem konkret hva jeg ikke ønsket og hva jeg ønsket av dem i bryllupet. Så ville jeg spurt om de vil oppfylle det. I tillegg ville jeg sagt at jeg synes det er synd at det skal måtte være så mye negativt mellom dere, fordi jeg ikke synes det er noe vits i det. det fører ikke til noe. Hvis de er vrange og nedverdiger deg (eller seg) med å le av det du sier eller si at det de har påstått er sant, ville jeg spurt: "Hvorfor har dere lyst å i bryllupet vårt hvis de ikke liker oss?" -Fortsatt med en avslappet stemme, som viser at du fortsatt mener det du mener, og at om de er uenige, velger du å ikke lage et problem av det, men løser problemet ved å ikke invitere. Til gjester som evt. spør hvorfor de ikke er der, kan du da si det ærlige, på en avslappet og kort måte: "Vi kommer ikke så godt overens, så vi inviterte dem ikke. Vi valgte å invitere personer som tilfører god stemning i bryllupet:)" Si det med et smil og en letthet i stemmen. Eller, hvis du ikke vil snakke om det den dagen, så bare bytt tema: Bli "overrasket" over den fine hårspenna/sveisen/skoa til gjesten du snakker med, "som du plutselig oppdaget nå" og spør hvor det er kjøpt. Eller, "få et innfall", om at "Å, jeg skulle jo [...] (hente en drikk, ta et bilde med en person, smake på den kaka, som er døøødsgod osv. Og husk å ikke gå i nærheten om temaet om broren din og kona hans. Styr samtalen inn på et annet, interessant tema fra starten av - still gjerne spørsmål som gjesten kan bruke litt tid på å svare på. Enda et alternativ, er å fylle opp med litt ekstra mye aktiviteter, som karaoke, badminton, hoppeslott, vinsmaking/ølsmaking osv, der man gjør noe helt annet enn å snakke om hvem som ikke er der. 1
Gjest dette Skrevet 20. april 2013 #33 Skrevet 20. april 2013 Eller du kan evt. spørre forloveden din om dere skal gifte dere i utlandet, med kun forloverne deres:) Da er ingen invitert, og da vises det ikke at du tar avstand fra broren og svigerinna di:) 3
Gjest Blondie65 Skrevet 20. april 2013 #34 Skrevet 20. april 2013 Du misforstår meg. De forstår at de handler galt og de er stolt av det! Det er ikke sånn at de ikke vet hva de gjør. Vi har sagt ifra tusenvis av ganger til broren min. Dette er overhode ikke noe han ikke er klar over. Han vet veldig godt at han og damen har uten noe grunn behandlet oss som dritt i alle disse år. Anonym poster: 5c1f8cc7982ea7a51dab73ddbeed385e Nei jeg misforstår ikke. Jeg spør hvordan du ville reagert dersom din kjæreste ikke hadde blitt invitert i et bryllup - og la gå da, de forstår at de er drittsekker. Adferden deres - på tross av at de vet det er galt - er dem. Selv om de forstår at adferden deres provoserer er det ikke dermed sagt at de forstår at de blir ekskludert av enhver sammenheng, og uansett er det du som blir den sosiale paria når du ikke inviterer dem.
AnonymBruker Skrevet 20. april 2013 #35 Skrevet 20. april 2013 Om hun/de ikke inviteres, kan det hende familien din forstår det. I min familie er det mange konflikter, men jeg har sagt til dem at jeg ikke vil ta noens side når de forteller meg hva som "har skjedd" (alltid flere sider ved en sak). Poenget mitt er: Selv om du ikke ber henne/dem, burde familien din klare å distansere seg fra problemet, og ikke føle at de må ta noens side. Likevel er det mulig at de faktisk tar side, og derfor tror jeg det er lurt at du snakker om dette med dem først, for å forsikre deg om at det ikke skjer. Før jeg ville valgt å ikke invitere dem, ville jeg snakket med dem, en om gangen (så de ikke er to mot en, og veldig sterke). Jeg ville hatt alt klart far før, av akkurat hva jeg skulle si og spørre om. jeg ville prøvd å holde en rolig tone, tenke på både stemmebruk, ordvalg, kroppsspråk og ansiktsuttrykk. Og så ville jeg hatt klart gode argumenter, begrunnelser på hva jeg mente, og komme med eksempler. Jeg ville forklart dem konkret hva jeg ikke ønsket og hva jeg ønsket av dem i bryllupet. Så ville jeg spurt om de vil oppfylle det. I tillegg ville jeg sagt at jeg synes det er synd at det skal måtte være så mye negativt mellom dere, fordi jeg ikke synes det er noe vits i det. det fører ikke til noe. Hvis de er vrange og nedverdiger deg (eller seg) med å le av det du sier eller si at det de har påstått er sant, ville jeg spurt: "Hvorfor har dere lyst å i bryllupet vårt hvis de ikke liker oss?" -Fortsatt med en avslappet stemme, som viser at du fortsatt mener det du mener, og at om de er uenige, velger du å ikke lage et problem av det, men løser problemet ved å ikke invitere. Til gjester som evt. spør hvorfor de ikke er der, kan du da si det ærlige, på en avslappet og kort måte: "Vi kommer ikke så godt overens, så vi inviterte dem ikke. Vi valgte å invitere personer som tilfører god stemning i bryllupet:)" Si det med et smil og en letthet i stemmen. Eller, hvis du ikke vil snakke om det den dagen, så bare bytt tema: Bli "overrasket" over den fine hårspenna/sveisen/skoa til gjesten du snakker med, "som du plutselig oppdaget nå" og spør hvor det er kjøpt. Eller, "få et innfall", om at "Å, jeg skulle jo [...] (hente en drikk, ta et bilde med en person, smake på den kaka, som er døøødsgod osv. Og husk å ikke gå i nærheten om temaet om broren din og kona hans. Styr samtalen inn på et annet, interessant tema fra starten av - still gjerne spørsmål som gjesten kan bruke litt tid på å svare på. Enda et alternativ, er å fylle opp med litt ekstra mye aktiviteter, som karaoke, badminton, hoppeslott, vinsmaking/ølsmaking osv, der man gjør noe helt annet enn å snakke om hvem som ikke er der. Familien min støtter meg i dette, foreldrene mine har flere ganger sagt til meg at de forstår at jeg ikke vil ha noe med de (dama og broren min) å gjøre. Det er ikke snakk om å ta parti, men rett skal være rett. Tror ikke det er akseptabelt og behandle folk på denne måten uansett om der foregår: på skolen, arbeidsplassen eller i samfunnet generelt. La oss si at jeg var i et ekteskap hvor mannen min behandlet meg som dritt, snakket nedverdig om meg og gjorde narr av alt jeg gjorde foran alle og enhver. Hadde samfunnet forventet at jeg skulle fortsette forholdet med han bare fordi vi var en familie (la oss si at jeg hadde barn med denne dusten) eller hadde folk forventet at jeg skulle kaste han ut døra og leve livet mitt med en annen person som respekterte og behandlet meg som ett verdig menneske? Hva er annerledes med denne saken? Jeg vil ta rådet ditt om å gi beskjed til broren min i forveien på hvorfor jeg ikke ønsker å ha henne der. Så får han se selv om han vil komme eller ikke. Det er trist at det finnes mennesker i denne verden som aldri kan unne andre mennesker noe godt eller som ikke kan ha det godt med mindre de tråkker på andre. Anonym poster: 5c1f8cc7982ea7a51dab73ddbeed385e 1
AnonymBruker Skrevet 20. april 2013 #36 Skrevet 20. april 2013 Eller du kan evt. spørre forloveden din om dere skal gifte dere i utlandet, med kun forloverne deres:) Da er ingen invitert, og da vises det ikke at du tar avstand fra broren og svigerinna di:) Jeg har alltid drømt om et stort bryllup, men jeg har faktisk på grunn av dette problemet vurdert bryllup i utlandet. Anonym poster: 5c1f8cc7982ea7a51dab73ddbeed385e
AnonymBruker Skrevet 20. april 2013 #37 Skrevet 20. april 2013 Nei jeg misforstår ikke. Jeg spør hvordan du ville reagert dersom din kjæreste ikke hadde blitt invitert i et bryllup - og la gå da, de forstår at de er drittsekker. Adferden deres - på tross av at de vet det er galt - er dem. Selv om de forstår at adferden deres provoserer er det ikke dermed sagt at de forstår at de blir ekskludert av enhver sammenheng, og uansett er det du som blir den sosiale paria når du ikke inviterer dem. Jeg hadde hatt forståelse for at han ikke hadde blitt invitert - hvis jeg ikke hadde hatt samme oppfatning som min kjære på at det han har gjort er helt ok. Alt vi gjør har konsekvenser. Det er som å bli sjokkert over å få bot hvis du kjører på rødt. Anonym poster: 5c1f8cc7982ea7a51dab73ddbeed385e 1
Gjest Emera Skrevet 20. april 2013 #38 Skrevet 20. april 2013 Du misforstår meg. De forstår at de handler galt og de er stolt av det! Det er ikke sånn at de ikke vet hva de gjør. Vi har sagt ifra tusenvis av ganger til broren min. Dette er overhode ikke noe han ikke er klar over. Han vet veldig godt at han og damen har uten noe grunn behandlet oss som dritt i alle disse år. Anonym poster: 5c1f8cc7982ea7a51dab73ddbeed385e Men da dreier det seg bare om å finne ut hva som er det minste av ondene. Er det å ha din bror og svigerinne i bryllupet, eller er det alt styret som kommer når de ikke er invitert. Det er uansett dere som bestemmer hvem dere inviterer i deres eget bryllup, så hvilken konsekvens er minst uutholdelig?
Gjest Blondie65 Skrevet 20. april 2013 #39 Skrevet 20. april 2013 Det er stor forskjell på å leve under samme tak og i samme soverom som en katastrofal ektefelle kontra å invitere sin bror i bryllupet sitt. Du er også litt selvmotsigende - i det ene øyeblikket er det hennes feil alt og hun har hjernevasket din bror, i neste øyeblikk er det sånn de er begge to. Jeg støtter det å snakke med din bror om hvorfor hun/de ikke blir invitert. Dersom han/de er som du sier vil det å ikke invitere dem lage et helvete av rykter, men du slipper i allefall å se dem på den store dagen.
AnonymBruker Skrevet 20. april 2013 #40 Skrevet 20. april 2013 Men da dreier det seg bare om å finne ut hva som er det minste av ondene. Er det å ha din bror og svigerinne i bryllupet, eller er det alt styret som kommer når de ikke er invitert. Det er uansett dere som bestemmer hvem dere inviterer i deres eget bryllup, så hvilken konsekvens er minst uutholdelig? konsekvensen for at hun ikke blir invitert er vel at hun fortsetter og slenge dritt, bare mer ekstremt. Det har hun gjort i alle disse årene, så om hun blir invitert eller ikke blir invitert så kommer dette til å fortsette. Jeg vil ikke at hun skal ødelegge den ene dagen for meg Anonym poster: 5c1f8cc7982ea7a51dab73ddbeed385e 1
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå