Gå til innhold

Er dette straffbart i forbindelse med en kontrakt?

Fremhevede innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Hei.

Hypotetisk hvis dette ikke er lov så ønsker min venninne ikke å gjøre det.

En venn av meg har kommet i en situasjon hvor hun har blitt tilbudt en veldig fin hybel. Hvis min venninde ikke kommer inn på skolen ønsker hun heller ikke hybelen. Han som leier ut spurte flere ganger om hun kom til å komme inn på skolen.

Da svarte min venn at det var sikkert at hun gjorde. Sannheten er at hun overhodet ikke er sikker på om hun kommer inn på skolen. Med andre ord så løy min venninne bevisst om dette.

Dette er selvfølgelig uetisk, men er dette straffbart i forbindelse med signering av kontrakt eller andre ting?

Anonym poster: 2c0b8544b9687be56c85de0fe62cef9b

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Sånn bortsett fra den etiske siden så risikerer hun ikke noe annet enn å måtte betale husleie ut oppsigelsestiden.

Anonym poster: 3134a45a2fa590279b499fb4968936b2

Skrevet (endret)

Har hun signert kontrakt så må hun jo leie ut til hvertfall oppsigelsestiden. Hun kan ikke med all rett nekte for leiligheta fordi hun ikke kom inn på skolen. Det hadde nok vært lurere å spørre på forhånd hva som skjer om hun ikke kommer inn.

Men er hun heldig så er jo huseier grei og lar henne slippe :P

Nå er jeg ikke ekspert på utleielovene, men jeg har aldri hørt at man kan nekte for en leilighet man har signert for om man ikke kom inn?

Hvis jeg forstår spørsmålet ditt rett.

Hvis du spør om det er straffbart å juge om sånt, så er det jo ikke det sålenge hun betaler ut oppsigelsestiden. Bare huseier får pengene og kontrakten blir fulgt så er nok han fornøyd. Aldri hørt om at huseier har rett til å vite grunnen til hvorfor noen sier opp?

Endret av Kjempeliten
Gjest Blondie65
Skrevet

Signerer hun leiekontrskten må hun også betale leie. Husverten spør nok - klok av skade fra tidligere utleie til skoleelever - om hun kommer inn på skole og da ville det faktisk være smart å svare ærlig slik at man kan få med en klausul i kontrakten som sier at en kun er interessert i å leie dersom en får skoleplassen.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...