Gå til innhold

GPSen min sier shilometer...?!


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Er det normalt?!

Anonym poster: 5bb00af5b9ff527168656e9162696abc

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Hvorfor bry seg!?!?!? Du forstår det jo uansett.

TS hadde forstått trillometer og kilómetér også, men det er jo irriterende å høre på uansett. Akkurat slik det er irriterende å høre på folk som sier "shino" og "shempe".

Jeg hadde i hvert fall blitt gal selv. Min GPS snakker heldigvis som folk, i den grad den kan mange nok ord til at jeg kan konkludere med noe :)

Anonym poster: 20cadecb31c1a6291b6fad4514632f40

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Borghild

Kan du ikke velge en annen stemme som faktisk kan snakke? Min har mange stemmer å velge mellom. Idiotisk at selv en GPS-stemme ikke kan snakke rent.

Endret av Borghild
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Kj-lyden er utdøende dessverre.

Anonym poster: e93c03b204190b5625b2f9c3c6793bc1

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest crazycatlady

Vet, men håper den dør ut etter min tid! Jeg takler ikke folk som sier shilometer, shino, shøtt osv.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kevlarsjäl

Å himmel. Jeg hadde faktis kvurdert å sende mail til GPS-selskapet og sagt at det er irriterende.

Kj-lyden er utdøende, og språklig utvikling er jo egentlig bare bra. Men for oss som fortsatt sier kj og ikke sj er det plagsomt.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest crazycatlady

Men det går da an å bytte stemmer på de fleste GPS-er? Alle sier vel ikke shilometer? I så fall hadde jeg enten kastet den eller slengt den i disken der du har kjøpt den og krevd en som snakker rent!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kj-lyden er utdøende dessverre.

Anonym poster: e93c03b204190b5625b2f9c3c6793bc1

Kanskje, kanskje ikke :)

Mine barn på 3 og 5 bruker begge kj-lyd.. og de gjør de andre i barnehagen også (bortsett fra de med talefeil).

Mulig den dør ut, men det er i så fall lenge til. Og det kan også hende at mangel på kj-lyd forblir et "tapertegn" sener også, slik det er nå.

Anonym poster: 2352a02962c00eebdd737cbd01a5f982

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

... og de gjør de andre i barnehagen også (bortsett fra de med talefeil).

Dette var jo ganske selvmotsigende. De med "talefeil" er liksom ikke en del av regnestykket ditt? Kan vi ikke bare si at sh for kj ikke forekommer i Norge i det hele tatt, da, sånn bortsett fra de med talefeil - de teller jo uansett ikke?

Uansett, kj-lyden ER på vei bort på ENKELTE steder. F.eks. i og rundt Stavanger, et sted der sh-lyden tradisjonelt sett faktisk ikke har vært til stede, er sh for kj nå etter hvert et framtredende trekk. Det foreligger det forskning på. Er det et "tapertegn" der? Jeg er ikke derfra selv, så det kan jeg ikke uttale meg om, men ser de f.eks. på kulturministeren som en taper?

Andre steder ses det helt klart ned på - det er det ingen tvil om, men spørsmålet er om det gjør det om 50 år.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Drue, du er så hot!

:sjenert:

Anonym poster: 84be1eea3b318042ea11cfdbe9c93bcb

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...