Gå til innhold

Jeg er irritert på klara-klok

Fremhevede innlegg

Skrevet (endret)

Nå har jeg (som kjent) i det siste fått en litt ekstrem interesse for mensen og menskopper og tøybind, og bruker en anselig del av min tid til å søke opp informasjon om dette. Mange av treffene er fra "informasjonstjenesten" Klara Klok, hvor utallige jenter skriver inn om sine problemer og bekymringer med og rundt mensen. Det dreier seg ofte om sterke blødninger, lekkasjer og at reiser og ferier og andre hyggelige opplevelser blir ødelagt. Andre oppdager at de har mensen og det oppleves skamfullt. Hva skal de gjøre i gymtimene, de mister svømmeundervisning, må de blø i dusjen etterpå? "Rådene" de får er i grunnen bare piss, det som går igjen er tykkere bind, se på dråpene på pakka(!), to bind, plasser bindet lenger bak, lenger foran, bruk tampong, bind og tampong, skift oftere, sett vekkerklokken til å ringe om natten, bruk håndkle i sengen, sjekk ofte, skaff p-piller eller Primolut - og jeg blir så sur!

De aller fleste kunne vært kvitt alle disse problemene hvis de hadde brukt menskopp. Men dette opplyser "helsesøster" aldri om. Hvis en jente nevner det av seg selv, får hun til svar at det kan hun jo prøve, men det er nok best å bruke det man er vant til?

Er damene hos Klara Klok bitre gamle kjerringer som selv har slitt med mensen i alle år, og nå er så glad for at det er over for deres egen del at de gjerne ser sitt snitt til å "dele" denne opplevelsen med den oppvoksende generasjon? Eller er de bare kjøpt og betalt av legemiddelfirmaene og bind- og tampongprodusentene? For de vet om at det finnes alternativer. Jeg har skrevet inn spørsmål om menskopp og det ble bare slettet, selv om jeg anga at jeg var under aldersgrensen og formulerte det som et spørsmål. Det er så dumt, for dette regnes som en autoritet blant ungdommene og jeg vet ikke hvor drevne de er i kildekritikk når de søker opp informasjon; selv var jeg over førr da jeg oppdaget koppen, ved en tilfeldighet (her inne tror jeg).

Det verste var vel da "helsesøster" presterte å uttrykke bekymring for at bruk av sokker istedenfor bind ville kunne føre til hudirritasjoner, gnagsår og infeksjoner, samt at slimhinnene ikke får "puste" normalt gjennom "alt dette". Hva gir du meg? Får virkelig slimhinnene "puste" gjennom et plastbind?

Kan man anmelde slikt til forbrukerrådet eller likestillingsombudet eller noe?

Edit: husket ordet "kildekritikk"

Endret av Pringle
  • Liker 9
Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Enig.

Menskopp er undervurdert..

Anonym poster: 36ee0ab9b63258d7315a476064d990cf

• Liker 5
Skrevet

Det som er mest synd er at menskoppen ikke blir solgt i butikker eller på apotek. Dermed blir den vaskeligere tilgjegelig. Kanskje er det grunnen til at Klara Klok ikke anbefaler den. Eller rådgiverne ikke har prøvd den selv.

• Liker 4
Skrevet

Det har jeg aldri hørt om en gang...?

• Liker 1
Gjest Crazycatlady
Skrevet

Klara klok er en tulletjeneste. Ofte har ikke de som sitter der peiling. Virker som det er mye gamle folk som sitter og gir råd. Syns noen av rådene er ganske forhistoriske i hvert fall.

• Liker 6
AnonymBruker
Skrevet

Jeg husker jeg sendte dem et spørsmål for to år siden. Fikk aldri svar selv om jeg sårt trengte det så kan konkludere med at de velger og vraker i hvilke spørsmål de vil svare på.

Jeg syntes du burde rapportere dem.

Har en følelse av at de fleste helsesøstre er ganske gamle og trang synte, og har sikkert aldri hørt om en menskopp.

Anonym poster: 82df37571e939a5cc4f08e455016d870

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet

Jeg synes det er nesten like irriterende med de fantastene her på kg som tror menskopp passer til alle. Det finnes noen av oss sure, bitre kjerringer som faktisk har prøvd det også, og funnet ut at det ikke fungerer for oss av ulike grunner. Men selvsagt fungerer det for mange, og det er ingen grunn til å late som menskoppen ikke finnes. Så det er helt greit å gi råd om det, bare vi slipper den der "bruk menskopp, så er alle dine sorger over".

Anonym poster: 77ac4c2928f1e41cdc68adb33703f57f

• Liker 6
AnonymBruker
Skrevet

Nå googlet jeg hva menskopp er for nå og ÆSJ, det ser ut forferdelig! Det er ille nok med tamponger, så skal man sette noe annet dypt inni seg ... Aldri, aldri i livet.

Anonym poster: 1e5c829217a3a96211c6af321cb3b1d1

AnonymBruker
Skrevet

Nå googlet jeg hva menskopp er for nå og ÆSJ, det ser ut forferdelig! Det er ille nok med tamponger, så skal man sette noe annet dypt inni seg ... Aldri, aldri i livet.

Anonym poster: 1e5c829217a3a96211c6af321cb3b1d1

Den skal strengt tatt rett innenfor, ikke dypt inn.

Anonym poster: a444106753ee8e3dad92f296adcdd461

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet

Menskopp ser stoooor ut? Jeg får så vidt inn en tampong..

Anonym poster: 2a115722cf3dd3c10bf29ab3fb02615e

• Liker 4
Skrevet

Jeg synes det er nesten like irriterende med de fantastene her på kg som tror menskopp passer til alle. Det finnes noen av oss sure, bitre kjerringer som faktisk har prøvd det også, og funnet ut at det ikke fungerer for oss av ulike grunner. Men selvsagt fungerer det for mange, og det er ingen grunn til å late som menskoppen ikke finnes. Så det er helt greit å gi råd om det, bare vi slipper den der "bruk menskopp, så er alle dine sorger over".

Menskopp passer ikke til alle, men det hadde uansett vært fint om de tok det opp som et alternativ.

Jeg syntes det er ganske drøyt at de anbefaler hormonprevensjon før de anbefaler menskopp.

• Liker 5
AnonymBruker
Skrevet

Menskopp ser stoooor ut? Jeg får så vidt inn en tampong..

Det sies at man ikke skal kjenne den, men hos meg sprengte det som bare rakkern. Verre og verre etter hvert som den fyltes opp, noe som skjedde ganske fort. Men det verste er å få den ut.

AnonymBruker
Skrevet

post-46488-0-55400100-1366506499_thumb.j

Hahahahaha

GjennomsnittsKGeren? :fnise:

Anonym poster: c94f6168539959123c6e7b8342ae9d79

• Liker 3
Gjest Skogmann
Skrevet

Fortell mer om menskoppene deres jenter.... :wow:

Skrevet (endret)

Ok, nytt bilde.

colourcups.jpg

Endret av Evilposelos
  • Liker 2
Gjest Skogmann
Skrevet (endret)

Snasen dame! Selvportrett? :)

Endret av Skogmann
Skrevet

Nei, men mensenkopp er ekkelt, skjønner ikke hvorfor du vil vite mer om det :ler:

Skrevet

Menskoppen fungerer ved at den samler opp blodet som renner ut av livmortappen (cervix/livmormunn), enten ved at den danner en tett forsegling med skjedeveggen, eller at den danner et vakuum rundt livmortappen. Vakuumet som dannes, sammen med musklaturen og elastisiteten i skjeden holder koppen på plass.

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Har aldri prøvd det, men liker at det er et miljøvennlig alternativ. Kan man bruke menskopp om man er jomfru(men bruker tamponger)?

Anonym poster: 9607227d52bd5442ec87a5c4a5ffc286

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...