Gå til innhold

Game of Thrones. Serien og bøkene, ettertrykkelig spoila.

Anbefalte innlegg

Gjest bruker123455
Skrevet

En ting jeg ikke forstod med dagens episode: Den første White Walkeren som children of the forrest lagde, er han the nigths king? For trodde at the nigths king var en lord commander som hadde forelsket seg i en white walker. Noen som kan forklare?

Videoannonse
Annonse
Gjest Herr Heftig
Skrevet
1 minutt siden, Jodbærpiken skrev:

En ting jeg ikke forstod med dagens episode: Den første White Walkeren som children of the forrest lagde, er han the nigths king? For trodde at the nigths king var en lord commander som hadde forelsket seg i en white walker. Noen som kan forklare?

Jeg tror ikke den opphavsforkalringen du beskriver er tatt med i serien. Eller?

Og da er  det i så fall bare et eksempel på at serien og bøkene er forskjellige. 

Gjest bruker123455
Skrevet (endret)
8 minutter siden, Herr Heftig skrev:

Jeg tror ikke den opphavsforkalringen du beskriver er tatt med i serien. Eller?

Og da er  det i så fall bare et eksempel på at serien og bøkene er forskjellige. 

De forteller vel om det i en av episodene. At det var en myte at den 13 lord commander forelska seg i en white walker, og forlot nigths watch for å bli en. Husker ikke hvilke sesong, men jeg har ikke lest bøkene. Tror kanskje det ble sagt sist sesong.

Endret av Jodbærpiken
Gjest Herr Heftig
Skrevet
29 minutter siden, Jodbærpiken skrev:

De forteller vel om det i en av episodene. At det var en myte at den 13 lord commander forelska seg i en white walker, og forlot nigths watch for å bli en. Husker ikke hvilke sesong, men jeg har ikke lest bøkene. Tror kanskje det ble sagt sist sesong.

Da er det kanskje heller serieskaperne som har dumma seg ut. For jeg synes også han så ut som han skulle bli WW-sjefen.

Forresten: Var det noen andre som visste med en gang at han andre White Walkern var dødssømt?

Hvorfor skulle de ellers bruke screen-time på noen andre enn sjefen.

Skrevet

Sitter og ser på promoen for neste episode.

Ser litt ut som om Meera bare legger Bran fra seg? Shieet. 

AnonymBruker
Skrevet
30 minutter siden, Kraula skrev:

Sitter og ser på promoen for neste episode.

Ser litt ut som om Meera bare legger Bran fra seg? Shieet. 

Stakkars Meera, hva kunne hun ha gjort ? :(

Jeg klarer liksom ikke helt å tilgi GRRM for drapet på Hodor og det ufattelig tragiske livet hans . Liksom, hadde han ikke kunne vert en trofast venn hvis han var "frisk"? hvorfor måtte bran skape "paradokset" at hvis hodor ikke blir hodor så kan ikke hodor være hodor i nåtid og hjelpe? (hjelp). Føler at døden hans var bortkastet. 

Anonymkode: 8f7f1...391

• Liker 3
Skrevet (endret)
7 timer siden, AnonymBruker skrev:

Men over til noe annet (jeg har kun lest de første to bøkene): Peter Baelish, hva er greia med ham? Hvem sin side er han på? 

Anonymkode: 7b85d...1b7

For å finne ut hva planene hans ser ut til å være så bør man jo se på hva han har gjort gjennom historien. 

Han er fra en liten adelfamilie på The Fingers som ligger helt øst i Vale of Arryn. Petyr ble oppfostret hos House Tully i the Riverlands pga. et vennskap mellom husene deres (det var vanlig å sende vekk guttene slik som Ned og Robert som ble sendt til The Eyrie), hvor han vokste opp sammen med Catelyn, Lysa og Edmure(han som giftet seg under the red wedding). Lysa var veldig forelsket i ham og ble faktisk også gravid med hans barn, men hun ble ufrivillig tvunget til å ta livet av det, ved å få servert moon tea uten å være klar over hva det var. Men Petyr elsker egentlig kun Catelyn (som han å fint sa det når har dyttet henne ut the moon door), og han utfordret til og med Brandon Stark til duell når det ble bestemt Catelyn skulle giftes bort til ham, og hvor Petyr tapte glatt, men Catlyn ba Brandon spare livet hans. Nå ble jo Bandon drept av King Aerys (en katalystor til Robert's Rebellion) før han rakk å gifte seg med Catelyn, så Ned tok hans plass istedet. 

Etter at Robert har tatt tronen så blir Jon Arryn, som nå er gift med Lysa, utnevnt til Hand of the King.  Petyr bruker så Lysa's følelser for ham til få innpass hos Arryn og jobber seg opp til å bli Master of Coin. Videre manipulerer Petyr Lysa til å forgifte Arryn og til å skrive til Catelyn at Lannisters gjorde det. Når Catelyn kommer til Kings Landing med dolken som Bran ble forsøkt drept med, så lyger Petyr og sier at den tilhører Tyrion noe som fører til at Catelyn tar ham til fange og feilaktig tiltaler han forforsøk på drap av Bran. 

Petyr dytter også Ned i riktig retning for å finne ut at Robert ikke er faren til Cersei sine barn, men at de er et resultat av incest forholdet mellom Cersei og Jamie. Men når Ned konfronterer Lannister med dette så sviker Petyr ham og han ender opp i fangenskap og etterpå drept. 

Det er tydelig at Petyr prøver å skape en form for konflikt mellom Lannisters og Starks, noe som faktisk resulterer i the war of the five kings. Petyr har sagt at "chaos is a ladder", og riktignok så stiger Petyr i gradene i løpet av krigen, ved å ordne alliansen med House Tyrell  som redder Lannisters i Battle of the Blackwater, noe han blir belønnet med Harrenhal for. Altså har han allerede greid å bli Lord of Harrenhal og ett trinn opp på maktstigen. 

Petyr drar så på oppdrag fra Kings Landing for å gifte seg med men meget villig Lysa, noe som vil gi ham kontroll over hæren til the Eyrie. Men på vei ut hjelper han Tyrell med å forgifte Joffrey (kanskje for å styrke sin posisjon hos Tyrell) og han stjeler med seg Sansa. Så han tar med seg Sansa med skip til the Fingers, hvor han gifter seg med Lysa og Petyr og Sansa blir med tilbake til The Eyrie hvor Sansa blir lovet bort til Lysa's sønn Robin. Men Petyr ser ut til å være ganske betatt av Sansa, da hun ligner mye på Catelyn og til og med sies å være enda vakrere, og han ender opp med å kysse henne mens Lysa ser det. Lysa kaller så til seg Sansa og er på nippet til å dytte henne ut av the moon door, når Petyr finner dem og prater henne vekk fra det. Like etterpå dytter han Lysa ut av døren. Grunnen til å ta Sansa fra Kings Landing kan jo forklares med at han har en greie for henne og ser kvinnen han elsket gjennom henne, men på det tidspunktet så er også Sansa Winterfells arving, da alle tror at Bran og Rickon er dø. Noe som gjør at den som gifter seg med henne blir Lord of Winterfell. Hun er riktignok allerede gift med Tyrion, men om han skulle dø så står Sansa fri til å giftes bort på nytt, og Petyr var merkelig nok den som sto bak dvergeunderholdningen under Jorrrey's bryllup og som skapte en splid mellom Joffrey og Tyrion under selve bryllupet. Noe styrker folks tro om at det var Tyrion som drepte Joffrey. Nå ble aldri Tyrion drept, men en dødsdom i westeros er kanskje godt nok til å bli giftet bort på nytt. Sansa sin historie videre i bøkene skiller seg jo fra serien. Men i seiren blir hun giftet bort til Ramsay Bolton. Noe som gir Petyr en allianse med trolig det sterkeste huset i nord på det tidspunktet (eie land uten allierte med hærer har jo strengt tatt ikke så mye verdi). 

Så når man ser på hva Petyr har foretatt seg gjennom de siste 6 sesongene så vil jeg tørre å påstå at han er drevet av to ting: hans ønske om mer og mer makt og han kjærlighet til Catelyn. På disse årene vi har fulgt han har han gått fra en ubetydelig lord fra the Fingers til lord of Harrenhall med kontroll av the Eyrie og allierte både hos Tyrells og i North. I tilllegg har/hadde han også Sansa som i hans øyne trolig er en slags erstattning for Catelyn. Jeg har faktisk tro på at han virkelig bryr seg om Sansa og at hun ikke bare er en brikke i spillet hans. Altså jeg tror hun var en brikke, men ikke kun det. Jeg tror ikke han visste hvor fæl Ramsay faktisk var eller i det minste trodde at hun kom til å bli behandlet bedre siden hun var den hun var. 

Endret av Faith-
  • Liker 6
Skrevet
47 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Stakkars Meera, hva kunne hun ha gjort ? :(

Jeg klarer liksom ikke helt å tilgi GRRM for drapet på Hodor og det ufattelig tragiske livet hans . Liksom, hadde han ikke kunne vert en trofast venn hvis han var "frisk"? hvorfor måtte bran skape "paradokset" at hvis hodor ikke blir hodor så kan ikke hodor være hodor i nåtid og hjelpe? (hjelp). Føler at døden hans var bortkastet. 

Anonymkode: 8f7f1...391

Husk at det ikke er GRRM sin feil, i bøkene kan det godt hende at Hodor lever fremdeles. Dette er serieskaperne og ikke minst de som har skrevet serien sin feil.

• Liker 1
Skrevet
1 minutt siden, sofie777 skrev:

Husk at det ikke er GRRM sin feil, i bøkene kan det godt hende at Hodor lever fremdeles. Dette er serieskaperne og ikke minst de som har skrevet serien sin feil.

D&D har sagt i sammenheng med denne episoden at GRRM fortalte dem opphavet til Hodor navnet og at det var hjerteskjærende. Så jeg tror i det minste at at mesteparten av hendelseforløpet fra serien kommer fra GRRM. Han er jo ikke akkurat kjent for å spare de gode og godt like :P hehe

• Liker 1
Skrevet
2 minutter siden, sofie777 skrev:

Vil bare oppklare at det stemmer at GRRM er den som har skrevet om Hodor (og hans opphav). 

Serieskaperne forklarer det i (slutten av) dette klippet. 

• Liker 2
Gjest Balian de Ibelin
Skrevet

På mange måter kan man vel si at tv serien og bøkene er samme historie men foregår i to forskjellige parallelle universer. 

Det er ihvertfall slik jeg velger og se på det. Om det er feil bryr jeg meg ikke om.

Gjest Tom/Loki
Skrevet

Har aldri sett den serien, har jeg gått glipp av noe?

Gjest Balian de Ibelin
Skrevet

Du har gått glipp av en fantastisk serie.

Selvsagt det er jo mulig at du ville synes den er gørr kjedelig om du noen gang ser den.

AnonymBruker
Skrevet

Jeg visste hva som ville skje, men i dag gråt jeg for første gang av en game of thrones-episode. Nesten hulkegråting. Har vært både sjokkert og sint tidligere, men i dag ble jeg bare trist.

Anonymkode: 113a8...4e2

Skrevet

Tror dere Jorah finner en kur? Jeg kom til å tenke at kanskje han drar tilbake til Bear Island og treffer Davos når han kommer dit (vi ser jo at i traileren at Davos besøker House Mormont), så kanskje Davos vet hvordan Shireen ble kurrert og kan hjelpe ham. Men jeg sliter jo litt med å se hvorfor han skulle dra dit nå som han har blitt befalt til å finne en kur, det hadde gitt mening om man ikke lette etter en kur, da han jo ha fått en benåding og kan retunere hjem, noe han sterkt ønsket i starten av serien. Det er jo også veldig mye kortere mellom The Wall og Bear Island enn det er mellom Vaes Dothrak og Bear Island (men det hadde kanskje kunne gått om Davos dro andre steder først og Jorah dro rett dit). 

Ellers så syns jeg det Jaqen H'ghar sa med "Does death only come for the wicked, and leave the decent behind?" var vakker foreshadowing for Hodor sin hederlige avgang. Tror dere han kommer tilbake som en wights? Jeg har på en måte en følelsen av at han ikke gjør det, men det er vel egentlig kun basert på tanken om at "neeei.. så onskapsfull kan ikke GRRM/D&D være med oss", men samtidig så tenker jeg jo "hvorfor ikke?". The nights king er jo tilstedet (vi vet jo ikke sikkert om noen andre enn han kan gjøre folk til wights) og det virker jo som at han gjør om dem han kommer over. Man kan jo håpe Hodor sitt potensielle giants blood (som aldri har blitt bekreftet med nevnt minst et par ganger i serien) gjør at det ikke vil fungere. Men samtidig så kan de jo gjøre om døde hester, så det fungerer ikke bare på mennesker heller. 

Skrevet
3 timer siden, Kraula skrev:

Vil bare oppklare at det stemmer at GRRM er den som har skrevet om Hodor (og hans opphav). 

Snip...

Serieskaperne forklarer det i (slutten av) dette klippet. 

Det visste jeg faktisk ikke. Har ikke sett den bakomserien før, holder meg til Afterbuzz. Trist at det skulle bli skjebnen til Hodor uansett.

Skrevet
1 minutt siden, sofie777 skrev:

Det visste jeg faktisk ikke. Har ikke sett den bakomserien før, holder meg til Afterbuzz. Trist at det skulle bli skjebnen til Hodor uansett.

Jeg så den faktisk mens jeg leste i tråden! Ble egentlig ganske overrasket selv når jeg innså at GRRM sto bak det, men så er det jo GRRM også da..

Skrevet

All men must die ;)

Er dette da relatert til krigen mellom barn og mennesker? Er det det som menes med all men must die? Eller bare mannfolket :P

Gjest Herr Heftig
Skrevet (endret)

Mitt største håp for denne serien er at Deanerys leder en stor hær mot KL, og at i løpet slaget blir hun skutt ned fra Drogon og treffer bakken med et solid "go-gosh".

Mother of Dragons, Breaker of Chains, Faller of Hights.

Endret av Herr Heftig
Skrevet

Jeg har sett Hodor-scenen sikkert 6-7 ganger nå i forbindelsen med diverse youtube videoer og jeg griner fortsatt like mye hver gang altså.. :P Hodor er jo omtrent som et barn mentalt har det virket som og det stikker virkelig dypt å se han bli drept og ikke minst etterlatt på den måten. Det syns jeg faktisk er noe av det verste, ikke det at han dør, men at han blir forlatt av Meera og Bran på den måten til en så sikker og grusom død. 

• Liker 2

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...