AnonymBruker Skrevet 22. mai 2016 #1361 Skrevet 22. mai 2016 1 time siden, AnonymBruker skrev: Det som var litt rart var at Bran ofret Hodor med vilje, det hadde jeg ikke sett for meg. Anonymkode: 4462a...b96 Enig. Det er jeg enig i. Jeg hadde heller ikke trodd det. Jeg regner med at vi ikke får med av Tower of Joy. litt skuffa der, men jeg prøver å håpe vi får sett det likevel. Anonymkode: 95d9a...137
Browncoat Skrevet 22. mai 2016 #1362 Skrevet 22. mai 2016 19 minutter siden, AnonymBruker skrev: Litt mer spoilers fra episoden, please? Er så nysgjerrig, men orker ikke lete Anonymkode: 113a8...4e2 Her er det jeg husker fra episoden, rekkefølge og detaljer er jeg litt usikker på, men her kommer det: ***SPOILER FOR INNHOLD I EPISODE 5 ***** Sansa får et brev med Littlefingers segl, og hun og Brienne møter han i Moles town. Sansa spør om han visste hva Ramsay hadde gjort mot henne, og forteller at hun fortsatt har fysiske ettervirkninger av det han gjorde mot henne. Hun sier at hun ikke vil ha noenting med han å gjøre, selv etter han forteller at han kan hjelpe til med hæren fra the Vale. Littlefinger sier også til Sansa at Blackfish har tatt tilbake Riverrunn og at hun bør dra dit for å be dem om hjelp. Bran har et syn der han ser en weidwood med en type stonehenge rundt. Der har children of the forest tatt en mann til fange, og de setter inn en bit obsidian i brystet hans. Han skriker og øynene hans blir blå. Når Bran våkner avslører Leaf at de (CotF) lagde the White Walkers fordi de ble slaktet av menneskene som invaderte Westeros. Tilbake ved the Wall så har de et råd der de diskuterer hvordan de skal ta tilbake Winterfell. Sansa er overbevist om at de nordiske husene vil slutte seg til Jon og henne, men lyver til alle om hvordan hun fikk vite at Blackfish kan hjelpe dem, hun holder møtet med Littlefinger skjult. De er i ferd med å dra, og Sansa har laget en kjole med Direwolf-merket og en kappe til Jon som ligner på den Ned pleide å bruke. Sansa sender Brienne til Riverrun. Tilbake i Bloodraven-hulen så sover alle bortsett fra Bran. Han sniker seg bort til treet og får en visjon der han ser whight-hæren, og går gjennom dem og ender opp med å se fire White Walkers på hest (fra traileren) The nights king ser bran og plutselig får alle whightsene øye på han i tillegg. Nights king tar tak i Bran og Bran våkner i hulen. Han har fått et merke på armen og Bloodraven sier at nå vet de hvor de er, de kommer og Bran må dra umiddelbart. I Pyke er det Kingsmoot. Yara holder en tale og Theon støtter henne. Etter litt motstand virker det som at Yara har støtte, men så kommer Euron og innrømmer at han drepte Balon, fordi han ikke var verdig som konge, og bare ledet Ironborn til tap. Han sier at de skal bygge en stor flåte og hente Dany, som han forteller har en stor hær, tre drager og ingen mann. Han sier han skal gifte seg med Dany og ta over hele Westeros. Euron vinner og blir "druknet", kronet, og når han våkner vil han drepe Theon og Yara. Men de har rømt og tatt med seg en del skip. [Spekulasjon: Jeg tror Euron er the Harpy og arrangerte drapet på Hizdair og brenning av Danys flåte, slik at han kan "redde" henne]. Euron sier alle skal sette i gang med å bygge skip. Dany har en samtale med Jorah, Daario er der også men sier ingenting. Jorah sier Dany må sende han vekk igjen, og viser henne greyscale, og sier at han elsker henne. Dany gråter og sier at han ikke må gå ennå, fordi hun vil beordre han til å finne en kur, og så komme tilbake til henne, fordi hun vil trenge hans hjelp når hun skal regjere over Westeros. Jorah drar og Dany, Daario og Dothrakiene drar en annen vei. Tilbake i hulen er Meera opptatt med å pakke og har en hyggelig samtale med Hodor (om man kan kalle det en samtale ) Bran og Bloodraven har en visjon i Winterfell der Ned gjør seg klar til å dra til the Vale. Så oppdager Meera at White Walkers er rett utenfor og løper for å vekke bran. CotF holder fortet en liten stund før de trekker seg tilbake. Bran våkner ikke og whights/WW kommer inn i hulen. Meera dreper en WW og skriker til Bran at han må ta kontroll over Hodor så han kan hjelpe til. Bran er fortsatt i visjonen, men klarer å ta over Hodor slik at han sloss litt, og begynner og dra Bran ut av rommet. Summer dør, Leaf dør og de kommer seg ut av hulen. Meera skriker til Bran/Hodor igjen og igjen at han må "hold the door", alså utgangen til hulen etter de har kommet seg ut (de blir fulgt av masse whights). Hodor i visjonen til Bran begyner å skrike "hold the door" mens Hodor i nåtiden holder igjen døren og blir stukket av whights. Til slutt dør bloodraven i visjonen og unge Hodors rop om "hold the door" går over til "hodor".Meera drar Bran i sikkerhet og Hodor blir igjen, død, men klarte å redde Bran og Meera. 1
Haugenjenta Skrevet 22. mai 2016 #1363 Skrevet 22. mai 2016 Kjæresten fikk lastet den ned, nettopp ferdig med å se. Nå er jeg generelt glad i dyr, og jeg hater når de blir drept.. Summer Men Hodor så jeg ikke komme, av alle karakterene. Dette er det nærmeste jeg har kommet å begynne grine når noen dør, fant ganske fort ut at her bør man ikke knytte seg til noen karakterer og forvente det uventede, men.. Åh.. Nei, dette her altså!
sofie777 Skrevet 22. mai 2016 #1364 Skrevet 22. mai 2016 Ang. spoilere: Noen har sagt at om en episode blir ødelagt av noen spoilere, så er serien ikke god i utgangspunktet (det samme gjelder filmer osv.). Hoppet (som noen andre) fort ut igjen av denne tråden da jeg så at det var noe fra denne helgens episode, men jeg fikk med meg det om Hodor (ja, trist). Men da var det bare å skynde seg å laste ned episoden og se den sånn at jeg kan lese fritt. Har også fått med meg noen stikkord fra finalen i Grey's Anatomy som jeg ikke har sett, men skriker ikke og bærer meg av den grunn. Ligger litt etter i tv-serieløypen, så når jeg kommer til den episoden (det er noen andre finaler som også er spennende som jeg må se først), så kan jeg lese det som står i den tråden.
Faith- Skrevet 22. mai 2016 #1365 Skrevet 22. mai 2016 Jeg fikk liksom aldri helt taket på akkurat hva Bran liksom skulle lære. Greit nok at opplæringen be kuttet kort når Bran plutselig måtte dra. Men de har jo bare drevet å tullet rundt med gamle historier om Ned. Med et lite unntak så har disse synene hatt null effekt. Og det lille som handlet om White Walkers, det kunne jo Children of the Forest selv fortalt ham. Til og med når Boodraven visste at White Walkers kom til å dukke opp i hulen, så var det ikke snakk om noe pep talk om hvordan han skulle slå dem og hva han burde gjøre videre. Nei, da drar vi heller tilbake til Winterfell å ser på Ned dra til the Eyrie. Noen som føler de skjønnte den delen av historien bedre enn meg som har lyst å opplyse meg? hehe 1
Browncoat Skrevet 22. mai 2016 #1366 Skrevet 22. mai 2016 16 minutter siden, Faith- skrev: Jeg fikk liksom aldri helt taket på akkurat hva Bran liksom skulle lære. Greit nok at opplæringen be kuttet kort når Bran plutselig måtte dra. Men de har jo bare drevet å tullet rundt med gamle historier om Ned. Med et lite unntak så har disse synene hatt null effekt. Og det lille som handlet om White Walkers, det kunne jo Children of the Forest selv fortalt ham. Til og med når Boodraven visste at White Walkers kom til å dukke opp i hulen, så var det ikke snakk om noe pep talk om hvordan han skulle slå dem og hva han burde gjøre videre. Nei, da drar vi heller tilbake til Winterfell å ser på Ned dra til the Eyrie. Noen som føler de skjønnte den delen av historien bedre enn meg som har lyst å opplyse meg? hehe Det tenkte jeg også på da jeg så episoden, først sier Bloodraven at de må dra, NÅ, og så i stedet for å gi et tips eller et eller annet for å hjelpe Bran med å forberede seg til det ultimate slaget og så rømme ASAP, så drar de til Winterfell i stedet. Det eneste jeg kan komme på er at Bloodraven visste hva som skulle skje, og at det måtte skje på den måten for at Bran skulle overleve. Bloodraven måtte ta Bran med til Winterfell, og "ødelegge" Wyllis slik at han ble Hodor, slik at Hodor kunne hjelpe Bran komme seg til hulen og til slutt bli ofret "for the greater good". Selv om Bran ikke har lært så veldig mye viktig ennå, så har han lært seg den kunnskapen han trenger for å kunne finne ut enda mer på egenhånd, uten en guide.
Faith- Skrevet 22. mai 2016 #1367 Skrevet 22. mai 2016 31 minutter siden, Browncoat skrev: Det tenkte jeg også på da jeg så episoden, først sier Bloodraven at de må dra, NÅ, og så i stedet for å gi et tips eller et eller annet for å hjelpe Bran med å forberede seg til det ultimate slaget og så rømme ASAP, så drar de til Winterfell i stedet. Det eneste jeg kan komme på er at Bloodraven visste hva som skulle skje, og at det måtte skje på den måten for at Bran skulle overleve. Bloodraven måtte ta Bran med til Winterfell, og "ødelegge" Wyllis slik at han ble Hodor, slik at Hodor kunne hjelpe Bran komme seg til hulen og til slutt bli ofret "for the greater good". Selv om Bran ikke har lært så veldig mye viktig ennå, så har han lært seg den kunnskapen han trenger for å kunne finne ut enda mer på egenhånd, uten en guide. Godt poeng! Jeg blir alltid litt tullete i hode når jeg skal prøve å gi menig til konsekvenser av tidsreising (som det på en måte er når Bran kan endre fortiden i synene sine). Begynner alltid å surre rundt med om det måtte skje for at det skulle skje, hvordan viste man at det måtte skje i utgangspunktet, for hadde ikke det siste skjedd så ville heller ikke det nest siste skjed, fordi det siste påvikret ettervirkningen til det første... Også har jeg det gående hehe.
Browncoat Skrevet 22. mai 2016 #1368 Skrevet 22. mai 2016 5 minutter siden, Faith- skrev: Godt poeng! Jeg blir alltid litt tullete i hode når jeg skal prøve å gi menig til konsekvenser av tidsreising (som det på en måte er når Bran kan endre fortiden i synene sine). Begynner alltid å surre rundt med om det måtte skje for at det skulle skje, hvordan viste man at det måtte skje i utgangspunktet, for hadde ikke det siste skjedd så ville heller ikke det nest siste skjed, fordi det siste påvikret ettervirkningen til det første... Også har jeg det gående hehe. Ja, jeg liker egentlig ikke så godt tidsreising i fiction fordi det gir meg litt hodepine, men jeg synes (hittil) at de har løst det på en grei måte, men håper det ikke blir alt for mye av det senere, Bran har vel lært leksa si. Feks Time Turner i Harry Potter blir jeg bare irritert over hvis jeg tenker på det for mye Det blir jo på en måte et paradoks uansett, men jeg prøver å tenke på at det er magi/skjebne og gi meg der, enn å prøve å finne en logisk løsning på det. Men jeg lurer også på om Bran kan være årsaken til at WW til slutt klarer å komme seg forbi/ødelegge the Wall. Vi vet at Bran er på vei sørover, og at WW/wights klarte å finne/komme seg inn i hulen etter at Bran ble "merket". Så hvis Bran nå drar over muren igjen, betyr det da at WW kan komme etter?
Drizzt Skrevet 22. mai 2016 #1369 Skrevet 22. mai 2016 2 timer siden, Browncoat skrev: Det eneste jeg kan komme på er at Bloodraven visste hva som skulle skje, og at det måtte skje på den måten for at Bran skulle overleve. Bloodraven måtte ta Bran med til Winterfell, og "ødelegge" Wyllis slik at han ble Hodor, slik at Hodor kunne hjelpe Bran komme seg til hulen og til slutt bli ofret "for the greater good". Akkurat det jeg tenker. Sterk episode! Særlig delen med Bran og Hodor.
Tekopper Skrevet 23. mai 2016 #1370 Skrevet 23. mai 2016 10 timer siden, Browncoat skrev: Ja, jeg liker egentlig ikke så godt tidsreising i fiction fordi det gir meg litt hodepine, men jeg synes (hittil) at de har løst det på en grei måte, men håper det ikke blir alt for mye av det senere, Bran har vel lært leksa si. Feks Time Turner i Harry Potter blir jeg bare irritert over hvis jeg tenker på det for mye Det blir jo på en måte et paradoks uansett, men jeg prøver å tenke på at det er magi/skjebne og gi meg der, enn å prøve å finne en logisk løsning på det. Men jeg lurer også på om Bran kan være årsaken til at WW til slutt klarer å komme seg forbi/ødelegge the Wall. Vi vet at Bran er på vei sørover, og at WW/wights klarte å finne/komme seg inn i hulen etter at Bran ble "merket". Så hvis Bran nå drar over muren igjen, betyr det da at WW kan komme etter? Men muren er ikke bare fysisk, men magisk, og det er vel mye det som holder WW på den andre siden. Sånn jeg har skjønt det fungerer kun magien om muren blir forsvart, så den er ikke uinntakelig.
Browncoat Skrevet 23. mai 2016 #1371 Skrevet 23. mai 2016 47 minutter siden, Tekopper skrev: Men muren er ikke bare fysisk, men magisk, og det er vel mye det som holder WW på den andre siden. Sånn jeg har skjønt det fungerer kun magien om muren blir forsvart, så den er ikke uinntakelig. Ja, muren er definitivt magisk, men vi vet ikke hva slags magi som holder den oppe. Jeg tror at denne magien hindrer WW i å komme gjennom, på samme måte som den hindret Coldhans i boken i å følge Sam og Gilly. Men hulen til Bloodraven hadde også magi som hindret whights i å komme inn, som vi så i slutten av sesong 4, men etter at Bran ble merket, kom de inn likevel. Jeg skrev kanskje litt uklart, men det jeg mente var at når Bran ble merket, så ble Bloodravens beskyttelse av hulen nøytralisert, og det samme kan skje hvis Bran går forbi the Wall siden han allerede har blitt merket. Dvs at Bran ødelegger magien som holder WW unna the Wall. Men det er bare en "tinfoil"-teori, jeg er ikke helt overbevist selv egentlig, men det virker som at det kan være en mulighet
AnonymBruker Skrevet 23. mai 2016 #1372 Skrevet 23. mai 2016 18 timer siden, Browncoat skrev: Ironisk at episoden skulle bli lekket dagen etter vi snakket om spoilere og hva som er greit i tråden.Til deg som skriver at vi må vente med å diskutere episodene til de er lagt ut, hva er poenget med en spoilertråd da? Da er det jo per def. ikke spoiler lenger. Da jeg gikk inn i tråden i dag og så at ep 5 var ute allerede gikk jeg rett ut igjen for å slippe å bli spoila (og for å se om den fortsatt lå ute selvfølgelig ). Det finnes allerede en ikke-spoiler-tråd, så hvis man får seeropplevelsen ødelagt ved å vite ting på forhånd, så er det ikke så veldig lurt å gå inn på denne her - bruk heller den andre. Kjenner jeg er ganske lei av folk som går inn i spoiler-tråder og blir irritert, hvis en ikke vil ha noe spoiler, så ikke trykk inn i en spoiler-tråd. Jeg er mer aktiv i den andre tråden ettersom jeg ikke har lest alle bøkene, men til og med der er det noen som klager over at folk diskuterer episoden etter at den har blitt sendt på tv, for vedkommende har jo ikke rukket å se den enda Men over til noe annet (jeg har kun lest de første to bøkene): Peter Baelish, hva er greia med ham? Hvem sin side er han på? Anonymkode: 7b85d...1b7 2
Gjest canacas Skrevet 23. mai 2016 #1373 Skrevet 23. mai 2016 8 minutter siden, AnonymBruker skrev: Men over til noe annet (jeg har kun lest de første to bøkene): Peter Baelish, hva er greia med ham? Hvem sin side er han på? Anonymkode: 7b85d...1b7 Sin egen!
Browncoat Skrevet 23. mai 2016 #1374 Skrevet 23. mai 2016 5 minutter siden, AnonymBruker skrev: Kjenner jeg er ganske lei av folk som går inn i spoiler-tråder og blir irritert, hvis en ikke vil ha noe spoiler, så ikke trykk inn i en spoiler-tråd. Jeg er mer aktiv i den andre tråden ettersom jeg ikke har lest alle bøkene, men til og med der er det noen som klager over at folk diskuterer episoden etter at den har blitt sendt på tv, for vedkommende har jo ikke rukket å se den enda Men over til noe annet (jeg har kun lest de første to bøkene): Peter Baelish, hva er greia med ham? Hvem sin side er han på? Anonymkode: 7b85d...1b7 Det korte svaret er at han kun er på sin egen side Men man vet ikke helt hva motivasjonene/målene til Baelish er, siden han ikke er en POV-karakter og ekstremt manipulitativ, så alt han sier i bøkene om hvorfor han gjør som han gjør, bør tas med en stor klype salt. Det er mange teorier, da, så det er bare å søke seg opp på Littlefingers master plan osv. 1
Gjest canacas Skrevet 23. mai 2016 #1375 Skrevet 23. mai 2016 Jeg har ikke sett episoden, og jeg leste også MYE i denne tråden før jeg i det hele tatt så alle sesongene. Elsker spoilere!
Tekopper Skrevet 23. mai 2016 #1376 Skrevet 23. mai 2016 24 minutter siden, Browncoat skrev: Ja, muren er definitivt magisk, men vi vet ikke hva slags magi som holder den oppe. Jeg tror at denne magien hindrer WW i å komme gjennom, på samme måte som den hindret Coldhans i boken i å følge Sam og Gilly. Men hulen til Bloodraven hadde også magi som hindret whights i å komme inn, som vi så i slutten av sesong 4, men etter at Bran ble merket, kom de inn likevel. Jeg skrev kanskje litt uklart, men det jeg mente var at når Bran ble merket, så ble Bloodravens beskyttelse av hulen nøytralisert, og det samme kan skje hvis Bran går forbi the Wall siden han allerede har blitt merket. Dvs at Bran ødelegger magien som holder WW unna the Wall. Men det er bare en "tinfoil"-teori, jeg er ikke helt overbevist selv egentlig, men det virker som at det kan være en mulighet Jeg elsker den spekuleringa, så keep up the good work! Jeg har ikke sett siste episode enda, så er litt usikker på hva han gjorde som nøytraliserte beskyttelsen. Men om han har magi som påvirker de en vei, så har han vel kanskje magi som påvirker dem en annen vei også? Lov å håpe... 14 minutter siden, AnonymBruker skrev: Men over til noe annet (jeg har kun lest de første to bøkene): Peter Baelish, hva er greia med ham? Hvem sin side er han på? Navnet er Petyr Baelish, ikke Peter Og greia med han, og Lord Varys forøvrig, er at begge to spiller "dype spill" så man ser ikke renkene de lager og konsekvensene det har fått før langt uti serien. Det vil si, man har sett det skje, men man har ikke vist at det var deres feil før langt uti. Baelish/Littlefinger har sagt at den beste måten å være uforutsigbar på, er å gjøre ting som ikke nødvendigvis gagner deg selv, bare for å lage kaos. Så i så måte er han en skikkelig joker. I bøkene i enda større grad enn i serien, der planlegger han alle "trekkene" sine så vanvittig langt fram og har så vannvittige planer, at han er en veldig spennende karakter. 1
Browncoat Skrevet 23. mai 2016 #1377 Skrevet 23. mai 2016 10 minutter siden, Tekopper skrev: Jeg elsker den spekuleringa, så keep up the good work! Jeg har ikke sett siste episode enda, så er litt usikker på hva han gjorde som nøytraliserte beskyttelsen. Men om han har magi som påvirker de en vei, så har han vel kanskje magi som påvirker dem en annen vei også? Lov å håpe... The Night's King så Bran i en visjon, og tok på han. Når han våkner spør Bloodraven om Night's King tok på Bran og sier noe sånt som "You have been marked, it's not safe here anymore". Vi ser et slags håndavtrykk på armen til Bran, så det virker permanent, men vi vet ikke hva det betyr. Det kan jo hende at beskyttelsen til Bloodraven bare fungerte på Whights i utgangspunktet, og at WW tok på Bran bare for å finne ut hvor de var, men at de klarte å ødelegge den beskyttelsen på egenhånd uten hjelp fra Bran's merke når de først kom på stedet. Eller så kan det hende at det bare var inngangen som var beskyttet av magi, fordi WW går inn gjennom inngangen, mens Whighs graver seg inn gjennom "taket".
Katten.2.0 Skrevet 23. mai 2016 #1378 Skrevet 23. mai 2016 Har egentlig aldri likt Bran som person, og enda mindre nå. Hodor 2
Gjest Herr Heftig Skrevet 23. mai 2016 #1379 Skrevet 23. mai 2016 Digga det som skjedde nord for muren. Men hva er poenget med at Jon og Co skal gjøre akkurat det samme som Stannis gjorde i bøkene? Jeg trodde noe av greia var at de skulle spare tid og derfor ikke hadde tid til at Stannis skal ri rundt og drikke mjød med smålords. Men det viste seg at de bare ville ha Stannis ut av veien så fort som mulig. Tipper Jon og Co kommer til å møte på Yara og Theon.
AnonymBruker Skrevet 23. mai 2016 #1380 Skrevet 23. mai 2016 Brienne og Thormund 😂 Anonymkode: d56cf...f46 3
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå