AnonymBruker Skrevet 19. april 2013 #1 Skrevet 19. april 2013 Kjenner jeg har en liten identitetskrise i forhold til kroppen min her. Jeg vokste opp med en venninne som var svært lita bygget. Tenker ikke på høyde, men på rammen, hun var veldig nett og er det enda som voksen. Hennes BMI har alltid blitt gal nettopp pga. hennes smale ramme(litt som at bodybuildere havner som overvektig på BMI). Jeg har alltid vært motsatt, 170 høy og stor ramme, i tillegg til noe overvekt(vekslet mellom chubby og overvektig, men aldri fedme). Så jeg ble/følte meg jo enda større i hennes nærvær. Nå har jeg midlertid tatt av meg 20kg, fra 80 til 60kg, jeg er 170 høy. Jeg har siden ungdomsskolen alltid trodd at 60kg var idealvekta mi, og at bygningen min ikke var noe å gjøre med og slo meg til slutt til ro med at jeg bare var bygget sånn. Men nå er jeg 60kg og ser FREMDELES overvektig ut! Ikke bare chubby, men rett og slett tykk. Lurte først på om jeg hadde sett meg blind spurte fastlegen om jeg var for tynn, sånn bare av å se på meg. Hun sa tvert i mot, at jeg godt kunne ta av noen kilo for helsen sin del(sa ikke noe om at jeg alt hadde tatt av meg eller vekten min. Legger mye på meg på magen og den er fremdeles stor, stikker lengre ut enn brystene enda jeg har store bryst. Magemålet mitt er rundt 78 cm!). Så har jeg egentlig hatt en liten ramme hele tiden? Latterlig lav muskelmasse? Begge deler? Skal jeg ta av meg mer? Har hjertekar sykdommer i familien og vet at mye magefett ikke akkurat hjelper på den saken. Forvirra... Anonym poster: c8b9fade995060edb79f43e391f1ae03
Gjest Martine Skrevet 21. april 2013 #2 Skrevet 21. april 2013 Det er jo fryktelig mye du sier her da. For det første er dette med identitet og forhold til sin egen kropp noe VELDIG mange sliter. Jeg vil ikke bagatellisere det eller noe sånt altså... det er helt jævlig å føle seg tykk... For det første burde du kanskje sagt til fastlegen din at du faktisk har tatt av deg 20 kg. Jeg er også 170 høy og da jeg veide 60 kg lå min BMI midt på normalen, og da skal man ikke tenke på å slanke seg eller legge på seg. Men BMI er jo også et vanskelig mål, hvis du virkelig er interessert finnes det maskiner som måler fettprosenten, noe som er en mer riktig måte å måle på. MEN, ikke tenk på magen. Jeg har selv store problemer med selvbilde, slanking og spising. Da jeg var på mitt tynneset noen år tilbake, og var ganske fit, var jeg selv heeeelt sikker på at når jeg gikk i bikini så ALLE på magen min, og gikk alltid med singlet over bikinien. Nå, når jeg ser tilbake på det vil jeg ikke annet enn å ha den kroppen jeg hadde da, og jeg jobber hardt. Men som 170 cm høy vil du ikke bli "overvektig" før du går over 70 kg, men jeg tviler på at noen tenker på deg som overvektig da. Selvfølgelig er det viktig med kropp og helse iforhold til hjerte og-karsykdommer, men 170 og 60 kg har du ingenting å stresse med. Man skal vel bare leve sunt, 30-min aktivitet om dagen (som et minimum) og spise godt med frukt og grønt, og kanskje kunne ned litt på kjøtt-proteiner, så unngår du nok problemer med hjertet i flere år:)
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå