Gå til innhold

Høyt blodtrykk

Fremhevede innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Noen som har en historie om hva de gjorde for å få vekk det høye blodtrykket? Jeg har høyt blodtrykk, og regner med og håper det kun er på grunn av stress.

Hva gjorde du i hverdagen for å ordne opp i dette?

Anonym poster: d3fa93dc5072020a7ba0d58a0c7411cb

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Stresse mindre (reduserer stresshormoner) trene/gå mer, spise mindre salt (binder mindre vann, noe som kan gi deg lavere BT), drikke mindre kaffe, gå oftere nr 2 på do, kutte snus og røyk (nikotin gjør at blodkar trekker seg mer sammen og gir høyere BT).

Hvis du under 45 år og har over 140/100 ville jeg besøkt lege for å muligens ordne med noe medisiner.

AnonymBruker
Skrevet

Stresse mindre (reduserer stresshormoner) trene/gå mer, spise mindre salt (binder mindre vann, noe som kan gi deg lavere BT), drikke mindre kaffe, gå oftere nr 2 på do, kutte snus og røyk (nikotin gjør at blodkar trekker seg mer sammen og gir høyere BT).

Hvis du under 45 år og har over 140/100 ville jeg besøkt lege for å muligens ordne med noe medisiner.

Jeg er ikke TS, men jeg trener mye, spiser relativt lite salt, drikker ikke kaffe, ikke så mye brus heller, røyker ikke, snuser ikke... Er 18 år og fikk påvist 150/60... Har litt legeskrekk, så det kan ha innvirkning. Men hva gjør jeg galt?

Anonym poster: 64bd72660893fed9c878b04c8de79a8e

AnonymBruker
Skrevet

Ts her. Jeg er 27 år, og fikk vite det hos legen idag. Han tok akg etter han målte blodtrykket for å se om noe mer var galt. Så er vel ikke noe alvorlig, er vel bare stress sa han. Trener en del, drikker ikke kaffe, spiser sunn ren mat pga matallergier så ikke mye salt heller. Tror jeg må se over livet mitt over hva som kan gjøre det. Og endre noen ting så det roer seg. Ingen tips til hvordan å gripe dette ann? Noen som har gjort noe lignende?

Skrevet (endret)

Ts her. Jeg er 27 år, og fikk vite det hos legen idag. Han tok akg etter han målte blodtrykket for å se om noe mer var galt. Så er vel ikke noe alvorlig, er vel bare stress sa han. Trener en del, drikker ikke kaffe, spiser sunn ren mat pga matallergier så ikke mye salt heller. Tror jeg må se over livet mitt over hva som kan gjøre det. Og endre noen ting så det roer seg. Ingen tips til hvordan å gripe dette ann? Noen som har gjort noe lignende?

Du har nok fått en normalt grundig undersøkelse, og hvis legen ikke mistenker noe alvorlig er nok det mest sannsynlig riktig. Om jeg skulle finne på å gi deg råd utover hva legen alt har gitt deg, måtte jeg nesten hatt deg foran meg, og visst en del mer om deg ved å stille spørsmål. Og også sett det i sammenheng med blodprøveverdier.

Når det gjelder høyt blodtrykk uten at sykdomstilstander er direkte påviselig, er min erfaring at søvn og aøvnhygiene/kvalitet spiller en rolle. Ta tak i en eller to ting du er misfornøyd med, eller skulle ønske var anderledes, i livet ditt, og bruk tid på å finne en søvnrytme som passer deg. Stress og søvnforstyrrelser er ofte samtidig, og ved å bedre den ene, hjelper du ofte den andre. En kjekkk bieffekt av dette kan være et lavere blodtrykk.

Ellers er det jo vanskelig å vite hvilket tall du mener når du eller legen din sier "høyt blodtrykk".

Og jeg må nevne at jeg ikke er lege, og at mine råd og bemerkninger derfor må sees i lys av det.

Endret av Diafragma
Skrevet

Jeg er ikke TS, men jeg trener mye, spiser relativt lite salt, drikker ikke kaffe, ikke så mye brus heller, røyker ikke, snuser ikke... Er 18 år og fikk påvist 150/60... Har litt legeskrekk, så det kan ha innvirkning. Men hva gjør jeg galt?

Anonym poster: 64bd72660893fed9c878b04c8de79a8e

Legeskrekk er en kjent faktor ved BT-måling og kalles "white-coat"-faktoren. 150/60 er ikke noe du må bekymre deg over. Det er det siste tallet (60; diastolen) som er mest klinisk signifikant. Du gjør ikke noe galt :)

Pass på at du spiser og drikker nok (og riktig). Dietter og slankekurer er ikke å anbefale, og kan gi svigninger i blodtrykk.

(Jeg er ikke lege)

AnonymBruker
Skrevet

TS : Jeg fikk ingen råd av legen, men tenker jeg kan prøve gjøre noe med det. Fine tips det med å ta et par ting å ordne opp i. :-)

AnonymBruker
Skrevet

Det er det siste tallet (60; diastolen) som er mest klinisk signifikant.

Hvorfor? Hva kan forhøyet diastolisk trykk tyde på?

Anonym poster: 0bd58f029aea39882ea3ad9f0c093e62

Skrevet

De fleste som har høyt blodtrykk har ingen spesielle årsaker til det bortsett fra arv og genetikk. Både overtrykk (systolisk) og undertrykk (diastolisk) er relevant. Hos unge mennesker som ikke har høyt blodtrykk i familien bør man også tenke på en rekke relativt sjeldne tilstander som kan gi høyt blodtrykk, f.eks. innsnevring på pulsåren til den ene nyren, overproduksjon av stresshormoner fra binyrene pga svulst (som regel godartet) og lignende.

Mange får litt ekstra høyt blodtrykk av å få det målt hos legen. For noen kan det faktisk hjelpe at en sykepleier/helsesekretær måler det i stedet, eller man kan ta en 24-timersmåling eller måle det hjemme med automatisk måler.

Uansett stiller man ikke diagnosen høyt blodtrykk før man har målt et høyt trykk tre ganger på tre forskjellige dager. Man skal også sitte i ro i minst 10 minutter først, og man skal ikke snakke mens det måles.

Det viktigste man selv kan gjøre for å holde blodtrykket nede, er å trene og å ikke røyke. Saltinntak er omdiskutert om det gir høyt blodtrykk. Lever du sunt, spiser bra og trener regelemessig, er det ikke så mye du kan gjøre utover å reklamere på genene du fikk fra foreldrene dine eller som sagt eventuelt får utredet de mer sjeldne tilstandene jeg nevnte ovenfor.

Men så lenge det bare er målt et høyt trykk én gang, trenger du ikke bekymre deg. Få det målt hos legen et par ganger til med noen måneders mellomrom, så vet du mer :)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...