Gå til innhold

Jeg blir ikke mett!

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Jeg har et problem. Jeg prøver for tiden å passe på kostholdet mitt, passe på at det ikke blir for mye mat. For å greie det er jeg nødt til å telle kalorier, ellers blir det rett og slett for mye mat. Men problemet mitt er at jeg rett og slett ikke blir mett, eller jeg merker ikke at jeg er mett før jeg har spist alt for mye, og da snakker vi gjerne 4000 kalorier på en gang...

Klokka er nå snart halv 12, og jeg har allerede intatt 1300 kcal, og jeg er fortsatt sulten! Jeg slanker meg ikke for tiden, så jeg skal ha sånn ca. ha 2000 kcal om dagen, det betyr at jeg bare har 700 kcal igjen i dag, og de har jeg lyst til å innta NÅ!

Hadde jeg ikke tellt kalorier hadde jeg garantert oversteget grensen min på 2000 kcal med et par tusen hver eneste dag...

Hva skal jeg gjøre? Er det så farlig om jeg inntar hele dagsbehovet mitt før klokka 12, for og så la være å spise resten av dagen? Jeg er jo så sulten..

Anonym poster: 150c263958cf7fadf3e44c3a6fa4b267

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Men hva spiser du?

Karbohydrater gir dårlig metthetsfølelse.

Om du minimerer inntaket av alle karbohydrater og istedet for spiser fett og proteiner kan jeg love deg at du blir mett.

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Til nå har jeg spist:

4 knekkebrød med pålegg ca. 330 kcal

En riskake: 38 kcal

En rett i koppen pasta greier: 170 kcal

En porsjon havregrøt: 120 kcal

Et stort glass skumma melk: ca. 70 kcal

To nutrlilettbarer: 432 kcal

Noen skiver gulost: ca. 200 kcal

Og det er enda lenge igjen av dagen...

Skrevet

Så og si bare karbohydrater. Mat som gir høye insulinverdier, trigger lagring av fett og gjør deg sulten.

Svaret ligger i maten din.

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet

Men hva skal jeg spise da? Jeg er jo så glad i karbohydrater...

Er jo normalt å spise knekkebrød til frokost.., samt melk.

Dessuten er jeg veldig kresen av meg..., er mye mat jeg ikke liker

Skrevet

Så og si bare karbohydrater. Mat som gir høye insulinverdier, trigger lagring av fett og gjør deg sulten.

Javel? Karbohydrater gjør meg mett, og mye av det ts skriver gir meg metthetsfølelse lenge som for eksempel havregrøt. Jeg vet ikke hvilke råd jeg skal gi ts, har det alltid vært sånn? Er du veldig overvektig? Ikke noe behagelig å gå rundt å være sulten hele tiden heller, det fungerer ikke i lengden om man skal passe kostholdet sitt. Har du snakket med legen din om problemet ditt?

Skrevet

Du får lese litt i trådene her på forumet og søke litt på nett.

Jeg er dritglad i konfekt og kanelboller og faktisk også veldig kresen, men det betyr ikke at jeg bare spiser konfekt og kanelboller.

Om du gjør noe som ikke funker for deg så må du stoppe med det. Det er ditt valg og du som må ta det.

Lykke til!

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Det er vel ikke bare karbohydrater det der? Burde jo bli mett av havregrøt og nutrilett hvertfall.. Og knekkebrød er vel ganske greit med riktig pålegg?

Anonym poster: 6c4b8ae501ef1f1e9c7e950fd7ba587d

Skrevet

Karbohydrater gir en målbar mindre metthetsfølelse enn proteiner. Sånn er det bare.

Jeg kan holde i ca 5-6 timer på en grønnsakomelett av 2 egg, mens en prosjon havregrøt holdt ca til lunch 3 timer etter. Og da var jeg sulten!!

• Liker 1
Skrevet

Og selvfølgelig skal du ikke la vær å spise resten av dagen, da stopper forbrenningen opp, og om du faster er sjansen større for at du sprekker og spiser mer enn du burde gjort. Spis heller en lett og liten middag og en liten sunn snack til kvelds.

Skrevet

Du får lese litt i trådene her på forumet og søke litt på nett.

Jeg er dritglad i konfekt og kanelboller og faktisk også veldig kresen, men det betyr ikke at jeg bare spiser konfekt og kanelboller.

Om du gjør noe som ikke funker for deg så må du stoppe med det. Det er ditt valg og du som må ta det.

Lykke til!

Ts skriver jo ikke at hun spiser konfekt og kanelboller.. Forskjell på raske karbohydrater og langsomme..

• Liker 1
Skrevet

En ting jeg spiser når jeg vil være mett lenge er en frokostblanding som heter "Special K" . Det er en del karbohydrater og fiber, og i seg selv ikke spesiell sunn, men spiser jeg en posjon med det er jeg mett halve dagen eller mer!

Skrevet (endret)

Ts skriver jo ikke at hun spiser konfekt og kanelboller.. Forskjell på raske karbohydrater og langsomme..

Jamen, herligheten da! TS skriver hva hun spiser og samtidig sier hun at til tross for mengdene blir hun ikke mett. Da er det superenkelt å legge sammen 2 og 2.

At du blir mett av grøt og frokostblandig er jo knall for din del, men TS blir ikke det.

Havre=karbohydrater

Knekkebrød=Karbohydrater

Riskake=karbohydrater

Nutrilett=gudene vet...

Rett i koppen=karbohydrater

Nesten null protein, nesten null fett

Ikke rart dama ikke er mett.

Endret av Løvetanten
  • Liker 5
AnonymBruker
Skrevet

Javel? Karbohydrater gjør meg mett, og mye av det ts skriver gir meg metthetsfølelse lenge som for eksempel havregrøt. Jeg vet ikke hvilke råd jeg skal gi ts, har det alltid vært sånn? Er du veldig overvektig? Ikke noe behagelig å gå rundt å være sulten hele tiden heller, det fungerer ikke i lengden om man skal passe kostholdet sitt. Har du snakket med legen din om problemet ditt?

Har alltid vært ganske storspist, ja. Spiser lett en hel grandiosa alene for å si det sånn. Jeg er ikke overvektig, er omtrent 60-62 kg fordelt på 170 cm. Virker kanskje som om det går litt i perioder, for jeg har enkelte dager der jeg spiser for lite, altså at jeg nesten glemmer at jeg må spise. Kan det tenke at det bare er slik kroppen min fungerer? At det beste for meg rett og slett er å gå en stund uten mat for og så spise MYE...?

Skrevet

Det er forskjellig hva som gjør en mett, man må bare prøve seg frem. Dersom TS har et kosthold med mye karbohydrater og er sulten så mener jeg at det å redusere dem ut i en periode vil gi svar på om det er det som er problemet.

Det er langt flere enn bare overvektige som er insulinresistente eller leptinresistente. Og for å bedre den statusen må man få ned hvor ofte og hvor mye insulin man skiller ut.

Vektnedgang ser ut til å bedre statusen hos overvektige, men det er ikke alle som kan, eller bør gå ned i vekt.

En godt formulert lavkarbodiett kan være løsningen, men det må nesten TS finne ut selv.

• Liker 2
Skrevet

Har alltid vært ganske storspist, ja. Spiser lett en hel grandiosa alene for å si det sånn. Jeg er ikke overvektig, er omtrent 60-62 kg fordelt på 170 cm. Virker kanskje som om det går litt i perioder, for jeg har enkelte dager der jeg spiser for lite, altså at jeg nesten glemmer at jeg må spise. Kan det tenke at det bare er slik kroppen min fungerer? At det beste for meg rett og slett er å gå en stund uten mat for og så spise MYE...?

Neineineineinei!

Optimalt skal man spise mange små måltider, ikke omvendt!

Men du er så absolutt ikke overvektig i hvert fall :)

AnonymBruker
Skrevet

Jamen, herligheten da! TS skriver hva hun spiser og samtidig sier hun at til tross for mengdene blir hun ikke mett. Da er det superenkelt å legge sammen 2 og 2.

At du blir mett av grøt og frokostblandig er jo knall for din del, men TS blir ikke det.

Havre=karbohydrater

Knekkebrød=Karbohydrater

Riskake=karbohydrater

Nutrilett=gudene vet...

Rett i koppen=karbohydrater

Nesten null protein, nesten null fett

Ikke rart dama ikke er mett.

Nutrilett= masse proteiner

Anonym poster: 6c4b8ae501ef1f1e9c7e950fd7ba587d

Gjest LogLady
Skrevet (endret)

Dropp karbohydratene. Man blir fort og langvarig mett, og får masse overskudd.

Endret av LogLady
  • Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Jeg har tenkt noen ganger at jeg skal kutte ut til karbohydrater. Men problemet er jo at nesten "alt" inneholder karbohydrater (i hvert fall det jeg liker). Jeg grøsser av tanken på smør, majones, bacon, fisk og sånne ting. Jeg foretrekker pastaen helst uten noe som helst tilbehør, jeg spiser lite kjøtt, bortsett fra kyllingfilet, det elsker jeg. Sånn har jeg alltid vært, alltid foretrukket tilbehøret til maten i steden for selve maten, f.eks brødet, risen, pastaen.

Jeg vil jo spise mat jeg liker, og jeg kan ikke spise kyllingfilet til hvert eneste måltid, glad er jeg ikke i kylling. Tenkte på å kanskje spise mer egg, men liker bare eggerøre og hardkokt egg, og er derfor litt redd for at eggerøre blir litt kaloririkt til hverdags?

Skrevet

Fettfobi er tillært. Det er noe vi har blitt lært fordi fett er farlig for hjertet. Det eneste problemet med det er at det ikke er det. De hoppet på konklusjonen for tidlig.

For å spise lavkarbo så trenger en ikke spise mer protein enn ellers. Det er uansett viktig å spise nok.

Og for vektnedgang er det anbefalet et sted mellom 1-1,5g per kg kroppsvekt. Fettfri masse om man er ekstremt overvektig. For snittkvinnen vil det bety et behov mellom 60-90g per dag.

1 prior kyllingfilet (150g) er ca 35g protein.

Og det er en myte at lchf-mat er kjøtt som bader i fett.

Grønnsaker er viktigst i volum. Spis 2 tallerkener med grønnsaker hver dag. Varier. Spis regnbuen.

Grønnsaker skal alltid spises med litt fett på. Og det er ikke bare fordi det gjør inntaket av fett lettere, men mange vitaminer som vi trenger er fettløselige og tas dårlig opp (eller ikke i det hele tatt) dersom man ikke samtidig spiser fett.

Dette gjelder spesielt d-vitamin. Som er svært viktig for opptak av kalsium!

Fettet kan være oljedressing, olje, fløte i kaffen, bearnaise, hollandaise, majones, kokoskrem/melk, olje-tilskudd. Det blir nødvendigvis ikke så mye i volum. En blir ganske fort mett.

Du må ikke spise fettranden på kjøttet, men etterhvert som du blir vant til kosten er jeg sikker på at du får lyst til det. Slik var ihvertfall min reise.

• Liker 3

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...