AnonymBruker Skrevet 17. april 2013 #1 Skrevet 17. april 2013 Hvor hardt må man slå hodet sitt for å få hjernerystelse? Og hvordan merker man evt. at man har fått hjernerystelse? Det er vel normalt å få litt vondt i hodet noen dager etter at man har slått hodet litt, selv om man ikke har hjernerystelse? Anonym poster: 52f2cc2c305c1ca2617b877fa954c31d
Charmander Skrevet 17. april 2013 #2 Skrevet 17. april 2013 Jeg har hatt 4-5 av de så dette kan jeg fortelle deg. Du må slå hodet veldig hardt for å pådra deg en hjernerystelse. Jeg hadde ikke vondt i hodet i flere dager etterpå de gangene det skjedde. Den ene gangen jeg slo meg så mye at jeg fikk hukommelsestap så var jeg groggy i flere dager etterpå og måtte ligge på sykehuset 3-4 dager uten å kunne se på TV/Lese eller gjøre noe som helst. Du kjenner at du slår deg, men jeg hadde ikke intens hodepine i flere dager etterpå i hverken noen av tilfellene.
AnonymBruker Skrevet 17. april 2013 #3 Skrevet 17. april 2013 Jeg har hatt 4-5 av de så dette kan jeg fortelle deg. Du må slå hodet veldig hardt for å pådra deg en hjernerystelse. Jeg hadde ikke vondt i hodet i flere dager etterpå de gangene det skjedde. Den ene gangen jeg slo meg så mye at jeg fikk hukommelsestap så var jeg groggy i flere dager etterpå og måtte ligge på sykehuset 3-4 dager uten å kunne se på TV/Lese eller gjøre noe som helst. Du kjenner at du slår deg, men jeg hadde ikke intens hodepine i flere dager etterpå i hverken noen av tilfellene. Ok. takk for svar har ikke kjempevondt i hodet. har vært på jobb og levd normalt. Kjenner det bare littegrann. Men det skal sies at jeg er ganske hypokonder, så jeg "leter etter vondt". haha.. Anonym poster: 52f2cc2c305c1ca2617b877fa954c31d
Charmander Skrevet 17. april 2013 #4 Skrevet 17. april 2013 De gangene jeg har pådratt meg hjernerystelse har jeg nesten lurt på hvor mye hodet faktisk tåler. Vanlige symptomer er vel at: At man er "borte" eller ikke bevisst i det uhellet skjer, føler seg groggy / fjern og søving. Den ene gangen jeg virkelig slo meg mest så kastet jeg opp mye. Det høres nok ut som du kanskje bare har slått deg litt, bare ta det med ro så ordner det seg nok.
AnonymBruker Skrevet 18. april 2013 #5 Skrevet 18. april 2013 *dytt* Anonym poster: 52f2cc2c305c1ca2617b877fa954c31d
robotkalle Skrevet 18. april 2013 #6 Skrevet 18. april 2013 Hvor hardt må man slå hodet sitt for å få hjernerystelse? Og hvordan merker man evt. at man har fått hjernerystelse? Hjernerystelse er en symptomdiagnose, definert som at du dunker hodet ditt, og mister forbigående bevisstheten, f.eks at det blir svart for øynene dine i noen sekunder, svimer av, begynner å snakke grøt, eller tull. Hjernerystelse betyr ikke at det er noe annet galt nødvendigvis, fordi man ikke tar vevsprøver av hjernen eller CT bilde av alle som mister bevisstheten. Internasjonale guidelines er at man skal ta CT bilder av de som har hukommelsestap, er desorienterte, har mistet bevisstheten, og enten: - mer enn to episoder med spying - alder over 65 - hukommelsestap over 30 min før ulyken. - spesielt risky hendelsesforløp (litt ullent) (kjørt på av bil, fall ned 5 trappetrinn eller mer) - blod rundt øynene, ut av øret, klar væske ut av nesa. - sløv selv 2 timer etter ulykken. I Norge: har drukket alkohol og slått hodet. Mange skriver lange notater og tror at det beskytter dem, dersom de TROR at bevisshetssløvhet skyldes drikking, men fylkeslegen er ikke enig iflg helsetilsynssaker.
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå