Gå til innhold

Mugg i vinduskarmen på soverommet

Anbefalte innlegg

Gjest Linaria
Skrevet

hei! Kjæresten min og jeg leier en kjellerleilighet. Det er ganske tynne vindusglass, så i vinter har vi hatt noen puter langst vinduskarmen i det ene vinduet på soverommet for å holde kulda ute (dette har typen min gjort siden før jeg flytta inn). I dag fjerna jeg disse putene og fant en god del muggsopp i vinduskarmen. Jeg ringte typen min og han sa at han skulle skrape det bort og eventuelt male over i løpet av helga.

Jeg har lest litt om dette og det ser ut til at det kan være ganske skummelt å ligge i samme rom som slik muggsopp? Jeg vet egentlig absolutt ikke noe om sånt, men jeg har slitt med sår hals og hopepine om morgenen en stund nå. Muggen bare noen cm over der jeg vanligvis har hodet når vi sover. Vi har et ekstra soverom og jeg vurderer å sove der en stund dersom dette virkelig er skummelt.

Kjæresten min bryr seg generelt sett svært lite om ting som kan være "helseskadelig". Han kommer ikke til å gidde å sove noe annet sted, tror jeg.

Det jeg egentlig lurer på er om det holder å skrape det vekk og male over? Jeg ser at malingen har begynt å flasse en del rundt muggen, og lurer på om vi kanskje heller skulle si ifra til huseier? De vi leier av er veldig, veldig snille mennesker, men jeg er litt redd for at typen min ikke vil si ifra fordi det sannsynligvis kommer av putene han la der på begynnelsen av vinteren.

Hva skal jeg si til ham?

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Jeg dreit også i at jeg hadde muggsopp på rommet og det var ikke før etter at jeg flyttet jeg skjønte hvor syk jeg egentlig hadde vært.

Alltid vondt i hodet, alltid trøtt og uopplagt og konstant halsbetennelse

Muggsopp er noe dritt. Ta kontakt med huseiger slik at det kan gjøres utbedringer. Fortsetter det slik er det bare å flytte, ikke vits i å gamble med helsen. Og sørg for at rommet alltid er tørt. Er det kaldt og rått der inne må dere lufte og sette på en ovn.

Anonym poster: 83f91560e0306f033dab3d57312d1cc7

Gjest Linaria
Skrevet

Det blir snøstorm i helvete før kjæresten min flytter pga. muggsopp, men takk for rådet. Tror nok jeg sover på det andre soverommet i hvert fall. Vi får prøve å fjerne det en gang og se om det kommer tilbake, og ta de sorgene da.

Skrevet

Jeg hadde også dette da jeg bodde i en gammel leilighet. Jeg vasket med klor, malte over, og ble flinkere å lufte godt vær dag. Ikke hatt problemer siden :)

• Liker 2
Gjest Linaria
Skrevet

Takk for tips :) Vi prøver det og ser hvordan det går Håper virkelig det ikke er for ille.

Gjest Linaria
Skrevet

Han er hjemme, og som jeg trodde gir han fullstendig f i det helseskadelige aspektet. Han gidder ikke fjerne muggen enda og gidder i hvert fall ikke sove på gjesterommet. Jeg får sove alene i natt da.

AnonymBruker
Skrevet

Vask nøye med klorin og åpne opp gardinene om dagen så fukt får fordampe/ tørke.

Sjokkluft for å få ut fuktighet. Og aldri dekk til på den måten dere har gjort i vinter, da må dere i tilfelle tørke putene hver dag.

De putene in samboer brukte i glasskarmen; kast de!

Anonym poster: 09f068ece1a03061fcfa42f73ab511a8

• Liker 2
Gjest Magdalene
Skrevet

Dere må passe på å lufte ofte, så unngår dere problemet.

Skrevet

Antar at karmen ikke er gjennområtten og muggområdet er "ei myr".

Bare å vaske bort med vann og såpe (og gjerne salmiakk), sånn at det ikke støver av muggen.

Puter som settes i kald fuktig sone vil akkumulere fukten når det holdes kjølig.

Som en nevnte her - sett putene der om natta, men legg de i et normalt vamt rom på dagtid.

Fuktproblem i boliger kommer ikke fra utenfra, men fra inneluft (folk puster, tørker klær, vanner blomster, lager mat osv).

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...