AnonymBruker Skrevet 17. april 2013 #1 Skrevet 17. april 2013 Jeg har kjempelyst til å reise på spanskkurs 1 måneds tid til Cuba! Når lønner det seg å reise dit? Jeg tenker rundt august en gang. Man skal da bo hos en Cubansk familie, kjempespennende spør du meg! Man kan bo enten i Havana eller Santiago de Cuba. Noen som kjenner til disse stedene? Hva er forskjellen? Begge stedene ligger ved sjøen, men hvor lønner det seg å dra om man ønsker litt strandliv og sjø også? Kanskje noen vil fortelle om sine erfaringer fra Cuba generelt? Både gode og dårlige Anonym poster: 7543d668e2eb757f370c6f1db7c1b2f6
Gjest Elissima Skrevet 17. april 2013 #2 Skrevet 17. april 2013 (endret) Jeg har vært på Cuba og aldri om jeg skal tilbake. Er jo bare mas, folk som skal selge deg ting eller seg selv, konstant! Det er skittent og ekkelt der, dårlig standard og kloakken måker de bare ut i gata (se deg for når du går ute så du ikke får piss i hodet). Mulig du får en fantastisk tur,jeg kjenner ikke Santiago desverre. Ville sjekket ut boforholdene nøye, det er virkelig ikke bra standard der nede. edit: jeg var i Havana forresten. Og Santa Maria, en kjent strand litt utenfor. Ikke gikk det an å bade der heller, pga bølger. Endret 17. april 2013 av Elissima
CathFoto Skrevet 18. april 2013 #3 Skrevet 18. april 2013 En god venninne var der rett før jul, og hun anbefalte Santiago de Cuba og Trinidad. Havanna og Varadero er der turistene stortsett er, men det er visst altfor mye folk og hoteller i Varadero. Om man reiser til Cuba og forventer luksus og supertilpasset turisme blir man nok skuffet, men med litt research på forhånd kommer du nok til å få en flott tur. 1
gustav Skrevet 18. april 2013 #4 Skrevet 18. april 2013 Åh 1 mnd språkkurs så herlig da! Har vært på Cuba (nordøst, Guardalavaca), men bare med en dagstur til Santiago de Cuba og et par overnattinger i Havana. Så min sammenligning av byene går på førsteinntrykket.. Har selv opplevd veldig lite søppel, siden de har mangel på det aller meste er cubanere 'verdensmestre' i resirkulering. Utrolig hva de klarer å lage møbler, suvernier etc av.. Begge to kan du se har vært veldig fine byer, og selv om endel er restaurert er forfallet stort. Havana har de største og flotteste bygningene. Får en helt spesiell følelse når du kikker opp på rester av neonlys som fortsatt henger der selv om de selvfølgelig slutta virke for mange år siden, men med litt fantasi kan du tenke deg at 1959 bare var for noen måneder siden, og byen var toppen av jetset.. Havana har tilgang til turister og er derfor en 'rikere' by. 50-talls biler ser du, men også biler fra sovjettiden og nyere asiatiske. Kuperte Santiago de Cuba på sørøst har få turister og er derfor fattigere, befolkningen er mørkere i hudfargen, her er det kort avstand mellom 50-talls biler og biler produsert etter 1959 er vesentlig sjeldnere. Her kan du oftest se de bilene med delt frontrute, karosseriet bulka inn og bulka ut ørten ganger, og setene gjerne byttet ut med plast stablestoler!! . Og musikklokaler med nydelige rytmer hvor 'baren' består av en flaske rom satt ut på et bord, herlig ) Hadde jeg kunne valgt ville jeg nok valgt Santiago de Cuba, minst turister og så ekte Cuba du kan komme. Men om SdC har særlig bademuligheter som Havana har, vet jeg ikke. Du drar ikke til Cuba for maten eller for luxusen sin skyld (Varadero sannsynligvis unntatt). Pga handelsembargoet er det mangel på det meste, inkl krydder. Du drar derimot til Cuba pga menneskene, smilene, klimaet, strendene, den sovende grisen i veikanten, palmeskoger og bananplantasjer, utleiesykler kanskje med sete men sannsynligvis uten bremser, bonden med okse og vogn, nedslitte fargerike hus i kolonistil, rytmene og stemningen i et land der tida ser ut til å ha stoppa i 1959. Og: de trenger alt der borte! Ta med for å gi bort (men ikke til tiggerne!) brukte t-skjorter, sko, såpe hygieneartikler m.m. Slike ting har pga USA's handelsblokade bortimot europeiske priser, som skal betales med cubanske lønninger.. God tur, kos deg!! 1
AnonymBruker Skrevet 20. april 2013 #5 Skrevet 20. april 2013 Tusen takk for svar Nå fikk jeg enda mer lyst til å dra! Var det regn da dere var der? Har lest en del på nettet og er klar over at det ikke er noe luxus. Drar dit fordi jeg vil oppleve landet og menneskene og dansen, og ikke minst språket! Anonym poster: 7543d668e2eb757f370c6f1db7c1b2f6
gustav Skrevet 22. april 2013 #6 Skrevet 22. april 2013 Hei Vi var der i mars, hadde et -for en østlending- fryktelig uvær med storm og regn kvelden/natta før vi skulle ta innenriksfly fra Holguin til Havana, husker jeg var riimelig bekymra.. Men det gikk heldigvis fort over, og resten av ferien hadde vi strålende vær
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå