Kisse Skrevet 17. april 2013 #1 Skrevet 17. april 2013 Har et problem med at jeg sover for mye. Gjennomsnittlig kanskje 12 timer per natt. Nå MÅ jeg ikke ha så mye for å fungere, men det er det som ser ut til å være naturlig for meg og det er da jeg virkelig er uthvilt. Kan klare meg på 9 timer, 8 timer da er jeg ganske sliten, og 7 timer det funker ikke, hvertfall ikke i lengden. Merker dette spesielt godt når man er student fordi man ikke har noe særlig faste rutiner, og ikke minst fordi man må ha konsentrasjonen i boks om man skal klare å få gjort noe. De dagene jeg ikke får sovet skikkelig kan jeg lese om igjen samme setning 500 ganger - det bare funker ikke. Jeg får ikke med meg noe av det som står der. Og sånn har jeg hatt det så å si så lenge jeg kan huske. Jeg kom alltid forsent til skolen og var umulig å få opp om morgenen (da jeg var yngre). På VGS ble det fast rutine etter skolen sluttet på fredag å bare dra hjem og legge seg, for så å sove til utpå lørdag ettermiddag. Når jeg er sliten og har mye søvn å ta igjen, så kan jeg lett sove i 20 timer. Dette gjør at jeg også veldig lett får et problem med døgnrytmen, for det tar like lang tid før jeg blir trøtt igjen etter jeg har sovet, som det gjør for "vanlige" mennesker. Om ikke lengre. Dermed blir døgnrytmen forskjøvet et hakk for hver dag som går. Å være ute lenge på byen kan jeg bare glemme, det blir jeg helt fucked av. Noen netter kan det også bare si fullstendig stopp, uten noen tilsynelatende spesiell grunn, og jeg får ikke sove i det hele tatt. Da er det bare å gå rundt (altså døgne), ellers blir døgnet helt fucked. Jeg har ikke noe problem med å ha "selvdisiplin" på å holde meg våken lenge. I skrivende stund har jeg vært våken i godt over 30 timer (etter det hodet mitt greier å regne ut akkurat nå hvertfall ) Men om morgenen føles dette som en "umulig" oppgave å stå opp med for lite søvn, med mindre underbevisstheten min vet jeg skal noe viktig da. Aldri hatt problemer med å komme meg på jobb f. eks. Selv om jeg bruker hele døgnet på å sove og jobbe når jeg har nattevakter Har gått til legen også, og der fikk jeg noen merkelige råd om å få meg kjæreste, bare jobbe om natten osv. + sovepiller da selvfølgelig. Hverken Vallergan eller Imovane har noen effekt på meg. Ikke Sobril heller. Og er ikke noen stor tilhenger av det heller. Trener minst tre ganger i uken (styrke og kondisjon), så vet ikke om jeg har så mye å hente der heller. Vel vel, så ble dette mye om lite, men er det noen som vet om dette er "vanlig" eller ikke? Er det noe galt med meg? Er jeg bare veldig lat og slapp, eller er det flere som har det sånn? Er det noe jeg lager til i min egen hjerne Eller mangler jeg bare selvidisplin? Eller kanskje alt!? Er vel først og fremst bare nysgjerrig på dette, fått så mange spørsmål etter hvert at jeg har begynt å lure selv! Så hvis noen har noen gode idéer, så kom med dem!
AnonymBruker Skrevet 17. april 2013 #2 Skrevet 17. april 2013 Jeg sitter ikke på noen fasit, men kanskje du bør prøve å kutte ned på søvnen en stund, og se? Jeg synes 12 timer høres veldig mye ut! Selv må jeg ha 9 timer søvn for å føle meg uthvilt, og jeg synes det er mye, liksom! De fleste jeg kjenner snakker om at 6-7 holder, mens jeg selv da er trøtt. Anonym poster: 30082d9604a74533aad0d8dc331e83e5
Kisse Skrevet 17. april 2013 Forfatter #3 Skrevet 17. april 2013 Har kuttet ned til både normalen og under normalen tidligere, men det har ikke hatt noen effekt. 9 timer er vel det jeg også trenger, men 12 er det kroppen vil ha hvis den får styre selv ;-) Forøvrig vurderer jeg å ta en helomvending i sommer og teste ut polyfasisk søvn. Kanskje dét er nedkuttingen som må til? http://www.highexistence.com/alternate-sleep-cycles/
AnonymBruker Skrevet 17. april 2013 #4 Skrevet 17. april 2013 Narkolepsi? Anonym poster: 8a840f5388cacb038fb9eddfb635f2e4
AnonymBruker Skrevet 19. april 2013 #5 Skrevet 19. april 2013 Har du fått sjekket hodet, røntgen? Anonym poster: 7c1b128efbd2df8f9630e5b4fbe6a541
AnonymBruker Skrevet 19. april 2013 #6 Skrevet 19. april 2013 Sjekk B12 eller jernmangel. Kan også være utmattelsesyndrom? Anonym poster: 3f9b5dbdffee7a1dc57b62245649d24a 1
Gjest Eyr Skrevet 19. april 2013 #7 Skrevet 19. april 2013 Jøss, det er som du beskriver MEG! Det er helt likt! Har dessverre ingen gode råd, da jeg har slitt med dette hele livet. Opplever at familie, venner, lege etc. viser lite forståelse for at det føles ut som et problem for meg. Er også nysgjerrig på hvorfor jeg er sånn, om det er bare jeg som er en slappfisk og mangler disiplin, eller om det er noe annet. Skal følge med her!
Rosalie Skrevet 19. april 2013 #8 Skrevet 19. april 2013 Narkolepsi? Anonym poster: 8a840f5388cacb038fb9eddfb635f2e4 Det er en myte at narkoleptikere sover så mye mer enn andre. I snitt så sover vi faktisk ikke mer enn hvermannsen, men grunnet forstyrrelser i søvnrytmen blir vi ikke uthvilte og har dermed en tendens til å sovne på dagtid. I tillegg til en del andre "festlige" symptomer. Jeg er ingen lege, men tenkte med én gang jeg leste førsteinnlegget på idiopatisk hypersomni.
Kisse Skrevet 21. april 2013 Forfatter #9 Skrevet 21. april 2013 (endret) Har du fått sjekket hodet, røntgen? Vet ikke helt hva du mener jeg skulle sett etter, men tok MR for litt siden. Ingen svulst hvertfall Sjekk B12 eller jernmangel. Kan også være utmattelsesyndrom? Mangler ingen ting, i følge legen. Utmattelsessyndrom er det samme som ME ikke sant? Det virker som en veldig diffus diagnose, bare si at man er trøtt så har man ME? Hvordan skiller man egentlig det fra andre årsaker? :-S Jøss, det er som du beskriver MEG! Det er helt likt! Har dessverre ingen gode råd, da jeg har slitt med dette hele livet. Opplever at familie, venner, lege etc. viser lite forståelse for at det føles ut som et problem for meg. Er også nysgjerrig på hvorfor jeg er sånn, om det er bare jeg som er en slappfisk og mangler disiplin, eller om det er noe annet. Skal følge med her! Helt utrolig at noen andre kjenner seg igjen i dette, har jeg aldri opplevd før! Ikke glad for at du har det sånn, men glad jeg ikke er den eneste :-) Det er en myte at narkoleptikere sover så mye mer enn andre. I snitt så sover vi faktisk ikke mer enn hvermannsen, men grunnet forstyrrelser i søvnrytmen blir vi ikke uthvilte og har dermed en tendens til å sovne på dagtid. I tillegg til en del andre "festlige" symptomer. Jeg er ingen lege, men tenkte med én gang jeg leste førsteinnlegget på idiopatisk hypersomni. Jo, det kan faktisk stemme det. Skal prøve å finne ut mer om dette. Endret 21. april 2013 av Kisse
Rosalie Skrevet 22. april 2013 #10 Skrevet 22. april 2013 Håper for din skyld at du ikke har narkolepsi. For det er det skikkelig lite stas å ha... Har du katapleksi? Det er det klareste symptomet på narkolepsi, siden det kun forekommer ved denne sykdommen. (Men man kan også ha narkolepsi uten katapleksi. Dog uvanlig, og gjør diagnostisering vanskeligere).
AnonymBruker Skrevet 22. april 2013 #11 Skrevet 22. april 2013 Jeg kjenner meg litt igjen, jeg trenger helst 10 timer, om jeg får under 9 sliter jeg skikkelig. Jeg har vært slik siden jeg var liten og jeg mistenker det ligger i familien. Polyfasisk søvn høres veldig spennende ut men veldig ekstremt, jeg tror jeg ville følt meg skikkelig dårlig om jeg skulle testet det ut. Anonym poster: 58dbfbe8364fcb49ce6ffa3fd9e64491
Kisse Skrevet 22. april 2013 Forfatter #12 Skrevet 22. april 2013 Ser det jeg skrev kunne tolkes feil. Det var altså idiopatisk hypersomni jeg mente kunne stemme. Narkolepsi har jeg selvfølgelig ikke :-)
Rosalie Skrevet 22. april 2013 #13 Skrevet 22. april 2013 Ser det jeg skrev kunne tolkes feil. Det var altså idiopatisk hypersomni jeg mente kunne stemme. Narkolepsi har jeg selvfølgelig ikke :-) Så det etter at jeg hadde skrevet svaret. Dårlig periode i sykdommen gjør at både hukommelse og leseforståelse svekkes ganske kraftig. Føler meg som en bimbogullfisk for tiden.
AnonymBruker Skrevet 22. april 2013 #14 Skrevet 22. april 2013 Det sies da at noen har et litt større søvnbehov en andre uten at det er noen diagnose bak det, så kanskje du bare rett og slett er en av de? Prøve 10-11 timer med søvn som en fast rutine? Men kanskje dra til legen uansett får å få utelukket diagnoser? Mens noen andre trenger bare 6-7 timer med søvn. Anonym poster: 14cdd96c4fed2b47893fb2132f759599
Gjest Gjest Skrevet 23. april 2013 #15 Skrevet 23. april 2013 Har det akkurat slik som deg! Prøvd alt ifra 6 timer søvn til 20(!!) timer.. Er ikke så mye man akkurat får ut av dagen da.. Er student selv:) føler jeg er sliten konstant, kan sovne igjen en time etter jeg har våknet fra 15 timers søvn.. Vanligvis sover jeg 12-14 timer per natt, selv syntes jeg det er drøyt!
AnonymBruker Skrevet 23. april 2013 #16 Skrevet 23. april 2013 Jeg sover i snitt 11-12 timer per natt, noe mindre enn 9 timer er det samme som å ha sovet 2 timer. Legger meg helst 8-9 på kvelden, men det gikk utover kvalitetstiden min med typen etter barnet var i seng. Jeg derimot hører ikke vekkerklokker og vekkeforsøk med stemmen om jeg har bare sovet 8 timer. Alt er som sirup da. Anonym poster: 69ab0605c52e73675b4ee955b7140e08
AnonymBruker Skrevet 24. april 2013 #17 Skrevet 24. april 2013 Mangler ingen ting, i følge legen. Utmattelsessyndrom er det samme som ME ikke sant? Det virker som en veldig diffus diagnose, bare si at man er trøtt så har man ME? Hvordan skiller man egentlig det fra andre årsaker? :-S ME er en sykdom der man i tillegg til fatigue har en lang rekke andre symptomer. Muskelkramper, smerte, kognitiv svikt, hodepine, fordøyelsesplager for å nevne noen veldig få. Man utredes etter et sett diagnosekriterier som heter Internasjonale konsesus kriterier. Disse er meget snevre og all annen sykdom må være utelukket (også depresjon) før man kan sette diagnosen. Anonym poster: 8a0bf55cb5129946ba9239045cb5ee7d
Kisse Skrevet 24. april 2013 Forfatter #18 Skrevet 24. april 2013 Jøss. Det høres jo faktisk ut som dere andre her har det mye verre enn meg. Hva sier legen til dere? Har dere fått sjekket ME, lavt stoffskifte osv? Jeg vet ikke om jeg tør å gå tilbake til legen igjen. Nå har jeg fått sjekket alt mulig rart, men det er ingen ting som feiler meg, så føler meg som den hypokonderen som kommer med nye selvdiagnoser hele tiden. Når det er sagt, så synes jeg idiopatisk hypersomni stemmer veldig godt. Kanskje med unntakk av at jeg ikke er "kronisk trett". Hvis jeg får sovet ut så er jeg våken, så kanskje jeg bare er en av de som trenger mye søvn...
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå