Ada=) Skrevet 5. juni 2002 #1 Skrevet 5. juni 2002 Hei! Jeg lurer på hva dere skal gjøre? Har dere alle taler og sanger på en gang (etter hovedretten), eller "sprer" dere det mer ut over hele middagen?? Vi er veldig i tvil om hva vi skal gjøre....
Augustbrud02 Skrevet 5. juni 2002 #2 Skrevet 5. juni 2002 Vi skal spre det litt, men samtidig passe på at det stemmer ut med litt naturlige pauser i maten. Ingenting er mer irriterende enn å bli forstyrret til stadighet når man spiser. Muligens blir det en tale og sang etterhverandre, men vi skal iallfall ikke ha alt på en gang.
june2002 Skrevet 5. juni 2002 #3 Skrevet 5. juni 2002 Det er jo også spørs om hvor mange sanger og taler det skal være.. Hos oss så det ut til å bare bli to-tre taler og noen få sanger, så da tenkte vi å faktisk kjøre alle talene sammen, og heller spre sangene. Men nå ble det jo flere taler, skal vi spre.. Blir vel smak og behag. Og tenk på "forsamlingen"12
Gjest Anonymous Skrevet 6. juni 2002 #4 Skrevet 6. juni 2002 Yes, vi skal kjøre alle taler fortløpende. Det blir ingen pause mellom forrett og hovedrett, så når hovedretten er ryddet og alle har fått påfyll med drikke og askebegrene er kommet på bordet begynner vi med talene og evnt sanger. Regner med at det blir ca 10 taler, er ikke noe glad i sanger, så jeg håper det ikke blir så mange av de. Skal ha skjenking mellom talene slik at gjestene ikke skal sitte med tomme glass. Når talene er ferdig er det dessert og kransekake.
Engel Skrevet 6. juni 2002 #5 Skrevet 6. juni 2002 10 taler på en gang??? Uff, det hørtes slitsomt ut! Tar fort 1 time eller mer det. Skal dere ikke ha to serveringer av hovedretten eller noe, sånn at dere kan få brutt det opp litt? Jeg ville spredt talene og sangene mest mulig utover, mellom alle serveringer og sånt. Det er faktisk ganske slitsomt å sitte og høre på taler, særlig ettersom mye av innholdet ofte gjentar seg... 10 taler var forresten voldsomt! 5-6 taler er vel mer vanlig.12
Augustbrud02 Skrevet 6. juni 2002 #6 Skrevet 6. juni 2002 Jeg er enig med Engel jeg. Synes dte er slitosmt med et par taler etterhverandre jeg, og da kan det bli mye om man skal ha alle samtidig. Tror folk fort kan bli litt ukonsentrerte jeg da. Da er det tross alt bedre å ta en tale, så en sang og så en tale igjen. Da får gjestene aktivisert seg litt med en sang før de igjen skal høre på tale. Må atter en gang fortelle om det bryllupet vi var i som det var såpass mange taler og sanger at vi ble avbrutt hele tiden fordi vi måtte synge eller ha en tale. Toastmasteren sa hele tiden hvor dårlig tid vi hadde og at vi måtte ta en sang igjen. Vi fikk ikke spist noe av maten i fred og maten var kald da vi endelig fikk spist opp siste rest. Utrolig irriterende og slik bør man unngå. Derfor må man finne en mellomting synes jeg. Det blir nok sang/tale mellom forrett og hovedrett, så mellom serveringene av hoveretten og til slutt mellom hoverett og dessert. Da får man fordelt det litt, samtidig som det faller naturlig synes jeg.
Gjest Anonymous Skrevet 6. juni 2002 #7 Skrevet 6. juni 2002 Jeg vet det blir en del taler, og at det kan bli litt mye med bare en bolk, men dette er noe vi har tenkt nøye igjennom. Vi vil at gjestene (og vi) skal få kunne konsentrere seg om maten og prate med de andre gjestene en stund. Derfor kjører vi forrett og hovedrett uten pauser med taler, dette er også for at kvaliteten på maten ikke skal blir forringet. Nå vet kokken nøyaktig når hovedretten skal serveres, og det blir ingen gambling. Vi skal ikke ha to serveringer av hovedretten, vet at det ofte er vanlig i norske brylluper, men vi har funnet ut at det er unødvendig, det er så få som vil ha mat to ganger. Derfor blir hovedretten tilbudt en gang, og etter en stund skal servitørene gå rundt å spørre om noen vil ha påfyll, så det blir beregnet litt ekstra mat og det er ingen fare for at noen skal sulte. Når det gjelder talene - så er vi opp i 7 stk bare på de "obligatoriske": brudgom, brud (jeg VIL si noe jeg og), brudens mor og far (de er skilt og vil derfor begge si noe), brudgommens mor el. far, og to forlovere. I tillegg er det søsken, tanter, onkler og gode venner som kanskje vil si noe. Vet at dette kommer til å ta litt tid, litt over en time, eventuelt med en liten pause inni for at folk skal få strekke på beina og gå på do etc. Vår toastmaster har fått veldig "strenge" og klare instrukser av oss, har ikke gjestene gitt beskjed på forhånd til ham om taler og sanger så får de ikke si noe under middagen, da må dette evnt komme under kaffen el med kakene. Vi har også bedt toastmaster om å time talesekvensen,slik at vi vet noenlunde hvor lang den blir, gjestene får vite hvor lenge de kan få tale og så må de oppgi ca endelig tid til toastmaster. Dette kan høres litt strengt ut men har god erfaring med dette fra jobbsituasjon.
Gjest Anonymous Skrevet 6. juni 2002 #8 Skrevet 6. juni 2002 Alle talene på en gang? Synes jeg høres ut som en veldig dårlig ide! Det er så flott med avbrekkene mellom måltidene når det er duket for taler og andre innslag, men å sitte og høre på den ene etter den andre i ett strekk høres forferdelig ut!!! Og en annen viktig ting, er det flere som skal holde tale er det kjekt for de som står lengre ned på talelisten å kunne korrigere litt så man slipper å høre den samme historien fortalt av mange. Og da er det kjekt med litt tid, jmf egen erfaringer som taler.
Gjest Anonymous Skrevet 6. juni 2002 #9 Skrevet 6. juni 2002 Enig med siste anonym jeg. Synes det er litt vel kjedelig med mange taler i strekk jeg. Men det er meg da. Og husk forresten å be toastmasteren si at det kun er en servering. Tror jeg hadde fått litt hakeslipp og gått sulten fra bordet om jeg ikke fikk beskjed om dette. I de bryllupene jeg har vært i har så og si alle forsynt seg 2 ganger. Bare et lite tips å ta med seg, selvom det var utenom temaet.
Gjest Anonymous Skrevet 6. juni 2002 #10 Skrevet 6. juni 2002 No får eg vel pepper for å bryta med skikk og bruk, men me har bestemt oss for at forlovarane skal, om dei vil tala, gjera dette etter at kaffigjestene er komt. Dette gjer me, fordi me har mange venner som kjem kun tè kaffi, og dei er jo meir på alder med og kjent med forlovarane enn diverse tanter og onklar som er med på middag. Skal òg ha ein seanse der eg kastar brudebuketten til dei ugifte damen, og strømpebåndet til dei ugifte mennen. Nokken so synes det høyres heilt corny ut? Er so spent....kun 16 dagar att! -Anita-
orakel Skrevet 6. juni 2002 #11 Skrevet 6. juni 2002 Anita Synes det høres veldig fornuftig ut jeg å ha noen taler til kaffen, siden du har gjester som kommer da. Da får jo disse også følelsen av å være mer med, i og med at ikke alt har skjedd før de kom. Har aldri før hørt om at man kaster strømpebåndet til mennene, men så er ikke jeg helt inne i alt dette da.12
Anki1971 Skrevet 6. juni 2002 #12 Skrevet 6. juni 2002 Oi, 10 taler rett etter hverandre hørtes grusomt ut syns nå jeg. Men så hater jeg selskaper med masse taler også da. Vi skal fordele sanger og taler utover. Hvis det blir mange så venter vi kanskje med et par stykker til etter at kaffegjestene har kommet, men tror ikke det blir nødvendig. 12
Engel Skrevet 7. juni 2002 #13 Skrevet 7. juni 2002 Syns det er litt rart å kjøre forrett og hovedrett uten en liten pause i mellom. Det pleier alltid å være en liten pause (ikke bare i bryllup) mellom hver rett. Men gjøre akkurat det som passer dere! Men jeg mener fortsatt at 10 taler på rad kan "ta drepen" på hvem som helst! Ta da heller de 10 obligatoriske til middagen, og la tanter/onkler og venner vente til kaffen.12
Ada=) Skrevet 9. juni 2002 Forfatter #14 Skrevet 9. juni 2002 Tusen takk for mange svar av ulik art!! Veldig fint å se hvordan dere har tenkt det!! Det er en ting å planlegge, men jeg synes det er vanskelig å se for seg hvordan det kommer til å bli i praksis! Tror likevel vi tar et par taler og kanskje en sang før hovedretten, men det jeg tenker på er at gjestene sikkert er kjempesultne kl 17 (da vår middag begynner) -da har de jo ikke spist noe særlig siden frokost... Har dere noen tanker om dette?? det er vel ikke OK å høre på taler hvis man er sulten heller?? Da vil man vel heller ha mat først?
Augustbrud02 Skrevet 9. juni 2002 #15 Skrevet 9. juni 2002 Helt ærlig tror jeg at det er helt vanlig md noen taler/sanger mellom forretten og hovedretten og at derfor gjestene forventer seg dette. Dessuten er dte jo ofte vanlig at gjestene reiser hjemom etter vielsen og før festen/middagen slik at de får seglitt mat, så jeg tror ikke du skal bekymre deg for at gjestene kan "dø av sult". Men hvis du allikevel er litt redd for dette er det en god ide å sette frem litt frukt slik at gjestene kan døyve den værste sulten før middagen.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå