Gå til innhold

Fosterhjem for dyr


Nautika

Anbefalte innlegg

Samboeren og jeg vurderer å melde oss som fosterhjem for dyr(katt mest sannsynlig) når vi etterhvert kommer i hus.

Er det noen som har erfaring med Dyrebeskyttelsen vs FOD? Det er snakk om i Oslo/Akershus, så det er kanskje andre organisasjoner også?

Lurer på hvordan de ulike organisasjonene "tar vare på" fosterhjemmene, hvor fleksibelt det er med tanke på ferier og slikt også.

Noen som har fordeler og ulemper med de ulike organisasjonene? Hvilke ser du på som mest seriøse?

Takker for alle svar!

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg har vært fosterhjem gjennom DOOA (Dyrebeskyttelsen Oslo Og Akershus). Synes man blir veldig godt ivaretatt. Man får kattepusen rett etter den er kastrert/sterilisert så den trenger gjerne litt tid for seg selv. Deretter har man den i ca 1 mnd hvor mat, klorestativ, sand, sandkasse, leker osv ble levert av DOOA sammen med katten. De ringer på forhånd og spør om du kan, kan man ikke sier man bare nei også blir man kanskje ringt igjen neste gang... Første gang man har en katt kommer de inn og snakker litt og man fyller ut et skjema. Hvis alt er i orden slipper man dette neste gang, men det er alltid fint å få vite litt om pusen man får. Utover levering og henting av katt kan man ringe hvis man har problemer, men man blir ikke mast på av organisasjonen. Man trenger heller ikke hente/bringe katten og alt utstyret dere trenger er som sagt gratis. Man kan også dra på kattehuset på besøk når katten blir plassert der for adopsjon, noe pusene setter stor pris på.

Anbefaler på det varmeste å bli forsterhjem! :catmilk:

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Belle Gunnes

Jeg har vært fosterhjem for Dyrenes Hus og blitt veldig godt tatt vare på. Fikk utstyr, sand og mat levert på døra (kjekt siden naboen jobber der). Vi holdt en god kontakt hele veien. Nå fikk pusen ganske fort et nytt hjem, da jeg pusha selv og fikk "lurt" Green Lady her inne ;) Så pus lever livets glade dager han - heldige pusekatten.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er fosterhjem for FOD i Trondheim. Her kan jeg få katter som blir funnet på gaten uten at de er innom veterinær eller andre først, og jeg kan få katter som kommer fra andre fosterhjem, fra familier/personer som av forskjellige årsaker ikke kan ta vare på katten, osv. Noen er sterilisert, andre blir det mens de er her, andre blir det ikke. Jeg har fått katter som må vaskes når de har kommet i hus fordi de er veldig skitne etter å ha gått ute lenge eller fordi de har avføring i pelsen. Noen er innom bare noen dager, mens andre bor her i seks-åtte uker, jeg vet at andre har hatt katter i fosterhjem lengre. De ringer alltid på forhånd, og det er helt i orden å si nei dersom det ikke skulle passe. Det er også helt ok å si at ansvaret er for stort dersom det viser seg at katten behøver mer enn det man kan gi. Jeg har f.eks. ikke plass eller overskudd til å ha kattunger, men er det krise så kan de være innom i noen dager.

Katten skal stort sett være inne i fosterhjemmet, med mindre det er noe spesielt. Du må ha plass til do og mat og vann, du får alt fra foreningen. Do kan være greit å ha stående en egen plass (ikke et rom dere bruker ofte, som f.eks. badet, men heller et vaskerom el.) da avføringen kan stinke noe helt grusomt. Vi har do, bur, klorepinne, mat for voksne og kattunger og flere esker sand stående. Har også Zoolac (snille melkesyrebakterier), ormkur, børste, kam, catnipspray og diverse leker liggende.

Får dere en katt med spesielle behov blir det naturlig nok mer oppfølging og kontakt fra foreningen. Jeg har kontakt med FOD ca annenhver dag nå for tiden fordi katten vi har er veldig preget av situasjonen den har vært i. Ellers er jeg i kontakt med de for å avtale veterinærtimer, ormkurer, levering av sand og mat og visning for adopsjon. Det er vanlig at de som er interessert i katten kommer til en avtalt tid og får hilse på katten. Vi tar ofte bilder av katten til hjemmesiden, bloggen og til dyrebar.no dersom katten ikke har vært innom noen andre tidligere. Skal vi på ferie blir katten sendt videre i nytt fosterhjem, på katteherberget deres eller det ordnes med adopsjon så det passer ferien.

Husk å kattesikre hjemmet, og husk også at foreningen som regel ikke erstatter noe som blir ødelagt. Vi har nettopp kjøpt ny overmadrass da katten vi har nå er dårlig i magen og bæsjet i senga. Katter har også gnaget på klokker, briller og ledninger, men vi har ikke behøvd å bytte ut noe av det. Etter sterilisering har jeg fått både urin og oppkast på klær, men det kan vaskes.

Jeg anbefaler på det sterkeste å bli fosterhjem. Jeg synes det er veldig givende å kunne hjelpe på en måte der jeg ser resultatet. Det er kjempegøy å få hilsener fra de permanente hjemmene og se hvordan kattene utvikler seg. Det er også veldig fint å se hvordan usikre, nervøse og redde puser med kjærlighet og trygghet endrer seg og selv blir trygge og kjærlige. De periodene vi ikke har katt føler jeg at det er noe som mangler i leiligheten ;)

Anonym poster: 2068f6a4378f65c883a9455745b81a9e

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for utfyllende svar fra dere alle 3. Jeg er fremdeles interessert i å høre flere erfaringer. Er det noen som har vært fosterhjem for andre dyr enn katter?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg var fosterhjem for en hund for seks år siden, nå er hun min. Og så var jeg fosterhjem for en katt for tre år siden...hun er nå også min.

Nå tør jeg ikke være fosterhjem lenger, for jeg har ikke råd til flere dyr :fnise:

Anonym poster: 4b21a3dbb116c4746f058a26fa2b97b9

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...