Gå til innhold

Fremhevede innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Er det noe du kunne ha gjort når du var ute og reiste? Hvorfor/hvorfor ikke? Hva synes du om de som gjør det?

Anonym poster: 398b586c7f5eb5645f0ff0769cab1c46

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Det kommer jo helt an på.

AnonymBruker
Skrevet

Det kommer jo helt an på.

Kommer an på hva? Om de har det bra?

Skrevet

Voksne elefanter som først ER i fangenskap kan man uansett ikke sette ut i det fri igjen. Elefanter liker stimuli, så å ha dem til å jobbe, f.eks. på turer i jungelen med frakt av folk og fe fra A til B tenker jeg er bedre enn å ha dem stående i en innhegning.

Det er jo også forskjell på om de er en del av et godt program eller ikke.

AnonymBruker
Skrevet

Men elefanter er jo også ekstremt sosiale dyr. Blir det ikke feil å la dem jobbe på den måten? De får jo ikke vært sammen med andre elefanter. Og hvordan finner man ut om de er med i et godt program?

Ved å støtte oppunder dette, opprettholder man jo også en industri som gjør at de vil trenge nye elefanter. Og måten de trenes opp på er ikke direkte hyggelig. Så også mishandlede elefanter i Thailand som hadde fått sår under den benken de har på ryggen. Jeg droppet altså å ri på en, for jeg syntes det så fælt ut. De så ikke ut som de hadde det noe bra.

Skrevet

Det er vel ingenting som tilsier, ut fra gitt scenario, å ri på en elefant, at de ikke får være sammen med andre.

Så et elefantkonserveringsprogram på en eller annen dyrekanal og der ble elefantene ridd på rekke og rad inn i jungelen, til en elv, der de kunne bade og gjørme seg.

Om man i tillegg får turister til å betale for å være med på dette, så er det penger til programmet og ergo bedre tider for elefantene.

Kan ikke se annet enn at det er win win.

• Liker 3
Skrevet

Vi red på elefanter i Thailand...

det så ut som de hadde det bra....vi red en runde rundt i skogen på hver vår elefant. Etterpå så fikk flokken med elefanter bade i elven og så stod de sammen og spiste...de levde i flokk, og fikk mat og godt stell.

Ikke like bra som å i det fri, men ganske bra for forholdene...

Gjest Yellow Taxi
Skrevet

Jeg ser ingen grunn til å sette meg på et dyr. Finnes langt bedre former for transport, og om poenget er å observere eller få kontakt med dyret så syns jeg andre kroppsdeler enn rumpen er bedre egnet.

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Det er vel ingenting som tilsier, ut fra gitt scenario, å ri på en elefant, at de ikke får være sammen med andre.

Så et elefantkonserveringsprogram på en eller annen dyrekanal og der ble elefantene ridd på rekke og rad inn i jungelen, til en elv, der de kunne bade og gjørme seg.

Om man i tillegg får turister til å betale for å være med på dette, så er det penger til programmet og ergo bedre tider for elefantene.

Kan ikke se annet enn at det er win win.

Det er jo sjelden det er på denne måten. Det er stort sett bare en enkelt elefant som står utenfor et tempel og går noen runder rundt.

Stellalove: det hørtes bedre ut. Så ikke noe slikt noen steder vi, de brukte alltid de benkene oppå dem.

Skrevet

Det er jo sjelden det er på denne måten. Det er stort sett bare en enkelt elefant som står utenfor et tempel og går noen runder rundt.

Det var derfor jeg svarte at det kom an på.

Skrevet

Jeg ser ingen grunn til å sette meg på et dyr. Finnes langt bedre former for transport, og om poenget er å observere eller få kontakt med dyret så syns jeg andre kroppsdeler enn rumpen er bedre egnet.

Man sitter ikke på elefantes rumpe. Ei heller hestens. Eller eselets. Osv.

Skrevet

Som Silfen sier: dersom elefantene var beviselig godt tatt var på og pengene gikk til et godt formål, så: ja.

Jeg har større kvaler med å se elefanter på sirkus her i Norge.

AnonymBruker
Skrevet

Red på elefant da jeg var fem år, og igjen da jeg var åtte. Tenker det må være kjedelig i voksen alder, det skjer jo ikke noe spesielt.

Når det gjelder det moralske med det... Tja. Det er forsåvidt ikke verre enn å ri på hest, sånn i prinsippet, forskjellen er bare at mange velger å behandle dem dårligere. Jeg hadde ikke hatt noe prinsipielt imot det, bare den ble behandlet bra.

Anonym poster: 4f6e4065b0bac5a641721307d5a7e5c9

Gjest Yellow Taxi
Skrevet

Man sitter ikke på elefantes rumpe. Ei heller hestens. Eller eselets. Osv.

Jeg refererte til min rumpe. Altså jeg vil heller bruke øyne og eller hender til å oppnå kontakt.

AnonymBruker
Skrevet

Som regel er jeg i mot fordi etterspørsel vil føre til at flere elefanter blir underholdning i stedet for å leve fritt, men det finnes selvfølgelig unntak. Enda større problem med svømming med delfiner, ta bilder med tigerunger og aper osv.

Anonym poster: 80162d20666e23ae17a94e6f44a4d36f

• Liker 2
Skrevet

Red på elefant i thailand.... Googlet mye for å finne et sted som virket å ha sunne verdier og holdninger ovenfor dyrene. Vi var de eneste turistene som var derr mens vi var....red litt over en time, både i sånn "kurv" på ryggen, og satt på hodet/nakken til elefanten.... Da vi var ferdige tok de av "kurven" elefantene (de var 4 store og en liten) sto i en stor innhegning med skygge, kunne også gå inn i et hus. Og det var en liten badedam der, men de fortalte at de hver ettermiddag tok med elefantene et lite stykke så de kunne bade ( og der var det tydelig opptråkket elefantsti) etter turen fikk vi mate elefantene med banan og annanas..... Morro :)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...