Gå til innhold

Utrolig trøtt og tappet for energi.......

Fremhevede innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Jeg har alltid vært litt trøtt av meg og likt å sove lenge. Men.....

Likevel har jeg den siste tiden vært utrolig mye mer trøtt enn vanlig og helt tappet for energi.

Jeg er trøtt når jeg legger meg, når jeg står opp, når jeg er på jobb og til jeg skal legge meg igjen.

Føler at alt er et ork og mister fort konsentrasjonen i det jeg skal gjøre på jobben.

Jeg tenker at "nå skal jeg få ferdig dette" og starter med det også går det en liten stund før jeg "detter ut" og mister helt fokus på en måte.

Har en datter som jeg skulle ønske jeg kunne gjort mye mer sammen med, men det føles som et tiltak og et ork alt sammen.

Har ikke vært så ille før og jeg vil ikke ha det sånn.

Jeg prøver å få trent 2-3 ganger i uken (for å forsøke å få opp energinivået), men når jeg trener nå har det også blitt så mye tyngre og et ork.

Jeg har en kontorjobb og trives godt med både arbeidsmiljø og arbeidsoppgavene jeg har, så det kan ikke ha med det å gjøre heller.

Jeg har bestilt meg legetime neste uke for å sjekke om det er noe jeg mangler eller om de kan finne ut av det.

Noen som kan kjenne seg igjen og har en anelse om hva grunnen til dette kan være?

Anonym poster: dba21db52cab3b9ab5ba1743eced43ba

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Jeg blir slik av jernmangel, men det kan være flere grunner til at du er sliten da :) Har du prøvd jerntilskudd?

Anonym poster: 0ba85bf6c2680f399257dadcf9a623f9

Skrevet

Det kan være mangel på noe (jern, folat osv.), lavt stoffskifte, kyssesyke og mye annet. Legen kommer nok til å sjekke for alt dette.

Jeg var deprimert når jeg hadde det sånn som deg. Mine depresjoner har mye fysiske symptomer.

AnonymBruker
Skrevet

Takker for tilbakemeldinger. Jeg har ikke prøvd jerntilskudd, men tar multivitamin og d-vitamin daglig.

Miller: Kan jo være jeg er deprimert, men har liksom ingen grunn for det.

Hvordan slo det ut på deg?

Skrevet

Kjenner meg godt igjen i det du skriver.. Og her har tatt alle mulie blodprøver og alt, men legen min har fortsatt ikke funnet ut hva det er. De har hengt seg opp i en ting, og oversett alt annet.. Uansett, håper de finner ut hva det er! *krysser fingrene*

Skrevet

Du har jo tatt det første skrittet: be legen om å sjekke ut om det finnes fysiske årsaker. Det trenger ikke være annet enn et bittelite sporstoff, eller jern, eller noe annet som mangler- og så slår det veldig ut på formen, slik du beskriver. Så punkt en er å sjekke ut dette med blodprøver, og eventuelt sette inn tiltak dersom det ligger noe der.

Men det er ikke alltid at det er noe galt, og det er egentlig vel så frustrerende. Jeg har selv gått til legen med det samme, og fått tilbake flotte prøvesvar uten en eneste mangel- frisk som en fisk, men dautrøtt og sliten. Og som legen min sa: av 10 pasienter som kommer og er trøtte og utkjørte, så er det kanskje en eller to som faktisk har målbare, medisinske grunner til å være det. Resten er bare veldig slitne, uten at det er noe galt... Ikke for å ta motet fra deg, men det virker som det er veldig vanlig å sose rundt i en tåke av trøtthet i perioder av livet, uten at det finnes noe å gjøre med det... :sukk:

Skrevet

Takker for tilbakemeldinger. Jeg har ikke prøvd jerntilskudd, men tar multivitamin og d-vitamin daglig.

Miller: Kan jo være jeg er deprimert, men har liksom ingen grunn for det.

Hvordan slo det ut på deg?

Du kan få en depresjon som konsekvens av lite søvn og mye stress også.

Jeg kan jo fortelle litt om meg selv, men tror ikke du har det samme! Jeg har en bipolar lidelse type to, som kommer av feil med nervesignalene i hjernen (sånn som jeg har forstått det).

Det tok meg lang tid før jeg skjønte hvordan det hang sammen, delvis pga. at bipolare depresjoner har mer fysiske symptomer, fordi jeg ikke hadde noen grunn til å være deprimert og fordi type to ikke har så høye topper.

Jeg tok alle de testene fem eller seks ganger over åtte år, alle var negative og ingen av legene mine koplet at det kunne være psykisk.

AnonymBruker
Skrevet

Du kan få en depresjon som konsekvens av lite søvn og mye stress også.

Jeg kan jo fortelle litt om meg selv, men tror ikke du har det samme! Jeg har en bipolar lidelse type to, som kommer av feil med nervesignalene i hjernen (sånn som jeg har forstått det).

Det tok meg lang tid før jeg skjønte hvordan det hang sammen, delvis pga. at bipolare depresjoner har mer fysiske symptomer, fordi jeg ikke hadde noen grunn til å være deprimert og fordi type to ikke har så høye topper.

Jeg tok alle de testene fem eller seks ganger over åtte år, alle var negative og ingen av legene mine koplet at det kunne være psykisk.

Synd det tok så lang tid før det ble funnet ut. Må jo være veldig slitsomt.

Håper du har fått den hjelp du trenger å føler deg bedre nå.

Skrevet

Synd det tok så lang tid før det ble funnet ut. Må jo være veldig slitsomt.

Håper du har fått den hjelp du trenger å føler deg bedre nå.

Medisinene fungerte med første forsøk, og jeg har hatt det veldig fint i over to år :)

Skrevet

En annen mulighet kan være lave verdier av vitamin B12, da får du også økt søvnbehov og føler deg trøtt og sliten.

AnonymBruker
Skrevet

Litt avhengig av hvor lenge det har vart (du skriver "den siste tiden"), ville jeg startet med å ta en graviditetstest, hvis det er den minste sjanse for at det kan være tilfelle.

Resten får du ta med legen din. Trøtthet er et veldig diffust symptom som kan skyldes veldig mye. Blodprøver med Hb, jern, B12, D-vitamin, stoffskifte, blodsukker, kreatinin, etc. kan utelukke eller bekrefte en del.

Ellers kan det skyldes dårlig søvnkvalitet, snorking eller apné. Og en rekke andre ting. Men man bør i hvert fall få vurdert de vanligste tingene først :)

Anonym poster: 7bc965ba047a0b97ab111de67c895277

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...