vanskapning Skrevet 16. april 2013 #1 Skrevet 16. april 2013 Flere småbarnsforeldre jeg kjenner legger barna sine (alt fra ca 6 måneder til 1,5 år) i 7-tiden, for så å bli vekt av dem i 6-tiden neste morgen. Og da lurer jeg på, som ikke har barn selv og som liker å sove lenge om morgenen - hvorfor legger man ikke barna senere så de våkner senere? Skjønner det når man begynner i arbeid, men når f.eks den ene har permisjon eller studerer og ikke starter tidlig om morgenen... Ikke for å være dømmende eller noe altså, bare skjønner ikke helt dette der Og noen har vel kanskje barn som har vanskelig for å sovne senere eller å flytte søvnmønsteret eller hva vet jeg, men syns det er så pussig når det virker som så mange har det sånn. 1
Gjest Gjest Skrevet 16. april 2013 #3 Skrevet 16. april 2013 Helt enig med deg jeg. Jeg har selv to barn i tenårene, men når de var små pleide jeg å legge dem ved 21 tiden. De var aldri morgenfugler - heldigvis. Og er det fremdeles ikke... Kanskje det hjalp å legge dem litt senere??
AnonymBruker Skrevet 16. april 2013 #4 Skrevet 16. april 2013 Når de er så små at man har permisjon så styrer barna mye av døgnrytmen. Her ble det ikke en hel natt med søvn før ungen var 10 mnd. Hjalp heller ikke få flytte min døgnrytme for her skulle storesøster opp og i barnehagen. Anonym poster: 15e90267853d3ab5d8ed3470fab4c060
AnonymBruker Skrevet 16. april 2013 #5 Skrevet 16. april 2013 Sier det samme. Er så lei de som klager på facebook om tidligoppe barn, men så legge de dem 18.30 også da, kan ikke forvente de sover til 10 da. Så her la de seg 21 og sov til 9-10. Nydelig. Anonym poster: 8e9e66132d57683da7ef849e228bf075
Maryell Skrevet 16. april 2013 #6 Skrevet 16. april 2013 For det første er jeg enig med Silfen, de våkner stort sett tidlig uansett. For det andre trenger barn å legge seg tidlig, å holde dem oppe til 21 på kvelden for at man selv skal få sove lenger på morgenen er ikke ok i min verden. Dattera mi er ofte klar for senga før klokka seks og jeg sliter med å holde henne i humør til 19 som er fast leggetid, litt dårlig gjort å plage henne til å være oppe lenger enn nødvendig. I går la jeg henne 17.30 og enda ville hun ikke stå opp før klokka 8. Så det er ikke noe fasit at barn som legges sent, står opp sent. Man risikerer faktisk at barna står opp tidligere om man legger de for sent, de blir overtrøtte og får rett og slett ikke en god natt. Og fra et egoistisk perspektiv så er alenetiden om kvelden viktigere for meg enn å få sove litt lenger. 5
Gjest Mrs.KennyPowers Skrevet 17. april 2013 #7 Skrevet 17. april 2013 Det fungerer ikke slik, fordi barn har et helt annet søvnmønster. Frem til de er rundt 6-7-8 år, da blir søvnmønstret deres mer likt en voksens. Jo senere de legges, jo tidligere våkner de ofte. Søvn avler søvn, enkelt og greit. Så kan du legge på ting som sykdom, mareritt, at de må tisse, noen bare ER morgenfugler, noen er dovendyr... osv. Det går i rykk og napp. Mine har hatt lange perioder hvor de har stått opp tidlig(nesten natt), og noen perioder hvor de har sovet lengre, for så å snu hele skiten igjen. Som regel fucker helligdager/ferier som juleferie, sommerferie o.l opp hele greia, forsi hverdagen plutselig blir annerledes enn de faste rutinene de er vante til. Tar den klassiske: Vent til du får egne barn, hehe! 2
skruf Skrevet 17. april 2013 #8 Skrevet 17. april 2013 (endret) Tror du muligens vil erfare noe annet når du selv får barn. Har to stk selv, og det hjelper ikke å legge de senere for at de skal sove lengre. Tro meg, jeg har prøvd, særlig på det ene barnet som sto opp kl 5 hver morgen uansett hvilet tidspunkt jeg la henne på. Forskjellen var bare at hun ble møkksur og grinete hvis jeg hadde presset henne våken til kl 20. Nå er de ganske store, den ene jenta som er eldst kan sove til langt på dag hvis hun ikke skal på skolen, men hun som våknet kl 5 som baby er fortsatt morgenfugl, og er gjerne oppe før kl 6 uansett om det er hverdag eller helg. På helg er hun naturlig nok lengre våken nå som hun er 9, men likevel sover hun ikke lengre om morgenen. Selv på nyttårsaften da hun var våken til rett etter midnatt så sto hun opp litt over 6 første nyttårsdag. Endret 17. april 2013 av maya76 3
Gjest finpåvin Skrevet 17. april 2013 #9 Skrevet 17. april 2013 Fordi ting er ikke svart/hvitt. Om gutten er opp sent på kvelden, våkner han tidligere en vanlig. Han sover urolig og blir overtrøtt. Og tro meg, jeg har prøvd. Gutten min ser helst at dagen starter kl. 5 1
Mafalda Skrevet 17. april 2013 #10 Skrevet 17. april 2013 Sier som så mange andre: de våkner tidlig uansett. Så blir det mitt valg om jeg vil ha en trøtt og sur unge som våkner klokka fem, eller en glad og blid unge som våkner klokka fem... Permisjonen er heller ikke så fryktelig lang, så hvis jeg hadde klart å få dem til å sove lenger (noe som har virket helt uoverkommelig på mine, de er A-mennesker og ferdig med det...) hadde jeg jo laget ris til egen bak hvis jeg hadde lagt opp til kjempelange morgener.
AnonymBruker Skrevet 17. april 2013 #11 Skrevet 17. april 2013 Min sover i 12 timer, legges syv og våkner syv så hun kunne siknert ha blitt vennt til å legges 20-21 og våkne 8-9 men jeg sier som en lenger oppe at det er viktigere med litt alenetid på kvelden heller enn å få sovet lenger. Det er også greit å få rutine på å stå opp i 6-7 tiden før barnehager. Det kan være styr å skulle justere døgnrytmen med flere timer når det er barnehagestart. Men jeg er heldig og har foreløpig ikke en som våkner kl 5 (er 8 mnd) Anonym poster: c150ff4f4a705ee4e9bb3cca38517c8e
AnonymBruker Skrevet 17. april 2013 #12 Skrevet 17. april 2013 Enig med de fleste andre, de våkner tidlig uansett. Og hvis de har blitt langt sent kvelden før, betyr det ofte at de er sutrete hele neste dag. Pluss at det er GULL verdt å få noen få timer alene, bare jeg og mannen, etter at barna har lagt seg. Da er vi ganske slitne begge to, og trenger litt voksentid. Anonym poster: 880b253f57de642c7cfdcaeba8373a30
Redbull Skrevet 17. april 2013 #13 Skrevet 17. april 2013 Dess tidligere jeg la jenta mi, dess lenger sov hun. Nå har hun perioder. en uke vpkner hun 7, neste uka våkner hun 9. Jeg vil heller ha kvelden sammen med mannen alene og ungen i senga kl 7, men så ser hun bare på tv mens jeg og mannen sover videre da
Gjest navnelapp Skrevet 17. april 2013 #14 Skrevet 17. april 2013 Dette varierer frå barn til barn. Mine to er b-menneske, det har dei vore sidan dei vart fødde. Dei kunne stå opp i sjutida, men aldri før seks, det har ikkje skjedd til dags dato. I helgane sov dei gjerne til åtte. Dei la seg/vart lagt rundt åtte-ni. No er dei tenåringar, og eg har som mål å få iallfall den yngste i seng før midnatt.
Jens Skrevet 17. april 2013 #15 Skrevet 17. april 2013 1. Barn våkner tidlig uansett. 2. Voksentid er viktig. 2
Stinelin Skrevet 17. april 2013 #16 Skrevet 17. april 2013 Vår gutt våkner tidlig uansett, men sover bedre om han legger seg tidlig.
lykkelige.meg Skrevet 17. april 2013 #17 Skrevet 17. april 2013 Hun våkner tidlig uansett. Legger vi henne senere blir resultatet at det blir vanskeligere å få henne til å sove, samt at vi påfølgende dag(er) har en kjempe grinete unge. I tillegg betyr voksentiden mye får vår del. Det er godt å kunne sitte ned å snakke om ting som ikke er ment for barneører
AnonymBruker Skrevet 17. april 2013 #18 Skrevet 17. april 2013 Tidligere i seng = han sover bedre (våkner maks en gang) og lengre, og vi får alenetid som jeg ser på som kjempeviktig for forholdet:-) Anonym poster: 3fc13053a3c3239279beb0ab23d343c7
AnonymBruker Skrevet 18. april 2013 #19 Skrevet 18. april 2013 pleide og legge min på 10 mnd ca 21 og han våknet ca 9 om morgenen.. fornøyd.. Anonym poster: 1443fc01e35176db54a763fe3652e2e8
Gjest Riskjeks Skrevet 18. april 2013 #20 Skrevet 18. april 2013 Barn våkner ofte tidlig uansett, og det er viktig at de får sovet nok. Vi voksne merker vel også det at det ikke er likegyldig når på døgnet vi sover. Jeg er i alle fall mye mer uthvilt etter å ha sovet fra 22 til 6, enn fra 01 til 9, selv om det er like mange timer. Dessuten blir livet utrolig mye lettere når man får noen timer for seg selv om kveldene. For meg var det viktigere enn å få sove lenge da mine barn var babyer.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå