Gå til innhold

Svigermor - er hun grei eller kan hun bli ett problem?


Gjest anonym

Anbefalte innlegg

Gjest gjest akkurat nå

Min svigermor er ikke av typen som løper ned døren vår til vanlig. Kan gå ukesvis mellom livstegnene. Fra hun fikk vite at vi var på vei med en liten en så ringer hun flere ganger i uka og kommer innom minst ett par kvelder i uka. Da har hun med seg gamle ting HUN synes vil passe på vårt barnerom. Jeg blir så sur, for jeg vil ikke ha hennes gamle ting der inne! Vi skal pusse det opp, så alt blir nytt og fint, og vil ha litt nye bilder med Ole Brum el. på veggen. Koselig og fint synes vi.

Gruer for når hun begynner å finne frem sine gamle barneklær til barnets far........

Flere som har det sånn, eller har dere bare drømmen av en svigermor? (kan hun i så fall kopieres og distribueres??? Hahahaha.....)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Nu ved jeg ikke rigtig hvad jeg skal sige, for jeg synes det er dejligt når svigermor kommer med både gamle som nye ting, til og med x'en til samboeren kom med tøj som ole ( samboers søn ) havede da han var lille og ole var da så stolt over at lillebror også brugte det samme tøj, men vi er alle forskellige, jeg synes du skal fortælle din svigermor at i har tænkt på at købe nyt, men at du er glad for at hun tænker på jer men i fortrækker nye ting, det tror jeg hun vil forstå.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

jeg hadde også blitt kjempeglad for å få brukt tøy på den måten..

- jeg synes det virker hyggelig om babyen bruker klærne som foreldrene brukte da de var små

- jeg synes det er unødvendig å bruke mye penger på å kjøpe nye klær som babyen raskt vokser ut av

Du kan jo forsøke å plukke ut noe ekstra fint at tøyet som du vil bruke på den lille noen ganger når du skal treffe svigermor.. det er ikke noen stor sak for deg og det vil sikkert glede henne masse..

Men det er også helt ok at du sier "nei takk" til ting dere ikke ville vurdere å bruke.. bare du gjør det på en hyggelig og omtenksom måte..

Husk på at det bare er godt ment og at hun sikkert gleder seg veldig til å bli bestemor.. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gjest akkurat nå

Takk for gode råd.

Er jo ikke min mening å virke utakknemlig, hun er en kjempetopp dame som overhodet ikke er noen "gammel bestemor"-type. Det er bare det at det er vanskelig å si nei til henne. Da kan hun lett bli sur, og det vil jeg ikke.

:roll:

Gamle klær er ok, så lenge det er pent. Samme med gamle ting.

Det hun hittil har kommet med har ikke vært spesielt pent.

Nei, jeg får vel heller si hva jeg mener så får jeg være den store stygge ulven en periode, til det forhåpentligvis går over.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei, jeg får vel heller si hva jeg mener så får jeg være den store stygge ulven en periode, til det forhåpentligvis går over.

du trenger jo ikke si alt du mener, da.. ;)

at klærne hun kommer med ikke er spesielt pene, synes jeg ikke du skal si. da kan du heller si det på en annen måte.. og gjerne prøve å plukke ut det "minst stygge" og si at den vil du gjerne låne.. (du trenger jo ikke å bruke den så mye, da.. )

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Svigermor er et problem, så hva hun kommer til å bli må gudene vite. Jeg har fått klar beskjed om følgende:

- ikke spy, det er ubehagelig og farlig for babyen i magen

- ikke løfte bakenden til hunden inn i stasjonsvogna

- ikke bære egne handleposer

- flytte ut mens mannen maler gangen

- aldeles ikke hjelpe til med annen oppussing heller

- snømåking fører til spontanfødsel (sånn plopp på garasjeplassen visstnok)

- babyen får ikke være på hytta, for verandaen er trykkimpregnert (at det er oljet etterpå og at ungen ikke ETER verandaen er tydeligvis uvesentlig)

- gravide skal gå i sekkeklær for å skjule fedme og mage mest mulig

Men jeg er rar som ikke drikker kaffe, prøver å ligge unna te og spiser minst mulig sukker og fett!! Og hun nekter å tro at jeg har gått ned mellom 10 og 15 kilo siden jeg ble gravid (pga. kvalme og oppkast).

Og hun er liksom normal som kjører med mine gullunger etter ei flaske vin (fikk vite det noen timer etterpå, da vi hentet dem hos henne - sørpe full)? Visstnok er gullungene hunder, men dog gullunger! Heldigvis renner hun ikke ned dørene her, selv om hun bor 5 minutters gange unna. Heldigvis får vi faktisk mer fred fra henne nå, siden hun skjønner at hennes sønn "må være hjemme og stelle hus, hunder og gravid kone". Utnytter vi det? Neeeeida!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Svigermor er bare søt hun :) Har kjøpt mamma-klær for et par tusen til meg og strikker hentesett som vi fikk velge selv. Mamma har kjøpt masse klær. Hun KLARER bare ikke å slutte :ler: Syns det er så koselig at de bryr seg om babyen vår og oss jeg :hjerte:

Men gjest: skjønner godt at det ikke er så kjekt når alt dere får er "skrot".. Syns også du kan si ifra. Men kanskje ikke hver gang?? Det er jo stort for henne å skulle bli bestemor. Det hadde vært mye værre om hun ikke hadde brydd seg.. Syns jeg da.. Lykke til :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du kan få en kopi av min.

Vi har bare fått det vi trenger (gammel barneseng og badekar bl.a.), og hun tør ikke kjøpe noe før hun vet at vi trenger det. Hun vil nemlig ikke prakke på meg noe bare fordi hun liker det :wink:

Så nå må jeg "bestille", og alt jeg nevner kommer i hus fortere enn svint.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Goliat

Hei!

Det er godt vi har forskjellige erfaringer ang. våre kjære svigermødre!

Jeg har en helt fantastiks svigermor, men vi har desverre ikke kontakt med henne.

Min mann har to søstre og hun yngste er hovedårsaken til det. Min svigermor har mest kontakt med henne (attpåkladd), så det er liksom ikke plass til oss eller tid for den saks skyld.

Men det er jo jeg som er den stygge svarte ulven i denne familien og det er ikke gøy.

Gudskjelov er min mann enig med meg og vi har tatt et valg når det gjelder hans familie. Det var først når jeg bestemte meg for og ikke engasjere meg så mye familien, og det og ha kontakt med fam hans og at de skulle bes til enhver tid, jeg ville jo gjerne ha kontakt med de og jeg vil jo at de skal være på lik linje som min fam. Det hadde jo vært kos for min mann og ha sin familie på besøk også.

Men det er ikke de interessert i og da er det jo ikke noe vits i å anstrenge seg så mye. I tillegg så syns min mann det er hyggeligere uten dem, så sånn er det blitt her.

Men jeg må nevne at min svigermor strikker som bare det til den lille, hennes syvende barnebarn og ant. siste.

Har fått masse flott tøy og hun har fått to strikkehefter av meg hvor jeg har satt kryss på det jeg ønsker meg. Så hun er jo bare kjempesnill....! :cry:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Min svigermor skal flytte, og holder på å dele ut alt det hun ikke gidder å ta med seg.

Min mann er sin mors lille duttebass og klarer ikke å si nei. Resultatet er at vi forrige helg kjørte hjem med bilen full av det jeg definerer som boss.

Har i mitt stille sinn planlagt hvordan jeg skal kvitte meg med det meste (søppelfyllinga).

Nei, vi trenger ikke gamle leker, plast-ting og små-møbler som hun mener jeg kan pusse opp. Hadde det vært fra min mann var liten, så hadde det i hvert fall hatt en viss affeksjonsverdi. Men, nei. Plastskrot fra Europris o.l.

Går ikke an å si noe heller, uten at både hun og min mann blir sure. Lider i stillhet, jeg (les: syter til dere) og ordner opp på egen hånd.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Når min mann og jeg ble sammen og vi fikk vårt første barn følte jeg at svigermor kunne bli ganske så intens. Vi kranglet også. Hun hadde da tidligere hatt en STOR operasjon, og det vi ikke visste var at hun ikke ble bra. Så for 5 år siden måtte hun operes på ny og overlevde ikke.

:cry: I dag savner jeg henne så mye, og jeg har tenkt etter at egentlig så gjør jeg masse ting nå, som hun sa at jeg skulle gjøre den gangen (tips og råd osv), men da ville ikke jeg gjøre det for jeg var for stolt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest gjest1

Min svigermor er en drøm på veldig mange punkt - hun stiller opp for oss så godt hun bare kan!

MEN jeg tror dette med svigermødre og barn på vei er noe litt spesielt.... I alle fall hos oss. Jeg har et fantastisk forhold til min egen mor, så når jeg ble gravid søkte jeg naturlig nok mye til henne. Da ble svigermor på en måte holdt utenfor - eller jeg mener hun følte det nok slik. Hun har kun sønner og kan derfor aldri få dette mor/datter forholdet - så da ble ting litt feil når jeg ble skikkelig mammadalt under graviditeten min :oops:

Etter at datteren vår ble født har vi prøvd å være hos foreldrene våre på besøk annenhver søndag. De har sine faste helger på en måte. Likevel ser jeg mamma mye oftere vi er på kafe, shopping, turer you name it... Selv om datteren vår ikke alltid er med, så ser mamma henne nok mye oftere enn svigermor. Dette gjør at svigermor blir "sjalu" Og det sliter på meg, for jeg vil aldri få det samme forholdet til henne som jeg har med min egen mor.... Men det betyr ikke at hun er mindre verdt som bestemor eller menneske. Men helt ærlig så er jeg ikke like knyttet til hans famile som jeg er til min egen, slik er det bare.

Hadde jeg bare kunnet snakke med svigermor om dette slik at hun ikke alltid var så sår....

Ja, ja det var min historie - og konklusjonen min er at svigermødre som har gutter nok håper at en svigerdatter skal være flinkere til å være litt "datter" i begge hus. Dessverre er det ikke alltid slik og da blir det fort litt krøll.

Til min egen mor kan jeg alltid si i fra når jeg synes hun går for langt, maser for mye.... ja alt slik mødre gjør. Det kan jeg ikke til svigermor - da ville hun nok ha trukket seg vekk. Så når hun kommer med ting hun mener jeg bør ha til barnet vårt sier jeg tusen takk og smiler pent. Hva jeg gjør med tingene etter på får hun jo aldri vite :hoho:

Kanskje det var et tips til hovedinnlegget?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...