Gå til innhold

Chihuahua som bjeffer mye


Toadette82

Anbefalte innlegg

Vi har en chihuahua på nesten 5 år som bjeffer veldig mye. Han var ikke slik før så det er noe som har endret seg,men jeg vet ikke hva. Det har flyttet inn noen nye hunder over veien her og de står ute og bjeffer en del så noe av bjeffingen er jo fordi han svarer disse,men han bjeffer mye ellers også. Kan det hende at han står og roper på de?

Han er ellers sunn og frisk.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest suphadupha

Bjeffer han når dere er hjemme? Eller kun når han er hjemme alene? Har dere i så fall endret rutiner rundt dette i det siste, for eksempel tidspunkter eller antall timer? Er mye som kan spille inn :)

Til eksempel, så begynte min hund plutselig å bjeffe som en gal da hun ble hjemme alene, kun fordi vi lot henne være i et annet rom enn hun pleier. Sluttet med en gang hun kom inn på rommet "sitt"igjen..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Når vi er hjemme. Og det er ikke noe annet enn de nye nabo hundene som er endret.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Når vi er hjemme. Og det er ikke noe annet enn de nye nabo hundene som er endret.

Det har sikkert noe med det å gjøre. Med tanke på at det er en endring i atferd etter at disse hundene har flyttet inn.

Kunne dere ha arrangert sånn at hundene får møtes? Vet ikke om det kan hjelpe, men kanskje. Det er jo nysgjerrighet i bildet, sikkert.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

De har sett hverandre ute, dette er 2 store hanner. Så jeg vet ikke hvor bra det evt vil gå. Han min tror jo han eier hele nabolaget tydeligvis så mulig han skal si i fra at her bor jeg og ikke kom her og prøv å ta dere inn på mitt område.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

De har sett hverandre ute, dette er 2 store hanner. Så jeg vet ikke hvor bra det evt vil gå. Han min tror jo han eier hele nabolaget tydeligvis så mulig han skal si i fra at her bor jeg og ikke kom her og prøv å ta dere inn på mitt område.

Det er godt mulig. Det er veldig vanlig hos Chihuahua, har jeg hørt (av venner som har rasen).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Nå er min mye yngre enn din, men det er mye lyd i disse, må jeg si, ja.

Det er også helt riktig at de tror de er mye større enn de er.

Her oppfører pelsen seg som en drøm ute på tur, inne står han å bjeffer på nabobikkja, og de fleste lyder som kommer utenfra, f.eks biler som kjører forbi.

Min pleier å få hilse på hunder av alle størrelser, det er jo ikke størrelsen som avgjør hvordan gemyttet er.

Likevel bjeffer han altså på hunder som er utenfor, når han selv er inne.

Anonym poster: 77e3b2353904073ae0e2e1f47f7c743f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Neida det er ikke størrelsen som avgjør gemyttet,men jeg ser at de oppfører seg veldig voldsomt når de er på andre siden av gjerdet og derfor tør jeg ikke helt å slippe de innpå han.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er opprinnelig vakthund, så lyd skal det være i den. Men når hunden endrer adferd etter 5 år så ville jeg sjekket hunden. Ev. gitt den klar beskjed om at det ikke er greit å bråke.

Anonym poster: cba228eacd74247e919773750f578bc1

Lenke til kommentar
Del på andre sider

De har sett hverandre ute, dette er 2 store hanner. Så jeg vet ikke hvor bra det evt vil gå. Han min tror jo han eier hele nabolaget tydeligvis så mulig han skal si i fra at her bor jeg og ikke kom her og prøv å ta dere inn på mitt område.

Skjønner hvorfor du er nervøs for å la dem hilse. Jeg har to små selv, og mine er noe veldig til "boffere". Kan du snakke med naboen og høre om hundene dems har erfaring med små hunder? Det kan i alle fall gi deg en pekepinn. Ut i fra det kan du vurdere hva du vil gjøre videre. Kanskje kan dere trene litt sammen. Trenger ikke møtes for å hilse, men dere kan avtale en tid på dagen som dere begge går tur, og så kan dere trene passering.

Naboen min har en stor hund som går mye løs. Det irriterte meg grenseløst når jeg flyttet hit (og jeg syns jo fortsatt det er uansvarlig), men jeg fant ut at jeg kunne passere hagen dems på baksiden der det er en liten murvegg/kant fra hagen dems og ned til veien jeg går på. Jeg går på fortauet på andre siden av veien for å få avstand. Nå bjeffer heldigvis ikke den hunden, men den viser stor interesse på andre måter. Men den kommer ikke ut i veien når vi går på baksiden der, da står den bare på toppen av kanten og ser på oss. Hundene mine bjeffet mye i starten, fordi dem ble skremt av han en gang han kom løpende mot oss når vi gikk foran huset. Men etter mye trening kan vi nå passere huset uten problemer, selv om den store hunden står og følger med på oss. De mister interessen når de ser at han verken er en trussel eller noe særlig interessant.

Er ikke passeringstrening en mulighet ville jeg nok mannet meg opp og fortalt naboen at hundenes bjeffing er forstyrrende for ditt hundehold. De fleste mennesker er jo villige til å hjelpe andre om man tar opp ting på en ordentlig måte :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...