Gå til innhold

Fordeler/ulemper med å være gift?

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Hvilke fordeler har man ved å være gift, kontra å være samboere? Vi er et par som er godt fornøyde med "bare" å være samboere, men vurderer giftermål.

Anonym poster: 319fb042786a1a35fcc2a56979e59fd3

Skrevet

Jeg har ingen erfaring med å være gift, men gir deg tommel opp fordi du brukte ordet ulemper i stedet for bakdeler.

• Liker 13
AnonymBruker
Skrevet

Fordelene er rent juridiske egentlig, spesielt i forhold til dette med arv. Men som samboere, dersom man har skrevet gjensidig testamente, er man jo forholdvis sikret på det punktet uansett. Allikevel kan man i verste fall oppleve at noen bestrider et testamente. Er man gift, går det der av seg selv, uansett. Har en av partene særkullsbarn og/eller man har felles barn er det også en del juridiske fordeler ved å gifte seg - både for partene selv, men også for barnas del.

Anonym poster: 56c56bd1beb88a4fd6dcfa044debe894

Skrevet

Finnes vel egentlig ikke så mange ulemper ved å være gift, gjør det? ;)

• Liker 1
Skrevet

Joda. At man er gift (samt inntektsnivået til ektefellen) påvirker for eksempel skatteklasse og lånekassestøtte.

Skrevet

Joda. At man er gift (samt inntektsnivået til ektefellen) påvirker for eksempel skatteklasse og lånekassestøtte.

Hørte om noen som tapte mye i stipend til en ungdom når de giftet seg. Den nye mannen ble da stefar til gutten. Jeg vet ikke hvorfor, er komplisert med lånekassen.

Skrevet (endret)

Jo, for min del gjør det det, spesielt hvis man er særboere. Det går utover blant annet skatten min, og man har et forsørgeransvar (dette går selvsagt begge veier) selv om vi ikke har felles økonomi og ikke ønsker å ha det. Sånn sett ser jeg egentlig flere ulemper enn fordeler med å være gift. Men nå giftet vi oss fordi vi var glade i hverandre, ikke nødvendigvis pga ulemper eller fordeler. Hadde jeg derimot vært kynisk og kun tenkt økonomisk så hadde jeg ikke giftet meg.

Mvh Yvonne :heiajente:

Endret av Yvonne
Skrevet

.. jeg lurer stadig på hvorfor du er gift, Yvonne, ikke for å være kritisk på noen måte, men dere deler ikke hverken hjem eller økonomi eller noe ... så hvorfor gifte seg .. ? :)

Jeg for min del gifter meg fordi jeg liker den bindingen det gir. Forpliktelsen. At man viser verden at man mener alvor. Vi hører sammen og det vil vi vise både hverandre og verden.

Nå har jeg barn fra før og mister derfor både skatteklasse to og utvidet barnetrygd, så det er ingen økonomisk fordel i det overhodet. Likevel er det verdt det.

• Liker 18
Skrevet

Jadajada, litt skatt osv.. det må man jo regne med! :)

Men så blir det jo litt ''tryggere'' på en måte!

Lettere å få lån, og kjøpe hus :) Iallefall kommer giftemål til å hjelpe oss på mange økonomiske måter! Regner med det er samme for mange andre og..

Nå har jo ikke vi noe penge støtte fra noe sted som blir påvirket av dette da :P Men om vi hadde hatt det, hadde jeg ikke sett på det som en ulempe!

Skrevet

For oss var det ikkje eit tema å ikkje gifte oss, vi likar tryggheita det gir, og av religiøse grunnar ville vi gifte oss. Det er heller ikkje å stikke under ein stol at ein tener ein del på alle gåvene ein får. (ikkje at det skal vere ein grunn) ;)

Skrevet

Jadajada, litt skatt osv.. det må man jo regne med! :)

Men så blir det jo litt ''tryggere'' på en måte!

Lettere å få lån, og kjøpe hus :) Iallefall kommer giftemål til å hjelpe oss på mange økonomiske måter! Regner med det er samme for mange andre og..

Nå har jo ikke vi noe penge støtte fra noe sted som blir påvirket av dette da :P Men om vi hadde hatt det, hadde jeg ikke sett på det som en ulempe!

Så felles huslån kan kalles en fordel, men endret skatteklasse kan ikke kalles en ulempe? :klo: Begge er jo økonomiske forskjeller.

• Liker 1
Gjest Tirkes
Skrevet

Gift, felles økonomi og hele hurven her. Ulempen sett fra mitt ståsted (der vi eide felles eiendom og hadde felles økonomi FØR vi ble gift), er at et eventuelt brudd vil ta mer tid, koste mer energi og er mer komplisert.

Fordelene slik jeg ser det, er mest sosiologiske, og går på inntrykket til omgivelsene. Ektefelle er en tittel som veier litt tyngre enn samboer. Jeg slipper å tenke på testamente, samboerkontrakt og å holde sistnevnte oppdaterte med inventarliste. (Vi har ikke særeie). I tillegg så er vi våre nærmeste pårørende. Uten å være registrerte som par, og uten felles barn, så risikerer jeg at et sykehus ringer min svigermor før de ringer meg om det skjer noe.

Der hjelper det evt å føre opp personen som nærmeste pårørende, men tror dette kun evt kan gjøres internt på feks en arbeidsplass eller i forsikringspapirer? Jeg er ikke helt sikker.

Alt i alt så følte jeg det var en jungel for økonomiske og andre grunner til å gifte seg, samt samboerees rettigheter. Jeg hadde alltid en følelse av at samboere hadde samme rett som gifte - men de må selv passe på papirarbeid og registreringer overalt. Vi tok huslån sammen og eide sammen som samboeren - uten problemer.

Ang det Yvonne sier om at man får redusert utlån fra lånekasse etc - dette har vi opplevd som samboere også. Den ene tjente for godt til at den andre fikk støtte. Et annet vennepar - der ene parten har barn - opplevde at parten med barn ikke fikk medhold om å redusere barnetrydgen når han mistet jobben - fordi samboeren hans tjente for godt. Hun ble regelrett "tvunget" til å betale for unger som ikke var hennes. Så dette er ikke unikt for ektefelle. Det kan også skje med 19-20åringer som bor hjemme og søker støtte, dersom foreldrene tjener for godt.

• Liker 3
Skrevet

Gift, felles økonomi og hele hurven her. Ulempen sett fra mitt ståsted (der vi eide felles eiendom og

Ang det Yvonne sier om at man får redusert utlån fra lånekasse etc - dette har vi opplevd som samboere også. Den ene tjente for godt til at den andre fikk støtte. Et annet vennepar - der ene parten har barn - opplevde at parten med barn ikke fikk medhold om å redusere barnetrydgen når han mistet jobben - fordi samboeren hans tjente for godt. Hun ble regelrett "tvunget" til å betale for unger som ikke var hennes. Så dette er ikke unikt for ektefelle. Det kan også skje med 19-20åringer som bor hjemme og søker støtte, dersom foreldrene tjener for godt.

Nå var det ikke jeg som skrev det altså. :)

Det du skriver høres forresten helt merkelig ut, men nå har ikke jeg satt meg inn i dette med støtte ift barn.

Mvh Yvonne :heiajente:

AnonymBruker
Skrevet

Selvangivelsen blir tusen ganger lettere når man er gift.

Man slipper å fordele alt mulig rart slik som vi holder på nå. (Felles gjeld, felles utleieleilighet osv.)

Anonym poster: c578d32088563d814f0211d12478ea6b

Skrevet

Jeg skal gifte meg fordi jeg elsker mannen, kun derfor. Vi begge har særkullsbarn og jeg mister inntekt da jeg er uføre. Tilsammen har vi også nok inntekt til at det vil påvirke lånekassen for barna våre. Men fordeler og ulemper til side, vi elsker hverandre, og skal nok klare oss likevel. Brylluppet ligger derimot et par år fram i tid.

Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Det er heller ikkje å stikke under ein stol at ein tener ein del på alle gåvene ein får. (ikkje at det skal vere ein grunn) ;)

Hvordan får du til at dere TJENER på gavene? Tror jeg regnet meg frem til at vi bruker en 3-4 ganger så mye penger på gjestene som de trolig kommer til å bruke på gave. (noe vi gjør med glede, sånn i tilfelle det skulle være noen tvil, haha)

Anonym poster: 7931ab6f2225fc61608f0d27dcdccad0

• Liker 4
Gjest Kiara!
Skrevet

Jeg har en lillebror som plutselig ble giftedyk her om ragen da han så hva mamma og pappa gir. Det gir jo en formiddabel materiel start!

Vi gifter oss jo først og fremst fordi jeg tror på ekteskapet og felleskapet i en familie, for min samboers del kunne vi fortsatt som samboere. Ulempen hans hadde da vært at han måtte ha funnet seg en annen enn meg.

For oss var det ikkje eit tema å ikkje gifte oss, vi likar tryggheita det gir, og av religiøse grunnar ville vi gifte oss. Det er heller ikkje å stikke under ein stol at ein tener ein del på alle gåvene ein får. (ikkje at det skal vere ein grunn) ;)

Skrevet

For oss handler det for det første om en kjærlighetserklæring til hverandre og et løfte om evig troskap - noe som må være det største to mennesker kan gi hverandre. For det andre gir det en trygghet og stabilitet, som er en god ramme å ha før man setter barn til verden. For det tredje, det økonomiske, vi skal overta en gård sammen (og det gjør det hele mindre komplisert). Sammen stiller vi sterker økonomisk sett. Vi kommer til å ha en blanding av både privat og felles økonomi da vi mener begge parter skal være økonomisk selvstendige og at ikke en er "avhengig" av den andre.

Faktisk blir vi gift før vi blir samboere, men det er bare hvordan livene våre praktisk har vært ift jobbsituasjoner og har ingen religiøs sammenheng.

AnonymBruker
Skrevet

Juridisk om en skulle falle bort og man ikke har felles barn er det fordel å være gift pga arverett. Jeg kjenner dessverre godt til et tilfelle hvor en gyldig samboerkontrakt ble sett bort i fra og den ene parten satt igjen med skjegget i postkassen.

Anonym poster: 31eebfaaa25bdb5acd4daf7dbdb3c517

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...