AnonymBruker Skrevet 16. april 2013 #1 Skrevet 16. april 2013 Skal formatere pc-en. Hvis jeg har forstått det riktig så sletter jeg da _alt_? Har fått låne en ekstern harddisk så jeg kan putte ting jeg vil beholde på den. Men er det noe som jeg MÅ putte på den? Programmer eller noe som blir borte som er vannskelig å få tak i igjen? Eller holdet det å hive bilder og filmer jeg vil ha inn dit, også er det greit? Blir f.eks internett eksplorer værende igjen? Har ikke noe som fulgte med pc-en når den var ny (CD f.eks). Anonym poster: 9a3c5c4838999c3d8016890ce7137720
Botch Skrevet 16. april 2013 #2 Skrevet 16. april 2013 Ja, alt slettes. Overfør alle egne filer du vil beholde, eventuelle programmer du har lastet ned selv (vet ikke hvordan det er å backupe programmer på Windows). Explorer er standardprogram, så det reinstalleres, gitt at du har en måte å reinstallere operativsystemet. Er en stund siden jeg har gjort noe med Windows-maskiner men tror de fleste har en egen formateringsfunksjon hvor alt slettes og fabrikkinnstillingene opprettes igjen automatisk etter formateringen, dvs. disken vil kun inneholde det den hadde når den var helt ny.
TMB Skrevet 16. april 2013 #3 Skrevet 16. april 2013 (endret) Når du formaterer (ikke gjenoppretting/tilbakestilling som Botch nevner over her) slettes absolutt alt, hele disken blir blank. Derfor må du ta vare på alt du ikke vil skal bli slettet, slik som musikk, video, filmer, tv-serier, bilder, savegames til spill etc. Det anbefales ikke å ta backup av installerte programmer på Windows fordi disse programmene også har oppføringer i registeret som blir slettet. Er bedre å installere de på nytt. Jeg regner med du har en Windows-CD eller -minnepenn slik at du får lagt inn Windows på nytt? Samt lisensnøkkel. Internet Explorer følger med Windows og vil derfor bli installert på nytt uheldigvis, da IE er den største driten noensinne. Endret 16. april 2013 av TMB
AnonymBruker Skrevet 16. april 2013 #4 Skrevet 16. april 2013 Hvordan installerer jeg windows-programmer på nytt da? Tror ikke jeg har den cd-en, tror jeg har mistet den.. Men kan leite litt og se om jeg finner den. Blir da pc-en TOTALT blank, eller beholder jeg kontrollpanel og sånne ting? Hvor lang tid tar det? Og er det noe annet enn private greier jeg må putte på harddisken? Er helt blank på pc.... Anonym poster: 9a3c5c4838999c3d8016890ce7137720
AnonymBruker Skrevet 16. april 2013 #5 Skrevet 16. april 2013 Jeg fikk kjempegod hjelp av TMB da jeg skulle formatere min, så anbefaler deg å høre på hva han sier Her er tråden jeg lagde, kanskje noe du lurer på allerede er besvart: http://forum.kvinneguiden.no/index.php?showtopic=685828 Anonym poster: b5917045dda9ab8145c10adb0ad16b4e 1
TMB Skrevet 16. april 2013 #6 Skrevet 16. april 2013 (endret) Hvordan installerer jeg windows-programmer på nytt da? Windows-programmer installeres automatisk sammen med Windows, ikke noe du trenger å tenke på. Tror ikke jeg har den cd-en, tror jeg har mistet den.. Men kan leite litt og se om jeg finner den.Hvis ikke du har den må du kjøpe en ny (eller ty til alternative metoder). Jeg vet en del laptops har en egen funksjon for å reinstallere Windows men det har jeg ingen erfaring med så det får noen andre evnt. ta. Blir da pc-en TOTALT blank, eller beholder jeg kontrollpanel og sånne ting? Hvor lang tid tar det? Og er det noe annet enn private greier jeg må putte på harddisken? Den blir totalt blank som i at den ikke klarer å starte før Windows er lagt inn på nytt. Du vil bare få en melding når du starter PCen hvor det står BOOTMGR IS MISSING, frem til du legger inn Windows igjen. Dog, gjøres dette (formatering + installering) i samme prossess. Hele prossessen tar ca 1 time med HDD og CD, 30 minutter med SSD og minnepenn. Endret 16. april 2013 av TMB
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå