Gå til innhold

Store menssmerter! Hjelp!!!!!

Fremhevede innlegg

Skrevet

Da jeg kom hjem fra jobb i går la datteren min på 12 på sofaen og hylgråt fordi hun hadde enorme smerter på forsiden av begge lår og nederst i magen - i tillegg kjentes det ut som hun måtte på do - stappet i henne Naproxen (som hjalp!) og hun var i fin form igjen i går kveld :o

Hun har sin andre mens og jeg tolket det hele som menssmerter, men er usikker.

Er den noen andre her som har hatt menssmerter av dette slaget?? Jeg har aldri vært plaget med noe lignende... og er litt bekymra :-(

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jepp, kjenner meg godt igjen ja...

Jeg gikk på relativt store doser Paralgin Forte og Napren-preparater på ungdomsskolen, fordi jeg tidvis hadde så mye smerter at det var umulig å gå på skolen. Jeg fikk p-piller, og det hjalp veldig......

Skrevet
Jepp, kjenner meg godt igjen ja...

Jeg gikk på relativt store doser Paralgin Forte og Napren-preparater på ungdomsskolen, fordi jeg tidvis hadde så mye smerter at det var umulig å gå på skolen. Jeg fikk p-piller, og det hjalp veldig......

Det var godt!

Må bare være beredt på å ha napren-produkter i skapet og sørge for at hun tar ved første tegn til ubehag heretter. Hadde ei venninne som var lamet i tre dager under omtrent hver mens på videregående.. Huff.. stakkars jenta mi :(

Skrevet

Du kan jo etterhvert trøste henne (og deg) med at jenter som har kraftige menssmerter oftere får lettere svangerskap og fødsler..... :wink:

Gjest Anonymous
Skrevet
Huff.. stakkars jenta mi   :(

*Trøste begge to*

Ha Napren/Ibux/Cataflam etc på lager, så bør dere være godt rusta. -Og så er det ingenting som hjelper bedre enn omsorg.

Jeg vet ikke om noen dager det er så godt med kakao og pledd som første mensdag.

Skrevet

*Trøste begge to*

Ha Napren/Ibux/Cataflam etc på lager, så bør dere være godt rusta. -Og så er det ingenting som hjelper bedre enn omsorg.

Jeg vet ikke om noen dager det er så godt med kakao og pledd som første mensdag.

Takk! :kysse:

Det er sant at omsorg hjelper - jeg tvangsla henne på sofa'n i går med puter under knærne og alt mulig... :ler:

Har lagt fram en Naproxen til spising med frokost i dag tidlig så regner jeg med at det verste er over i løpet av denne dagen.

Gjest Anonymous
Skrevet

En stor :klem: til datteren din.

Jeg har ganske ekstreme mens smerter, men ikke så ille., men moren min var sånn- hun var sengeliggende i 3 dager.

Siden hun er så ung så kan det jo være at en liten tur til legen er greit for å sjekke om det er noe man kan gjøre for å misnke smerter .

Gjest GreenSky
Skrevet
Da jeg kom hjem fra jobb i går la datteren min på 12 på sofaen og hylgråt fordi hun hadde enorme smerter på forsiden av begge lår og nederst i magen - i tillegg kjentes det ut som hun måtte på do - stappet i henne Naproxen (som hjalp!) og hun var i fin form igjen i går kveld :o  

Hun har sin andre mens og jeg tolket det hele som menssmerter, men er usikker.

Er den noen andre her som har hatt menssmerter av dette slaget?? Jeg har aldri vært plaget med noe lignende... og er litt bekymra :-(

Det er veldig vanlig å ha svært sterke menssmerter i de første periodene når en er "mens-nybegynner". Det blir bedre etterhvert. Vet ikke hvorfor det er sånn, men.

Gjest Cuddly
Skrevet

Stakkar, vet akkurat hvordan hun har det :-(

Det er helt grusomt, og man vet ikke hvor man skal gjøre av seg!!!

Det har ikke blitt bedre med årene for meg, men med div. medisiner går det...

Jeg brukte p-piller i en del år, og da var det ikke noe problem - men det er vel tidlig å begynne med det nå!?

Et tips er å ha en varmeflaske helt nederst på magen mens man venter på at tabl. skal virke, noe som tar lang tid for min del!

Et annet tips er å gå ut, og gå fort. Det lindrer også mens tabl. skal begynne å virke...

Skrevet

Varmeflake-trikset har jeg hørt før tror jeg, når du sier det - men lurt var det!

Vet ikke om det er noe alternativ for henne å gå fort ettersom smertene sitter mye på forsidene av lårene. Det var vondt bare å gå i trappa... :-(

Uff... det føles temmelig hjelpeløst ja - og hun er altfor ung til å gå på p-piller. Det er ille nok å måtte hive hormoner i kroppen fordi man er seksuelt aktiv. Jeg er i tillegg engstelig for p-piller ettersom det er slag/hjerneblødnings-arv i familien.

Skrevet
Du kan jo etterhvert trøste henne (og deg) med at jenter som har kraftige menssmerter oftere får lettere svangerskap og fødsler..... :wink:

:o Er det sant? Da kan jeg jo bare glede meg jeg da!!:sjarmor:

Jeg vet hvordan datteren din har det, Suzy! Jeg hadde det slik selv og det er helt jævlig! Ble bedre etter jeg begynte på p-piller, men da jeg slutta kom det tilbake. Så nå smører jeg meg med en krem som heter Progestacare fra dag 12 og til mensen kommer og det hjelper veldig! Ellers hjelper Ibux på meg..

Skrevet

:o Er det sant? Da kan jeg jo bare glede meg jeg da!!:sjarmor:

Har hørt det samme, og det stemte for meg :-)

Dessuten tok ppillene menssmertene for meg fra jeg var 15.

Skrevet
Jeg vet hvordan datteren din har det, Suzy! Jeg hadde det slik selv og det er helt jævlig! Ble bedre etter jeg begynte på p-piller, men da jeg slutta kom det tilbake. Så nå smører jeg meg med en krem som heter Progestacare fra dag 12 og til mensen kommer og det hjelper veldig! Ellers hjelper Ibux på meg..

Nå skal jo ikke Progestracare bruker av så "små" :wink: Måtte bare få det ut.. :oops:

Skrevet

Nå skal jo ikke Progestracare bruker av så "små" :wink: Måtte bare få det ut.. :oops:

Nei, de kan kanskje ikke det :oops: Takk for at du sier i fra :wink:

Skrevet

Stakkers. Sånn hadde jeg det hele min oppvekst også. Opptil fem våkennetter, kramper, ryggsmerter (jeg klarte til tider ikke stå oppreist) og de symptomene datteren din har. Jeg husker moren min satt hos meg om nettene noen ganger hvor jeg bare gråt og hvor smertestillende ikke gav noen effekt.

Etter jeg ble 20 ble det litt bedre. Bare 2-3 våkennetter...

Jeg har prøvd utallige medisiner. Alle standard smertestillende legene skriver ut for menssmerter og en god del andre meget sterke smertestillende, muskelavslappende. Ingen ting hjelp. P-piller hjalp litt, men ikke mye.

Jeg har vært har mange spesialister samt sjekket om det var endometriose. Konklusjonen var å fjerne mensen. Jeg går nå kontinuerlig på p-piller uten å ha denne 7 dagers pause. Er helt vidunderlig å slippe smertene. Jeg bare slutter på p-piller når jeg har lyst på barn.

Om medisiner hjelper datteren din så er det kjempeflott. Jeg ble satt på en del piller som var sterkt vanedannende og dopet meg helt med uten at det tok smertene. Heldigvis gikk det bra å slutt på disse. Pass på at legen oppgir bivirkninger og fare for vanedannelse om han skriver ut medisiner til datteren din.

Jeg håper det går bedre med datteren din og at hun slipper ha like vondt hver gang.

Skrevet

Vet hvordan det er! Jeg hadde forferdelige magesmerter før og vondt i kroppen. Kunne bli så ille at jeg måtte kaste opp, men dette varte bare den første mensdagen og så var jeg mye bedere. Nå når jeg går på p-piller har jeg ikke de plagene lenger. Nå går det mer på humøret virker det som. Det bedrer seg vel med tiden vil jeg tro, men det er et herk når det står på som verst.

Gjest Virvel
Skrevet
Det er veldig vanlig å ha svært sterke menssmerter i de første periodene når en er "mens-nybegynner". Det blir bedre etterhvert. Vet ikke hvorfor det er sånn' date=' men. [/quote']

Ikke nødvendigvis. Jeg fikk mensen da jeg var 12, men hadde ingen smerter i det hele tatt før etter et par år. Da ble det til gjengjeld helt forferdelig... Jeg likte ikke tanken på å proppe meg med smertestillende, så jeg gikk til homeopat lenge, men hun klarte ikke å hjelpe meg. Hver eneste mens var et skikkelig smertehelvete. For to år siden orket jeg ikke mer, dessuten fikk jeg meg kjæreste, så jeg begynte på p-piller. Det er det eneste som biter på meg.

Gjest Virvel
Skrevet
Stakkars deg' date=' da! [/quote']

Det var svært lite morsomt, ja, men nå har jeg det bra. :kul:

Gjest gjest1
Skrevet

Jeg husker faktisk min andre mens! Første gang var det bare fryd og gammen, andre gang gråt jeg fordi jeg trodde jeg skulle dø. Jeg hadde vondt de første par årene, men "vokste" det visst av meg. Så det er nok bare nybegynner-mens, Suzy!

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...