Gå til innhold

Fotgjengere

Fremhevede innlegg

Videoannonse
Annonse
Gjest Tekola
Skrevet

Jeg tror noe sånt er kjempeviktig! Naturligvis er du fortsatt skylding når du kjører på noen, men det er så ekstremt mange som bare strener ut i veien!

Så er det bare å vente på mer ansvar til syklister som veksler mellom vei og fortau litt som det passer dem.

AnonymBruker
Skrevet

På mange måter er jeg enig, men samtidig: sjåfører har førerkort, men vi vet ingenting om fotgjengere. Det kan være barn, eldre, folk med nedsatt syn, hørsel eller generelt dårlig dømmekraft. Folk som med god grunn IKKE har førerkort. Jeg tror det vil være farlig å overføre ansvaret på denne gruppen, hvis det betyr at bilistene kanskje blir mindre oppmerksomme. Det kan bli fatalt.

Anonym poster: 490e669c66437178962075cd4eb87384

AnonymBruker
Skrevet

Jeg er en av de som sikkert fremstår som om jeg strener ut i veien, men jeg har stort sett god kontroll på trafikken. Derimot ser det ut til at det eneste signalet mange biler tar, tiltross for at de har stoppeplikt for fotgjengere i gangfelt, er nettopp at man går ut i veien :P

Anonym poster: c1dd50fc3c8938c695c844918a65b9bd

• Liker 2
Skrevet

Jeg skjønner ikke dette. At det skal være et behov, altså. På barneskolen ble vi svært godt opplært i hvordan man skulle te seg som fotgjenger, både i mørket og ellers. Jeg skjønner ikke hvorfor folk må bevisstgjøres på at de som fotgjengere er den tapende part i et sammentreff med en bil og at det fint går an å passe på seg selv litt.

• Liker 2
Skrevet

Derimot ser det ut til at det eneste signalet mange biler tar, tiltross for at de har stoppeplikt for fotgjengere i gangfelt, er nettopp at man går ut i veien :P

Er ikke så mange bilister som ignorerer folk som står ved gangfeltet at du bare blir stående der fordi alle bilene bare fortsetter å kjøre. Du har tid til å la noen biler ignorere deg en gang i blant. De aller fleste stopper opp. Eller er folk mer egoistiske i byene? Lille stedet jeg bor på stopper alle bilene opp om de er på en avstand de rekker å bremse på uten å fly ut frontruta.

• Liker 1
Skrevet

Jeg er enig i dette. Alt for mange bare løper ut i veien uten å se seg for. Jeg er fotgjenger selv og stopper alltid på rødt, jeg ønsker ikke å bli kjørt ned. Det er meg som da vil ende opp dau eller enda verre: som en grønnsak.

Gjest Violetta
Skrevet

Jeg er en av de som sikkert fremstår som om jeg strener ut i veien, men jeg har stort sett god kontroll på trafikken. Derimot ser det ut til at det eneste signalet mange biler tar, tiltross for at de har stoppeplikt for fotgjengere i gangfelt, er nettopp at man går ut i veien :P

Anonym poster: c1dd50fc3c8938c695c844918a65b9bd

Det var merkelig. Jeg opplever svært sjelden at bilene ikke stopper ved fotgjengerfelt. Det jeg tvert imot ofte opplever er fotgjengere som tror bilister er synske og dermed kan forutse om fotgjengere skal krysse veien uten at det gis noen form for varsel.

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Er ikke så mange bilister som ignorerer folk som står ved gangfeltet at du bare blir stående der fordi alle bilene bare fortsetter å kjøre. Du har tid til å la noen biler ignorere deg en gang i blant. De aller fleste stopper opp. Eller er folk mer egoistiske i byene? Lille stedet jeg bor på stopper alle bilene opp om de er på en avstand de rekker å bremse på uten å fly ut frontruta.

Bilister er mer egoistiske i byen. Oslo Vest er værst. Spesielt på morgenkvisten. Jo dyrere bil jo mindre sjangse for at de stopper for gående. Det er min oppfatning etter å ha kjørt gjennom Majorstua og også jobbet her i mange år. Syklistene gir faen uansett. De sykler på rødt over større kryss også. Det er ikke noe vakkert syn å se de stupe over pansere på biler.

Men å kjøre i andre deler av byen viser også en annen holdning hvor fotgjengerene er værst. Spesielt ikke-vestlige innvandrere strener bare rett ut i gata. Og jeg har ennå ikke sett noen av de med refleks. Unge gutter og menn, er også ganske virrete som fotgjengere.

De flinkeste er jenter. Både som sjåfører og fotgjengere. Jenter og damer stopper gjerne for fotgjengere, og de er også flinkest til å bruke reflekser og å se seg for (untatt fjortissjenter på jakt etter Bieber)

Anonym poster: a6579764ca5c35bf363ecc8ad3d8025b

Skrevet

Fotgjengere bør være forsiktige på lik linje med sjåfører. Bruk refleks, selv om det er opplyste gater: Mange er veldig mørke allikevel. Signaliser med hendene at du skal over veien dersom det er tett trafikk, det koster lite og da stopper bilene. Mange holder på retten til å gå over fotgjengerfeltet på samme måte som bilister som peiser ut i veien fordi de har vikepliktsregelen på sin side. Man bør være litt forsiktig selv om trafikkreglene sier at man har rett, det er mennesker det er snakk om her, ikke førinnstilte maskiner.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...