AnonymBruker Skrevet 14. april 2013 #1 Skrevet 14. april 2013 Begynner å bli passelig lei av helger som ødelegger alt.. Overdose av pizza, taco, lasagne og liknende typer mat. Nei for jeg klarer ikke spise en normal liten porsjon.. alt blir spist opp. Kjæresten min er ikke glad i grønnsaker og da er det vanskeligere å få laget noe sunt. Eier ikke selvkontroll så når helgen kommer glemmer jeg alt jeg har gjort i ukedagene for å være flink... Hva spiser dere i helgen for å kose dere? Anonym poster: 776b7fc62b6c82f7cb4b45e2e607af89 4
AnonymBruker Skrevet 14. april 2013 #2 Skrevet 14. april 2013 Forsøkte vegetartaco igår og det ble kjempegodt! Fulgte denne oppskriften: http://vegetarbloggen.com/2011/02/03/bonnestuing-til-taco-og-burritos/ Lagde guacomole og salsa selv etter oppskrift funnet hos trines matblogg. Smakte egentlig som helt vanlig taco, men følte meg ikke så "tung" etterpå. Sikkert pga at jeg ikke forspiste meg på kjøttdeig.. Viltgryte er også en klassiker, eller chili con carne. Bruker litt ekstra tid på maten i helgene. Ellers har jeg akkurat oppdaget løksuppe! Fantastisk godt og skal lages oftere Anonym poster: 1e1b7c6462569e631c17183e0308e632 1
Athene Skrevet 14. april 2013 #3 Skrevet 14. april 2013 Tacosalat Sashimi (sushi med lite ris, avocado ol som tilbehør) Indisk laget fra grunnen, inkludert hjemmebakt nan brød Grillmat (rent kjøtt, god salat og sunn potetsalat, hjemmelaget salsa og guacemole) Kylling i leirgryte med masse gode grønnsaker Paier, der man bruker kesam i stedet for smør og fløte. Dersom du lager mat fra grunnen selv er det lettere å lage det sunt. Salat og grønt kan du lage som tilbehør, så kan kjæresten selv velge hva han vil spise.
momo Skrevet 14. april 2013 #4 Skrevet 14. april 2013 Jeg lager taco med laks, karbonadedeig eller kyllingkjøttdeig, kesam istedenfor rømme og jeg lager det som tacosalat. Savner ingen verdens ting. Lasagne, jeg bruker squash istedenfor lasagneplater, mye sopp, kyllingfilet eller kyllingkjøttdeig. Hjemmelaget pizza med tynn grov bunn, masse kyllingfilet, sopp og tomat. Eller hva man enn liker. Hjemmelagede burgere, lager burgeren av laks eller karbonadedeig eller kyllingkjøttdeig. Brød kan man lage selv litt grovere, selges og ferdige grove. Selv bruker jeg bare en rista grovbrødskive under burgeren. Bruker kesam som dressing. Istedenfor pomfri, hjemmelagede potetbåter. 1
Gjest Puravida Skrevet 14. april 2013 #5 Skrevet 14. april 2013 Jeg spiser hva jeg vil i helgene. Samme om de er taco, godteri, eller pizza, men jeg spiser bare til jeg føler at jeg begynner å bli mett. Spiser ikke mer en to pizzastykker, eller 2 små taco lefse før jeg blir mett, og 100 g smågodt er nok på lørdagskvelden. Det handler egentlig om vane og kontroll. Jeg tror at det er noe du burde fokusere på. Ikke bare å spise sunnere men like mye, da lærer du aldri måtehold. Noe som er lurt. Man må ikke spise 5 pizzastykker, to glass vin, potetgull, 200g smågodt, brus/saft + frokost, lunsj og kveldsmat. Jeg prøvde å tenke litt sånn: enten brus eller 1 sjokolade, enten godteri eller kosemiddag, enten litt alkohol eller godteri. Man skal selvfølgelig kose seg litt noen ganger, men hvorfor er kos bare mat? Det blir jo ikke mindre helg ved at man ikke slapper i seg sukker og mat. - vårruller stekt i ovn med masse grønnsaker og kylling. - indisk mat uten ris. Bare masse grønnsaker, kylling og god saus. - wok - hjemmelaget pizza med grov bunn, masse grønnsaker og lettere ost. Man må bare bestemme seg for å klare å forandre sitt eget syn på helg og kos(mat/sukker), også fortsette til vanen sitter inne. Ikke gi opp! Det er kanskje litt "kjedelig" eller vanskelig i begynnelsen, men siden du er flink i uken har du jo kommet langt allerede:) (Nå går jeg ned i fettprosent, så derfor jeg spiser litt mindre usunt. Skal du ikke det så trenger du sikkert ikke å kutte så mye) 2
Gjest Funky Punk Skrevet 14. april 2013 #6 Skrevet 14. april 2013 Min mann liker heller ikke noe særlig grønnsaker, men jeg spiser likevel masse grønnsaker...ja mest grønnsaker faktisk. Tar ikke noe lengre tid og f.eks wokke masse grønnsaker. Ellers så koser vi oss litt ekstra i helgene. Bare lar være å lage mengder av det. Man kan lage lasagne i en mindre form med sunnere ingredienser. Trenger ikke lage to svære langpanner med pizza og 1 kg ost, men en liten som passer for to personer med grov bunn, hjemmelaget pizzasaus og sunt fyll. Osv osv
Gjest Funky Punk Skrevet 14. april 2013 #7 Skrevet 14. april 2013 Jo, også kjøper jeg sjeldent godteri. Kanskje en liten potetgullpose nå og da. Kjøper heller inn masse nøtter, frukt og bær...også baker jeg litt og da hender det vi har en liten kakebit til dessert
AnonymBruker Skrevet 14. april 2013 #8 Skrevet 14. april 2013 TS her.. Lager forresten pizza med grov bunn..Problemet er at det blir en svæær langpanne pizza som for småspiste folk sikkert kunne vært nok til middag 4 dager for 1 person. Lager alltid maten fra bunnen av, i grunn bare taco at det blir ferdigkjøpte skjell/wraps/tacosaus osv. Når det kommer til lasagne med squash så liker ikke kjæresten min squash/aubergine osv, men et alternativ kan kanskje være å bruke pasta på en del og squash på den andre? Heldigvis er jeg flink med å bruke fullkornsprodukter så lager vi noe som inneholder pasta er det alltid fullkorn. Er det noen ideer hva kjæresten min kan spise hvis jeg feks lager wok? Blir jo litt kjedelig med ris og bare noen tørre biter med svinefilet/kyllingfilet.. Anonym poster: 355eb7b0df98dce1e35026492f0f663d
AnonymBruker Skrevet 14. april 2013 #9 Skrevet 14. april 2013 Så lag litt mindre mat, da. Anonym poster: b12f10c030e6c5155792e4c522ef6936 1
FantasDick Skrevet 14. april 2013 #10 Skrevet 14. april 2013 Er det noen ideer hva kjæresten min kan spise hvis jeg feks lager wok? Blir jo litt kjedelig med ris og bare noen tørre biter med svinefilet/kyllingfilet.. Anonym poster: 355eb7b0df98dce1e35026492f0f663d La han sitte der med med ris og tørr kylling om han ikke vil ha det du lager. Typen min liker ikke ditt og datt, men han smaker på alt jeg lager så for meg er det bare å lage og lage helt til vi treffer blink. Jeg lager selvsagt ikke noe jeg vet han ikke liker, men da må han til gjengjeld være åpen for å prøve brokkoli tilberedt på en ny måte selv om han "ikke liker" brokkoli.
Gjest *kokos* Skrevet 14. april 2013 #11 Skrevet 14. april 2013 Jeg har samme problem som deg, ts. Jeg elsker middagsmat, og synes det er vanskelig å se på deilige rester uten å spise dem. Jeg velger alltid grovt, grønt og magert, og så bestemmer jeg meg for kun å spise én porsjon. Jeg legger X antall pizzastykker, taco e.l. på fatet, og forsyner meg ikke mer enn det. Om jeg ikke ble mett, spiser jeg grønnsaker. Det funker greit for meg.
*Vilje* Skrevet 15. april 2013 #12 Skrevet 15. april 2013 Kjenner meg igjen, men jeg har tatt noen grep som har hjulpet meg. For både pizza og taco er det ikke nødvendigvis fyllet som er problemet men heller antall tacoskjell/lefser eller en tykk pizzabunn og masse ost. For eksempel inneholder tortillalefser ca 3 ganger så mye kalorier som karbonadedeig vektmessig. Lag individuelle pizzaer med tynn bunn så kan dere fylle på som dere vil. For taco, dropp skjell og ta heller et par lefser med mer fyll enn vanlig (magert kjøtt og grønnsaker), bare vær litt mer sparsom med rømme og ost. For både smågodt og potetgull lager jeg små porsjonskåler til meg selv for å holde oversikt over hvor mye jeg får i meg.
Gjest Puravida Skrevet 15. april 2013 #13 Skrevet 15. april 2013 Kjenner meg igjen, men jeg har tatt noen grep som har hjulpet meg. For både pizza og taco er det ikke nødvendigvis fyllet som er problemet men heller antall tacoskjell/lefser eller en tykk pizzabunn og masse ost. For eksempel inneholder tortillalefser ca 3 ganger så mye kalorier som karbonadedeig vektmessig. Lag individuelle pizzaer med tynn bunn så kan dere fylle på som dere vil. For taco, dropp skjell og ta heller et par lefser med mer fyll enn vanlig (magert kjøtt og grønnsaker), bare vær litt mer sparsom med rømme og ost. For både smågodt og potetgull lager jeg små porsjonskåler til meg selv for å holde oversikt over hvor mye jeg får i meg. Dette var gode råd! Jeg gjør det samme med godteri. Veldig greit egentlig. I begynnelsen trodde jeg det kom til å bli kjempe kjedelig å spise så "lite" og at det ikke ble ordentlig kos hvis jeg måtte kontrollere inntaket så. Men var totalt motsatt. Jeg begynte bare å spise saktere og koste meg mer enn da jeg bare stappet i meg masse fort. Funker virkelig! Også legger man seg med litt bedre samvittighet:)
@Maja Skrevet 15. april 2013 #14 Skrevet 15. april 2013 Som fleire nevner trur eg beste trikset er å ikkje lage meir mat enn ein faktisk skal ete. Prøver vere konsekvent på det sjølv med middagen. Og så kan vell mengden ost med fordel begrensen. Har også innført fredags-/lørdagsgodt med porsjonsbegrensing for meg sjøl. Kunne fint ha slukt ei stos sjokoladeplate, ein chipspose og smågodt på ein kveld uten å tenke over det. Men koser meg like mykje med mine 8 sjokoladebiter og den lille skåla med chips
Gjest *kokos* Skrevet 15. april 2013 #15 Skrevet 15. april 2013 Et annet tips er å gjøre deg kjent med kaloriinnholdet i enkelte matvarer. Jeg teller ikke kalorier slavisk, men jeg vet at en tortillalefse gir meg 200 kalorier, at 100 g smågodt gir meg 350 kalorier (og ikke minst: hvor lite 100g smågodt faktisk er oppi ei skål! Det er ikke mye!) Så når jeg spiser vurderer jeg om det er verdt det å spise 2 tortillalefser, for det er jo faktisk hele dagsunderskuddet som jeg ønsker å ha hver dag. Så da spiser jeg heller salatblad rundt tacoen min, jeg. Det er mye bedre enn det høres ut, sprøtt og godt!
Løvetanten Skrevet 15. april 2013 #16 Skrevet 15. april 2013 Vi lager godt kjøtt eller god fisk med grønnsaker og en feit saus. Etterpå (eller senere på kvelden) spiser vi dessert; f.eks panna cotta med sukrin, krem og bær, steviasjokolade eller eggedosis med raspet sjokolade.
Jade Skrevet 15. april 2013 #17 Skrevet 15. april 2013 (endret) Vi har mengder med pizza igjen når vi lager en langpanne-pizza. Og vi blir gående og spise av denne hele neste dag også. Sist lørdag tok jeg rett og slett og halverte hele greia. Lagde en halv pizza. Vi ble mette og der var ingen kaloririke pizzastykker som lå og fristet i kjøleskapet etterpå. Husk å bruk karbonadedeig og gjerne lettost? Spe på med masse grønnsaker. Endret 15. april 2013 av Jade
*Pixie* Skrevet 15. april 2013 #18 Skrevet 15. april 2013 (endret) Enig med mange over her. Ikke lag mer mat enn det dere skal spise, og legg godteri og chips i skåler og pakk sammen resten og legg det vekk. Kjæresten min liker heller ikke noe særlig grønnsaker, men jeg spiser det for det, lager bare litt grønnsaker til meg. Når vi har taco spiser han lefser og ost og alt mulig, mens jeg dropper både lefse og skjell og spiser tacoen som en stor salat. Når vi lager pizza legger jeg grønnsaker på min del av pizzaen. Endret 15. april 2013 av PixieSky
Jade Skrevet 15. april 2013 #19 Skrevet 15. april 2013 Når vi lager pizza legger jeg grønnsaker på min del av pizzaen. Kjempelurt!
blonden Skrevet 16. april 2013 #20 Skrevet 16. april 2013 BIFF! Med litt salat, litt saus og kanskje noen søtpoteter? Vanlig potet går selvsagt også helt greit, men jeg synes søtpotet er bedre
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå